Egyház
HALOTTNAK A CSÓK: Mégsem tartják be a járványügyi előírásokat, az Irinej pátriárka holtteste fölé helyezett üveget csókolgatják a hívek
Irinej szerb pátriárka földi maradványait először a belgrádi Szent Mihály arkangyal székesegyházában ravatalozzák fel, a tervek szerint a hívek azonban csak a Szent Száva templomban búcsúzhattak volna el a szerb ortodox egyház fejétől. A Belgrádból érkező hírek szerint azonban mégsem ez történt.
Először úgy tűnt, hogy a szerbek tanultak Amfilohije metropolita temetéséből, és nem engedik közel az embereket Irinej pátriárka földi maradványihoz, vagyis a hívek csak a járványügyi intézkedések tiszteletben tartásával vehetnek búcsút az egyházfőtől.
A válságstáb ajánlásai szerint tehát nem lehetett volna megcsókolni a pátriárka testét, és a hívek csak néhány méterre közelíthették volna meg az egyházi vezető ravatalát.
Nos, ez volt a terv, de mégsem ez történt, hiszen a székesegyházban és előtte sok ember gyűlt össze, hogy búcsút vegyen az elhunyt egyházfőtől.
"Neće biti celivanja." pic.twitter.com/6St8YOFezd
— Jovana Gligorijević (@Jovanana) November 21, 2020
A hívek meg is kezdték a “búcsúzkodást” Irinej pátriárkától, akinek a földi maradványait átlátszó fedél borítja, így a testét valóban nem érinthetik meg, ehelyett a védőüveget csókolják meg.
Ellentétben Amfilohije montenegrói metropolita temetésével, Belgrádban többen viselnek maszkot, viszont nem tartják be az egymás között megkövetelt távolságot.
Mindezek után az Irinej pátriárkától történő búcsú inkább egy koronavírus-partihoz hasonlíthat, mintsem egy jól megszervezett végső tisztességadáshoz.
Egyház
Miért van szakálluk az ortodox papoknak?
Néha divat a szakáll, néha meg nem divat, az ortodox papok azonban nem követik a divat változásait, ők mindig viselnek “arcszőrzetet”. Ez vonatkozik a szerb ortodox egyház papjaira és szerzeteseire is, ám esetükben sem hóbortól van szó, hanem évszázados hagyományról, amelyet a mai napig nem szegnek meg. A papi szakállviselés hagyományát a szerb egyházi források egészen a Bibliára, és abban is az Ószövetségre vezetik vissza.
Mózes harmadik könyve
A római katolikus papok szinte soha nem viselnek szakállt, amely viszont a keleti egyházai személyek védjegyének számít, olyan “brandnek” amiről nem mondanak le.
Az ortodox egyházak papjai és szerzetesei által viselt “szőrzet” egyházi identitásuk elválaszthatatlan része, amelynek hosszú hagyománya van, a magyarázatát pedig Mózes harmadik könyvében, a Leviticusban találjuk meg, legalábbis a szerb egyházi hagyomány szerint, ha segítségül hívjuk a Zsoltárok könyvét is.
A szerb Biblia-magyarázatok szerint az Úr “személyes” szerepet vállalt az ószövetségi gyülekezet hajlékának felállításában, és megparancsolta Mózesnek, hogy kenje fel az egyház papjának a testvérét, amivel megalapozta a maga egyházát.
– Mózes az Úrnak engedelmeskedve a mirhát bátyja fejére öntötte, amely lefolyt a szállára
– írja egy szerb Biblia-magyarázat, amely megjegyzi, hogy az Újszövetségi Egyház “még mindig emlékszik ezekre a bibliai szavakra”.
Pravoszláv egyház a volt Jugoszláviában, akkor is szakállt viseltek (Forrás: Novi Plamen)
A felavatási/felkenési ceremóniát a Mózes harmadik könyvének harmadik fejezete részletesen leírja, csakhogy az nem tartalmazza, hogy a véres-olajos felkenetés során a mirhaolaj Áronnak a szakállára folyt volna, és igazából erre utalás sem történik.
Ez tehát magyarázatnak kevés ahhoz, hogy az ortodox papok miért viselnek arcszőrzetet.
A Zsoltárok könyve
Viszont azt sem mondhatjuk, hogy a téves az állítás, amely szerint a papi szakállviselést az ortodox egyház a Bibliára vezeti vissza, annyi korrekcióra azonban szükség van, hogy amit keresünk, az nem Mózes harmadik könyvében, hanem a Zsoltárok könyvében található.
Zsoltárok könyve
Az egyetértésről
133 Ének fölmenetelkor. Dávidtól.
Íme, mily jó és mily gyönyörűséges,
amikor a testvérek egységben együtt laknak!
2 Olyan, mint a drága olaj a fejen,
amely aláfolyik a szakállon,
Áron szakállán, és lefolyik köntöse peremére;
3 olyan, mint a Hermón harmatja,
amely leszáll a Sion hegyére.
Csak oda küld áldást az Úr és életet örökre!
Az itt elmondottak alapján magát az ószövetségi egyházalapítást valóban Mózes harmadik könyve írja le, viszont az arcszőrzetre lecsorgó olajra a Zsoltárok könyvének 133-dik éneke utal, amely “Az egyetértésről” címet viseli.
Az általunk használt szerb Biblia-magyarázat szerint a papság léte erősen összefügg a szakállal, főleg, ha ehhez hozzávesszük, hogy ez a szörzet a férfi dísze, a mindennapos borotválkozás pedig valójában a férfi szégyene.
Természetesen erre is van bibliai magyarázat, ami már valóban Mózes harmadik könyvére vezethető vissza.
– Hajatokat ne nyírjátok kerekdedre, szakállad végét ne csúfítsd el
– olvasható Mózes harmadik könyve 19 fejezetének 27-dik bekezdésében.
A szerb ortodox egyház szerint ezt a szokást/törvényt az is indokolja, hogy “a Messiásnak is szakálla volt”, ezért minden papnak szakállat kell viselnie, “művészi” borotválkozás nélkül.
A magyarázat szerint a “modernizmus erős befolyása alatt” egyes egyházak ma már megtűrik soraikban azokat a papokat, akik ha nem hordanak szakállt, de ez nyilván nem vonatkozik a szerb ortodoxra.
-
Koszovó17 óra telt el azóta
Lelőttek egy rendőrt Koszovóban, akár magyar katonák élete is veszélybe kerülhet
-
Románia4 nap telt el azóta
KÖLCSÖNÖS ZSAROLÁS: Ausztria nyomná a gázt, Románia behúzta a féket
-
Montenegró3 nap telt el azóta
Szerbiai állampolgárok ásták az alagutat Montenegróban, 19 fegyver tűnt el
-
Szerbia7 nap telt el azóta
Még idén kiírják, de csak jövőre lesznek választások Szerbiában, vajon miért?