Gazdaság
WC, WHR, ETF: Vajon mennyibe kerül egy nyilvános klotyó Horvátországban, avagy a WC-től a boldogságig
Horvátországban szinte naponta történik valami, ami meglepi még a sokat próbált Balkán-fanokat is. Ha más nem, mindig akad egy elképesztő korrupciós ügylet, amely az ólomsúlyú szemtelenségen kívül magán viseli a kreatív zsenialitás jeleit is.
A csodaklotyó
Például Diakóvár (Đakovo) vezető emberei a hétvégén azt igyekeztek megmagyarázni országnak-világnak, hogy a városka körülbelül 12 négyzetméter alapterületű nyilvános illemhelye egyáltalán nem tekinthető túl drágának.
Amikor egy évvel ezelőtt Diakóvárban a végéhez közeledett a nyilvános illemhely kihelyezése, Sanja Rogoz-Šola, a horvát gazdasági, mezőgazdasági és idegenforgalmi igazgatóság vezetője elmondta, hogy az utcai WC “üzembe helyezését” követően, pontosabb adataik lesznek a szlavóniai városba látogató turisták számáról.
Mivelhogy, ez a város egyetlen nyilvános illemhelye, amely ezért ilyen tekintetben mindenképpen nevezetességnek számít, amelynek csodájára járnak az idegenek.
A csodaklotyó megépítése – amely bevonzza és számolja a turistákat 😲 – 405.788 kunába, azaz 53 600 euróba került. Azoknak, akik nem jók a valutaváltásban, lefordítjuk magyarra: 12 négyzetméter ára kis híján húsz millió forint.
Mi lenne, ha stadiont építenének?
Új légitársaságba ölik a pénzt
Szóval, Horvátország bizonyos tekintetben vidámparkjellegű ország, más tekintetben viszont értenek a bizniszhez. Ha már nem lehet az állami pénzeket elcsaklizni, néha a saját pénzüket is megkockáztatják, nem kevésbé kreatív és meglepő módon.
Így például a Zágrábban frissen bejegyzett légi szállító cég, az ETF Airways, bejelentette, hogy az elkövetkező hetekben megérkezik első gépe, egy Boeing 737-800.
A cég az idegenforgalmi idényben charter járatokat számít indítani az európai nagyvárosok felé, mivel vezetése meg van győződve arról, hogy ezen a téren léteznek olyan piaci rések, amelyeket az új légitársaság be tud tömni.
Ezekben a pandémiás időkben kissé őrültségnek tűnik légitársaságba ölni a pénzt, de miután más légi fuvarozók már mozgolódnak (Ryanair, United Airlines) úgy látszik, hogy a dologban lehet valami.
A vállalkozásba fektetők között horvátországi viszonylatban ismerős nevekkel találkozunk, mint például Velimir Šonje közgazdász, egyike a vezető horvát gazdasági elemzőknek, vagy Zdenko Adrović, a Horvát Bankok Egyesületének elnöke, aki korábban 17 évet töltött a Raiffeisen horvátországi leányvállalatánál.
A 17 éves repülőgépet a világ legnagyobb rent-a-plane cégétől, az AerCapától vették bérbe, de majd kiderül, hogy a kocka hatot, vagy vakot vet-e.
Horvát boldogság
Eléggé nehéz megmagyarázni a World Happiness Report legújabb adatait, amelyek szerint a horvátok boldogságérzete 2020-ban érezhetően javult a koronavírus-járványra és földrengésekre való tekintet nélkül.
World Happiness Report is out, with a surprising picture of global resilience https://t.co/OnTLVa1RgP
— The Washington Post (@washingtonpost) March 23, 2021
A vizsgált 149 ország közül Horvátország a 23. helyen végzett, azaz 2019-hez képest 56 helyezést ugrott át. (Csak mellékesen jegyezzük meg, hogy a horvátokkal szemben, a magyarok sokkal kevésbé élvezik az életet, Magyarország ugyanis a 43 helyen végzett.)
Ez Horvátország legmagasabb helyezése a World Happiness Report kilencéves fennállása alatt.
A szóban forgó felmérést különben az ENSZ Fenntartható Fejlődési Megoldások Hálózata publikálta, amelyet a Gallup Intézettel együttműködve adnak ki, és felöleli a világ felnőtt lakosságának mintegy 98 százalékát.
Az ember csak áll, és hüledezik.
- Szerbia4 nap telt el azóta
Vučić tagadja, hogy nemet mondott Putyinnak, telefonon majd megbeszélik
- Horvátország4 nap telt el azóta
Drágul a gáz és az áram, de mérsékelten
- Szerbia2 nap telt el azóta
Magánkézbe adná az utasszállítást Szabadka, nem tudja sikerre vinni a vállalatot a város
- Bosznia2 nap telt el azóta
ABSZOLUTIZMUS: Dodik mindenütt győzni akar az októberi boszniai helyhatósági választásokon