Egyház
SZERB KARÁCSONY: A szerb pátriárka most már bemehet Koszovóba

Szerbiai médiajelentések szerint Albin Kurti koszovói (albán) miniszterelnök a szerb karácsony előestéjén engedélyezte, hogy a szerb pátriárka felkeresse Koszovót, ahonnan az ottani hatóságok korábban kitiltották, majd meghiúsították a belépését. A pristinai vezetés döntése nagy felháborodást váltott ki Szerbiában, de felemelte ellene a szavát az Egyesült Államok belgrádi nagykövete is.
A pátriárka most már mehet
A Tanjug szerb állami hírügynökség beszámolója szerint a koszovói kormányzat, amelyet Szerbiában csak ideiglenes pristinai intézményrendszernek neveznek, engedélyezte Porfirije szerb pátriárkának, hogy felkeresse Koszovót (szerb szóhasználat szerint Koszovó és Metóhiát).
Ezt a pristinai kormány tette közzé, miután az ügyben állítólag közbenjárt Albin Kurti koszovói miniszterelnöknél Nenad Rašić koszovói visszatelepedési és közösségügyi miniszter, akit Kurti a belgrádi kormány felháborodására (és bosszantására) azt követően emelt be a kormányba, hogy a szerbek a múlt év végén kivonultak a koszovói intézményrendszerből.
Hírfolyamok
A pátriárka hivatala ezt követően közölte, hogy a szerb egyházi vezető programjával és küldetésével összhangban utazik Koszovóba, és a látogatás „nem kötődik semmilyen politikai kontextushoz vagy a politikai élet egyetlen szereplőjéhez sem”.
A mostani egyházi bejelentés szerint Porfirije karácsony napján megtartja az éjféli liturgiát Belgrádban, a vračari Szent Száva templomban, így egyelőre nem tudni, hogy mikor látogat Koszovóba.

Porfirije szerb pátriárka (Forrás: Szerb Ortodox Egyház, SPC)
Porfirijet a koszovói hatóságok korábban december 25-én tiltották ki, amit hivatala szerint Porfirije megdöbbenéssel fogadott, és egyúttal amiatt méltatlankodott amiatt, hogy „Krisztus születésének nagy ünnepe előtt” nem léphet be Koszovóba, és így nem keresheti fel a peći (Paja/Pejë) szerb patriarchátust, amelynek az apátja.
Egy nappal később a szerb egyházfő a tiltás ellenére a merdarei átkelőnél kísérletet tett a belépésre, ám a koszovói határőrök több, mint félórás várakoztatást követően visszafordították: ezt követően szerb tarackok indultak a koszovói határ felé, amit Belgrádban azzal indokoltak, hogy az előző este lövöldözés tört ki a koszovói szerb területeken lévő Zubin Potok térségében.
Nem keressük a közvetlen összefüggéseket az itt említett események között, azt viszont megjegyezzük, hogy ilyen feszült körülmények között minden mindennel összefügg.
A mostani „pristinai engedékenységet” viszont érdemes abban a kontextusban vizsgálni, hogy a kitiltást követően megszólalt Christopher Hill, az Egyesült Államok belgrádi nagykövete is, aki jelezte, hogy Washington sem helyesli a pristinai lépést, és reméli, hogy ilyen helyzetek a jövőben nem fordulnak elő.
A nagykövet a vallásszabadság szempontjából alapvetőnek nevezte, hogy a koszovói szerb közösség találkozhasson a pátriárkával.
A pátriárka karácsonyi üzenete

A szerb pátriárka karácsonyi üzenetet küldött (Forrás: SPC)
Porfirije közben karácsonyi üzenetet adott ki, amelyben felszólított „minden illetékes szereplőt”, hogy „biztosítsa a koszovói és metóhiai szerbek egyetemes emberi jogait és szabadságjogait, ahogyan az az albánoknak és a világban mindenki másnak megadatott”.
Az egyházfő kiemelte, hogy a múlt év közepe óta a szerbek számára „ígéret földjének” tekintett hazában az ősrégi szomszéd „ultimátumokat bocsát ki, provokál, terrort hajt végre, és folyamatosan üldöztetéssel és kegyetlenséggel fenyegeti a megmaradt, védtelen szerbeket”.
Szerinte mindezt bizonyos erős államok „baljós hallgatása kíséri”, vagyis mindez a meg nem nevezett országok hallgatólagos támogatásával történik.
– fogalmazott a szerb vallási vezető, aki imádkozni kíván azért, hogy a szeretet, megértés és minden elmét felülmúló karácsonyi jóakarat, valamint a béke uralkodjon el a szerb hívekben, és mindenki másban, akivel megosztják a teret és az időt, akárcsak a világ minden népében.
A szerb pátriárka ezzel kapcsolatban kitért a „testvérgyilkos ukrán-orosz háborúra” is, amelyet két azonos hitben élő nép vív.
– mondta a szerb egyházfő, aki nem nevezete néven a „különböző szereplőket”, és úgy vélte, hogy szörnyűek a „naponta kívülről táplált” ukrán-orosz testvérgyilkos konfliktus következményei, ami miatt a háború kiterjedése minden eddiginél jobban fenyegeti a világot.
Kapcsolódó cikk
SZERB KARÁCSONY: A hagyományok nagy része a kereszténység előtti időkre nyúlik vissza
Porfirije rámutatott arra is, hogy a testvérgyilkos és pusztító háborúk, amelyek továbbra is halálos áldozatokat követelnek az egész földkerekségen, azt mutatják, hogy az igazi béke nem egyszerűen a fegyveres konfliktusok hiánya, hanem az önfeláldozás eredménye.
A pátriárka azzal zárta karácsonyi üzenetét, amellyel a 2023-as újesztendőt is köszöntötte, hogy minden jót és örömet kívánt az ilyenkor szokásos szerb üdvözlettel, miszerint „Mir Božji – Hristos se rodi!”, vagyis „Isten békéje (legyen veletek) – Krisztus megszületett!”

Egyház
Miért van szakálluk az ortodox papoknak?

Néha divat a szakáll, néha meg nem divat, az ortodox papok azonban nem követik a divat változásait, ők mindig viselnek „arcszőrzetet”. Ez vonatkozik a szerb ortodox egyház papjaira és szerzeteseire is, ám esetükben sem hóbortól van szó, hanem évszázados hagyományról, amelyet a mai napig nem szegnek meg. A papi szakállviselés hagyományát a szerb egyházi források egészen a Bibliára, és abban is az Ószövetségre vezetik vissza.
Mózes harmadik könyve
A római katolikus papok szinte soha nem viselnek szakállt, amely viszont a keleti egyházai személyek védjegyének számít, olyan „brandnek” amiről nem mondanak le.
Az ortodox egyházak papjai és szerzetesei által viselt „szőrzet” egyházi identitásuk elválaszthatatlan része, amelynek hosszú hagyománya van, a magyarázatát pedig Mózes harmadik könyvében, a Leviticusban találjuk meg, legalábbis a szerb egyházi hagyomány szerint, ha segítségül hívjuk a Zsoltárok könyvét is.
A szerb Biblia-magyarázatok szerint az Úr „személyes” szerepet vállalt az ószövetségi gyülekezet hajlékának felállításában, és megparancsolta Mózesnek, hogy kenje fel az egyház papjának a testvérét, amivel megalapozta a maga egyházát.
– írja egy szerb Biblia-magyarázat, amely megjegyzi, hogy az Újszövetségi Egyház „még mindig emlékszik ezekre a bibliai szavakra”.

Pravoszláv egyház a volt Jugoszláviában, akkor is szakállt viseltek (Forrás: Novi Plamen)
A felavatási/felkenési ceremóniát a Mózes harmadik könyvének harmadik fejezete részletesen leírja, csakhogy az nem tartalmazza, hogy a véres-olajos felkenetés során a mirhaolaj Áronnak a szakállára folyt volna, és igazából erre utalás sem történik.
Ez tehát magyarázatnak kevés ahhoz, hogy az ortodox papok miért viselnek arcszőrzetet.
A Zsoltárok könyve
Viszont azt sem mondhatjuk, hogy a téves az állítás, amely szerint a papi szakállviselést az ortodox egyház a Bibliára vezeti vissza, annyi korrekcióra azonban szükség van, hogy amit keresünk, az nem Mózes harmadik könyvében, hanem a Zsoltárok könyvében található.
Zsoltárok könyve
Az egyetértésről
133 Ének fölmenetelkor. Dávidtól.
Íme, mily jó és mily gyönyörűséges,
amikor a testvérek egységben együtt laknak!
2 Olyan, mint a drága olaj a fejen,
amely aláfolyik a szakállon,
Áron szakállán, és lefolyik köntöse peremére;
3 olyan, mint a Hermón harmatja,
amely leszáll a Sion hegyére.
Csak oda küld áldást az Úr és életet örökre!
Az itt elmondottak alapján magát az ószövetségi egyházalapítást valóban Mózes harmadik könyve írja le, viszont az arcszőrzetre lecsorgó olajra a Zsoltárok könyvének 133-dik éneke utal, amely „Az egyetértésről” címet viseli.
Az általunk használt szerb Biblia-magyarázat szerint a papság léte erősen összefügg a szakállal, főleg, ha ehhez hozzávesszük, hogy ez a szörzet a férfi dísze, a mindennapos borotválkozás pedig valójában a férfi szégyene.
Természetesen erre is van bibliai magyarázat, ami már valóban Mózes harmadik könyvére vezethető vissza.
– olvasható Mózes harmadik könyve 19 fejezetének 27-dik bekezdésében.
A szerb ortodox egyház szerint ezt a szokást/törvényt az is indokolja, hogy „a Messiásnak is szakálla volt”, ezért minden papnak szakállat kell viselnie, „művészi” borotválkozás nélkül.
A magyarázat szerint a „modernizmus erős befolyása alatt” egyes egyházak ma már megtűrik soraikban azokat a papokat, akik ha nem hordanak szakállt, de ez nyilván nem vonatkozik a szerb ortodoxra.
-
Szerbia7 nap telt el azóta
Magyarországgal is példálódzott a szerb elnök a Putyin elleni elfogatóparancs kapcsán
-
Ukrajna6 nap telt el azóta
A Times egyike cikke is hozzájárulhatott, hogy Putyin ellen elfogatóparancsot adtak ki
-
Koszovó6 nap telt el azóta
Aláírási impotencia, avagy két úriembernek látszó alak világraszóló sztárolása
-
Szerbia4 nap telt el azóta
Világháborús emlékművet romboltak le a kínai útépítők Szerbiában