Magyarország
Az Európai Unió 25%-os vámot vethet ki a kínai elektromos autókra, a BYD-re is
A Transport & Environment legújabb elemzése szerint az Európában tavaly eladott elektromos járművek közel egyötöde (19,5%) Kínában készült, és ez a szám 2024-ben elérheti az eladott autók negyedét (25%). Az előrejelzés akkor jelent meg, amikor az EU importvámokat fontolgat a kínai elektromosjármű-iparnak nyújtott állami támogatások ellensúlyozására

A Transport & Environment (T&E) legújabb elemzése szerint az Európában tavaly eladott elektromos járművek közel egyötöde (19,5%) Kínában készült, és ez a szám 2024-ben elérheti az eladott autók negyedét (25%). Az előrejelzés akkor jelent meg, amikor az EU importvámokat fontolgat a kínai elektromosjármű-iparnak nyújtott állami támogatások ellensúlyozására. A T&E szerint a tömegpiaci elektromos autók gyártásának felfuttatása és az európai akkumulátor-ellátási láncba való beruházás az egyetlen módja annak, hogy az uniós autógyártók felvegyék a versenyt a kínai márkákkal. Az egyelőre nem világos, hogy ez miként érintheti a BYD Szegedre tervezett üzemét, és Belgrád alighanem éppen azért veszített Szegeddel szemben, mert a magyarországi lokáció választásával a BYD az Európai Unión belülre kerül.
Könyvek kedvezménnyelA BALK nem kalapozik, csak annyit kérünk tőled, hogy könyvet rajtunk keresztül vásárolj! Te kedvezményt kapsz, és mi is jól járunk. Könyvek kedvezménnyel, kattints ide!
Alcímek
Elektromos autók Kínából
Tavaly tavasszal a japán Nissan vezetőinek egy csoportja a vállalat Yokohamában lévő központjában ült össze, és egy világtérképet tanulmányozott.
A térképen négy színnel jelölték meg a világ országait: piros színnel azokat, amelyek blokkolják a Kínából származó járműexportot; sárgával azokat, amelyek a jövőben ezt esetleg megteszik, szürkével, amelyek a jövőben valamilyen korlátozásokat vezethetnek be; és zöld színnel azokat az országokat, ahol nincsenek, és valószínűleg nem is lesznek korlátozások.
Erről a napokban számolt be a Wall Street Journal (WSJ), amely szerint a japánok a vezetői ülésem azt akarták kideríteni, hogy a Nissannak van-e esélye az általa Kínában gyártott autók – köztük az elektromos járművek – exportálására. A vezetők megállapították, hogy az országok nagyjából 60%-a a vállalat által „zöldnek” vagy „szürkének” minősített országok közé tartozik.
A Nissannak vannak autógyárai Kínában, amelyek a Dongfeng Motor Grouppal, Kína egyik legnagyobb autóipari csoportjával közös vállalaton keresztül működnek. Ez a Dongfeng Motor Co., Ltd. (gyakran Dongfeng Nissan néven emlegetett) partnerség a Nissan járművek széles skáláját gyártja, kifejezetten a kínai piac számára, legalábbis eddig.
A Nissan vezetése ugyanis úgy döntött, hogy 2025-ben megkezdi a Kínában gyártott járművek exportját, beleértve az elektromos és plug-in hibrid járműveket is – de azt még nem közölték, hogy pontosan hová is kerülnek ezek az autók.
De többet mondunk. A Tesla és a Ford is jelen van Kínában különböző gyártó létesítményeken keresztül: A Tesla a sanghaji Gigafactory-val működik együtt, amely Giga Shanghai néven ismert. Ez a Tesla első gyártási helye az Egyesült Államokon kívül, és kulcsfontosságú a kínai piacnak és Ázsia más részeinek a kiszolgálásában.
A Ford vegyesvállalatokon keresztül van jelen Kínában, olyan helyi cégekkel együttműködve, mint a Changan Ford és a Jiangling Motors Corporation (JMC). Ezek a partnerségek lehetővé teszik a Ford számára, hogy járművek széles skáláját gyártsa és értékesítse a kínai piacon.
Az Egyesült Államok ugyanakkor magas vámokat vezetett be a kínai elektromos járművekre (EV), beleértve a BYD-től származókat is. A kínai elektromos járművekre 25%-os illeték vonatkozik, ami jelentősen korlátozza az Egyesült Államok piacára történő belépésüket. A kínai vállalatok, mint a BYD, a Nio és a Li Auto ezért olyan stratégiákat vizsgálnak, amelyekkel behatolhatnak az Egyesült Államok piacára, esetleg gyártó létesítményeket hoznak létre az USÁ-ban, amelyekkel megkerülik az amerikai vámokat.

A fent látható hajó február 26-án érkezett meg a németországi Bremerhaven kikötőjébe, ahova mintegy háromezer autót szállított (Forrás: ForeignPolicy)
Az Európai Unió valami hasonlót tervez
Erre a hosszú felvezetőre annak a megértéséhez volt szükség, hogy a BYD üzeme miért Szegeden, és nem Belgrádban épül, ennek egyszerűen az az oka, hogy a BYD belül akart kerülni az EU-n.
A szerb elnök februárban egy „nemzeti sajtótájékoztatón” úgy nyilatkozott, hogy a PEM-konvenció miatt nem sikerült bevonzani a BYD-et Szerbiába, de ez valószínűleg nem állja meg a helyét, miután a kínai autógyártóknak, beleértve a BYD-et is, vannak már rossz tapasztalataik az Egyesült Államokkal, amelynek az Európai Unió a kistestvére.
És valóban. Az EU olyan intézkedések bevezetését tervezi, amelyek a kínai elektromos járműgyártók, köztük a BYD elleni amerikai védővámokhoz hasonlíthatók, ami válasz a kínai elektromos járművek gyors terjeszkedésére az európai piacon, amiről a bevezetőben már szóltunk.
Az Európai Bizottság 2023 szeptemberében szubvencióellenes vizsgálatot kezdeményezett, ami a kínai elektromos járművek importvámjának az emeléséhez vezethet. A vizsgálatnak arra kell választ adnia, hogy a Kínából származó elektromos járművek Európába történő beszállítását támogatja-e a kínai kormány, és hogy a minden bizonnyal létező támogatás mekkora kárt okoz az európai elektromos autógyártóknak.
Az EU ezért fontolgatja a kínai elektromos járművek vámügyi nyilvántartásba vételének megkezdését, ami megnyithatja az utat az esetleges visszamenőleges vámok kivetéséhez.
A vizsgálat várhatóan novemberben zárul le, de az Európai Unió valószínűleg már júliusban ideiglenes vámokat vethet ki a kínai elektromos autókra, amivel kifejezi az EU aggodalmát azzal kapcsolatban, hogy az elektromos autók importjának folyamatos növekedése helyrehozhatatlanul megkárosítja az európai autógyártókat.
Az exporttámogatás hátterében a kínai elektromos járművek által támasztott versenyképességi kihívás áll. Európa hagyományosan kereskedelmi többletet tartott fenn Kínával szemben az autóiparban, de ez a helyzet megváltozott Kína térnyerésével az elektromos járművek és akkumulátor-technológiák terén.
A kínaiak gyárakat építenek Európában
Julia Poliscanova, a Transport & Environment járművekért és mobilitási ellátási láncokért felelős igazgatója szerint „a védővámok arra késztetik majd az (európai) autógyártókat, hogy az elektromos járművek előállítását itthon végezzék, hozzátette azonban, hogy ezek a vámok nem sokáig védik meg őket, a kínai vállalatok ugyanis hamarosan gyárakat építenek Európában, és mire ez megtörténik, az európai autóiparnak készen kell állnia” a versenyre.
A 25%-os uniós vám kivetése a Kínából importált járművekre a közepes méretű szedánokat és SUV-okat drágábbá tenné az európai megfelelőikhez képest, ugyanakkor a Kínából importált kompakt SUV-k és nagyobb autók várhatóan valamivel olcsóbbak maradnak ilyen körülmények között is.
Ezzel párhuzamosan a lítium-ion akkumulátorokba történő befektetés is veszélyben van, mivel a Kínában előállított cellák legalább 20%-kal olcsóbbak, mint az Európában gyártottak, a kínai akkumulátorgyártók ráadásul előrébb járnak a technológia és az ellátási láncok terén, miközben az Egyesült Államok is nagyvonalú támogatásokkal vonzza az akkumulátor-beruházásokat, tehát ezen a téren is felmerülhet a védővámok kérdése Európában.
Poliscanova szerint az akkumulátorok az új napelemek. Kína ezen a téren előrébb tart, és az államilag támogatott vállalatai hatalmas kapacitásfelesleggel rendelkeznek. A szakértő véleménye szerint, ha komolyan gondoljuk az európai akkumulátor-ellátási lánc sokszínűségét és rugalmasságát, akkor „most oda kell tennünk a pénzünket, ahol a szánk van”, vagyis azt kell támogatnunk, amiből élünk”, szerinte ugyanis második esélyt nem kapunk.
Mini közvélemény-kutatás
Az alábbi közvélemény-kutatás csak a BALK olvasóinak véleményét tükrözi, és semmiképpen sem tekinthető átfogó, reprezentatív felmérésnek. A mini közvélemény-kutatás eredményére történő esetleges hivatkozás alkalmával ezt mindenképpen figyelembe kell venni. Ez a véleménynyilvánítás névtelen, eredménye semmilyen más célt nem szolgál, mint a tájékoztatást, elegendő szavazat esetén a BALK cikkeiben alkalomadtán hivatkozni fogunk rá. Egy látogató csak egyetlen szavazatot adhat le.
Ha nem tetszenek a felkínált opciók, magad is adhatsz hozzá egy újabb válaszadási javaslatot. Ehhez kattints a megfelelő mezőbe, és kezdj el gépelni! Az általad felkínált javaslat szerkesztőségi jóváhagyást követően kerül a listára.
[ays_poll id=120]

- Szerbia7 nap telt el azóta
A Vörös Sapkások az Úttörő parkban, ezek Vučić igazi barátai
- B A Balkanac5 nap telt el azóta
Síró játék: ó, mozik, ó, emberek! (ó, béka, ó, skorpió!)
- Bosznia6 nap telt el azóta
Az ügyészség elrendelte Milorad Dodik előállítását
- Szerbia3 nap telt el azóta
Autó hajtott a tüntetők közé Belgrádban, három sérült