Connect with us

Horvátország

NAGYHATALMI JÁTSZMÁK: Az LNG-terminálok és a Három Tenger

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

2023 04 28 152840
A „krími krimi” után az Egyesült Államok igyekszik elriasztani Oroszországot attól, hogy visszaállítsa korábbi befolyását Közép-Európában
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 4 perc

Az LNG-terminálok létesítése egy hosszútávú amerikai terv részét képezi. A “krími krimi” után az Egyesült Államok igyekszik elriasztani Oroszországot attól, hogy visszaállítsa korábbi befolyását Közép- Európában. Mindeközben erőteljes harc folyik a balkáni energiapiac megszerzéséért, az amerikaiak apait-anyait beleadnak, hogy a Három Tenger Kezdeményezéssel leszakítsák Közép- és Délkelet- Európát Oroszországról.

Az amerikaiak álcázzák magukat

Az amerikaiak délkelet-európai barátaik segítségével létrehozták a Három Tenger Kezdeményezést, hogy Oroszországot kiszorítsák a térségből, amibe a Balkánt is bele kell érteni. Ha már Nyugat- Európa esetében nem sikeredett tökéletesre ez a mutatvány. (Későbbi bejegyzés a cikkhez: Ehhez fel kellett robbantani egy gázvezetéket.)

A Három Tenger Kezdeményezés élharcosa és legnagyobb európai propagálója a horvát államfő, lelkes támogatói pedig Lengyelország mellett a Balti Államok.

Kolinda Grabar- Kitarović gyerekkorát az Egyesült Államokban töltötte, Los Alamosban járt középiskolába. A jelenlegi (volt) horvát elnök 2008 és 2011 között Horvátország amerikai nagykövete, 2011 és 2014 között pedig Anders Fogh Rasmussen és Jens Stoltenberg NATO-főtitkárok helyettese volt.

Ezért könnyen elképzelhető, hogy a nevéhez fűződő Három Tenger Kezdeményezés ötlete valójában nem is tőle származik. Lehet, hogy ez az ötlet amerikai sugallatra fogant meg, de neki jutott a megtiszteltetés, hogy a kezdeményezés “magjainak kihordója” legyen a térségben.

A Három Tenger Kezdeményezés valójában az előbb említett amerikai projekt álcázása. Ehhez a tengerentúlon kitalálták azt a mantrát, hogy a kelet-európai országoknak “csökkenteniük kell függőségüket az orosz energiaforrásoktól”.

Ami önmagában véve rendjén is van, csak kérdés, hogy milyen áron.

Klaipėda nem fagy be

Az orosz függőség csökkentését szolgálják az LNG-terminálok, amelyekből már több is épült a Három Tenger elnevezésű észak-déli irányú pufferfolyosó partjainál.

harom tenger

A litvániai Klaipėdában 2017 októberében kezdett üzemelni a balti térség első LNG-terminálja. Klaipėda kikötője télen sem fagy be, ezért oda az év bármely időszakában érkezhet a gáz.

A litván LNG-terminál az ottani megfogalmazás szerint szavatolja az ország “nemzeti energiabiztonságát”, mert lehetővé teszi, hogy Litvánia a világ bármely részéről szerezhessen be gázt.

Gáz és szabadság

A kikötőbe érkező első tartályhajó a Clean Ocean volt, amely az amerikai Cheniere Energytől vásárolt gázt vitte a szintén amerikai Sabine Pass terminálból a litván állami tulajdonú Lietuvos Duju Tiekimas vállalatnak.

A gázból Litvánián kívül kapott Lettország és Észtország is. A gázszállítás megerősíti a régió kötődését az Egyesült Államokhoz, bár a litvánoknak az amerikai American Koch Supply & Trading cégen kívül van szerződésük a norvég Norwegian Statoillal is. Ezáltal Norvégiából, sőt Nigériából is szállítanak be gázt.

Litvániában a gáz és a szabadság szavakat gyakran emlegetik együtt a klaipėdai terminállal kapcsolatban.

Az Egyesült Államok a balti országok legfontosabb biztonsági és energetikai partnere, ami főleg azt követően vált kifejezetté, hogy Oroszország 2014-ben elcsatolta a Krím-félszigetet Ukrajnától.

Lengyel fóbiák

Lengyelország és az Egyesült Államok dwa bratanki. Az orosz és német (valamint a korábban osztrák-magyar) fóbiával megvert lengyelek az amerikaiak karjaiba vetették magukat, hogy amerikai segítséggel tartósan biztosítsák függetlenségüket Oroszországtól és Németországtól.

LNG-terminál

A lengyel terminál a strandról nézve 2014-ben (Forrás: Wikipédia)

A júniusban tartott amerikai-lengyel elnöki találkozón az Egyesült Államok újabb 2000 katona Lengyelországba küldésére tett ígéretet. Andrzej Duda lengyel elnök örömmel egyezett bele abba is, hogy bővítsék a Washington és a Varsó közötti megállapodást a cseppfolyósított gázszállítások terén.

A lengyel Świnoujścieben már működik egy LNG-terminál, ahova az első szállítmány az Al- Nuaman hajóval 2015 decemberében érkezett meg a Qatargas Operating Company Limitedtől.

A lengyelek idén szerződést írtak alá az Európai Unióval, amely támogatja a Świnoujścieben lévő LNG-terminál bővítését.

Corina Crețu, az Európai Bizottság regionális politikáért felelős biztosa ebből az alkalomból elismételte a jól ismert mantrát az energiaforrások diverzifikálásáról.

A déli partok

Hasonló összefüggésben emlegetik a Krk szigetére tervezett LNG-terminált is, amelynek a megépítése körül vannak bajok bőven.

Az adriai LNG-terminállal kapcsolatos elképzelések először 1995-ben jelentek meg. A megvalósíthatósági tanulmány 2008-ra készült el, és 2010-ben az engedélyek jó része is megvolt, a projekt azonban egyelőre jegelve.

A horvát LNG-terminál hívei természetesen azzal hitegetik magukat és hitegetnek másokat, hogy ha a terminál megépül, akkor javulhat a régió energiabiztonsága, főleg ami Horvátországot és Magyarországot illeti. Az ellenzők szerint azonban ez az indoklás nem állja meg a helyét.

Beszállunk a projektbe

Az ellenzők ezt azzal indokolják, hogy Horvátország gázszükségleteinek több mint felét képes saját kitermelésből biztosítani.

Magyarország esetében ez csak 17%, ám Magyarország nem függ az LNG-termináltól, hiszen infrastruktúrájának köszönhetően a gáz Horvátország mellett Ukrajna, Ausztria, Szlovákia, Románia és akár Szerbia felől is érkezhet, ha megépül a Török Áramlat szerbiai szakasza.

– Magyarország számára tehát a Krk szigetére tervezett LNG-terminál nem létszükséglet, már csak azért sem, mert az onnan érkező gáz jóval drágább, mint a más forrásokból származó.

Horvátországban zokon is vették, hogy Orbán Viktor magyar miniszterelnök egyik rádiós interjújában előtérbe helyezte az együttműködést Romániával, miközben említést sem tett a krki LNG-terminálról.

Ennek ellenére nem elképzelhetetlen, hogy beszállunk a horvát projektbe, ha megfelelő részesedést kapunk belőle.

Az amerikaiaknak fontos

A horvát terminál jelentősége azonban jócskán csökkenhet, ha az amerikai ExxonMobil megkezdi a kitermelést a nemrég talált Fekete-tengeri gázmezőkön.

Legalábbis ettől tartanak Horvátországban, bár Rick Perry, amerikai energetikai miniszter ennek ellenkezőjéről győzködi a horvátokat.

Perry a Három Tenger Kezdeményezés ljubljanai ülésén úgy fogalmazott, hogy Európában egyre inkább növekszik az étvágy a tiszta energia iránt.

– Vagy használják az LNG-t, vagy kialszanak a fények

– riogatott az amerikai miniszter, akinek meggyőződése, hogy Európának az energia terén Amerikára kell támaszkodnia.

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása




BALK könyvek Balkán

Horvátország

Bepirosodott a horvát külpolitikai lakmusz, és a megtalált illúziók

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

anyuci mm
Ursula és anyuci kedvenc Mikimausza (Forrás: X-platform, Andrej Plenković)
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 3 perc

Valahol egy okos ember azt mondta, hogy a kis nemzetek nem engedhetik meg maguknak a nagy hibákat. A horvátok úgy tetszik ezt megtanulták, mert ezeket a viharos időket széltől védett zugban igyekeznek átvészelni. Közben ügyesen meglovagolnak minden meglovagolhatót – lásd Ukrajna -, igyekszenek kedvében járni az USA-nak, de lényegében mindenben megtalálják a számításukat.

Már nem illúzió a kínai út

Ennek tükrében, igen érdekes, hogy az Európai Néppárt spliti ülésének időtartama alatt a horvát kormány aláírta a szerződést ugyanazzal a China Road and Bridge Corporationnal, amely a pelješaci hidat építette.

A kormány a kínai vállalat ajánlatát választotta mint gazdaságilag legelőnyösebbet az A1-es autópálya Vučevica összekötő útjának – a D8-as állami út csomópontjának – megépítésére kiírt közbeszerzési pályázaton.

A pályaszakasz, amelynek teljes hossza 6,85 kilométer, magában foglalja a 2,5 kilométer hosszú Kozjak-alagutat és a mintegy 4,3 kilométer hosszú adriai autópályához vezető bekötőutat.

A munkálatok értéke 74,6 millió euró, és a kínaiak vállalták, hogy az alagutat 36 hónap alatt megépítik. A projekt részét képezi még három felüljáró és két viadukt, de ezt a kínaiak csuklóból úgy megcsinálják, hogy közbe szinte észre sem veszik.

Új szelek fújnak

Ennek a világszinten aprócska infrastrukturális projekt jelentőségét az adja meg, hogy a horvátok alá merték írni a szerződést a kínai céggel.

A hosszabb emlékezetű olvasók nyilván még elő tudják kotorni az agyuk valamelyik rejtett zugából, hogy annak idején mennyire rossz néven vették némelyek, hogy a horvátok a kínaiakat bízták meg egy nagy EU-alapokból támogatott projekt (pelješaci híd) kivitelezésével.

Hogy mennyire nem volt szabad még gondolni sem arra, hogy Kínával, illetve kínai cégekkel kössön bárki is üzletet, ott van az ugyancsak horvátországi példa, amikor semmissé nyilvánították a rijekai konténer-terminál kiépítésére vonatkozó tendert, amelyen szintén a kínaiak nyertek, így a megismételt tendert már egy politikailag elfogadható cég, a skandináv Maersk nyerje meg.

illúziók kínai

A horvátok újabb szerződést írtak alá Kínával, az unió már nem akadékoskodik (Forrás: X-platform,
Andrej Plenković)

Más lapra tartozik, hogy ez nem vonatkozott a németekre és franciákra, spanyolokra és olaszokra, azaz a nagy és nagyobbacska nemzetekre, de hát így élünk mi az EU-ban.

Akárhogy is, most úgy tetszik, megváltozott a helyzet, mert nemcsak hogy nagyban folyik Pekingben az európai búcsújárás, de a horvátok is léptek, ami annak jele, hogy ismét szabad a vásár.

Az amerikaiaknak nyilván nem tetszik ez az egész, de a közelgő választások miatt nem érnek rá annyira foglalkozni vele.

Lehet, hogy 2024-et úgy fogjuk majd számon tartani, mint a nagy változások évét, illetve azt az évet, amikor az európaiak rájöttek, hogy a nagy geopolitikai játszmában mindenki nyer, csak Európa veszít. Fogalmazzunk inkább úgy, hogy ez távolról sem biztos, csupán elképzelhető.

Hétvégi csemege

Szokásomhoz hívem, ilyenkor a hétvégén igyekszem valamilyen érdekességet felkutatni – az élet közel sem olyan komoly dolog, mint ezt a sok kockafejű hirdeti – ezért beszéljünk a zágrábi Illúziók Múzeumáról.

Azok számára, akik eddig nem hallottak róla, ajánlom, hogy feküdjenek neki a guglinak, mert rendkívül érdekes múzeumról van szó, de visszatérve a hírhez, a zágrábiak ezüstérmet nyertek a brüsszeli European Franchise Awardon (Európai Franchise Nagydíj) a nemzetközi márkák (brandek) versenyében.

illúziók kínai

A megtalált illúziók (Forrás: Muzej illuzija)

Ennek kapcsán derült ki, hogy az Illúziók Múzeuma a világ legnagyobb magánmúzeum-lánca. A világ 25 országában, több mint 40 helyszínnel és 10 millió látogatóval.

Jelenleg új múzeumok megnyitásán dolgoznak Denverben, San Diegóban, Seattle-ben és Koppenhágában.

Teo Širola, a Metamorphosis horvát vállalat igazgatója, amely a franchise tulajdonosa és az Illúziók Múzeuma globális hálózatának vezetője, örömmel látja, hogy az emberek valóban felismerték ennek a projektnek az értékét szerte a világon, miszerint szórakozva is lehet tanulni.

Teó úr ugyanakkor bejelentette, hogy egyre közelebb kerülnek céljukhoz, a kereken 100 múzeum megnyitásához 2026 végéig.

Ha valaki a közeljövőben Zágrábba látogat, és kedve támad felkresni a múzeumot, az illúziókat nem adják ingyen: 1 felnőtt számára a belépődíj 9 euró, gyerekek (5-15 év) 7 euró, míg a családi (két felnőtt és két gyermek) látogatásra feljogosító belépő kerek 30 euróba kerül.

Mit lehet mondani? Kicsi a horvát, de erős.

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása

KÖVETÉS

A BALK Hírlevele


Azonnali értesítés

Meteorológia

A szerző cikkei

Könyvek kedvezménnyel

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Könyvek kedvezménnyel

Tíz nap legjava