Szerbia
KB 500 EMBER: A hadiiparban kapnak munkát a Fiat elbocsátott szerbiai dolgozói
Két hadiipari cégben helyezi el a szerb állam azt a körülbelül ötszáz munkást, akit elbocsátottak a Fiat Stellantis kragujeváci üzeméből. A nagyvállalat elindította az utcára kerülő munkások végkielégítésének kifizetését, a cégnél maradó több mint ezer dolgozót külföldön helyezik el.
Kifizetik őket
A Stellantis értesítette a cégtől távozó 492 munkást, hogy elindította a végkielégítésük kifizetését kifizetését a bankokon keresztül.
Ez azokra vonatkozik, akik nem vállalták, hogy a kragujeváci cég két évre tervezett átmeneti leállításának idejére a Stellantis szlovákiai és lengyelországi üzemeiben dolgoznak, vagy nem feleltek meg a külföldi munkavégzés feltételeinek.
A munkások a Fiatnál töltött minden teljes munkaévre 790 eurót kapnak, és további évi 500 euróra jogosultak azok, akik pedig 2011 előtt a Fiat, illetve a Stellantis elődjének számító Zastava gépkocsigyárban dolgoztak.
A külföldi munkára jelentkezők 3:1 arányú munkavégzést vállalnak, ami azt jelenti, hogy három hónapig lesznek távol a hazájuktól és a családjuktól, ezt követően egy hónapot tölthetnek otthon.
Ezzel lezárulni látszik a több hónapja húzódó, és időnként tüntetésekkel, útlezárásokkal és tárgyalásokkal tarkított vita, amely végül a szerb államfő közvetítésének köszönhetően oldódott meg.
Aleksandar Vučić azt követően kapcsolódott be a probléma rendezésébe, hogy visszatért a brüsszeli Balkán- EU csúcsról.
A munkások az Ana Brnabić szerb miniszterelnökkel és a Stellantis képviselőivel folytatott eredménytelen megbeszéléseket követően kérték Vučićtól, hogy segítsen nekik a helyzet rendezésében, mert már csak benne bíznak.
Virágzik a hadiipar
A szerb elnökkel folytatott megbeszélést követően a munkások elégedetten távoztak, mert Vučić ígéretet tett nekik arra, hogy azok sem maradnak munka nélkül, akik valamilyen okból kifolyólag nem vállalják, vagy nem vállalhatják a “külföldi melót”. Nekik a Stellantis a fent említett módon végkielégítést fizet.
A szerb elnök azt ígérte, hogy a szóban forgó közel 500 embert két hadiipari cégnél helyezik el, az egyik a kragujeváci “Zastava tervo”, a másik a Velika Plana-i “Borbeni složeni sistemi” nevű vállalat. Mindkét esetben nehéz fizikai munkákról van szó, amit nők nem végezhetnek.
Az első cég nevében szereplő “tervo” elnevezés a “terenska vozila”, vagyis a terepjáró kifejezés rövidítése, amiből már kiderül, hogy mivel is foglalkozik a 2017-ben létrehozott cég.
A másik cég nevében szintén benne van a foglalkozási terület, az elnevezés ugyanis “összetett harci rendszereket” jelent. A céget 2012-ben alakította a fegyverkereskedelemmel foglalkozó Jugoimport- SDPR, ebben a cégben állítják elő a mellékelt videóban látható Nora önjáró tarackot, és itt készül a Lazar 2 szerbiai páncélozott harci jármű is.
Kétszáz munkást még idén elhelyeznek a kapacitásaikat növelő két hadiipari vállalatnál, a fennmaradó háromszáz dolgozó a jövő év elején “állhat hadrendbe”, azaz kezdheti munkát.
Ez nemcsak az utcára kerülő munkások helyzetének megoldását jelenti, hanem arra is utal, hogy “szépen fejlődik”, vagy mondjuk inkább azt, hogy virágzik a szerbiai hadiipar.
Internetes források szerint a fent említett szerbiai Nora B-52-es önjáró tarackkal a kenyai, a bangladesi, a nigériai, a görög, a török, a szaúdi, az amerikai, az izraeli, az egyiptomi és a ciprusi hadsereg is rendelkezik, de állítólag az örmények is használták az Azerbajdzsánnal vívott legutóbbi háborúban.
- Szerbia4 nap telt el azóta
Belgrádban bemutatkozott a titkosrendőrség, miután a feladatok ki lettek osztva
- Szerbia2 nap telt el azóta
“Sok jó kis helyen”: a praktikus fantomszavazók és a szerbiai nullás házszámok
- Szerbia5 nap telt el azóta
Féláron vette meg a Jugoslavija szállodát a szerb pénzügyminiszter köre
- B A Balkanac4 nap telt el azóta
Piros szív, fehér hó, zöld levél (húsvéti vegyes-hímes)