TENGERRE, ALBÁN! Az arabok és a törökök több kikötőt is építenek Albániában

Olvasási idő: 2 perc

Albániának a mai napig – egy kis olasz kikötőn kívül – nem volt jachtkikötője, a kormányokat és a magánbefektetőket valami oknál fogva nemigen érdekelte a vízi turizmus, annak ellenére sem, hogy az olasz vitorlások évente áthajóztak a tengeren. Most azonban nagyot fordult a kocka, egyszerre négy nagyobb és több kisebb jachtkikötő is épül – emellett két új nagy kereskedelmi kikötő is létesül.

Megváltozik az albán idegenforgalom szerkezete

A legnagyobb beruházás Durrësben várható, ahol a jelenlegi ipari kikötőt jachtkikötővé építik át, a mostani teherkikötőt pedig a várostól északra lévő Porto Romanóba helyezik át. Ennek megvalósítására 2 milliárd eurós szerződést írtak alá a szaúd-arábiai EMAAR társasággal, amely Dubai kikötőjét is építette.

A “Durrës Yachts & Marina” a Földközi-tenger egyik legnagyobb turisztikai kikötője lesz. A 2 milliárd euró “injektálása” alapjaiban változtatja mag az albán idegenforgalom szerkezetét, karöltve Vlorával és Saranda városával, majd később Shingjin kikötőjével.

Vloraban egy brit székhelyű befektetési csoport nyert a tervezési, kivitelezési, üzemeltetési és karbantartási koncessziós pályázaton, amely szerint a nyertes közös vállalkozás összesen 22,8 millió eurót fektet be a vlorai kikötőben.

Sarandában török pénzen a durrësi kikötőhöz hasonló jachtkikötő épül szintén komoly összegből, itt egy teljes idegenforgalmi komplexum létesül lakásokkal, irodaházakkal, kávézókkal, éttermekkel és sétányokkal.



Az EU-nak nem tetszenek az arabok

A durrësi beruházás során a kereskedelmi kikötőt át kell telepíteni Porto Romanóba, és ez némi nehézségekbe ütközik, mert nagyon sok koncessziós szerződés van érvényben, és ezeknek a szerződéseknek a megszegése penálokkal jár.

Ami ennél súlyosabb probléma, hogy az Európai Unió kifejezetten rossz szemmel nézi az arab befektetők feltűnését az albániai, egyszer talán uniós partoknál.

A tagjelölt Albániával kötött stabilizációs és társulási megállapodás átmeneti időszaka 2019. március 31-én ért véget, attól kezdve Albániában az uniós szabályok vonatkoznak erre a területre.

Az EU-val kötött megállapodás szigorú verseny- és átláthatósági záradékokat állapít meg a koncessziós és az egyéb befektetési formák tekintetében, és nem teszi lehetővé, hogy az EU-n kívüli országok kedvezményes elbánásban részesüljenek.

Most úgy tűnik, hogy a szaúd-arábiai társasággal kötött megállapodás és az engedmény jellege megkerüli az uniós rendelkezéseket, és akadályozza a “tisztességes versenyt”, amelybe az uniós befektetők is bekapcsolódhatnának.

Ezért az Európai Unió “megfelelőségi eljárást” kezdeményezett Albánia ellen a durrësi kikötő átépítése okán.

Tengeri és légi kapuk

Tehát négy nagy jachtkikötő épül, emellett a durrësi és a vlorai teherkikötők helyett újakat kell létesíteni, ami így már 6 nagy kikötő, ráadásul épülni kezdtek kisebb magánkikötők is Albánia adriai tengeri és jón tengeri partjainál.

Ebbe az üzletbe beszálltak magyar érdekcsoportok is, bár szokás szerint az üzletet alapos titkolózás övezi, de tény, hogy Fa Nándor olykor-olykor megjelenik az albán tengerparton, és nemcsak strandolni jár oda.

Mindent összevetve egy kicsi balkáni országban az ilyen nagyméretű beruházások rövid időn belül szembetűnő változásokat hoznak, főleg hogy a négy tengeri kapu mellett négy légi kaput is nyit Albánia.


Az eddigi központi Teréz Anya Nemzetközi Repülőtér mellett Vlorában és Sarandában is épül repülőtér, holnap – vagyis egy héttel a parlamenti választások előtt – az északkelet-albániai Kukësben pedig üzembe helyezik a “Zayed-Flatrat e Veriut” nemzetközi repülőteret.

Edi Rama albán miniszterelnök bejelentette, hogy elsőként az Air Albania Londonból érkező gépe száll le a kukësi repülőtéren 132 utassal a fedélzetén – ha minden a legnagyobb rendben megy.
__________________
Forrás: internet


Napi hírlevél, ne maradj le róla!



TENGERRE, ALBÁN! Az arabok és a törökök több kikötőt is építenek Albániában balkanac nagy
2021

Kövess bennünket a Facebookon!