Szerbia
C295: Szerbia az oroszról az európai technológiára áll át a katonai szállításban
Tegnap este (november 14-én) leszállt a batajnicai katonai repülőtéren a második C295MW katonai szállítórepülőgép, amelyet Szerbia vásárolt tavaly februárban Spanyolországtól egy úgynevezett G-to-G (kormány a kormánynak) szerződés alapján. A két új gép lehetővé teszi, hogy nyugdíjba küldjék azt a szovjet gyártmányú An-26-os gépet, amely 1984-ben készült. Ez a gép nem csak kiöregedett, hanem szervízelése is problémássá vált az ukrajnai háború kitörését követően. A két “spanyol svájci bicskának” is nevezett gép beszerzésével a szerb légierő az orosz technológiáról az európaira áll át a légi szállításban és a csapatok mozgatásában.
Átállnak az európai gépekre
Az Airbus által Spanyolországban gyártott két C295-ös összesen 81 millió euróba került, ebből 66 milliót költöttek a gépekre, a többit a pilóták képzésére, a felszerelésekre és a tartalék alkatrészekre fizették ki a szerbek.
Ezt a szállítórepülőgépet Spanyolországon kívül több európai ország is hadrendbe állította: Finnország, Lengyelország, Csehország, Portugália és Írország is vásárolt belőlük, a földkerekségen pedig 36 ország használja őket, körülbelül háromszáz ilyen gép van üzemben szerte a világon.
Kapcsolódó cikk
A C295-ös teherszállításra, rádióelektronikai felderítésre, légtérfigyelésre, valamint felderítő és kutató tevékenységre használható.
A Szerbia által beszerzett gépek jellemzője, hogy ha az egyik motorja leáll, akkor a másik motor teljesítménye automatikusan 10%-kal növekszik.
A C-295-ös feleannyi üzemanyag felhasználásával majdnem 50%-kal több hasznos terhet képes szállítani, mint a nyugdíjba vonuló An-26-os.
A két Airbust Szerbia takarékossági okokból aktív önvédelmi rendszer nélkül vásárolta, mert az 20%-kal növelte volna a kiadásokat, viszont szükség esetén később is beépíthető.
Goran Brkić pilóta-alezredes, a 138. repülőszázad parancsnoka úgy nyilatkozott a T6 (Tango Six) szerbiai repülési szakportálnak, hogy szinte rutinszerű volt az átállás az oroszról az európai technikára, a Spanyolországban zajlott kiképzés résztvevői pedig mind magas osztályzatokkal fejezték be a féléves tanfolyamot.
C295: A spanyol “svájci bicska”
A két gépet meghajtó motorok karbantartása is biztosított, és nem az Airbus közvetítésével zajlik, hanem közvetlenül az azokat gyártó Pratt&Whitney céggel.
Szerbia a csapatszállításhoz kapcsolódó alapfelszereltség mellett több modult is vásárolt a két géphez, amely lehetővé teszi 24 páciens evakuálását és egészségügyi ellátását, vettek ötven ülést is hozzá utasszállításra, és egy VIP konfigurációt, amely hat luxusülésből és két asztalból áll.
A modulok cserélése nagyon egyszerű, mert síneken húzhatják ki és be őket, a VIP modul beszerelése körülbelül egy órát vesz igénybe, ugyanakkor arra figyelni kell, hogy milyen a teher megoszlása a gépen.
Goran Brkić különösen fontosnak tartotta, hogy ezzel a repülőgéppel több különböző küldetés teljesíthető, ami nem elhanyagolható egy olyan kis légierő esetében, mint a szerb, mert így egyetlen géppel számos feladatot képesek végrehajtani.
- Szerbia23 óra telt el azóta
Végképp beomolhat az újvidéki vasútállomás teteje, és a 49-51%-os szabály
- Szerbia3 nap telt el azóta
Az Utiber felszólította a kínaiakat, hogy tiltsák be az újvidéki vasútállomás egy részének használatát(?)
- Szerbia5 nap telt el azóta
Đajić: Az újvidéki építkezés ellenőrzését az Utiber végezte
- Szerbia6 nap telt el azóta
Húsz embert hallgatnak meg, köztük egy minisztert is az újvidéki tragédiával kapcsolatban