Hadsereg
A SASOK SZÁRNYÁN: A szerb hadsereg első női pilótája az Orao vadászgépen repül

Ana Perišić sikeresen teljesítette kontrollrepülését az Orao (Eagle) sugárhajtású harci repülőgéppel a Morava katonai repülőtéren, ezzel ő lett az első női pilóta a szerb hadsereg történetében, aki támadó repülőt irányít.
Perišić kapitány a szerb hadsereg 98. légidandárja 241. vadászbombázó századának tagja.
Nebojša Stefanović szerb védelmi minisztere, aki a helyszínen tekintette meg a repülést, gratulált Perišićnek, és azt mondta: örömmel tölti el, hogy megtalálhatják a helyüket a fiatal nők új nemzedékei, akiknek karrierjük lehet a légierőnél és a szerb hadsereg más nagyon komplex egységeinél.
Az első egyedül végrehajtott repülésekor szerzett benyomásokról Perišić azt mondta, hogy nehéz leírni az élményt.
– tette hozzá.
Perišić a szerb katonai akadémián kiképzett női pilóták első generációjának tagja.

Szerbia
SZERB HAZASZERETET: Az egyik új miniszterelnök-helyettes fia önkéntes katonának jelentkezett

A szerbiai miniszterelnök-helyettesi posztra avanzsáló újvidéki polgármester idősebb fia önkéntes katonai szolgálatra jelentkezett szinte egyidőben azzal, hogy apja előrelépett a ranglétrán. A fiatalember nyilatkozott is az újságíróknak arról, hogy mi ösztönözte a mundér felöltésére.
A 021.rs hírportál a napokban azt írta, hogy Miloš Vučević immár távozó újvidéki polgármester idősebb fia, Mihailo Vučević önkéntes katonai szolgálatra jelentkezett.
Kapcsolódó cikk
VUČIĆ PATYOMKIN-VÁROSBAN: Még a kiszáradt fák is “életre keltek”
Ez lehetne akár magánügy is, ha az Újvidék „Patyomkin-féle zöldítésével” érdemeket szerző Vučević nem a polgármesteri Instagram-profilon számolt volna be idősebb fia bevonulásáról. A szóban forgó profilról azóta lekerült az említett bejegyzés, de az általában megbízható városi és nem csak városi hírportál megörökítette az utókornak azt a pillanatot, illetve néhány órát, amikor még ott volt, lásd lejjebb!

– írta a hírportál, amely szerint a 26 jelentkezők között ott volt Miloš Vučević újvidéki polgármester és a szerbiai kormány egyik leendő alelnökének idősebb fia is.
Az újvidéki hírportál megjegyzi, hogy a fiatalember korábban amatőr színjátszó is volt, és karatézott is. Nem éppen „rokonszakmákról” van szó, de a kettő természetesen nem zárja ki egymást.
Miután apja szerbiai viszonylatban híres ember, így a szerződés aláírása után Mihailo Vučević nyilatkozott a sajtónak, amelynek elmondta, hogy a katonai szolgálatot „valamiféle pszicho-fizikai tesztnek” tekinti.
– jelentette ki az őszinte vagy esetleg a jó propaganda érzékkel rendelkező fiatalember, aki felszólított minden fiatalt, a lányokat is, hogy kövessék példáját, és menjenek önkéntes katonai szolgálatra vagy tartalékos tiszti iskolába.
A büszke apa elkísérte a fiát a kijelölt kaszárnyáig, amelynek a kapuja előtt le is fényképezte a bevonuló fiatalembert.
– írta Facebook-profilján az újvidéki polgármester, aki a bejegyzés mellé egy szerb zászlót is kitűzött: ??. Ez megint csak minősülhetne magánügynek, ha a magánprofil nem propaganda-oldal lenne, de mivel az, így a magánélet sérelme fel sem merül.
Franciaország
KÜLPOLITIKAI DÖNTÉS IS VOLT: A Rafale-ok olyan képességekkel rendelkeznek, amelyekre a Balkánon talán nincs is szükség

Emmanuel Macron francia elnök és Andrej Plenković horvát miniszterelnök múlt héten megállapodást írt alá 12 darab Dassault Rafale multifunkciós vadászgép megvásárlásról. Az üzlet a hosszú évek óta tartó horvát beszerzési erőfeszítésekre (és kudarcokra) tesz pontot, cserébe Zágráb egy potens repülővel oldotta az elkövetkező 20-30 év légierő feladatait.
Duplájára emelték az összeget
Horvátország lassan két évtizede próbálja lecserélni a hidegháború idején gyártott MiG-21 repülőgépeit. A terveket a pénzhiány akasztotta meg leggyakrabban, bár legutóbb a nagyhatalmi érdekek szóltak közbe. A 2017-2018 között Zágráb amerikai gyártású, de az izraeli légierő által használt és módosított 12 db F-16-os vadászbombázók beszerzéséről döntött mintegy 420 millió euróért.
Az utolsó pillanatban azonban vita támadt Tel-Aviv és Washington között, ami kissé meglepő volt, hiszen két szoros szövetségesről volt szó, és egy tucat gép eladása sem lehetett akkora tétel, hogy ezen hajba kapjanak. A pletykák szerint az üzlet rontotta volna a gyártó Lockheed Martin lehetőségeit (a gyár sikerrel árulta Szlovákia és Bulgária számára a legutolsó, F-16V változatot).
A következő nekifutást a COVID járvány és gazdasági következményei akadályozták meg, hogy aztán 2020-ban a jelenlegi horvát kormány ismét tendert hirdessen. Az izraeliek és a svéd Gripen mellett két új induló volt, az egyik Lockheed Martin a már említett új F-16V típussal, illetve a franciák a kéthajtóműves Rafale repülőgéppel.
A végeredményből azt is látjuk, hogy Horvátország több mint duplájára növelte az üzletre szánt összeget, mert a használt francia gépek ára, a kiképzéssel, pótalkatrészekkel és három éven át szóló támogatással egy milliárd euró lett.
Ha ezt összevetjük a szlovák légierő 2018-as, új amerikai F-16V-ről szóló beszerzésével, akkor kiderül, hogy nem a pénz volt most az elsődleges szempont. A 14 szlovák vadászgép ára 800 millió dollár volt „csak”, ami kiegészítve az euró-dollár árfolyamkülönbséggel, jelentős különbség (Szlovákia is kiképzéssel és működtetésre vonatkozó támogatással vásárolta meg az amerikai típust).
Külpolitikai döntés is volt
Tény, hogy a Rafale egy nagyobb gép, jó húsz százalékkal nagyobb a maximális felszálló súlya, kéthajtóműves, ám ezek ma már keveset árulnak el egy katonai repülő valódi képességeiről, mert ennél meghatározóbb a radarrendszer, a fegyverzet, a támogató eszközök megléte és minősége. Ezek az elkövetkező időkben is fejleszthetők, cserélhetők lesznek.
Bár a francia haditechnika is világszínvonalú, a Rafale több konfliktusban is bevették már, az USA helyzeti előnyi itt valószínű. Ugyanakkor a szakértői hozzászólásokból annyi derül ki, hogy Zágrábban specifikus kérései voltak a beszerzési dokumentációban, ami az amerikai fél nem, a francia fél viszont hajlandó volt teljesíteni.
Horvátország a francia gép választásával külpolitikai döntést is hozott. Az egyébként erős transzatlantista külpolitikáján állított egy kicsit azzal, hogy egy európai partnert választott most, és mindjárt az egyik legerősebbet.
Ez a „több lábra állítani a külpolitikát” új partnerek bevonásával, vagy a kapcsolatok szorosabbra fűzésével – helyes döntésnek tűnik egy olyan időszakban, amikor az USA Europával kapcsolat több kritikát fogalmaz meg, és amikor az amerikai és európai érdekek több kérdésben másfelé mutatnak.
Szakértői vélemények szerint a gépvásárlás egy több pontból álló stratégiai együttműködés része lesz a jövőben, amiben benne lesz az is, hogy Franciaország például támogatni fogja Horvátországot olyan európai vagy nemzetközi szintű ügyekben, amelyek Zágráb stratégiai céljai között vannak. Konkrétumként az euroövezethez és a schengeni zónához, illetve a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezethez való csatlakozást említették. Európai kérdésekben az USA nem tudott volna segíteni, ezek Párizs számára jelentettek/jelentenek előnyt.
A horvátok behozzák a lemaradást
A horvát beszerzés kapcsán természetszerűleg sokan egyből Szerbiára is tekintenek: miként befolyásolhatja Belgrád, de akár a régió biztonságát a horvát beszerzés?
A rendelkezésre álló adatok szerint, Szerbia jelenleg 14-16 darab MiG-29-es vadászrepülővel rendelkezik (mellette további kiképző, és könnyűtámadó eszközökkel is). A szovjet eredetű gépeket az elmúlt években modernizálták, valamint ajándékként is érkezett pár darab Oroszországból & Fehéroroszországból, miután a 2010-es évek közepén csak 4 hadra fogható gép maradt működőképes (ez egyébként jól jellemezné a horvátokkal fenntartott stratégiai paritást).
Ebből a szempontból tehát a horvát beszerzés, amely csak 2025-re realizálódik végső formájában azt is jelenti, hogy Zágráb valójában majd felzárkózik a szerb légierő túlsúlyához. Persze, az is igaz, hogy a Rafale és MiG-29-es számát és képességeit összehasonlítani sem vezetne messzire. Amellett, hogy a francia gép fejlettebb elektronikával és fegyverzettel rendelkezik, Horvátország mögött ott áll a NATO is.
És ez nem elsősorban azt jelenti, hogy majd jön az USA és a többi tagország légiereje, hanem azt, hogy békeidőben is, radar, felderítő és diplomáciai csatornák állnak rendelkezésére Zágráb számára, míg a semleges Szerbia csak Oroszországtól távoli támogatására számíthatna.
A horvát modernizációs lépések elsősorban a saját és a szövetséges érdekeket, vagy azok egyensúlyát veszik alapul, kiegészítve az ország anyagi teherbíró képességével. A 12 gépes, azaz egy századnyi erő „arányos”, Bulgária, a V4-es országok (persze, Lengyelország kivételével), hasonló erőt tartanak fel, ráadásul a Rafale-ok, amennyiben ezt a horvát kormány hajlandó lesz kifizetni, olyan potens felderítő és csapásmérő képességekkel is rendelkezik, amelyekre reálisan a Balkánon talán nincs is igény/szükség Zágráb számára.
-
Oroszország4 nap telt el azóta
OVSZJANNYIKOVA: Putyin mindörökre megalázta az oroszokat
-
Montenegró6 nap telt el azóta
Nincs, aki dolgozzon a montenegrói tengerparton, 30 százalékkal nőhetnek az árak
-
Bosznia2 nap telt el azóta
Módosítaná a Horvátországgal közös határt a bosznia-hercegovinai államelnökség
-
Szerbia4 nap telt el azóta
Homokvihar okozott tömegszerencsétlenséget Szabadka és Topolya között