Horvátország
Jó estét kívánok, megjöttek a horvát Rafale-ok! (18+)
A BALK nem lenne BALK, ha nem közölne némi indiszkréciót is. Így például tudomásunkra jutott, hogy a zágrábi reptéren, a hangárokban felszolgált ünnepi eszem-iszom folyamán a francia küldöttség boldogan falta a fekete rizottót, és elhalasztották a hivatalos visszaindulás időpontját, mert a tábornok urak jó franciákhoz híven, okvetlenül borkóstolót akartak tartani

Ez is megtörtént. Csütörtökön kora délután a zágrábi reptér katonai részlegének kifutópályájára egymás után leereszkedett az első hat horvát Rafale típusú többrendeltetésű harci repülőgép. Az ünnepélyes fogadtatást megzavarta némileg az eső, de ez nem gátolta meg az egybegyűlteket az alkalmi beszédek elmondásában. A pár kilotonnás pufogtatásban Plenković miniszterelnök járt az élen, aki azt a véleményét hangoztatta, hogy a korszerű francia gépek érkezése után Horvátország rendelkezik a legerősebb légierővel a Bajorország és Görögország közötti térségben, és ez „teljes mértékben megváltoztatja Horvátország nemzetközi helyzetét”. A láthatóan meghunyászkodó Zoran Milanović köztársasági elnök meglepően civilizáltan viselkedett, felszólalásában csak annyit szúrt a kormány felé, hogy bár a repülők érkezése kétségkívül történelmi pillanat, azért nem kellene megfeledkezni a szárazföldi hadsereg és a haditengerészet szükségleteiről sem. Ivan Anušić védelmi miniszter ismét bebizonyította, hogy ő a legény a gáton, fejből mondta rövid beszédét, melynek sarkalatos pontja az volt, hogy megköszönte a kormánynak és Plenković miniszterelnöknek, hogy felismerte a horvát légierő fenntartásának és korszerűsítésének szükségletét.
Könyvek kedvezménnyelA BALK nem kalapozik, csak annyit kérünk tőled, hogy könyvet rajtunk keresztül vásárolj! Te kedvezményt kapsz, és mi is jól járunk. Könyvek kedvezménnyel, kattints ide!
Gondolatok a Rafale-ról
A francia küldöttség felszólalásai közül Gael Diaz de Tuesta vezérezredes, a francia védelmi minisztérium fegyverkezési igazgatójának a beszédét emelnénk ki, főként azért, mert sallangok nélkül, sikeres közös vállalkozás eredményének minősítette a repülőgépek érkezését.
Emlékeztetőül elmondanánk, hogy Horvátország összesen 12 Rafale-t vásárolt Franciaországtól, tíz együléses és két kétüléses változatot.
2021 és 2026 között összesen 1,13 milliárd eurót biztosítottak a Rafale megvásárlására az állami költségvetésből. Az idei évre mintegy 225 millió eurót, a következő évre 65 millió eurót irányoznak elő, míg a 2026-os költségvetésből mintegy 18 millió eurót különítenek el.
Az első Rafale repülőgép ünnepélyes átadására tavaly október 2-án került sor a francia légierő Mont-de-Marsan bázisán. A mostani év végéig még két repülőgép érkezik a fennmaradó négy pedig 2025 első negyedévének végére várható.

Kapcsolódó cikk
Bár nagy volt a kísértés, hogy a műszaki adatok felsorolásával egyszerűsítsem le az életem, ettől végül eltekintettem. Ha valakit az ilyesmi érdekel – a Gugli a barátod, pajtás!–, az égvilágon minden megtalálható az interneten.
Ehelyett, inkább azzal foglalkozunk, hogy konkrétan mit nyertek a horvátok a korszerű gépek beszerzésével. Első helyen nyilván a légtér ellenőrzése/védelme áll.
Mint erre a Zágrábban lezuhanó (ukrán) drón hívta fel a figyelmet még 2022-ben, a NATO légvédelme sok kívánnivalót hagy maga után, a horvát légvédelem pedig a gyakorlatban nem létezik. Ezt a tátongó űrt töltötték be a most érkező francia repülők, nagymértékben növelve a horvát, de a szomszédos szövetséges országok légterének biztonságát is.
Ezzel természetesen közel sincs minden megoldva, akármennyire szeretné is Plenković ezt a látszatot kelteni.
Nincs minden megoldva
Például, mint ezt a horvát katonai szakértők nagy előszeretettel emlegetik, nincs megoldva a Rafale-ok zágrábi támaszpontjának légvédelme, ezt a hírek szerint rövid hatósugarú, francia Mistral légvédelmi rakéták telepítésével igyekeznek majd áthidalni, csak éppen még senki sem tudja, hogy erre mikor kerül sor.
A középhatótávú megoldások közül, sokáig úgy tűnt, hogy a Rafale-okon használatos Mica rakéták szárazföldi telepítésű változata a nyerő megoldás – a NASAMS-hoz hasonlóan itt is a légi indítású rakétákat bütykölték át.
Ez egyrészt logikus megoldás lenne, mert a Rafale-ok rakétáival azonos, vagy ehhez nagyon hasonlatos fegyverről van szó, másrészt azonban, a MICA VL jelenleg csak rövid, max. 20 kilométeres hatótávval rendelkezik. A hosszabb 40 kilométeres hatótávú még fejlesztés alatt áll, sorozatgyártása csak valahol 2026-ban várható.
A megváltozott geopolitikai körülmények között, nem biztos, hogy jó ötlet ráérősen kivárnia hosszabb hatótávú rendszert, így lehet, hogy a horvátok e helyett a norvég-amerikai NASAMS, vagy az izraeli Spyder mellett döntenek.
Visszakanyarodva a Rafale-okhoz, ahhoz nem fér semmi kétség, hogy Horvátország az új harci repülőkkel teljesen új képességekkel rendelkezik.
Elsősorban itt arra gondolunk, hogy a Rafale-ok nagyon hosszú hatósugarú repülőgépek. A francia gépek harci tartománya 1852 kilométer, hatótávolsága pedig – három külső tartállyal 3700 kilométer, illetve ennél is több, mert a Rafale-ok repülés közben, egymást is fel tudják tölteni üzemanyaggal.
Ebből a szemszögből Plenković megjegyzése, hogy a Rafale-ok érkezése „teljes mértékben megváltoztatja Horvátország nemzetközi helyzetét”, már nem is tűnik üres hencegésnek, a horvát légierő ezek után bárhol részt vehet a szövetséges akciókban, a Balti-tenger feletti őrjáratoktól az esetleges Vörös-tenger feletti bevetésekig.
Komolytalanság, az élet sava-borsa
Persze, az élet minden sanyarúsága mellett, sohasem nélkülöz némi komolytalanságot, ami elviselhetővé teszi. Így például az internet népe a Rafale-ok érkezése körül is nagyot ment.

Ez természetesem egy négylevelű lóhere (Forrás: X platform)
Nekem az új horvát gépek első bevetését szemléltető illusztráció tetszett a legjobban, bár maga a kép nem is annyira vicces, merthogy elég durván fejezi ki, hogy a horvátoknak milyen az „ellenségképük”.
Továbbá, a BALK nem lenne BALK, ha nem közölne némi indiszkréciót is.
Így például tudomásunkra jutott, hogy a zágrábi reptéren, a hangárokban felszolgált ünnepi eszem-iszom folyamán a francia küldöttség boldogan falta a fekete rizottót (utalás a tegnapi tintahal-afférra), ám ugyanakkor elhalasztották a hivatalos visszaindulás időpontját, mert a tábornok urak jó franciákhoz híven, okvetlenül borkóstolót akartak tartani.
A kóstoló megtörtént, a híresztelések szerint a horvát-francia barátság szellemében, a connosieur-ök szerint a szövetségesek pompás borokat szolgáltak fel.

- Szerbia6 nap telt el azóta
Autó hajtott a tüntetők közé Belgrádban, három sérült
- Szerbia5 nap telt el azóta
Ha nem hangágyú, akkor mi? A saját népére!?
- Szerbia6 nap telt el azóta
Vučić: Budapest esetében ugyanaz a kézjegy & a hangágyú
- Szerbia2 nap telt el azóta
Terrorizmus miatt feljelentették a szerb elnököt és a Szerb Haladó Pártot