Connect with us

Horvátország

Ismét adóreform, Rimac miatt változik a közlekedésbiztonsági törvény

A legújabb horvát az adóreformnak a legfontosabb része az ingatlanadó bevezetése. A horvát pénzügyminiszter hangsúlyozta, hogy az elmúlt időszakban az új beruházások és a modernizáció helyett mind a vállalkozók, mind a polgárok az ingatlanok építésébe és vásárlásába fektették be a rendelkezésükre álló forrásokat, ami miatt a piac nemkívánatos irányba kezdett mozogni, így Horvátországban jelenleg 600 ezer üres, vagy csak rövid távú bérbeadásra használt ingatlan van, ami egy közel 3,9 milliós országban nem kevés

Avatar photo

Közzétéve:

a megjelenés dátuma:

Igazságosabb adórendszer, ezt a címet viselte a zágrábi kormány mai bemutatója, amely a növekedés serkentéséről és a gazdasági struktúra fejlesztéséről szólt
Igazságosabb adórendszer, ezt a címet viselte a zágrábi kormány mai bemutatója, amely a növekedés serkentéséről és a gazdasági struktúra fejlesztéséről szólt (Forrás: X platform)
Cikk meghallgatása

Néhanapján Rókusra is rájár a rúd. Vannak rémisztően unalmas dolgok, amiket nem lehet sem elhülyéskedni, sem hanyagolni, mint például a legújabb horvát adóreform, amelyet Marko Primorac pénzügyminiszter mutatott be hétfőn Zágrábban. Bevezetőjében a pénzügyminiszter hangsúlyozta, hogy a kormány 2016-tól folyamatosan igyekszik csökkenteni a polgárok adóterheit, és hogy az elmúlt nyolc évben mintegy 2 milliárd eurót sikerült lefaragni a köznép által adó fejében befizetett összegből.

Középpontban az ingatlanadó

A pénzügyminiszter szerint hat jogszabályt módosítanak: a helyi adókról, a jövedelemadóról és a járulékokról szóló törvényt, valamint az általános adótörvényt, továbbá az adóigazgatásról és az általános forgalmi adóról szóló jogszabályt.

Az igazságosabb adórendszert Marko Primorac pénzügyminiszter vezette elő

Az igazságosabb adórendszert Marko Primorac pénzügyminiszter vezette elő (Forrás: X platform)

Primorac szerint ennek az adóreformnak a legfontosabb része az ingatlanadó-rendszer javítása. A miniszter hangsúlyozta, hogy az elmúlt időszakban az új beruházások és modernizáció helyett mind a vállalkozók, mind a polgárok az ingatlanok építésébe és vásárlásába fektették be a rendelkezésükre álló forrásokat.

A pénzügyminiszter szerint az ingatlanbefektetés olyan mértékben kifizetődő volt, hogy a piac nemkívánatos irányba kezdett mozogni. Az ingatlanokat befektetési céllal és spekulatív okokból kezdték vásárolni, ahelyett, hogy túlnyomórészt a lakhatási kérdés megoldása céljából fektettek volna bele.

– Mindez oda vezetett, hogy 600 000 üres, vagy csak rövid távú bérbeadásra használt ingatlanunk van, és ez egy olyan visszás helyzet, amelyet megfelelően kell kezelni. A reform célja az ingatlanpiaci egyenlőtlenségek csökkentése. Az ingatlanok ára nem fog drasztikusan csökkenni, ez nem is lenne kívánatos, de mindenképpen üzenetet fog küldeni

– jelentette ki Marko Primorac, akinek az előadását követően a tengerparton máris lázadoznak azok a “családi lakástulajdonosok”, akik mindössze egy-két kiadó lakással rendelkeznek, szerintük az adóreform a szállodáknak kedvez.

Elmondása szerint az adózás tárgyai elsősorban a lakóépületek lesznek, miközben a mezőgazdaságra, valamint a nem lakáscélú tevékenységekre használt ingatlanok ez alól mentesülnek. Az adót a tényleges használat kezdetétől kell megfizetni. A mentesség érdekében a tulajdonosnak évente legalább tíz hónapos hosszú távú bérleti szerződést kell kötnie a felhasználóval.

Az adók összege négyzetméterenként 0,6–8 euró lesz éves viszonylatban, és a helyi önkormányzatok jelölik ki a saját területükön a beszedési zónákat. Az ingatlanadó összegéről az önkormányzatoknak a következő év február 28-áig kell dönteniük 2025-re, és minden azt követő évre az előző év december 15-éig.

Az adót a 2025. március 31-i helyzet szerint határozzák meg. A helyi önkormányzatok az ingatlanadó-bevételek 80 százalékát, a központi kormányzat pedig 20 százalékát kapja. Ami a rövid távú idegenforgalmi bérlést illeti, ezt az idegenforgalmi fejlesztési index alapján határozzák meg.

A legfejlettebb idegenforgalmi régiókban ez 150 és 300 euró között lesz ágyanként, a második csoportba tartozók számára az adó 100 és 200 euró között mozog, a harmadik csoportban 30 és 150 euró között, a legkevésbé fejlett turisztikai területeken pedig 20–100 euró ágyanként.

Egyéb változások az adóreform következtében

Ezzel párhuzamosan csökkeni fog az alacsonyabb és magasabb jövedelemadó-kulcsok maximális összege is.

Így 2025. január 1-jétől az önkormányzatok alacsonyabb, 15 és 20 százalék közötti, illetve magasabb, 25 és 30 százalék közötti kulcsot határozhatnak meg.

Zágráb városa esetében a javasolt tartományok 15 és 23 százalék, illetve 25 és 33 százalék között vannak a magasabb arány esetén.

További újdonság, hogy a külföldről visszatelepedő állampolgároknak öt évig nem kell jövedelemadót fizetniük. Ennek feltétele, hogy legalább két évet folyamatosan külföldön töltöttek. Az első reakciók szerint ezzel azokat a “hülyéket” büntetik, akik nem mentek el az országból.

Ugyanakkor nem mentesülnek az egészségügyi és nyugdíjellátások a járulékfizetés alól.

A robotizált járművek miatt változik a közlekedésbiztonsági törvény

A Rimac-féle robottaxik közeli feltűnése miatt a közúti közlekedésbiztonsági törvény több módosításával a belügyminisztérium megpróbálja tovább szabályozni az önvezető autók kérdését a horvát utakon. A jelenlegi törvény ugyanis előírja, hogy a járművezető vezetés közben köteles a vezetőülésben ülni és vezetni a gépkocsit, kivéve a teljesen automatizált járművek esetében.

A jövőben számos új szabályozás várható az ilyen járművek üzemeltetése terén.

– A közúti közlekedésben a mesterséges intelligencia technológia fejlődésének vagyunk tanúi oly módon, hogy olyan automatizált, vezető nélküli járműveket fejlesztenek ki, amelyek képesek lennének biztosítani a járművek teljes, folyamatos, dinamikus irányítását a közúti forgalomban való részvétel érdekében

– ismerteti a helyzetet a horvát belügyminisztérium.

A jogszabályi rendelkezések módosítása összhangban van az automatizált vezetés és az automatizált járművek területére vonatkozó európai uniós előírásokkal is. A legnagyobb újdonság az, hogy a balesetekért az önjáró járművek tulajdonosa lesz felelős.

Az olvasás folytatása


Meteorológia



QR Code

A cikk küldése GMail segítségével


Ehhez kattints ide

Facebook

B.A. Balkanac

Balkanac

Magyarország

Románia

Szlovákia

Cukorkabolt

7 X 7

×

Kövess minket a Facebookon!