Connect with us

Szerbia

MIVEL ETETIK A NÉPET? Az olcsó párizsi mellett idén olcsó pástétomot is kínálnak

Akár hiszik, akár nem, Szerbiában vannak háztartások, ahol problémát jelent a napi betevő előteremtése, így vannak emberek, akik hetente egyszer, vagy egyszer sem esznek húst, és nem meggyőződésből vegetáriánusok. Ez főleg a falvakra vonatkozik, ahol egyes családok 100-150 eurónak megfelelő összegből élnek havonta. A városban élőknek ez az összeg nevetséges lehet, de ez a szomorú valóság. Ebben az esetben a 30 centes pástétom bizony jelentős tételnek számít!

Avatar photo

Közzétéve:

a megjelenés dátuma:

Милош Вучевић szerb miniszterelnök bemutatja a "legjobb árat"
Милош Вучевић szerb miniszterelnök bemutatja a "legjobb árat" (Forrás: X platform, Милош Вучевић)
Cikk meghallgatása

A szerb kormány tavalyi „Jobb ár” elnevezésű akciója szintet lépett, és ezúttal a „Legjobb ár” nevet viseli. Ráadásul negyven helyett nyolcvan termékcsoport árát, összesen mintegy 700 különböző gyártó termékét lehet megvásárolni a szerbiai boltokban akár féláron. A projektet Aleksandar Vučić szerb elnök helyett most Miloš Vučević miniszterelnök mutatta be. A kormányfő számításai szerint ezzel akár 22 ezer dinárt, vagyis csaknem 200 eurót is megtakaríthat egy-egy család. Természetesen ez attól függ, hogy mennyit vásárolunk, hiszen a kisnyugdíjas, akinek a havi bevétele éppen a kormányfő által említett összeggel egyezik meg, minden bizonnyal továbbra is keveset vásárol majd. Legfeljebb néhány pástétommal többet vesz.

A Jobb ár után a Legjobb ár dukál

Tavaly szeptember harmadik hetében kezdődött és az év végéig tartott a szerbiai kormány „Jobb ár” akciója. A listán akkor húsz termék volt, ezt később további húsz termékkel bővítették, de az egész kampányt egyértelműen meghatározta a párizsi és a majonéz, amelyet az akció első napján a szerb kereskedelmi és a szerb pénzügyminiszter közösen vásárolt meg, majd az államfővel együtt fogyasztotta el a kabinetben, jó kis fehér kenyér kíséretében.

Párizsit minden bizonnyal azóta sem sokat ettek, most viszont úgy döntöttek, hogy megint olcsóvá teszik, ráadásul a pástétomot is aprópénzért adják.

A miniszterelnök szatócsboltot nyitott a kormány épületében

A szerb miniszterelnök szatócsboltot nyitott a kormány épületében (Forrás: X platform, Милош Вучевић)

Miután tavaly állítólag hatalmas sikert aratott az akció, idén számos termékkel bővítették a kedvezményes árú áruk listáját. Szeptember 1-étől október végéig 2500 kiskereskedelmi üzletben mintegy 700 termék érhető el kedvezőbb áron.

Így lett 37 dinár (28 cent, vagyis mintegy 130 forint) egy 50 grammos pástétom, vagy 300 dinár (2 euró 60 cent, vagyis legfeljebb 1000 forint) egy kiló párizsi felvágott. A termékeket egy cirill feliratos, szerb trikolórral színezett kis karton megjelöléssel helyezik ki az üzletekben.

Olcsóbb lett a csirkehús – 15,22 százalékkal, a sertéshús – 11,57 százalékkal. A hal harminc százalékkal lehet olcsóbb – vagy frisset, vagy fagyasztottat kínálhatnak a kereskedelmi láncok.

A tejtermékek és tojás esetében 15-20 százalékkal olcsóbb termékeket találhatunk a polcokon a „Legjobb ár” felirat alatt.

Kicsit fonnyadt, de legalább olcsó

Kicsit fonnyadt, de legalább olcsó, kilója 64 dinár, azaz 215 forint (Fotó: Tómó Margaréta)

Az alapélelmiszernek számító liszt, rizs és olaj ára 13-15 százalékkal kevesebb – ami esetükben legfeljebb 10 dináros kedvezményt jelent az előző árhoz képest, vagyis mintegy 40 forintos megtakarítást. Olcsóbb lett az alma, a hagyma és a burgonya is, mintegy 27 százalékkal.

A luxusnak számító Nescafé 30 százalékkal olcsóbb most a boltok polcain, a családi kiszerelésű jégkrém pedig 21 százalékkal kerül kevesebbe. Alacsonyabb áron vannak a tisztálkodási és más higiéniai szerek is. Lehet találni 44 százalékkal olcsóbb mosóport, 47 százalékkal kevesebbért folyékony szappant, és 38 százalékkal olcsóbb toalettpapírt.

Mi a helyzet a boltokban?

Szeptember 3-án, két nappal az akció elindítása után Szabadkán még mindig voltak olyan üzletek, ahol nem helyezték ki a „Legjobb ár” megjelölést. A város központjában lévő Maxi áruházban megtudtuk, a belga Delhaize tulajdonában lévő lánc csütörtökönként váltja az akcióit, így várhatóan ehhez is majd csak két nap múlva csatlakoznak.

A BALK-nak név nélkül nyilatkozó árufeltöltő viszont azt mondta, az idősebbek már keresték az akciós árukat, de megelégedtek azzal, amit ez a bolt kínál, hiszen a saját akcióik keretében is vannak kedvezményes termékeik, így ebben az üzletben például most egy liter tartós (UHT) tej mindössze 78 dinárba, vagyis mintegy 250 forintba kerül.

Kinn vannak a „Legjobb ár” megjelölésű termékek a helyiek által kedvelt és vajdaságinak számító Univerexport központi üzletében. Ugyanennek az áruházláncnak a külvárosi üzletében viszont a kedvezményes árakat jelző feliratokat még nem kapták meg, ezért nem tudták azokat megjelölni. Az üzletvezető a BALK-nak azt mondta, különösebben nem keresik az emberek a „Legjobb áron” kapható termékeket.

A hatliteres szénsavmentes ásványvíz nincs108 dinárért, azaz 364 forintért, van viszont  6-szor egy liter enyhén savas 331 dinárért, vagyis 1115 forintért

A hatliteres szénsavmentes ásványvíz nincs108 dinárért, azaz 364 forintért, van viszont 6-szor egy liter enyhén savas 331 dinárért, vagyis 1115 forintért (Fotó: Tómó Margaréta)

Több üzletben is tapasztaltuk viszont, hogy bár kinn vannak az árcsökkentett termékek megjelölései, az adott terméket nem lehet kapni, vagy csak egy-két darab van belőlük a polcon.

Nem volt így olcsó mentes víz és pástétom sem az egyik szabadkai üzletben. A vásárlók közül többen azt mondták, ez volt tavaly is. Amikor a kedvezményes árut meghirdették, hirtelen sokan vásároltak belőle, aztán pedig maguk az üzletláncok fogták vissza az árut, és a kedvezményesből csak bizonyos mennyiséget helyeztek ki a polcokra, amit gyorsan elkapkodtak, így a később érkezők már kénytelenek voltak a drágább terméket megvenni.

Kétes minőség

Minden bizonnyal vannak háztartások, ahol ezek az akciók lehetővé teszik, hogy az adott hónapban több napon kerüljön az asztalra a kenyér mellé margarin, párizsi, pástétom, esetleg tejtermék.

Viszont ha megnézzük ezeknek a termékeknek a többségét, láthatjuk, hogy azoknak az árai lettek még kedvezőbbek, amelyeknek a minősége egyébként is silány. A legolcsóbb párizsi és pástétom összetételét elolvasva láthatjuk, hogy ezek valóban hulladékhúsból készülnek.

Az 50 grammos Nescafe instant kávé 239 dinár (805 forint) a "legjobb ár" keretében, a 200 grammos változatot az üzlet saját hatáskörben akciózta le 749 dinárra, vagyis 2523 forintra, így jobban  jár, aki az utóbbi veszi, persze, csak ha telik rá

Az 50 grammos Nescafe instant kávé 239 dinár (805 forint) a “legjobb ár” keretében, a 200 grammos változatot az üzlet saját hatáskörben akciózta le 749 dinárra, vagyis 2523 forintra, így jobban jár, aki az utóbbi veszi, persze, csak ha telik rá (Fotó: Tómó Margaréta)

A „Legjobb áras” liszt feltehetően szintén „földről felsepert”, mert annyira nyúlik és ragad, hogy kalácsot sütni belőle aligha lehet. Az étolaj híg és vizes, és sorolhatnánk. Tény, hogy ezúttal felkerültek a listára márkásabb termékek is, amelyek viszont nyilvánvalóan nem a leginkább rászorulók pénztárcáját kímélik majd, hanem a kicsit jobban szituáltakét.

Az N1 ellenzéki televíziónak nyilatkozó közgazdász, Ljubodrag Savić arra hívta fel a figyelmet, hogy a „Legjobb ár” akció ilyen fajta széles körű népszerűsítésével a kormány tulajdonképpen elismerte, hogy Szerbiában van egy réteg, amely nagyon is rosszul él. Az N1 ennek illusztrálására riportfilmet is közölt, amelyből kiderült, hogy Szerbiában vannak, akik hetente egyszer, vagy egyszer sem esznek húst, és nem meggyőződésből vegetáriánusok.

Akár hiszik, akár nem, Szerbiában vannak háztartások, főleg a falvakban, ahol 100-150 eurónak megfelelő összegből élnek a családok havonta. A városban élőknek ez az összeg nevetségesnek hangzik, de ez a szomorú valóság. Ebben az esetben a 30 centes pástétom bizony valóban jelentős tételnek számít.

Savić szerint az árcsökkentésnek nincs hosszú távú és jelentős hatása, hiszen csak 81 termékről van szó, és az akció csak két hónapig tart. Szavai szerint ez inkább politikai marketing, mint valódi gazdasági intézkedés. Azt az üzenetet küldi a polgároknak: “megértjük a problémáitokat, mi ennyit tehetünk”. S valóban, sokkal többet nem is tehetnek.

Vagy talán tehetnének, elvégre ők a kormány?

Szerző

  • Tómó Margaréta

    1983-ban született Szabadkán. Már gimnazista korában tudta, hogy újságíró szeretne lenni. A szépmúltú Szabadkai Rádió ifjúsági műsorának szerkesztője, majd tizennégy éven át a Magyar Szó napilap újságírója és szerkesztője. 2016 és 2021 januárja között a Vajdasági Rádió és Televízió munkatársa. Jelenleg a Sajtószabadság Alapítvány munkatársa.

    View all posts
Az olvasás folytatása


Meteorológia



QR Code

A cikk küldése GMail segítségével


Ehhez kattints ide

Facebook

B.A. Balkanac

Balkanac

Magyarország

Románia

Szlovákia

Cukorkabolt

7 X 7

×

Kövess minket a Facebookon!