Connect with us

Horvátország

HORVÁT “REZSICSÖKKENTÉS”: Olcsóbb az üzemanyag, növekszik a minimálbér, lesz gáz, a tudósító meg elfogult

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

plenki nyeregben gigapixel standard scale
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 3 perc

Andrej Plenković horvát miniszterelnök expressz felépült a koronából, röpke négy nap után már ismét személyesen vezette a kormányülést. Plenki ott folytatta, ahol abbahagyta: továbbra is nyugodt kormányzással igyekszik kihúzni a talajt az ellenzék lába alól, s a jelek szerint ez sikerülni is fog neki. Az ellenzék egyszerűen nem tud fogást találni rajta, még a lassan feledésbe merülő INA-botrány sem tudott ártani, sem a kormánypártnak, sem a kormányfőnek.(De szépen hangzott ez, Istenem, Istenem.)

Még egy kis ömlengés

A választók, úgy tetszik: jól reagáltak a kormány “szigorú” intézkedéseire – itt a hazai forrásokból származó földgáz exportjának tilalmára gondolunk – amelynek során most az emberek naivabb fele lélegzetét visszafojtva figyeli a horvát igazgatótanácsai tagok és a kormány meccselését.

Szemben az igazgatótanács magyar tagjaival, miután mostanra már mind a három lemondott, a horvátok még mindig nem nyújtották be lemondásukat, abban reménykedve, hogy valahogy mégis meg tudják szerezni a busás végkielégítést, amelynek összege körülbelül 4 millió kunára (több mint fél millió euró) rúg.

A kormány, illetve Filipović gazdasági miniszter már bejelentette, hogy amennyiben nem mondanak le, a felügyelőbizottság e heti ülésén menesztik őket. A mai kormányülésen azt is megszellőztették, hogy a kormány elfogadhatatlannak tartja a végkielégítés összegét, s ha végül kapnak is valamit, az jóval kevesebb lesz négy millió kunánál.

Horvát “rezsicsökkentés”

A kormány határozata alapján a horvát autósok körülbelül 15 euróval kevesebbet fognak fizetni egy átlagos, 50 literes tartály üzemanyagért, mint akkor fizettek volna, ha a kormány nem avatkozik be. A dízel így 59 lipával lett olcsóbb, és most 12,29 kunába kerül literje, míg a benzin egy lipával drágult és most 10,58 kunába kerül, ami magyar lefordítva, 654 forint és 563 forint a mai árfolyamon.

Ismét csak Filipović gazdasági miniszter szavai szerint a kormány azért határozott így, mert a földközi-tengeri piacon a dízel ára a múlt pénteken csökkent. A miniszterelnök ugyanakkor hosszabb távú intézkedésekről beszélt, nevezetesen a minimálbér újabb növeléséről, amely kormányzása alatt 250 kunával (30 euró) növekedett.

Mint ezt Plenković nyomatékosította, a kormány hat éves munkájának köszönhetően az átlagfizetés több mint 2000 kunával (kb. 270 euró) növekedett, miközben a munkanélküliek száma alig haladja meg a százezret (104.552), azaz most a legkevesebb a Plenković-kormány regnálása alatt. A munkaviszonyban lévők száma is nőtt, most 1,6 milliót tesz ki, ami a legtöbb az utóbbi húsz évben.

– Jelentősen javítottuk az anyagi jogosultságokat az állami szektorban és a közszolgáltatásban. Megemeltük az egyszeri anyagi jogokat, a visszkereseti jogokat, a napidíjakat, a kiküldetési juttatásokat, valamitn a végkielégítés kiszámításának alapját

– mondta Plenković. Az idill, azaz a szakszervezetekkel folytatott tárgyalások, Plenki szerint szerdán folytatódik.

Lesz gáz mindenkinek

A kormányüléssel párhuzamosan Ivo Milatić, a gazdasági minisztérium államtitkára tartott sajtótájékoztatót, amelyen megnyugtatta a lakosságot, hogy lesz elegendő gáz mindenki számára.

Ez a bejelentés nem arra utal, hogy lesz elegendő mennyiségű gáz, hanem arra, hogy mindenki hozzá tud jutni: az energiaválság Horvátországban ugyanis azt eredményezte, hogy azok a fogyasztók, akik nem a közszolgáltatóval, hanem a kereskedelmi szolgáltatókkal írták alá szerződést a gáz beszérzéséről, abba helyzetbe kerültek, hogy gáz nélkül maradnak a fűtési szezonban.

Mintegy 100 ezer háztartásról van szó, ami nem kevés, ez kifejezetten Zágrábra vonatkozik, ahol több mint 70 ezer háztartás érintett. Mint Milatić kifejtette, a megoldás az, hogy egyszerűen új szerződést kell aláírni, ezúttal a közszolgáltatási szektor vállalataival, és ezután már senki sem fog gáz nélkül maradni télire.

A gubanc – mert mindig van gubanc – az, hogy a várható 100 ezer kérvény feldolgozása időt igényel, a fűtési szezon pedig vészesen közeledik.

Milatić ezzel azokat a lakosokat nyugtatta meg, akik eddig nem tudták, hogy mi lesz velük, kapnak-e elegendő gázt, illetve hogy a nekik leszállított gáz ára a kormány által április 1-éig szavatolt szinten marad-e.

Ez, mint már említettük, elsősorban Zágrábban volt kérdéses, de Milatić szavai szerint, a zágrábi közszolgáltató, a GP Zagreb Opskrba képes lesz feldolgozni a befutó kérvényeket, még ha nem is azonnal.

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása




BALK könyvek Balkán

Horvátország

Bepirosodott a horvát külpolitikai lakmusz, és a megtalált illúziók

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

anyuci mm
Ursula és anyuci kedvenc Mikimausza (Forrás: X-platform, Andrej Plenković)
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 3 perc

Valahol egy okos ember azt mondta, hogy a kis nemzetek nem engedhetik meg maguknak a nagy hibákat. A horvátok úgy tetszik ezt megtanulták, mert ezeket a viharos időket széltől védett zugban igyekeznek átvészelni. Közben ügyesen meglovagolnak minden meglovagolhatót – lásd Ukrajna -, igyekszenek kedvében járni az USA-nak, de lényegében mindenben megtalálják a számításukat.

Már nem illúzió a kínai út

Ennek tükrében, igen érdekes, hogy az Európai Néppárt spliti ülésének időtartama alatt a horvát kormány aláírta a szerződést ugyanazzal a China Road and Bridge Corporationnal, amely a pelješaci hidat építette.

A kormány a kínai vállalat ajánlatát választotta mint gazdaságilag legelőnyösebbet az A1-es autópálya Vučevica összekötő útjának – a D8-as állami út csomópontjának – megépítésére kiírt közbeszerzési pályázaton.

A pályaszakasz, amelynek teljes hossza 6,85 kilométer, magában foglalja a 2,5 kilométer hosszú Kozjak-alagutat és a mintegy 4,3 kilométer hosszú adriai autópályához vezető bekötőutat.

A munkálatok értéke 74,6 millió euró, és a kínaiak vállalták, hogy az alagutat 36 hónap alatt megépítik. A projekt részét képezi még három felüljáró és két viadukt, de ezt a kínaiak csuklóból úgy megcsinálják, hogy közbe szinte észre sem veszik.

Új szelek fújnak

Ennek a világszinten aprócska infrastrukturális projekt jelentőségét az adja meg, hogy a horvátok alá merték írni a szerződést a kínai céggel.

A hosszabb emlékezetű olvasók nyilván még elő tudják kotorni az agyuk valamelyik rejtett zugából, hogy annak idején mennyire rossz néven vették némelyek, hogy a horvátok a kínaiakat bízták meg egy nagy EU-alapokból támogatott projekt (pelješaci híd) kivitelezésével.

Hogy mennyire nem volt szabad még gondolni sem arra, hogy Kínával, illetve kínai cégekkel kössön bárki is üzletet, ott van az ugyancsak horvátországi példa, amikor semmissé nyilvánították a rijekai konténer-terminál kiépítésére vonatkozó tendert, amelyen szintén a kínaiak nyertek, így a megismételt tendert már egy politikailag elfogadható cég, a skandináv Maersk nyerje meg.

illúziók kínai

A horvátok újabb szerződést írtak alá Kínával, az unió már nem akadékoskodik (Forrás: X-platform,
Andrej Plenković)

Más lapra tartozik, hogy ez nem vonatkozott a németekre és franciákra, spanyolokra és olaszokra, azaz a nagy és nagyobbacska nemzetekre, de hát így élünk mi az EU-ban.

Akárhogy is, most úgy tetszik, megváltozott a helyzet, mert nemcsak hogy nagyban folyik Pekingben az európai búcsújárás, de a horvátok is léptek, ami annak jele, hogy ismét szabad a vásár.

Az amerikaiaknak nyilván nem tetszik ez az egész, de a közelgő választások miatt nem érnek rá annyira foglalkozni vele.

Lehet, hogy 2024-et úgy fogjuk majd számon tartani, mint a nagy változások évét, illetve azt az évet, amikor az európaiak rájöttek, hogy a nagy geopolitikai játszmában mindenki nyer, csak Európa veszít. Fogalmazzunk inkább úgy, hogy ez távolról sem biztos, csupán elképzelhető.

Hétvégi csemege

Szokásomhoz hívem, ilyenkor a hétvégén igyekszem valamilyen érdekességet felkutatni – az élet közel sem olyan komoly dolog, mint ezt a sok kockafejű hirdeti – ezért beszéljünk a zágrábi Illúziók Múzeumáról.

Azok számára, akik eddig nem hallottak róla, ajánlom, hogy feküdjenek neki a guglinak, mert rendkívül érdekes múzeumról van szó, de visszatérve a hírhez, a zágrábiak ezüstérmet nyertek a brüsszeli European Franchise Awardon (Európai Franchise Nagydíj) a nemzetközi márkák (brandek) versenyében.

illúziók kínai

A megtalált illúziók (Forrás: Muzej illuzija)

Ennek kapcsán derült ki, hogy az Illúziók Múzeuma a világ legnagyobb magánmúzeum-lánca. A világ 25 országában, több mint 40 helyszínnel és 10 millió látogatóval.

Jelenleg új múzeumok megnyitásán dolgoznak Denverben, San Diegóban, Seattle-ben és Koppenhágában.

Teo Širola, a Metamorphosis horvát vállalat igazgatója, amely a franchise tulajdonosa és az Illúziók Múzeuma globális hálózatának vezetője, örömmel látja, hogy az emberek valóban felismerték ennek a projektnek az értékét szerte a világon, miszerint szórakozva is lehet tanulni.

Teó úr ugyanakkor bejelentette, hogy egyre közelebb kerülnek céljukhoz, a kereken 100 múzeum megnyitásához 2026 végéig.

Ha valaki a közeljövőben Zágrábba látogat, és kedve támad felkresni a múzeumot, az illúziókat nem adják ingyen: 1 felnőtt számára a belépődíj 9 euró, gyerekek (5-15 év) 7 euró, míg a családi (két felnőtt és két gyermek) látogatásra feljogosító belépő kerek 30 euróba kerül.

Mit lehet mondani? Kicsi a horvát, de erős.

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása

KÖVETÉS

A BALK Hírlevele


Azonnali értesítés

Meteorológia

A szerző cikkei

Könyvek kedvezménnyel

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Könyvek kedvezménnyel

Tíz nap legjava