Horvátország
A DÜLEDEZŐ STADIONOK ORSZÁGA: Horvátország legmodernebb stadionja épül Eszéken sok gyakorlópályával
Korábban már írtunk arról, hogy a labdarúgással kapcsolatos infrastruktúra Horvátországban többnyire katasztrofális állapotban van. A “düledező stadionok országában” mégis akad egy kivétel, mégpedig Eszéken, ahol magyar pénzből épül az új stadion, ez pedig Mészáros Lőrincnek köszönhető, aki nemrégiben Eszék díszpolgára lett. Nézzük, hogy mivel érdemelte ki az elismerést!
Egyetlen ajánlat
Az új eszéki stadion története öt évvel ezelőtt kezdődött, amikor a csőd szélére jutott NK Osijek futballklubot megvásárolta egy magyar üzletember, Mészáros Lőrinc.
Ennek előzménye, hogy az NK Osijek labdarúgó-egyesület az évtized közepére nagyon nehéz helyzetbe került, és már-már a léte is veszélyben forgott.
A város többségi tulajdonában lévő csapat folyamatos finanszírozási gondokkal küzdött, ezért az önkormányzat úgy döntött, hogy eladja a csapatot.
Az akkortájt rendre a horvát első osztály alsó harmadában kullogó csapat iránt nem volt nagy az érdeklődés, csupán egy ajánlat érkezett a felvásárlására, mégpedig Magyarországról.
A klub végül 100 000 horvát kunáért, mai árfolyamon 4,7 millió forintért cserélt gazdát, és került magyar tulajdonba.
A tőkeinjekció
Az NK Osijek háza táján a tulajdonosváltás után tudatos tervezés következett, amire az új gazda nem sajnálta a pénzt.
Ez valóságos gyógyírként hatott a csapatra, amely így 2017 nyarán már a holland PSV Eindhovent is legyőzte, karnyújtásnyira kerülve ezzel az Európa-liga főtáblájától, és azóta is az ország top csapatainak körét erősíti.
A klub több neves játékost is igazolt, köztük a magyar válogatott egyik sztárját, Kleniheisler Lászlót.
Az eszéki Új Magyar Képes Újság írása szerint az alakulat jó szereplésével nem volt összhangban az eszéki stadion állapota, amely még a múlt század közepén épült, ezért döntött úgy az új vezetés, hogy új arénát építtet annak érdekében, hogy méltó körülményeket biztosítson a játékosok számára.
Az új stadion megépítésének helye azonban sokáig vita tárgya volt, hiszen amennyiben lebontják a régit, hogy a helyére építsék az újat, akkor évekig nem lenne hol játszania a csapatnak.
Több lehetséges helyszín felmerülését követően a választás végül Eszék egykoron többségében magyarok által benépesített negyedére, Rétfalura, és annak is a Pampas névre keresztelt részére esett.
A 15 hektáros, zöldmezős beruházás értéke több mint 40 millió euró, amihez a telket a beruházó Eszék várostól vásárolta meg a klub.
Sok-sok fűtípus
A közvetlenül a Dráva folyó jobb partjára települő létesítmény építése 2019-ben kezdődött, a falak ellenben csak 2020 tavaszán kezdtek kinőni a földből.
A kivitelező egy azelőtt kőbányászattal foglalkozó eszéki cég, az Eurokamen, amely annak érdekében, hogy el tudja végezni a hatalmas munkát, több építőbrigádot is felvásárolt.
A 12800 fős stadion teljes egészében fedett nézőtérrel rendelkezik majd, és amikor elkészül, az ország legmodernebb sportlétesítményének a címét is a magáénak tudhatja, amivel az UEFA legmagasabb besorolási követelményeinek is megfelel.
Az aréna felső részén, a lelátók felett, körbejárható sétány kerül kialakításra, amely így körkörös panorámát biztosít a látogatóknak.
Az új stadion azonban a teljes beruházásnak csak egy részét képezi, mivel hét gyakorlópálya is épül a közvetlen közelében, mindegyik más-más fűtípussal, hogy a játékosok minden terepviszonyon gyakorolni tudjanak.
Korábban a magyar médiában olyan hírek jelentek meg, hogy az eszéki stadion igazi különlegessége lesz a VIP-kényeztetés: lesz benne egy nagy közös szauna, amely a pályára néz. Aki pedig jól kiizzadta magát, az mehet a “szűkebb körű medencébe” pancsikolni.
A BALK értesülései szerint szauna a labdarúgó akadémián lesz a játékosok számára, akik edzés után tudják majd igénybe venni, a stadion ilyen lehetőséget nem nyújt, ott csak a sétány az, ami exkluzív.
A tervek szerint a leendő sporttelep a horvát válogatott számára is rendelkezésre áll majd, és az is elképzelhető, hogy amennyiben a Dinamo Zágráb nem kap új stadiont, akkor a fővárosi klub is Eszéken játssza majd hazai mérkőzéseit.
A tervek szerint az aréna jövő év őszére készül el.
A csapat elnöke, Szakály Ferencnek a Večernji list horvát lapnak adott interjújában elmondta, hogy terveik szerint egy európai klasszis csapatot hívnak meg a létesítmény megnyitására.
Horvátország
Jön az új BMW, kínai-horvát-magyar akkumulátor csomaggal?
A müncheni IAA mobility vásáron történt, hogy a köztudomásúan bajor BMW és a kínai EVE Energy szerződést írt alá, amelynek értelmében a Neue Klasse-t, a híres BMW 3-as vonalának elektromos változatát a kínai gyártó akkumulátor csomagjával látják el. Miután ugyanez a rendezvény folyamán írták alá a horvát Rimac és az EVE együttműködési megállapodását, nem volt nehéz kitalálni, hogy a Neue Klasse-ban nemcsak kínai, de horvát technológiai is lesz. Esetleg magyar is, mert az EVE debreceni akkugyára nyilván benne van a képletben.
Mit gondol a horvátországi tudósító?
A BALK feltűnően mogorva, mondhatni blazírt tudósítója szerint egyértelmű, hogy a brüsszeli hisztérikus regulatíva kijátszása érdekében járják a fátyoltáncot. A BMW, ha játékban, illetve ha egyáltalán életben akar maradni, nem kerülheti meg a kínai beszállítót.
A kvázi horvát-magyar eredetű akkupakkra azért van szükség, hogy félig-meddig európai eredetűnek lehessen feltüntetni a dolgot, ezzel biztosítva lehet, hogy Guy Verhofstadt nem kap sikoltozva szívéhez az Európai Parlamentben. A Rimac természetesen lelkendezik, mert bódító pénzszaga van az egésznek.
Ha valaki kíváncsi rá, a hivatalos nyilatkozat szerint a Rimac 2027-et és az európai akkumulátor-cellagyártás megkezdését látja a két vállalat közötti együttműködés csúcsának.
– Az EVE a cellagyártásra összpontosít, míg a Rimac Technology a nagy mennyiségű akkumulátormodul és cellatároló platform fejlesztésére és gyártására
– áll a nyilatkozatban. Rimacék azt is elárulták, hogy az Eve Energy világszerte a lítium-ion akkumulátorok egyik legfontosabb gyártójaként ismert, és ugyanakkor vezető szerepet tölt be a 46XX hengeres cellaformátum terén, amely számos előnnyel rendelkezik más típusú akkumulátorokkal szemben.
Azok számára, akik egy szót sem értenek a technomaszlagból a horvát cég elmagyarázta, hogy a 46-os szám a hengeres cellák átmérőjére utal milliméterben, az “XX” pedig ezek magasságát jelzi.
A 46xx hengeres cellák egyik legfontosabb előnye, hogy megfelelnek a hőterjedésre vonatkozó változó előírásoknak – a lítium-ion akkuk egyik csúf szokása, hogy üzem közben hőt termelnek, és ezzel összhangban felpuffadnak.
A henger alakú formátum a szakik egybehangzó véleménye szerint alkalmas az optimális hőkezelésre, ami kulcsfontosságú az elektromos járművek biztonsága és megbízhatósága szempontjából.
Az akkumulátorcellákat a Rimac Technology 46xx platformjához használják majd, amely versenyképes áron és teljesen testreszabható konfigurációkkal lehetővé teszi a nagy teljesítményű akkumulátor-rendszerek működését (Forrás: Rimac)
Maga Mate Rimac – a horvát elektromos fősámán, akit hol Nikola Teslához, hol Elon Muskhoz hasonlítanak -, a jövőbe révülve azt mondta, hogy “az EVE Energy az elsődleges lítium akkumulátorok egyik legnagyobb gyártója a világon, és az akkumulátor cellatechnológia terén szerzett óriási tapasztalatát bocsátja a partnerek rendelkezésére.
– A lítium akkumulátorok fejlesztése iránti elkötelezettsége tökéletesen illeszkedik az elektromos járművek ágazatának átalakítására és az energiatárolásra vonatkozó elképzelésünkhöz. Örömmel jelentjük be ezt az együttműködést, amely hosszú távon megbízható partnert biztosít a 46XX platformunk számára
– mondta Mate Rimac, hej regő rejtem.
Apróságok
Miután a fenti téma kimerítettnek tűnik, azon somolyogtam, hogy Vajdaságban (mi echte, tősgyökeres déliek névelő nélkül tituláljuk a világ e szegletét) ezt az egész hercehurcát batribiznisznek tudnák be, mint ahogy Debrecenben, egyebütt az anyaországban, nem akkugyár, hanem batrigyár épül. Ehhez nyilván Balkanac kolléga is hozzá tudna szólni, “telepi dzserekként”, ám attól tartok, hogy ő még mogorvább és blazírtabb mint az alulírott.
Viszont, ha már ilyen ex-jugoszláv vizekre eveztünk, azt is elmondom, hogy ma tudtam meg, hogy a zágrábi Ledo fagyigyár egyidős velem, azaz 65 éves. A korporációs ünnepi maszlagból kiderült, hogy az első Ledo által gyártott fagyi a Snjeguljica, azaz Hófehérke volt, egy príma minőségű pálcikás vaníliafagyi, abszolút utolérhetetlen ízű csokimázzal. (Figyelem! Aki azt merészeli mondani, hogy jégkrém, azonnal ledöföm! Szerk. megjegy.: Hordósi kollégával kellene megbeszélni a párbaj időpontját!)
Különben tiszteletre méltó korán kívül, igen kevés a hasonlatosság köztem és a Ledo gyár között. Ők rengeteg pénzt kerestek, én nem, őket megvásárolta pár évvel ezelőtt egy nagy nemzetközi multi, utánam senki sem érdeklődött üzletileg.
Persze, szeretném azt hinni, hogy nincs az a pénz a világon, amiért megvásárolnának, pláne most, hogy már lassan Kháron számára gyűjtögetem az obulusokat, de hát sose lehet tudni. Ronaldo is elment focizni Szaúd-Arábiába…
-
Koszovó3 nap telt el azóta
Lelőttek egy rendőrt Koszovóban, akár magyar katonák élete is veszélybe kerülhet
-
Románia6 nap telt el azóta
KÖLCSÖNÖS ZSAROLÁS: Ausztria nyomná a gázt, Románia behúzta a féket
-
Montenegró5 nap telt el azóta
Szerbiai állampolgárok ásták az alagutat Montenegróban, 19 fegyver tűnt el
-
English5 nap telt el azóta
Turkish companies bypass the Western sanctions, USA tappes their head