Connect with us

Horvátország

Mit hozott a Mikulás? Ajándék Bradleynek ne nézd a fogát!

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

A Bradley-k berakása a Horvátországba történő indulás előtt
A Bradley-k berakása a Horvátországba történő indulás előtt (Forrás: X-platform)
A cikk meghallgatása

Az amerikai nagykövetség bejelentette, hogy a horvát fegyveres erők 89 Bradley M2A2 ODS gyalogsági harcjárművéből az első 22 megérkezett Fiuméba. Azt mondták, hogy ez megerősíti a horvát hadsereg kapacitásait, de a NATO védelmi pozícióját is a régióban. Hozzátették, hogy a horvát hadsereg számára az eddigieknél még jobb kiképzési és partnerségi lehetőségek állnak majd rendelkezésre az Egyesült Államok fegyveres erőivel. Megjegyezték, hogy a harci járműveket a szlavónbródi Đuro Đaković speciális járműgyárba szállítják, ahol teljesen felújítják őket.

Ajándék Bradleynek ne nézd a fogát

Annak idején, 2020 és 2022 között esetenként parázs vita volt a beszerzés körül, de végül a szinte ajándékként megszerzett Bradley-k mellett leginkább az ár volt az ami eldöntötte a vitát. Az üzlet összértéke ugyanis 196,4 millió dollár, de ezt az amerikai fél egy 51,1 millió dolláros adománnyal 145,3 millió dollárra csökkentette.

Az igencsak lenyargalt járműveket még csak fényképen sem láthattuk, mivel a beszámolókban még csak a szállítóhajón rögzített, ponyva alatti képeik szerepeltek.

Mindazonáltal, el lehet képzelni, hogy milyen állapotban vannak a több hónapos munkával kiválogatott járgányok, a nagykövetség nyilatkozata értelmében ezek ugyanis Bródban – miután időközben a Đuro Đaković sikeresen megállapodott a részletekről a Bradley “gazdájával” a BAE Systems-szel – “kiterjedt felújítási folyamaton” esnek át.

Egy amerikai Bradley egy oszlopot vezet át a Száva folyón átívelő pontonhídon a horvátországi Županjából Bosznia-Hercegovinába 1995. december 31-én (Forrás: X-platform)

Egy amerikai Bradley egy hadoszlopot vezet át a Száva folyón átívelő pontonhídon a horvátországi Županjából Bosznia-Hercegovinába 1995. december 31-én (Forrás: X-platform)

Ez pedig szinte mindent magában foglal. A jármű hajtásláncának felújításától az új fegyverek és fegyverzeti- illetve távközlő rendszerek telepítésén át a festésig és ellenőrzésig.

Mindez annak biztosítása érdekében történik, hogy minden jármű megfeleljen a legmagasabb teljesítményi szabványoknak.

Persze a kiégett, nyilván a Kreml befolyása alatt lévő újságírók nem mulasztják el megállapítani, hogy az idilli képet némileg rontja, hogy a 89 járműből 22-őt tartalék alkatrésznek szántak. Merthát ilyenek ezek az amerikaiak.

Akárhogy is van, a felújítás befejezése után a DDSV (Đuro Đaković specijalna vozila – Đuro Đaković speciális járműgyár, 30+ évvel ezelőtt itt szerelték össze a szovjet licenc alapján gyártott jugoszláv T72-eseket, amelyek M-84 néven még Kuvaitig is eljutottak) személyzetét kiképezik, és felszerelik a horvát hadsereg Bradley flottájának hosszú távú karbantartására.

Az ukránoknak átadott szlovén M-84-es

Az ukránoknak átadott szlovén M-84-es

Ez lehetőséget teremt arra, hogy a DDSV legyen a Bradley-k Közép-Kelet európai fő javítóműhelye, beleértve a Koszovón állomásozó amerikai Bradley-ket is.

Állítólag a románok, az albánok és talán a görögök is érdekeltek a dologban, főleg azért mert az Egyesült Államoknak viszonylag nagy számú leselejtezett gyalogsági harcjárműve van, és a jelenlegi helyzet a fegyverpiacon olyan, hogy új járműveket hosszú évekig szinte lehetetlen lesz vásárolni.

Magyarország nagyon jól járt a Lynxekkel, attól függetlenül, hogy annak idején senki sem értette, miért kell olyan drágán új, korszerű gyalogsági harcjárműveket vásárolni.

A semminél több…

Az alcímben szereplő mondat úgy folytatódhatna, hogy a semminél több, viszont nemhogy az ideálistól, de még az optimálistól is messze van, de mostanság, amikor a fegyvergyártók kapuja előtt hosszú sorokban rostokolnak a vevők, az öregecske Bradley-k nyilván megteszik, ha másért nem is, de azért, mert 100%-osan NATO kompatibilisek.

Gyakorlatozni teljesen jók, sőt még némi kis tűzoltásra is megfelelnek a szomszédban, de nem képeznek jövőálló megoldást. Majd ha egy szép napon sikerül ismét beindítani az európai fegyvergyártást – öt-tíz éven belül – le kell cserélni őket, de a horvátok addig is papíron rendben lesznek a NATO kötelezettségvállalások tekintetében.

Persze a politika itt is megcsillogtatta a zsenijét, mivel a Bradleyk-hez tervezett 2000+ TOW rakétát tartalmazó csomagot lemondták, de lehet hogy végül minden jól sül el, tekintettel arra, hogy a horvát Patriák (finn kerekes IFV) amúgy is a TOW-hoz képest több nemzedékkel modernebb izraeli Spike páncéltörő rakétákkal vannak felszerelve.

A Spike-okat a Bradley-re is fel lehet szerelni, így ha drágább is minden, el lehet kerülni a logisztikai komplikációkat és jóval ütőképesebb fegyverrendszerhez lehet jutni. Majd kiderül!

Ugyanakkor a politikai vezetésnek még egy fontos dologról kell döntenie – valahol nyilván a választások után – a horvát harckocsiállomány felújításáról.

Jelenleg a horvát hadsereg több, mint hetven M84-es harckocsival rendelkezik, ezek egy része a felújított M84 A4 Sniper. A szakértők véleménye szerint az M84-esek további modernizációja értelmetlen, de senki sem tudja, milyen irányba mozdul el a horvát kormány, ha majd egyszer a harckocsik vásárlása kerül szóba.

Túl nagy választék nincs, valószínűleg a horvátok is a Leopard 2 mellett döntenek, attól függetlenül, hogy ez a típusú tank nem a legmegfelelőbb a horvát terepviszonyoknak.

A BALK Hírlevele


Meteorológia



B.A. Balkanac

Balkanac

Magyarország

Szlovákia

Oroszország

Kína

Európai Unió

IN ENGLISH

Öt nap legjava