Connect with us

Horvátország

ISTEN IS KÉK MEZT VISEL: A vezetőedző börtönben, a csapat a negyeddöntőben

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

dinamo tottenham
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 3 perc


Amíg mi magyarok Jedlik Ányos találmányaként ismerjük az egyenáramot termelő dinamót, a horvátok úgy tudják, hogy azt egy horvát ember, Marcel pl. Kjepač találta fel. Valami miatt a dinamó nagyon kedves volt a párttitkárok szemében, mert világszerte, de főként Kelet- Európában – még 2016-ban is – 27 országban 49 klub viselte az áramfejlesztő kütyü nevét. Köztük komoly csapatok is, mint a kijevi és a zágrábi Dinamo.

Börtön és negyeddöntő

A Mamić-dinasztia 17 évig uralkodott a fővárosi csapat felett, Zdravko Mamić ugyanis 2003-tól egészen az idei évig a klub alelnöke volt. Öccse, Zoran Mamić kisebb-nagyobb kitérőkkel előbb a Dinamo játékosa, majd sportigazgatója, végül pedig edzője lett.

A Zdravko és Zoran Mamić által kifejlesztett biznisz-modell lényegében stabilizálta a Dinamo pénzügyeit, az ifjúsági csapattal folytatott magas színvonalú munka, valamint a zömében fiatal játékosok vásárlása, illetve továbbadása pedig rengeteg pénzt hozott elsősorban Mamićtyék, de a klub számára is.

A horvát sztárok zöme a Dinamóból indult világhódító útjára. A “folyamatos kiárusítások miatt” a csapat sokáig csak Horvátországon belül tudott érvényesülni, a klub pedig főként Zdravko Mamić erőszakos vezetési stílusa miatt teljesen elidegenült a szurkolótábortól.

A horvát hatóságok végül 2015 novemberében nagy örömet szereztek a zágrábi focirajongóknak, mivel letartoztatták Zdravko Mamićot és öt társát adócsalás és korrupció vádjával.

A Dinamo stadionja az azonos nevű Maksimir parkkal szemben helyezkedik el, sokak szerint ez Európa egyik legrondább sportlétesítménye.

Az 1912-ben mintegy 6000 nézőt befogadó faszerkezetű stadiont azóta többször átépítették, először 1948-ban, majd 1998-ban és 2011-ben, de a mai napig egyetlen fedett lelátója sincs.

A közönség legalább együtt él a csapattal, ha esik az eső, akkor a nézők is áznak.

A tavalyi földrengés “megbontotta a stadion statikáját”, a legnagyobb keleti lelátó azóta is le van zárva, de a stadionban ennek ellenére továbbra is mérkőzéseket játszanak.

Már évtizedek óta emlegetik az új stadion építését, de miután a jelenlegi létesítmény Zágráb város tulajdonában van, egyfajta patthelyzet alakult ki a város és a klub között.

Ebben azonban változás következhet be Milan Bandić halálát, és a Mamićokat eltávolító jogerős ítélet kimondását követően.

A hagyományosan lassú horvát igazságszolgáltatás végül 2018-ban találta vétkesnek, és ítélte hat és fél év elzárásra.

A kettős állampolgársággal rendelkező Mamić ekkor átszökött Bosznia- Hercegovinába, amely megtagadta kiadását Horvátországnak.

Európai Dinamo

Az ún. “európai Dinamo” megteremtése Nenad Bjelica nevéhez fűződik, aki Mamić menekülése után, 2018-ban vette át a csapat vezetését.

Bjelica legnagyobb újítása az volt, hogy vásárolt néhány idősebb játékost is, akik rutint és tapasztalatot hoztak a tehetséges ifjoncokból álló csapatba.

A Bjelica-féle gépezet nem esett szét az európai porondon, és ha veszített is, erre akkor is csak ádáz küzdelem után kerülhetett sor.

A Dinamó európai vitézkedése csak két évig tartott, mert az akkor még szinte az összes szálat kezükben tartó Mamićok leváltották a közkedvelt edzőt.

A csapat azonban többé-kevésbé együtt maradt – csak Dani Olmo távozott Lipcsébe, az RB Leipzigba -, de Zoran Mamić vezetésével már nem tudott diadalmaskodni a Ferencvárossal szemben.

Az akkori kommentárok szerint hülyeség lett volna a Dinamo játékosainak teljesítményéről beszélni, hiszen a zágrábi csapat vereségéért minden felelősség a csapat edzőjét, Zoran Mamićot terhelte “egy jóval alacsonyabb szinten játszó ellenfél” szemben. EwyihnNWQAEtZUD

Az Európa Liga

Az Európa Ligában azonban a zágrábi Dinamo megemberelte magát, és lényegében végiggaloppozott az eddigi mérkőzéseken.

A nyolcaddöntőben a londoni Tottenham várta őket, Jose Mourinho vezetésével.

Londonban a “kakasok” 2:0-ra nyertek és mindenki elkönyvelte, hogy az utolsó vágtára már nem maradt erő.

Időközben a Legfelsőbb Bíróság megerősítette Zdravko és Zoran Mamić ítéletét, mindketten lemondtak klubban viselt összes funkciójukról, így a visszavágón már Damir Krznar segédedző vezette a mindenki által leírt zágrábi kékeket.

Végül azonban kiderült, hogy Bjelica szelleme még mindig kísért a romos maksimiri stadionban, a Dinamo óriási játékkal, Mislav Oršić mesterhármasával, bejutott negyeddöntőbe, ahol a Villarreal lesz az ellenfél.

Hát, ezért szeretjük a focit.
_______________
Fotó: Twitter

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása




BALK könyvek Balkán

Horvátország

Bepirosodott a horvát külpolitikai lakmusz, és a megtalált illúziók

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

anyuci mm
Ursula és anyuci kedvenc Mikimausza (Forrás: X-platform, Andrej Plenković)
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 3 perc

Valahol egy okos ember azt mondta, hogy a kis nemzetek nem engedhetik meg maguknak a nagy hibákat. A horvátok úgy tetszik ezt megtanulták, mert ezeket a viharos időket széltől védett zugban igyekeznek átvészelni. Közben ügyesen meglovagolnak minden meglovagolhatót – lásd Ukrajna -, igyekszenek kedvében járni az USA-nak, de lényegében mindenben megtalálják a számításukat.

Már nem illúzió a kínai út

Ennek tükrében, igen érdekes, hogy az Európai Néppárt spliti ülésének időtartama alatt a horvát kormány aláírta a szerződést ugyanazzal a China Road and Bridge Corporationnal, amely a pelješaci hidat építette.

A kormány a kínai vállalat ajánlatát választotta mint gazdaságilag legelőnyösebbet az A1-es autópálya Vučevica összekötő útjának – a D8-as állami út csomópontjának – megépítésére kiírt közbeszerzési pályázaton.

A pályaszakasz, amelynek teljes hossza 6,85 kilométer, magában foglalja a 2,5 kilométer hosszú Kozjak-alagutat és a mintegy 4,3 kilométer hosszú adriai autópályához vezető bekötőutat.

A munkálatok értéke 74,6 millió euró, és a kínaiak vállalták, hogy az alagutat 36 hónap alatt megépítik. A projekt részét képezi még három felüljáró és két viadukt, de ezt a kínaiak csuklóból úgy megcsinálják, hogy közbe szinte észre sem veszik.

Új szelek fújnak

Ennek a világszinten aprócska infrastrukturális projekt jelentőségét az adja meg, hogy a horvátok alá merték írni a szerződést a kínai céggel.

A hosszabb emlékezetű olvasók nyilván még elő tudják kotorni az agyuk valamelyik rejtett zugából, hogy annak idején mennyire rossz néven vették némelyek, hogy a horvátok a kínaiakat bízták meg egy nagy EU-alapokból támogatott projekt (pelješaci híd) kivitelezésével.

Hogy mennyire nem volt szabad még gondolni sem arra, hogy Kínával, illetve kínai cégekkel kössön bárki is üzletet, ott van az ugyancsak horvátországi példa, amikor semmissé nyilvánították a rijekai konténer-terminál kiépítésére vonatkozó tendert, amelyen szintén a kínaiak nyertek, így a megismételt tendert már egy politikailag elfogadható cég, a skandináv Maersk nyerje meg.

illúziók kínai

A horvátok újabb szerződést írtak alá Kínával, az unió már nem akadékoskodik (Forrás: X-platform,
Andrej Plenković)

Más lapra tartozik, hogy ez nem vonatkozott a németekre és franciákra, spanyolokra és olaszokra, azaz a nagy és nagyobbacska nemzetekre, de hát így élünk mi az EU-ban.

Akárhogy is, most úgy tetszik, megváltozott a helyzet, mert nemcsak hogy nagyban folyik Pekingben az európai búcsújárás, de a horvátok is léptek, ami annak jele, hogy ismét szabad a vásár.

Az amerikaiaknak nyilván nem tetszik ez az egész, de a közelgő választások miatt nem érnek rá annyira foglalkozni vele.

Lehet, hogy 2024-et úgy fogjuk majd számon tartani, mint a nagy változások évét, illetve azt az évet, amikor az európaiak rájöttek, hogy a nagy geopolitikai játszmában mindenki nyer, csak Európa veszít. Fogalmazzunk inkább úgy, hogy ez távolról sem biztos, csupán elképzelhető.

Hétvégi csemege

Szokásomhoz hívem, ilyenkor a hétvégén igyekszem valamilyen érdekességet felkutatni – az élet közel sem olyan komoly dolog, mint ezt a sok kockafejű hirdeti – ezért beszéljünk a zágrábi Illúziók Múzeumáról.

Azok számára, akik eddig nem hallottak róla, ajánlom, hogy feküdjenek neki a guglinak, mert rendkívül érdekes múzeumról van szó, de visszatérve a hírhez, a zágrábiak ezüstérmet nyertek a brüsszeli European Franchise Awardon (Európai Franchise Nagydíj) a nemzetközi márkák (brandek) versenyében.

illúziók kínai

A megtalált illúziók (Forrás: Muzej illuzija)

Ennek kapcsán derült ki, hogy az Illúziók Múzeuma a világ legnagyobb magánmúzeum-lánca. A világ 25 országában, több mint 40 helyszínnel és 10 millió látogatóval.

Jelenleg új múzeumok megnyitásán dolgoznak Denverben, San Diegóban, Seattle-ben és Koppenhágában.

Teo Širola, a Metamorphosis horvát vállalat igazgatója, amely a franchise tulajdonosa és az Illúziók Múzeuma globális hálózatának vezetője, örömmel látja, hogy az emberek valóban felismerték ennek a projektnek az értékét szerte a világon, miszerint szórakozva is lehet tanulni.

Teó úr ugyanakkor bejelentette, hogy egyre közelebb kerülnek céljukhoz, a kereken 100 múzeum megnyitásához 2026 végéig.

Ha valaki a közeljövőben Zágrábba látogat, és kedve támad felkresni a múzeumot, az illúziókat nem adják ingyen: 1 felnőtt számára a belépődíj 9 euró, gyerekek (5-15 év) 7 euró, míg a családi (két felnőtt és két gyermek) látogatásra feljogosító belépő kerek 30 euróba kerül.

Mit lehet mondani? Kicsi a horvát, de erős.

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása

KÖVETÉS

A BALK Hírlevele


Azonnali értesítés

Meteorológia

A szerző cikkei

Könyvek kedvezménnyel

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Könyvek kedvezménnyel

Tíz nap legjava