Connect with us

Szerbia

KORLÁTOZOTT SZAVATOSSÁGÚ KORMÁNY: A fele nő, fele pedig botrányokba keveredett

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

brmabic lila
play iconIde kattintva meghallgathatod a cikket (kettő az egyben)
Olvasási idő: 3 perc

A Szerb Köztársaság Nemzetgyűlése megszavazta az új kormányt, amelynek élén az előző három évhez hasonlóan most is Ana Brnabić áll. A régi-új miniszterelnök a parlamentben bemutatta a kabinet tagjait, valamint azokat a fő elveket, amelyek mentén a kormány politizál majd. A szerb parlamentben megismételtek egy tavaly decemberi elnöki bejelentést is, amely szerint 2025-ben az átlagfizetés Szerbiában 900 euró lesz. De hol lesz már akkor ez a kormány?

Rövid szavatosságú kormány

A régi-új miniszterelnök expozéjában a legfontosabb feladatok között említette a COVID-19 vírus elleni küzdelmet és az egészségügy megerősítését, valamint a koszovói szerbek létfontosságú érdekeinek a védelmét.

Ana Brnabić a feladatok közé sorolta a szervezett bűnözés elleni küzdelmet, a politikai függetlenség megőrzését, továbbá a jogállamiság fenntartását és a reformok felgyorsítását.

A javaslatot a képviselők többsége támogatta, ami várható is volt, miután a kormányzó Szerb Haladó Pártnak a 250 képviselői helyből 188 van a birtokában.

A miniszterelnök expozéja és a meghirdetett politika minden bizonnyal a nap legfontosabb híre, ugyanakkor biztos, hogy alig van ember, aki figyel a hivatalos nyilatkozatokra, ígéretekre és előrejelzésekre, pedig a miniszterelnök kincstári optimizmussal közölte, hogy 2025-ben a szerbiai átlagfizetés 900 euró lesz.

A Szerb Haladó Párt vezetői ezzel együtt az egyik legfontosabb pozitív újításként hirdetik, hogy a miniszterek fele a női nemet képviseli.

Ennél azonban sokkal érdekesebb, hogy Aleksandar Vučić köztársasági elnök másfél évre korlátozta az új kormány megbízatását, kijelentve, hogy a rendkívüli parlamenti választásokat a 2022 áprilisi elnökválasztásokkal együtt tartják meg.

Vučić kicselezi Brüsszelt?

Kérdés, hogy a kormánynak, amelynek kétharmados támogatása van, miért határozták meg előre a szavatosságát, miközben a parlamentben gyakorlatilag nincs ellenzéki csoport, tekintve, hogy a Szerbiai Szocialista Párt továbbra is koalícióban masírozik a haladókkal, és ehhez a menethez csatlakozott Aleksandar Šapić volt vízilabda-bajnok, újbelgrádi polgármester és Szerb Hazafias Szövetsége.

A nemzeti kisebbségi pártok (magyarok, albánok, bosnyákok és macedónok) mindössze 19 képviselője marad a kormánykoalíción kívül, vagyis miniszteri poszt nélkül, de kérdés, hogy ők ellenzékiként viszonyulnak-e a kormányhoz, vagy a vele való együttműködés révén igyekeznek megvalósítani saját érdekeiket.

A Vajdasági Magyar Szövetségről tudjuk, hogy a kormányzó többség részének tekinti magát, holott csak államtitkári posztokkal rendelkezik.

Az elmúlt két évtizedben egyébként az volt a szokás, hogy minden kormánypárt vagy kormánykoalíció a kisebbségi képviselők támogatását kérte.

A meghatározott határidőre vonatkozó kérdésre az egyik lehetséges válasz tehát az, hogy a parlament összetétele a legkevésbé sem felel meg Vučić számára.

A jelenlegi eredményhez sok minden vezetett: a kényszerű választási kampány, a választások elhalasztása a kéthónapos rendkívüli állapot miatt, a választások alkotmányellenesen és törvényellenesen történő ütemezése, valamint a tisztességtelen választási feltételek és az bojkott.

Ráadásul Vučić listája úgy nyerte el a parlamenti mandátumok több mint kétharmadát, hogy a regisztrált választók kevesebb, mint a fele ment el szavazni.

Vučić ugyan abszolút hatalommal rendelkezik, jelenleg azonban pontosan azok a nemzetközi tényezők támadják, amelyek korábban általában támogatták .

Az Európai Unió a Szerbiával kapcsolatos helyzetjelentésében konkrétan arra a következtetésre jutott, hogy a választás szabadsága, az átláthatóság és a politikai pluralizmus megvalósítása terén nem történt előrelépés.

A szerb elnök azonban egészen biztos abban, hogy kicselezi Brüsszelt mindaddig, amíg eleget tesz a washingtoni igényeknek az Egyesült Államok balkáni érdekekeivel kapcsolatban.

Perszonális kérdések

Az új kormánnyal kapcsolatban felmerülő másik érdekesség a személyi kérdésekkel hozható összefüggésbe.

A legnagyobb meglepetésnek az tekinthető, hogy Ivica Dačić, a Szerbiai Szocialista Párt vezetője elveszítette a külügyi tárcát, és a parlament elnöke lett.

Ennél talán még fájóbb, hogy a szocialisták kénytelenek megválni másik két fontos tárcától, vagyis az államigazgatástól és az energiától, ami jelentős problémákat okoz majd Dačić számára saját pártjában.

Ami a haladókat illeti, új minisztereket avattak.

A „leghíresebb” Darija Kisić- Tepavčević, a COVID-járvány elleni küzdő válságstáb volt tagja, aki a munkaügyi és szociális minisztériumot veszi át.

Kisić, mint sok más miniszter, számos botrányban exponálta magát, Vučićhoz és Brnabićhoz hasonlóan őt is családtagjaival együtt emlegetik különféle korrupciós botrányokban.

Aleksandar Vulin és Nebojša Stefanović, vagyis a honvédelmi és belügyminiszter helyet cserélt egymással a belügyminisztérium, illetve a honvédelmi minisztérium élén, Zorana Mihajlović átvette a bányászati ​​és energiaügyi minisztériumot, Zlatibor Lončar és Siniša Mali pedig megtartotta az egészségügyi, illetve a pénzügyi tárcát.

Stefanović, Lončar és Mali nagyszámú botrányban érintett, ezért teljesen egyértelmű, hogy Vučić nem tudja őket ejteni, főleg nem Stefanovićot, akiről azt tartják, hogy jó személyes kapcsolatokat épített ki az amerikai rendőrséggel és biztonsági struktúrákkal, ezáltal egyfajta kihívást jelent Vučić számára.

Ami Mihajlovićot illeti, fontos pozícióban van az East-West Bridge elnevezésű szervezetben (amelynek Ana Brnabić is tagja), és nyilvánvaló, hogy Vučić Mihajlović asszony megtartásával engedményeket tesz a külföld felé.

Szerepe az energiaügy terén jóval egyértelműbb lesz a washingtoni megállapodás aláírása után, amellyel Szerbia elkötelezte magát a „gázellátás diverzifikálása” mellett, azaz közelebb kerül az amerikaiakhoz.

Végül is úgy tűnik, hogy minden marad a régiben, legalábbis másfél évig, amíg ez a kormány fennáll.

Szerbia

Ha a buszvezető eltéved, akkor az utasok igazítják útba Belgrádban

Közzététel:

a megjelenés dátuma

Belgrádban mindig élmény a buszozás, a kép nem most készült, viszont jól látható rajta a Kentkart jegykezelő automatája (Forrás: Twitter)
play iconIde kattintva meghallgathatod a cikket (kettő az egyben)
Olvasási idő: 2 perc

Belgrádban nem a GPS, hanem az utasok segítik ki a buszvezetőket. A káoszhoz nem csak az ellenzéki és kormánypárti tüntetők járulnak hozzá, hanem a polgármesteri hivatal is, amely felmondta az együttműködést a városi közlekedésben használt szoftvereket gyártó török Kentkart céggel. Ezt követően elég kalandossá vált a buszozás Belgrádban, ahol több, mint húsz külföldi sofőrt is alkalmaznak.

Ki a sofőr a buszon?

A szerződés felmondását követően a Kentkart leszerelte a jegykezelő készülékeket, így az utasok jó része – akik korábban nem váltottak bérletet – akár ingyen is utazhatnak a belgrádi buszokon.

344727360 784922182859731 7484021065860411039 n transformed

A bajt még tetézi, hogy a török cég működtette a buszvezetők számára készített szoftvereket is, amelynek segítségével a sofőr kritikus és kevésbé kritikus szituációkban tájékozódott, miután azok speciális, GPS jellegű navigációs programot is tartalmaztak, amely az útlezárások esetén alternatív útvonalat kínált fel a buszvezetőnek.

Olyan készülékekről van szó, mint amilyen a mellékelt képen is látható. Ezeknek a készülékeknek a leszerelését követően könnyen bajba kerülhettek azok a sofőrök, akik nem ismerik a várost, ilyenekből pedig egyre több.

buszvezető

Az utasokat a helyi virágárus így tájékoztatja az 52-es, 53-as és 56-os busz útvonalának módosulásáról (Forrás: Twitter)

Belgrádban a városi közlekedési vállalat (GSP) külső szolgáltatóknak szervezte ki a buszvezetői tevékenység egy részét, ezek a vállalkozások pedig Srí Lankából vagy Indiából érkező munkaerőt alkalmaznak, mert olcsóbb, és mert a szerbek is külföldön keresik a boldogulást, nem pedig a „tejjel-mézzel folydogáló szerbiai Kánaánban.

A mindinkább szaporodó tüntetések – kormánypártiak vagy ellenzékiek, ebben az esetben teljesen mindegy – csak tetézik a problémákat, mert módosítani kell egyes járatok útvonalát.

A külföldről érkezett sofőrök a saját járatuk vonalát ugyan ismerik, de ha kerülőútra kényszerülnek, akkor gyakran eltévednek.

Eddig segítették őket Kentkart által üzemeltetetett készüléket, de miután azokat leszerelték, így támasz nélkül maradtak.

Csak nemrég jöttek

A világháló szerbek által lakott részén terjedni kezdett egy videó, amelyen jól látható, hogy az egyik utas igazítja útba a sofőrt, és mondja meg neki, hogy hol álljon meg, vagy hogy hol forduljon jobbra.

A belgrádi stadionoknál (Crvena Zvezda, ), vagyis az Autokomandánál közlekedő 48-as járatnak valami okból kifolyólag módosult az útvonala, és az egyik utas Instagram-bejegyzése szerint még mindig a városban kerengenének, ha egy másik utas nem igazítja útba a külföldi sofőrt.

Miután a magánvállalkozók tavaly ősszel hoztak be buszvezetőket Srí Lankából, így a sofőrtől aligha várható el, hogy az egész város a fejében legyen, így egy útvonalmódosítás esetén – szó szerint – el van veszve.

Ivan Banković, a belgrádi buszvezetők szakszervezetének egyik illetékese ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott az N1 televíziónak, hogy ez nem az első ilyen eset, és nem is az utolsó.

Banković szerint a közlekedési vállalatnál nincsenek külföldi buszvezetők, viszont a magánvállalkozók legalább huszonötöt alkalmaznak.

A káoszgyáros Aleksandar Šapić, belgrádi polgármester azt ígérte, hogy május 30-ára elkészül az új jegykezelő applikáció, a járatellenőrző szoftvert pedig június végéig üzembe helyezik.

A szakszervezeti vezető ezzel kapcsolatban arra figyelmeztetett, hogy ilyen rövid idő alatt nem lehet elkészíteni egy komoly szoftvert, szerinte arra még több hónapig kell várni.

Addig pedig maradnak az autóbuszos kalandozások Belgrádban.

Az olvasás folytatása



Meteorológia

KÖVETÉS

Napi hírlevél


Utazás

A szerző cikkei

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Líra-könyvek

Letöltések


Google-hirdetés

Tíz nap legjava