Connect with us

Szerbia

A múlt találkozása a jövővel – Szabadkán épül az LFP-akkumulátorok megagyára

Az ElevenEs-ben akkumulátorokat gyártanak autók, teherautók, napelemparkok, szélerőművek, de akár egy háztartás számára is. Ezek nagy felületű és nagy kapacitású akkumulátorok. A tulajdonos azt mondja, az aksi adott, már csak az a kérdés, hogy a vásárló vagy felhasználó mit kezd vele, mire használja fel

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

AKKUMULÁTOR: Nemanja Mikać szerint az ő elemeik háromszor biztonságosabb, és nagyon kicsi az esélye annak, hogy kigyulladjanak
Nemanja Mikać szerint az ő akkumulátoraik háromszor biztonságosabb, és nagyon kicsi az esélye annak, hogy kigyulladjanak
Értékeld ezt a cikket a szívecskék segítségével!
[Összesen: 8 Átlag: 4]

Hallgasd meg ezt a cikket!

A minap mutatta be a kínai Geely Aegis azt a kompakt méretű lítium-vasfoszfát akkumulátort, amely 3500 töltési-kisütési ciklust bír érdemi kapacitásvesztés nélkül. A HVG írta meg, hogy ez nagyjából egymillió kilométeres futásteljesítménynek felel meg. Állításuk szerint használható ultragyors töltéssel (10-ről 80 százalékra 17 perc alatt tölthető) kritikus túlmelegedés nélkül. A Magyarországon gyárat építő CATL egyelőre buszokra és nehézgépekre fejlesztett akkumulátora 1,5 millió kilométert ígér. Hasonlóval próbálkozik a szabadkai ElevenEs is. Az LFP-akkumulátorok ( lítium-vasfoszfát), akkumulátorokat gyártó cég már a tesztelési fázisban van, a szabadkai születésű tulajdonos szerint pedig ez a jövő, s tervei szerint 2026-ra már megépül az a gyár, amely tömeggyártásba kezdhet. A szabadkai akkugyárban három és fél éve kezdték a tesztelést, most már a világ legnagyobb gyárainak kínálják a termékeiket. Az ElevenEs-ben 110-en dolgoznak jelenleg, 21 különböző nemzetiségű, magasan képzett mérnök költözött Szabadkára a munkalehetőség kedvéért. Az ElevenEs ráadásul az egykori November 29, a hústermékeket gyártó gigagyár helyén épült és terjeszkedik. A múlt találkozik itt a jövővel.

Vett egy Teslát, rájött, hogy ez a jövő

Született szabadkai, itt járt iskolába, majd Belgrádban fejezte a Technológiai Egyetem alapképzését, amit követően a londoni Imperial College-ban vegyészeti mérnöki, majd üzleti szakon szerzett mesterdiplomát. Mégis visszajött Szerbiába 2011-ben. Nemanja Mikać az AlPack alumínium fóliát is gyártó vállalatban dolgozott 10 évet, ebből 3,5 évet Németországban töltött.

– Amíg kinn voltam Németországban, ahol egy ottani vállalat megmentésén dolgoztunk, vettem egy Teslát, és rájöttem, hogy ez lesz a jövő. 2019-ben elkezdtem tanulmányozni, hogyan is zajlik az akkumulátor, vagyis az elemgyártás, és rájöttem, hogy nagyon hasonlóan, mint amit az AlPackban csináltunk az alumínium fólia gyártása során. Így jött az ötlet, hogy vágjunk bele

– mesél a kezdetekről Mikać a BALK.hu-nak. Elmondta, hogy 2020-ban egy csapattal elkezdtek kísérletezni, 2022 márciusában pedig végül saját vállalatot alapítottak. Miután kiváltak az AlPackból, a valamikori November 29 húsipari vállalat területére költöztek, és megkezdték az építkezést. Egy évvel ezelőtt áprilisban indították be a kísérleti projektet, az első akkumulátorok pedig pont egy éve, júniusban készült el.

– Idén márciusban kezdtük el küldeni különböző gyártóknak, hogy teszteljék, mi is az, amit kínálunk

– tette még hozzá Mikać.

Az ElevenEs által gyártott akkumulátor

Az ElevenEs által gyártott akkumulátorok

Az ElevenEs-ben autók, teherautók, napelemparkok, szélerőművek, de akár egy háztartás számára is gyártanak akkumulátorokat. Ezek nagy felületű és nagy kapacitású akkumulátorok. A tulajdonos azt mondja, az aksi adott, már csak az a kérdés, hogy a vásárló vagy felhasználó mit kezd vele, mire használja fel.

– Az, amit mi csinálunk, csak Kínában és nálunk van jelen. Amennyiben az akkumulátor felépítését nézzük, a katód a mi esetünkben egy betonbunker, az anód egy acélszerkezet. Erős struktúráról beszélünk. Előnye az akkumulátorainknak, hogy nincs szükségünk nikkelre és kobaltra, tovább tartanak és olcsóbbak is. A negatívuma, hogy valamivel nehezebbek. A mi akkumulátorunk háromszor biztonságosabb, nagyon kicsi az esélye, hogy kigyulladjon. Azt a hátrányt, ami ma már nem annyira mérvadó, de az akkumulátorok megjelenésekor fontos volt, hogy minél több kilométert lehessen menni az autóval, azzal kompenzáltuk, hogy nagy felületű akkumulátorokat gyártunk, akkorákat, amelyek képesek beteríteni az autó alját, és így érjük el a nagyobb kapacitást

– magyarázta el az ElevenEs igazgatója.

A világ minden tájáról jönnek

Mikać beszélt arról is, hogy világ minden tájáról érkeznek a szakemberek Szabadkára, hogy itt dolgozhassanak. Az igazgató azt mondja, annyira megnőtt az igény az akkumulátorokra, hogy míg korábban mintegy 10 százalékos volt a kereslet, most ez 52-re nőtt, és mindent Kína gyárt. Hozzátette, az elektromos autók, buszok, teherautók gyártói, amelyeket látni az utcán, már jártak náluk, és adtak nekik akkumulátorokat tesztelésre.

Az ElevenEs-ben sok külföldi dolgozik, a projekt miatt jöttek Szabadkára

Az ElevenEs-ben sok külföldi dolgozik, a projekt miatt jöttek Szabadkára (Fotó: Tómó Margaréta)

A szabadkai ElevenEs-ben jelenleg 110-en dolgoznak, összesen 21 nemzetiség – Kínától Portugáliáig, Svédországtól Afrikáig. Mind magasan képzett szakemberek. A projekt miatt jöttek Szabadkára, és itt is élnek. Többségük valamilyen tudományok doktorai, 5-10 év munkatapasztalattal.

Az ElevenEs következő projektje a Megagyár, ami 1000 megawatt órát képes majd előállítani, és a jövő év végére készül el. Ez tízszer nagyobb kapacitás, mint a mostani. A gyár engedélyeztetését 2026-ra tervezik, 2027-ben kezdődnek el majd az építkezések. Mindez Szabadkán, az egykori November 29 húsipari vállalat területén. Minden hónapban vannak új alkalmazottaik, a megagyárban pedig 170-180 új munkahely lesz, folyamatosan szükség van szakemberekre.

Van-e baj a lítiummal?

Adódik a kérdés, habár az ElevenEs-nek nincs köze a jadarit bányászásához, mit jelentene Szerbia számára, ha mégis engedélyeznék a lítium-bányászatot? Mikać azt mondja, ő is csak olyan csendes megfigyelője ennek az egész projektnek, mint bárki más, hiszen az ElevenEs az akkumulátorok készítéséhez egy feldolgozott nyersanyagot használ, a lítium-vasfoszfátot.

Az ElevenES, kicsit benőtte a gaz a környéket

Az ElevenES, kicsit benőtte a gaz a környéket (Fotó: Tómó Margaréta)

– Mi nem foglalkozunk lítiumbányászattal, mi már egy kész alapanyagot vásárolunk, az LFP-t, vagyis lítium-vasfoszfátot. A lítium kapcsán úgy gondolom, hogy nagy szerencse, hogy Szerbiának van ilyen nyersanyaga. Ha a németeknek vagy a magyaroknak lenne hasonló, már régen bányásznának. Természetesen nem kell mindenáron, hanem csakis betartva a szabályokat. Mi ebben a történetben neutrálisak vagyunk. Ha megállapítják, hogy környezetvédelmi szempontból megállja a helyét, akkor bele kell vágni, ha nem, akkor nem

– nyilatkozta a Szerbiát mostanában igencsak foglalkoztató kérdéssel kapcsolatban Mikać, aki szerint az akkumulátorgyártásé és az elemgyártásé a jövő, ahogyan a kőolaj forradalminak számított az előző században, most az LFP-akkumulátorok számítanak annak.

Az ElevenEs igazgatója szerint először is be kell bizonyítani, hogy ez egy fenntartható projektum. Mindenesetre, ha a teljes lánc Szerbiában lenne, vagyis itt termelnék ki, a laborokban állítanák elő az alapanyagot, és még autógyártás is lenne, akkor az Szerbiának évi 10-12 milliárd eurós bevételt és 20.000 munkahelyet jelentene.

Értékeld ezt a cikket a szívecskék segítségével!
[Összesen: 8 Átlag: 4]
QR Code

Küld el ezt a cikket e-mailben

Ehhez kattints ide

Meteorológia



Követés a Facebookon

B.A. Balkanac

Balkanac

Magyarország

Románia

Szlovákia

Négy nap legjava