Horvátország
Krk szigetén ismerkedtek a horvát szállítókapacitásokkal az európai olajcégek
CONCAWE-konklávét tartottak az európai olajcégek, amelyek Krk szigetén ismerkedtek a horvát szállítókapacitásokkal, olajpápát azonban nem választottak. A hétvégén a JANAF látta vendégül a CONCAWE (CONservation of Clean Air and Water in Europe: egy fontos brüsszeli hivatal, a köznyelvben: izé) Olajvezeték-kezelő Csoportját (OPMG), amely tavaszi találkozóját tartotta a horvát tengerparton. A találkozón az európai olajvállalatok közel 20 képviselője vett részt: a Tal, a MOL, a Mero, az OMV, az ExxonMobil, az INA, BPA, RRP, Danish Oil Pipe, Exolum stb. Az első fejezet egy klasszikus antihír, a lényeg utána következik.
A semmi habosítása HINA-módra
A HINA horvát hírügynökség értesülései szerint a találkozó részeként bemutatták a JANAF olaj- és tárolórendszerét, hangsúlyozva ennek az európai olajvezeték-hálózatban elfoglalt helyét.
Lehetőség nyílt továbbá az OPMG-tagok tudásának, tapasztalatainak és legjobb gyakorlati megoldásainak kölcsönös cseréjére, valamint a következő időszak tevékenységeinek áttekintésére.
A Concawe Oil Pipeline Systems Management Group az olajvezeték-rendszerek képviselőinek tapasztalatcseréjére szolgáló legfontosabb európai szakértői fórum.
A JANAF 2007 óta tagja az 1963-ban alapított CONCAWE-nak – mint utólag kiderült, a következő lenne magyarul az “izé” elnevezése: Olajtársaságok Európai Szövetsége a Környezetért, Egészségért és a Biztonságért.
Az egyesület küldetése hivatalosan tudományos, műszaki, gazdasági és jogalkotási információk gyűjtése és cseréje a környezetvédelemmel, az egészséggel és biztonsággal kapcsolatban az olaj és az olajszármazékok feldolgozása és forgalmazása terén.
Ez biztosan fontos találkozó volt az ilyen energiaválságos időkben, mert minden további részletet titkoltak, ráadásul a CONCAWE “hasznosan semmitmondó honlapján” egy kukkot sem közöltek a találkozóról. De a fenti hírből legalább annyi kiderült, hogy a HINA is “tudja habosítani a semmit”.
Az illusztris társaság adriai kiruccanása viszont jó kis buli lehetett – szerintem titokban a pult alól még Beluga vodkát is lehetett kapni.
Van konkrétum is
A fenti energiaipari találkozótól eltérően kevesebb titkolódzás övezte, hogy a horvátok ugyancsak a hétvégén, egészen pontosan pénteken aláírták a norvég Wärtsilä Gas Solutions-szal az ugyancsak Krk szigetén található LNG-terminál kapacitásainak bővítéséről szóló szerződést.
A tavaly meghirdetett mintegy 23 millió euró értékű projekt így közelebb került a megvalósuláshoz, és a tervek szerint 2025-ben a krki LNG-terminál újragázosítási kapacitása a kiegészítő modullal éves szinten 6,1 milliárd köbméter gáz lefejtését és szállítását teszi lehetővé.
A norvég Wärtsilä Gas Solutions vállalat bevonása lényegében az együttműködés folytatását jelenti, mivel ez a gyártó az LNG Croatia fedélzetén meglévő újragázosító rendszer gyártója.
A technológia ugyanaz marad, ezért nincs szükség környezeti hatástanulmányokra, ami felgyorsítja az LNG-terminál kapacitásának növelésére irányuló projektet. A modul gyártása a tervek szerint 22 hónap alatt fejeződik be, és várhatóan 2025 nyarán helyezik üzembe.
A szerződés aláírásakor Davor Filipović gazdasági miniszter hangsúlyozta, hogy ezzel egyidőben a gázhálózat is készen áll majd az új mennyiségek szállítására, a Plinacro ugyanis már tevékenyen készül a Zlobin–Bosiljevo gázvezeték bővítésére.
Elmondása szerint a tényleges munka hamarosan megkezdődik, és ugyancsak hamarosan várható a szomszédos országokkal való más szakaszok és összeköttetések bővítése is. Filipović arra is rámutatott, hogy a kormány uniós forrásokból származó társfinanszírozásra is számít a projekt minden részében, vagyis Brüsszel küldi a pénzt.
A Plinacro vezérigazgatója, Ivica Arar arra számít, hogy a Zlobin–Bosiljevo gázvezeték 2025-re elkészül, a Szlovéniába tartó új gázvezetékre pedig már megszerezték az építési engedélyt, és a szlovéniai szállításirendszer-üzemeltetővel éppen most állapodtak meg az ütemtervről.
Ezekben a napokban várható egyébként a 60. hajó érkezése Omišaljba a terminál üzembe helyezése óta, amely így már több, mint 4,9 milliárd köbméter földgázt továbbított a hálózatba.
Rimac-féle sci-fi önvezető járművekkel
Végezetül pár érdekesség, amiről nem számoltam be ez idáig.
A horvát parlament a közeljövőben tárgyalja a közúti forgalomról szóló törvény módosítását, ami lehetővé teszi a vezető nélküli járművek forgalmát Horvátországban.
A törvénymódosítás egyértelműen a Rimac-féle robot-taxi projekttel van összefüggésben, amely a tervek szerint a horvát fővárosban 2025-től önvezető járművek flottáját üzemelteti.
A sci-fi számba menő hírek közül mindenképpen említésre méltó az is, hogy a Deutsche Telekom és az Európai űrügynökség (ESA) Isztriában tesztelte a mobiltelefonos 5G kapcsolatot.
A tesztelés során a világon először sikerült hibátlanul elérni az 5G kapcsolatot a különböző hálózati rétegeken keresztül a sztratoszférában, az űrbe és onnan vissza.
A folyamat során a sztratoszférából nyújtott mobilszolgáltatást műholdakon és azok földi infrastruktúráján keresztül csatlakoztatták az átviteli földi hálózathoz vagy közvetlenül a földi állomáshoz.
Az adatátvitel egy szabványos 5G mobiltelefonnal kezdődött 20 MHz-es csatornán, amelyen a Deutsche Telekom 2023 februárjában a Póla feletti légtérben végzett tesztelés során a 200 Mbit/s adatátviteli sebességet is elérte.
- Szerbia3 nap telt el azóta
“Sok jó kis helyen”: a praktikus fantomszavazók és a szerbiai nullás házszámok
- Szerbia5 nap telt el azóta
Belgrádban bemutatkozott a titkosrendőrség, miután a feladatok ki lettek osztva
- Szerbia6 nap telt el azóta
Féláron vette meg a Jugoslavija szállodát a szerb pénzügyminiszter köre
- Koszovó1 nap telt el azóta
A koszovói vezetés szerint továbbra is tart Szerbia és Oroszország sötét múltja