Horvátország
EGYHARMAD: A horvátok kevesebb mint 30%-a támogatja az ukránok horvátországi kiképzését
A Promocija plus ügynökség által készült közvéleménykutatásból kiderül, hogy a horvát állampolgárok kevesebb, mint harminc százaléka támogatja az ukrán katonák kiképzését Horvátországban. Az RTL televízió számára készített kutatás szerint egyértelmű, hogy a horvát kormánynak ezt a kezdeményezését, nemcsak az horvát államfő és az ellenzék jó része utasítja el, hanem a lakosság többsége is.
Az eredmények azt mutatják, hogy a horvátok csaknem 60 százaléka, azaz 58,2 százalék ellenzi az ukrán katonák horvátországi kiképzését. Kevesebb mint egyharmada, vagyis mindössze 29,4 százalék támogat egy ilyen lépést. Az 1300 megkérdezett 12,4%-a nem foglalt állást a kérdésben, vagyis vagy nem volt határozott álláspontja, vagy nem kívánt válaszolni a felmérés készítőinek.
A közvéleménykutatás november 30-a és december 3-a között készült, vagyis az eredmények egészen frissek, és a lakosság jelenlegi hozzáállását tükrözik.
A kormány kezdeményezését csak a Horvát Demokratikus Közösség (Hrvatska Demokratska Zajednica, HDZ) szavazói tartják elfogadhatónak, de még ezeknek a szavazóknak az egyharmada sem lelkesedik az elképzelésért.
Az összes többi párt szavazóinak döntő többsége, mind a bal-, mind a jobboldalon, elutasítja a kormány elképzelését.
A katonai kiképzés több területet érinthet, a legnagyobb támogatást az egészségügyi személyzet és az aknamentesítést végzők felkészítése kapta, de ezen a téren is csak a megkérdezettek 30,3 százalék megengedő.
Azt a lehetőséget, hogy a horvát instruktorok külföldön, más ország területén képezzék ki az ukrán katonákat, a horvát állampolgárok egyötöde, vagyis pontosan 20,0 százalék fogadja el, abba viszont csak a megkérdezettek 10% menne bele, hogy a horvátok az ukrán katonákat Ukrajnában készítsék fel.
Kapcsolódó cikk
A FENEVED ÉS A BALKÁN: A Nyugat- Balkánon el kell kerülni az ukrajnai forgatókönyvet
A horvátoknak ugyanakkor nincs teljesen tiszta képük arról, hogy a kérdésben ki jogosult a döntésre. A legtöbben úgy gondolják, hogy a végső döntés a kormányfő és a köztársasági elnök közös megegyezés alapján születik meg, erre csaknem 37 százalék tett.
Majdnem ugyanennyi válaszadó – 35,5 százalék – vélte úgy, hogy ez kizárólag Zoran Milanović elnök hatáskörébe tartozik, hiszen ő a fegyveres erők főparancsnoka, 13,2 százalék pedig úgy tudja, hogy erről a parlamentnek kell döntenie kétharmados többséggel, és csak 4% tippelt a kormányra, amely az ígéretet tette.
Aki rendszeresen olvassa a BALK-ot, az természetesen tudja a helyes választ, és nincs szüksége segítségre. A C-t tessék bejelölni, a horvát szábor (parlament) ugyanis várhatóan december 15-én dönt a kérdésben, az engedélyhez 101 szavazatra van szükség, ha csak az alkotmánybíróság nem meszeli el az indítványt.
Horvátország
Jön az új BMW, kínai-horvát-magyar akkumulátor csomaggal?
A müncheni IAA mobility vásáron történt, hogy a köztudomásúan bajor BMW és a kínai EVE Energy szerződést írt alá, amelynek értelmében a Neue Klasse-t, a híres BMW 3-as vonalának elektromos változatát a kínai gyártó akkumulátor csomagjával látják el. Miután ugyanez a rendezvény folyamán írták alá a horvát Rimac és az EVE együttműködési megállapodását, nem volt nehéz kitalálni, hogy a Neue Klasse-ban nemcsak kínai, de horvát technológiai is lesz. Esetleg magyar is, mert az EVE debreceni akkugyára nyilván benne van a képletben.
Mit gondol a horvátországi tudósító?
A BALK feltűnően mogorva, mondhatni blazírt tudósítója szerint egyértelmű, hogy a brüsszeli hisztérikus regulatíva kijátszása érdekében járják a fátyoltáncot. A BMW, ha játékban, illetve ha egyáltalán életben akar maradni, nem kerülheti meg a kínai beszállítót.
A kvázi horvát-magyar eredetű akkupakkra azért van szükség, hogy félig-meddig európai eredetűnek lehessen feltüntetni a dolgot, ezzel biztosítva lehet, hogy Guy Verhofstadt nem kap sikoltozva szívéhez az Európai Parlamentben. A Rimac természetesen lelkendezik, mert bódító pénzszaga van az egésznek.
Ha valaki kíváncsi rá, a hivatalos nyilatkozat szerint a Rimac 2027-et és az európai akkumulátor-cellagyártás megkezdését látja a két vállalat közötti együttműködés csúcsának.
– Az EVE a cellagyártásra összpontosít, míg a Rimac Technology a nagy mennyiségű akkumulátormodul és cellatároló platform fejlesztésére és gyártására
– áll a nyilatkozatban. Rimacék azt is elárulták, hogy az Eve Energy világszerte a lítium-ion akkumulátorok egyik legfontosabb gyártójaként ismert, és ugyanakkor vezető szerepet tölt be a 46XX hengeres cellaformátum terén, amely számos előnnyel rendelkezik más típusú akkumulátorokkal szemben.
Azok számára, akik egy szót sem értenek a technomaszlagból a horvát cég elmagyarázta, hogy a 46-os szám a hengeres cellák átmérőjére utal milliméterben, az “XX” pedig ezek magasságát jelzi.
A 46xx hengeres cellák egyik legfontosabb előnye, hogy megfelelnek a hőterjedésre vonatkozó változó előírásoknak – a lítium-ion akkuk egyik csúf szokása, hogy üzem közben hőt termelnek, és ezzel összhangban felpuffadnak.
A henger alakú formátum a szakik egybehangzó véleménye szerint alkalmas az optimális hőkezelésre, ami kulcsfontosságú az elektromos járművek biztonsága és megbízhatósága szempontjából.
Az akkumulátorcellákat a Rimac Technology 46xx platformjához használják majd, amely versenyképes áron és teljesen testreszabható konfigurációkkal lehetővé teszi a nagy teljesítményű akkumulátor-rendszerek működését (Forrás: Rimac)
Maga Mate Rimac – a horvát elektromos fősámán, akit hol Nikola Teslához, hol Elon Muskhoz hasonlítanak -, a jövőbe révülve azt mondta, hogy “az EVE Energy az elsődleges lítium akkumulátorok egyik legnagyobb gyártója a világon, és az akkumulátor cellatechnológia terén szerzett óriási tapasztalatát bocsátja a partnerek rendelkezésére.
– A lítium akkumulátorok fejlesztése iránti elkötelezettsége tökéletesen illeszkedik az elektromos járművek ágazatának átalakítására és az energiatárolásra vonatkozó elképzelésünkhöz. Örömmel jelentjük be ezt az együttműködést, amely hosszú távon megbízható partnert biztosít a 46XX platformunk számára
– mondta Mate Rimac, hej regő rejtem.
Apróságok
Miután a fenti téma kimerítettnek tűnik, azon somolyogtam, hogy Vajdaságban (mi echte, tősgyökeres déliek névelő nélkül tituláljuk a világ e szegletét) ezt az egész hercehurcát batribiznisznek tudnák be, mint ahogy Debrecenben, egyebütt az anyaországban, nem akkugyár, hanem batrigyár épül. Ehhez nyilván Balkanac kolléga is hozzá tudna szólni, “telepi dzserekként”, ám attól tartok, hogy ő még mogorvább és blazírtabb mint az alulírott.
Viszont, ha már ilyen ex-jugoszláv vizekre eveztünk, azt is elmondom, hogy ma tudtam meg, hogy a zágrábi Ledo fagyigyár egyidős velem, azaz 65 éves. A korporációs ünnepi maszlagból kiderült, hogy az első Ledo által gyártott fagyi a Snjeguljica, azaz Hófehérke volt, egy príma minőségű pálcikás vaníliafagyi, abszolút utolérhetetlen ízű csokimázzal. (Figyelem! Aki azt merészeli mondani, hogy jégkrém, azonnal ledöföm! Szerk. megjegy.: Hordósi kollégával kellene megbeszélni a párbaj időpontját!)
Különben tiszteletre méltó korán kívül, igen kevés a hasonlatosság köztem és a Ledo gyár között. Ők rengeteg pénzt kerestek, én nem, őket megvásárolta pár évvel ezelőtt egy nagy nemzetközi multi, utánam senki sem érdeklődött üzletileg.
Persze, szeretném azt hinni, hogy nincs az a pénz a világon, amiért megvásárolnának, pláne most, hogy már lassan Kháron számára gyűjtögetem az obulusokat, de hát sose lehet tudni. Ronaldo is elment focizni Szaúd-Arábiába…
-
Koszovó3 nap telt el azóta
Lelőttek egy rendőrt Koszovóban, akár magyar katonák élete is veszélybe kerülhet
-
Montenegró5 nap telt el azóta
Szerbiai állampolgárok ásták az alagutat Montenegróban, 19 fegyver tűnt el
-
English6 nap telt el azóta
Turkish companies bypass the Western sanctions, USA tappes their head
-
Szerbia2 nap telt el azóta
Vučić etnikai tisztogatásról beszélt, Moszkva szerint Koszovó potenciális veszélyt jelent