Connect with us

Horvátország

ZÁGRÁBI TÜLEKEDÉS: Választási szappanopera és az orosz vakcina

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

zagrab bandic zagreb
sziveri janos szelherceg 728 ?c=4784&m=0&a=438898&r=SziveriJ%C3%A1nos%3ASz%C3%A9lherceg&t=pi
Olvasási idő: 3 perc


Zágrábban is múlik az idő, ahogy másutt is, így a horvát önkormányzati választások kampánya szépen halad előre a spin doctorok*, propaganda-szakértők által meghatározott tempóban. A nyitányon már túl vagyunk, szinte minden párt, amely számít a horvát politikai életben, bemutatta jelöltjeit a polgármesteri, ispáni funkciókra. Mindeközben hivatalosan is megerősítették, hogy tárgyalások folynak a Szputnyik V beszerzéséről.

Zágrábi helyhatósági tülekedés

A legnagyobb tülekedés most is Zágrábban van, ami nem is csoda, hiszen a megyei rangú fővárosban él Horvátország lakosságának egy negyede, részesedése a gazdasági életben pedig jócskán meghaladja a 25 százalékot.

Az ország függetlenedése utáni években 1990-1997-ig a HDZ (Hrvatska Demokratska Zajednica, Horvát Demokratikus Közösség) soraiból kerültek ki a főpolgármesterek, akiket az ún. tuđmani Horvátország leáldozásával a szociáldemokraták váltottak fel.

Milan Bandićot 2000-ben választották meg először polgármesternek, hogy 2002-ben egy elfeledett, régi szép affér következtében lemondjon, és két évig átengedje a főpolgármesteri széket Vlasta Pavićnak.

Távírati stílusban, Bandićnak azért kellett távoznia, mert nem állt meg, amikor a közlekedési rendőrség igazoltatni akarta, hanem elmenekült.

A hivatalos változat az volt, hogy azért nem állt meg mert ittas volt – ami különben nem valószínű, Bandić mindig is igen mértékletes volt az italfogyasztásban -, viszont a zágrábi purgerek tudni vélik, hogy azért hajtott tovább, mert autójában egy, időközben már jobblétre szenderült iparbáró felesége volt.

Mindez nem hatott ki példátlan pályafutására, mert 2005-től máig ő Zágráb főpolgármestere, igaz 2013-tól már nem az SDP színeiben, hanem előbb függetlenként, majd 2017-től saját pártja a MB 365 (Milan Bandić 365) képviseletében.

A jelenlegi felállásban Bandićot a következők szeretnék megdönteni: a balközép mozaikpártja, a Možemo! (Bírunk!) jelöltje, Tomislav Tomašević, a Horvát Demokratikus Közösség által támogatott Davor Filipović, és a szociáldemokrata (SDP) Joško Klisović, illetve néhányan még a „futottak még” kategóriába tartozó független jelölttel egyetemben.

„Folklór szintjén” lehetséges még Miroslav Škoro, a Hazafias Mozgalom elnökének jelölése is, de mint az elnök úr mondta:

ezt a párt szerveinek kell eldönteni.

A jelenlegi közvélemény kutatások eredményei szerint Tomašević vezet, de azt már mindannyian megtanultuk, hogy ez nem jelent semmit.

Zágrábból jöttem, Plenki a pelješaci tengerhídnál

Orosz vakcina

A pelješaci tengerhíd ismét megjelent a hírekben, miután Plenković miniszterelnök jelenlétében „összekötötték a szárazfölddel”.

A kevésbé bombasztikus leírás szerint felkerült tartóoszlopára a híd első szegmense, a „teljes kapcsolat” létrejötte a két part között még jócskán odébb van, valahol az év végén várható.

Ugyancsak nagy a kavarás a Szputnyik V beszerzése körül, a Jutarnji list jól értesült körökre hivatkozva már egy, de lehet hogy két millió adag oltóanyag leszállításáról beszél „heteken belül”.

A zágrábi lap úgy tudja, hogy a Szputnyikot különjáratok szállítják majd Moszkvából a zágrábi reptérre.

A tárgyalások hírét Vili Beroš egészségügyi miniszter is megerősítette, azzal a megszorítással, hogy ő személy szerint legjobban azt szeretné, ha megvárnák, amíg az európai szabályozó, az EMA engedélyezi az orosz oltóanyag használatát.

Miután mindenki, így a horvátok is jól tudják, hogy az EMA malmai lassan őrölnek, Davor Božinović belügyminiszter a válságtörzs mai sajtótájékoztatóján azzal nyugtatta meg a közvéleményt, hogy „vizsgálják annak lehetőségét, hogy a HALMED (Hrvatska Agencija za lijekove i medicinske proizvode Horvát Gyógyszer- és Egészségügyi Termékek Ügynöksége) sürgősségi eljárással engedélyezze az orosz oltóanyag használatát.

Nyújtják, mint a mexikói vagy a török szappanoperát, pedig már jó ideje világos mi lesz a végkifejlet.

A „jóságos és okos Plenki” (ahogy a miniszterelnököt Zágrábban és Horvátországban becézik) a végén majd beszerez egy csomó oltószert, hogy még az idegenforgalmi idény előtt el lehessen végezni a lakosság átoltását.

________________________
* spin doctor – A spin doktor (sajtómágus, hírfényező) az a személy, aki a hírt/közleményt – illetve a szavakat – úgy csűri-csavarja, úgy pörgeti, amíg az pozitív üzenetként jelenik meg (bármilyen káros hírnek is tűnt elsőre). Elsősorban a politikai tanácsadókra, politikai kommunikációs szakemberekre használják a kifejezést az USA-ban.

?c=5941&m=425294&a=438898&r=&t=html




Horvátország

„Batris hajók” az Adrián: vajon mikor jelenik meg az első?

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

Hajók, Adria
A világ első elektromos konténerhajója (Forrás: YouTube)
?c=28513&m=1380644&a=438898&r=&t=html
Olvasási idő: 3 perc

Ha igaz, az első elektromos meghajtású hajóknak két-három éven belül kellene megjelenniük az Adriai-tengeren. A Tengerügyi, Közlekedési és Infrastrukturális Minisztérium bejelentette a személyhajók és elektromos katamaránok beszerzését. A tárca tudatta a HINA, nemzeti hírügynökséggel, hogy hat hajó, három személyhajó és három nagy sebességű hajó – napenergiával működő katamarán – beszerzését legkésőbb 2026 második negyedévére tervezik, amelyek nulla CO2-kibocsátással rendelkeznek.

„Batris hajók” az Adrián

Már fejlesztés alatt áll egy költség-haszon elemzést is tartalmazó megvalósíthatósági tanulmány, amely meghatározza, hogy melyik vonalakon van a legnagyobb szükség a flotta korszerűsítésére, ennek kézhezvételét követően döntenek a tender kiírásáról.

A terv szerint ezt más beruházások is kísérik az elektromos meghajtású hajókat kiszolgáló infrastruktúrába a közforgalmú kikötőkben

– áll a Tengerügyi, Közlekedési és Infrastrukturális Minisztérium közleményében.

Ha esetleg bárki azon agyal, hogy lesz-e, illetve honnan lesz a horvátoknak erre pénzük a bizonytalan financiális világhelyzet közepette, a válasz egyszerű: a pénz az EU-tól jön, mint már annyiszor.

Vagy minisztériumi „mandarin” nyelven:

A minisztérium arra emlékeztet, hogy a tengeri tömegközlekedési szolgáltatások minőségének javítása, a lakott szigetek elérhetőségének javítása és a környezetre gyakorolt negatív hatások csökkentésének biztosítása érdekében Horvátország 2022 februárjában aláírta az Európai Bizottsággal a 2021–2026-os időszakra vonatkozó nemzeti helyreállítási- és rezilienciatervről szóló dokumentumot.

A Jadrolinija már fejest ugrott az e-hajózásba

Januárban a Jadrolinija tengeri szállítóvállalat pályázatot írt ki, és közbeszerzési eljárást indított három elektromos személyhajó építésére, amelyek becsült értéke 45 millió euró, és amelyeket részben európai alapokból finanszíroznának, mint ahogy erre más esetben is volt már példa.

Ezek a elektromos meghajtású személyhajók, amelyek utas- és teherszállításra szolgálnak, egyenként 389 utas befogadására alkalmasak, nyolc fős személyzettel.

hajók, Adria

A Jadrolinija komphajója az Adrián (Forrás: YouTube)

A hajó maximális hossza 52 méter, szélessége 12 méter. A Jadrolinija az elektromos hajókat a Mali Lošinj-Susak, a Šibenik-Vodice és Suđurađ-Dubrovnik államilag működtetett hajózási vonalakon szeretné használni.

A pályázatra a február 22-i benyújtási határidő lejártáig hét beadvány érkezett, a Jadrolinijának 60 napja van a dokumentáció áttekintésére, és miután eldöntik, hogy ki felel meg az összes követelménynek, kihirdetik, hogy a jelentkezők közül ki vehet részt a további eljárásban.

Hogy hazai, mármint horvát hajógyár építi-e az új hajókat, egyenlőre nem tudni, de a szakértők véleménye szerint talán ez lenne a legokosabb.

Vannak hajógyáraink, amelyek építhetnek ilyen hajókat, és nem látok okot arra, hogy ne vegyünk részt ebben a munkában

– mondta Ozren Bego, a spliti FESB Villamosmérnöki, Gépészmérnöki és Hajógyártási Kar Energetikai Tanszékének docense, aki úgy véli, hogy a kormánynak és a hatóságoknak maximális támogatást kell nyújtaniuk a kompok és az elektromos személyhajók építésének fejlesztéséhez.

Szerinte az elektromos hajók építésének gyorsabban kell fejlődnie Horvátországban, mint az elektromos autókénak.

A kínaiakat nem lehet kihagyni

Bego a HINA-nak úgy nyilatkozott, hogy az elektromos meghajtású hajók fejlesztésében a spliti Jadroplov hajózási társaság vezeti a mezőnyt, ők tervezték az Adria egyik legnagyobb kompját, amely ezer utast és 400 járművet képes szállítani elektromos meghajtással.

Ha a komp építésének finanszírozása hamarosan megoldódik, két éven belül már hajózhat is

– mondta a professzor, de egyúttal rávilágított egy olyan mozzanatra is, ami nyilván nem nyeri meg sem az USA, sem ennek megfelelően Brüsszel tetszését sem.

Hajók, Adria

Érkezik a komp a spliti kikötőbe (Forrás: YouTube)

Senki sem kérdőjelezi meg a horvát hajógyárak képességét, hogy ilyen, és ehhez hasonló hajókat építsen, ám a szépséghiba az, hogy ebben a projektben sem kikerülni, sem átugrani nem lehet a kínaiakat, akik az elektromos hajózáshoz használatos elemeket gyártják. Pontosabban a világ termelésének 90 százalékát tudhatják magukénak ezen a téren.

A konverterrel még megbirkózik a horvát ipar, de az csak az elektromos meghajtás kisebbik része.

A fent idézett szakértő véleménye szerint a e-meghajtás körülbelül 20 millió euróba kerül a nevezett komphajó esetében, és ebből 16 millió az akkumulátoros elemek ára, ezek pedig Kínából származnak.

A kínaiakat tehát nem lehet megkerülni, vagy legalábbis nem fizetődik ki.

Akárhogy is, a Jadroplov jövendőbeli komphajójának akkumulátorai tíz órányi megszakítás nélküli hajózást tesznek lehetővé, ami azt jelenti, hogy feltöltés nélkül hajózhatnak át Olaszországba.

A Jadroplov azért döntött az ilyen nagy kapacitású akkumulátorok mellett, mert a szigeteken lévő kikötőkben nincs meg a szükséges infrastruktúrára a töltésükhöz.

trauma betegseg ?c=4784&m=0&a=438898&r=&t=pi




Az olvasás folytatása

Montenegró

Nincs aki dolgozzon a montenegrói tengerparton, 30 százalékkal nőhetnek az árak

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

Írta

Petrovac, Montenegrói tengerpart
Petrovaci tengerpart, ahol a jelek szerint egyre kevesebb a turista (Forrás: Internet)
?c=30395&m=1559903&a=438898&r=&t=html
Olvasási idő: 2 perc

A montenegrói tengerparton arra panaszkodnak, hogy hiányzik a munkaerő, mert a helyiek átmennek Horvátországba dolgozni, ahol többet tudnak keresni, és ahol a jobban fizető vendégek dominálnak. A délszláv nyelvek hasonlósága miatt nincsenek megértésbeli akadályok a montenegrói munkaerő és a horvát munkáltatók között.

Nincs aki dolgozzon a montenegrói tengerparton

Mindjárt itt a nyári turisztikai szezon, Montenegróban azonban a turizmusban szervezési problémákkal küzdenek, a dolgok jelenlegi állása szerint ugyanis nem lesz elegendő ember, aki ellássa a vendégeket.

Ilija Armenko, turisztikai szakember a podgoricai Dan hírportálnak nyilatkozva rámutatott, hogy a helyzet rendkívül összetett, mert Montenegró, bár vonzó úti célként ismert, kezdi elveszteni a lépést a régióval.

Mindenki panaszkodik, hogy munkaerőhiány van, mert Horvátországba magasabbak a bérek, és ott a jobban fizető vendégek dominálnak. A helyzet az, hogy még a vendéglők kinyitásához sincs elegendő munkaerő

– jelentette ki Armenko, aki szerint hiába emelik a montenegrói vendéglősök a béreket, amikor a szomszédos Horvátországban akár 3500 eurót is kereshet egy főszakács.

Nálunk 30-40 százalékkal magasabbak a fizetések, mint korábban, így egy főszakács fizetése 2000 euró, Horvátországban viszont a főszakácsok 3500 eurót is megkeresnek, ezért a legtöbben oda mennek. A munkaerő odamegy, ahol jobbak a feltételek

– mondta a turisztikai szakember, aki szerint az is problémát jelent, hogy rövid a szezon, amely körülbelül július elsején kezdődik, és mintegy 40 napig tart. Legalábbis ez vonatkozik a montenegrói tengerparton lévő Petrovacra, ahol ő dolgozik.

Nagyok az adóterhek

A Dan informátora szerint Montenegróban a turizmus nyugati szemmel nézve a szociális ellátás szintjére szállt le, mivel egy félpanzió napi 30-40 euróba kerül, ami azt jelenti, hogy a nyugatiaknak jobban kifizetődik Montenegróban nyaralni, mint otthon maradni.

Egy haltálért nálunk körülbelül 33 euró kell fizetni, miközben Dubrovnikban ugyanez 120 euróba kerül. Ugyanakkor a vállalkozók terhei egyre nagyobbak, és már veszélyezbe sodorják a működést

Petrovac, Montenegrói tengerpart

– vázolta fel a helyzetet Ilija Armenko, aki szerint a szolgáltatások ára ezért legalább 30 százalékkal emelkedik a nyáron, mivel magasabbak az „inputok”.

Emelnünk kell a túlélés érdekében, ez egy lehetetlen küldetés, ami még inkább befolyásolja a szezont

– jegyezte meg a turisztika szakértő, aki szerint tükörbe kellene néznie, és mérlegelni kellene, hogy hogyan tovább, mert Montenegró egyre kevésbé versenyképes a turizmus terén a régió más országaival szemben.

A szakember úgy fogalmazott, hogy a turizmus mindenhol fejlődik, viszont Montenegróban semmi sem történik, a kilátástalanságot pedig növeli, hogy nemigen vannak foglalások, ami nem jó jel a közelgő szezont illetően.

hajnal bolygo 728 ?c=4784&m=0&a=438898&r=IsaacAsimov%3AAHajnalbolyg%C3%B3robotjai&t=pi




Az olvasás folytatása

Meteorológia

KÖVETÉS

Napi hírlevél


A szerző cikkei

B.A. Balkanac

Balkanac

Letöltések

Könyvek a Lírától

Utazás

Hirdetés

A BALK a világban

Tíz nap legjava

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: