Horvátország
Krk szigetén ismerkedtek a horvát szállítókapacitásokkal az európai olajcégek
CONCAWE-konklávét tartottak az európai olajcégek, amelyek Krk szigetén ismerkedtek a horvát szállítókapacitásokkal, olajpápát azonban nem választottak. A hétvégén a JANAF látta vendégül a CONCAWE (CONservation of Clean Air and Water in Europe: egy fontos brüsszeli hivatal, a köznyelvben: izé) Olajvezeték-kezelő Csoportját (OPMG), amely tavaszi találkozóját tartotta a horvát tengerparton. A találkozón az európai olajvállalatok közel 20 képviselője vett részt: a Tal, a MOL, a Mero, az OMV, az ExxonMobil, az INA, BPA, RRP, Danish Oil Pipe, Exolum stb. Az első fejezet egy klasszikus antihír, a lényeg utána következik.
A semmi habosítása HINA-módra
A HINA horvát hírügynökség értesülései szerint a találkozó részeként bemutatták a JANAF olaj- és tárolórendszerét, hangsúlyozva ennek az európai olajvezeték-hálózatban elfoglalt helyét.
Lehetőség nyílt továbbá az OPMG-tagok tudásának, tapasztalatainak és legjobb gyakorlati megoldásainak kölcsönös cseréjére, valamint a következő időszak tevékenységeinek áttekintésére.
A Concawe Oil Pipeline Systems Management Group az olajvezeték-rendszerek képviselőinek tapasztalatcseréjére szolgáló legfontosabb európai szakértői fórum.
A JANAF 2007 óta tagja az 1963-ban alapított CONCAWE-nak – mint utólag kiderült, a következő lenne magyarul az “izé” elnevezése: Olajtársaságok Európai Szövetsége a Környezetért, Egészségért és a Biztonságért.
Az egyesület küldetése hivatalosan tudományos, műszaki, gazdasági és jogalkotási információk gyűjtése és cseréje a környezetvédelemmel, az egészséggel és biztonsággal kapcsolatban az olaj és az olajszármazékok feldolgozása és forgalmazása terén.
Kapcsolódó cikk
Orosz vodkagyár Montenegróban az uniós szankciók kijátszására
Ez biztosan fontos találkozó volt az ilyen energiaválságos időkben, mert minden további részletet titkoltak, ráadásul a CONCAWE “hasznosan semmitmondó honlapján” egy kukkot sem közöltek a találkozóról. De a fenti hírből legalább annyi kiderült, hogy a HINA is “tudja habosítani a semmit”.
Az illusztris társaság adriai kiruccanása viszont jó kis buli lehetett – szerintem titokban a pult alól még Beluga vodkát is lehetett kapni.
Van konkrétum is
A fenti energiaipari találkozótól eltérően kevesebb titkolódzás övezte, hogy a horvátok ugyancsak a hétvégén, egészen pontosan pénteken aláírták a norvég Wärtsilä Gas Solutions-szal az ugyancsak Krk szigetén található LNG-terminál kapacitásainak bővítéséről szóló szerződést.
Visszagázosító rendszer (Forrás: Wärtsilä Gas Solutions)
A tavaly meghirdetett mintegy 23 millió euró értékű projekt így közelebb került a megvalósuláshoz, és a tervek szerint 2025-ben a krki LNG-terminál újragázosítási kapacitása a kiegészítő modullal éves szinten 6,1 milliárd köbméter gáz lefejtését és szállítását teszi lehetővé.
A norvég Wärtsilä Gas Solutions vállalat bevonása lényegében az együttműködés folytatását jelenti, mivel ez a gyártó az LNG Croatia fedélzetén meglévő újragázosító rendszer gyártója.
A technológia ugyanaz marad, ezért nincs szükség környezeti hatástanulmányokra, ami felgyorsítja az LNG-terminál kapacitásának növelésére irányuló projektet. A modul gyártása a tervek szerint 22 hónap alatt fejeződik be, és várhatóan 2025 nyarán helyezik üzembe.
Az LNG-terminál kapacitásának növelése és a gázvezeték-hálózat kiépítése a Zlobin – Bosiljevo útvonalon 180 millió eurós beruházás – közölte a horvát gazdasági miniszter a Twitteren (Forrás: Twitter, Davor Filipović)
A szerződés aláírásakor Davor Filipović gazdasági miniszter hangsúlyozta, hogy ezzel egyidőben a gázhálózat is készen áll majd az új mennyiségek szállítására, a Plinacro ugyanis már tevékenyen készül a Zlobin–Bosiljevo gázvezeték bővítésére.
Elmondása szerint a tényleges munka hamarosan megkezdődik, és ugyancsak hamarosan várható a szomszédos országokkal való más szakaszok és összeköttetések bővítése is. Filipović arra is rámutatott, hogy a kormány uniós forrásokból származó társfinanszírozásra is számít a projekt minden részében, vagyis Brüsszel küldi a pénzt.
A Plinacro vezérigazgatója, Ivica Arar arra számít, hogy a Zlobin–Bosiljevo gázvezeték 2025-re elkészül, a Szlovéniába tartó új gázvezetékre pedig már megszerezték az építési engedélyt, és a szlovéniai szállításirendszer-üzemeltetővel éppen most állapodtak meg az ütemtervről.
Ezekben a napokban várható egyébként a 60. hajó érkezése Omišaljba a terminál üzembe helyezése óta, amely így már több, mint 4,9 milliárd köbméter földgázt továbbított a hálózatba.
Rimac-féle sci-fi önvezető járművekkel
Végezetül pár érdekesség, amiről nem számoltam be ez idáig.
A horvát parlament a közeljövőben tárgyalja a közúti forgalomról szóló törvény módosítását, ami lehetővé teszi a vezető nélküli járművek forgalmát Horvátországban.
A törvénymódosítás egyértelműen a Rimac-féle robot-taxi projekttel van összefüggésben, amely a tervek szerint a horvát fővárosban 2025-től önvezető járművek flottáját üzemelteti.
A sci-fi számba menő hírek közül mindenképpen említésre méltó az is, hogy a Deutsche Telekom és az Európai űrügynökség (ESA) Isztriában tesztelte a mobiltelefonos 5G kapcsolatot.
A tesztelés során a világon először sikerült hibátlanul elérni az 5G kapcsolatot a különböző hálózati rétegeken keresztül a sztratoszférában, az űrbe és onnan vissza.
A folyamat során a sztratoszférából nyújtott mobilszolgáltatást műholdakon és azok földi infrastruktúráján keresztül csatlakoztatták az átviteli földi hálózathoz vagy közvetlenül a földi állomáshoz.
Az adatátvitel egy szabványos 5G mobiltelefonnal kezdődött 20 MHz-es csatornán, amelyen a Deutsche Telekom 2023 februárjában a Póla feletti légtérben végzett tesztelés során a 200 Mbit/s adatátviteli sebességet is elérte.
Horvátország
Jön az új BMW, kínai-horvát-magyar akkumulátor csomaggal?
A müncheni IAA mobility vásáron történt, hogy a köztudomásúan bajor BMW és a kínai EVE Energy szerződést írt alá, amelynek értelmében a Neue Klasse-t, a híres BMW 3-as vonalának elektromos változatát a kínai gyártó akkumulátor csomagjával látják el. Miután ugyanez a rendezvény folyamán írták alá a horvát Rimac és az EVE együttműködési megállapodását, nem volt nehéz kitalálni, hogy a Neue Klasse-ban nemcsak kínai, de horvát technológiai is lesz. Esetleg magyar is, mert az EVE debreceni akkugyára nyilván benne van a képletben.
Mit gondol a horvátországi tudósító?
A BALK feltűnően mogorva, mondhatni blazírt tudósítója szerint egyértelmű, hogy a brüsszeli hisztérikus regulatíva kijátszása érdekében járják a fátyoltáncot. A BMW, ha játékban, illetve ha egyáltalán életben akar maradni, nem kerülheti meg a kínai beszállítót.
A kvázi horvát-magyar eredetű akkupakkra azért van szükség, hogy félig-meddig európai eredetűnek lehessen feltüntetni a dolgot, ezzel biztosítva lehet, hogy Guy Verhofstadt nem kap sikoltozva szívéhez az Európai Parlamentben. A Rimac természetesen lelkendezik, mert bódító pénzszaga van az egésznek.
Ha valaki kíváncsi rá, a hivatalos nyilatkozat szerint a Rimac 2027-et és az európai akkumulátor-cellagyártás megkezdését látja a két vállalat közötti együttműködés csúcsának.
– Az EVE a cellagyártásra összpontosít, míg a Rimac Technology a nagy mennyiségű akkumulátormodul és cellatároló platform fejlesztésére és gyártására
– áll a nyilatkozatban. Rimacék azt is elárulták, hogy az Eve Energy világszerte a lítium-ion akkumulátorok egyik legfontosabb gyártójaként ismert, és ugyanakkor vezető szerepet tölt be a 46XX hengeres cellaformátum terén, amely számos előnnyel rendelkezik más típusú akkumulátorokkal szemben.
Azok számára, akik egy szót sem értenek a technomaszlagból a horvát cég elmagyarázta, hogy a 46-os szám a hengeres cellák átmérőjére utal milliméterben, az “XX” pedig ezek magasságát jelzi.
A 46xx hengeres cellák egyik legfontosabb előnye, hogy megfelelnek a hőterjedésre vonatkozó változó előírásoknak – a lítium-ion akkuk egyik csúf szokása, hogy üzem közben hőt termelnek, és ezzel összhangban felpuffadnak.
A henger alakú formátum a szakik egybehangzó véleménye szerint alkalmas az optimális hőkezelésre, ami kulcsfontosságú az elektromos járművek biztonsága és megbízhatósága szempontjából.
Az akkumulátorcellákat a Rimac Technology 46xx platformjához használják majd, amely versenyképes áron és teljesen testreszabható konfigurációkkal lehetővé teszi a nagy teljesítményű akkumulátor-rendszerek működését (Forrás: Rimac)
Maga Mate Rimac – a horvát elektromos fősámán, akit hol Nikola Teslához, hol Elon Muskhoz hasonlítanak -, a jövőbe révülve azt mondta, hogy “az EVE Energy az elsődleges lítium akkumulátorok egyik legnagyobb gyártója a világon, és az akkumulátor cellatechnológia terén szerzett óriási tapasztalatát bocsátja a partnerek rendelkezésére.
– A lítium akkumulátorok fejlesztése iránti elkötelezettsége tökéletesen illeszkedik az elektromos járművek ágazatának átalakítására és az energiatárolásra vonatkozó elképzelésünkhöz. Örömmel jelentjük be ezt az együttműködést, amely hosszú távon megbízható partnert biztosít a 46XX platformunk számára
– mondta Mate Rimac, hej regő rejtem.
Apróságok
Miután a fenti téma kimerítettnek tűnik, azon somolyogtam, hogy Vajdaságban (mi echte, tősgyökeres déliek névelő nélkül tituláljuk a világ e szegletét) ezt az egész hercehurcát batribiznisznek tudnák be, mint ahogy Debrecenben, egyebütt az anyaországban, nem akkugyár, hanem batrigyár épül. Ehhez nyilván Balkanac kolléga is hozzá tudna szólni, “telepi dzserekként”, ám attól tartok, hogy ő még mogorvább és blazírtabb mint az alulírott.
Viszont, ha már ilyen ex-jugoszláv vizekre eveztünk, azt is elmondom, hogy ma tudtam meg, hogy a zágrábi Ledo fagyigyár egyidős velem, azaz 65 éves. A korporációs ünnepi maszlagból kiderült, hogy az első Ledo által gyártott fagyi a Snjeguljica, azaz Hófehérke volt, egy príma minőségű pálcikás vaníliafagyi, abszolút utolérhetetlen ízű csokimázzal. (Figyelem! Aki azt merészeli mondani, hogy jégkrém, azonnal ledöföm! Szerk. megjegy.: Hordósi kollégával kellene megbeszélni a párbaj időpontját!)
Különben tiszteletre méltó korán kívül, igen kevés a hasonlatosság köztem és a Ledo gyár között. Ők rengeteg pénzt kerestek, én nem, őket megvásárolta pár évvel ezelőtt egy nagy nemzetközi multi, utánam senki sem érdeklődött üzletileg.
Persze, szeretném azt hinni, hogy nincs az a pénz a világon, amiért megvásárolnának, pláne most, hogy már lassan Kháron számára gyűjtögetem az obulusokat, de hát sose lehet tudni. Ronaldo is elment focizni Szaúd-Arábiába…
-
Koszovó3 nap telt el azóta
Lelőttek egy rendőrt Koszovóban, akár magyar katonák élete is veszélybe kerülhet
-
Montenegró5 nap telt el azóta
Szerbiai állampolgárok ásták az alagutat Montenegróban, 19 fegyver tűnt el
-
English6 nap telt el azóta
Turkish companies bypass the Western sanctions, USA tappes their head
-
Szerbia2 nap telt el azóta
Vučić etnikai tisztogatásról beszélt, Moszkva szerint Koszovó potenciális veszélyt jelent