Connect with us

Horvátország

l’Autostrada del Sole: zöldülnek a horvát autópályák

Az elektromos autók több szennyező részecskét bocsátanak ki a nagyobb a gumikopásuk miatt, mint a hagyományos autók. A Wall Street Journal szerint Kalifornia állam megpróbálja eltitkolni ezt a tényt, amikor a belsőégésű motorral működő autók betiltására törekszik. Előfordulhat, hogy a “zöld forradalom” téves eszmékre alapoz, és ehhez vajon mit szólnak az európai autógyártók, és maga az Európai Unió

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

Napelemekkel működő autópálya
Napelemekkel működő autópálya, a kép illusztráció (Forrás: MI)
A cikk meghallgatása

Jövőre a Zágráb-Macelj autópálya lesz az első napenergiával működő közlekedési korridor Horvátországban. Ezt úgy kell érteni, hogy az autópálya üzemeltetéséhez szükséges elektromos energiát – világítás, jelzőelemek, stb. -, a pálya mellett kiépített naperőművekből nyerik. A Horvát Autópályák kft. (Hrvatske autoceste – HAC) azt állítja, hogy megkezdték a fotovoltaikus erőművek megvalósítására irányuló stratégia kidolgozását az általuk kezelt autópálya-hálózaton. Céljuk, hogy naperőműveket telepítsenek az autópályák környékén és a kapcsolódó létesítményekben, az energiahatékonyság javítása érdekében. A tervek szerint 2025-ig több mint 4400 napelem és 16 naperőmű termel villamos energiát a Macelj felé vezető autópálya igényeinek kielégítésére.

Zöld autópálya és egyéb zöldségek

A HAC bejelentette, hogy elvárásai szerint így évente 2,25 GWh villamos energiát állítanak elő. Az autópálya évente 2,61 GWh villamos energiát fogyaszt, a hiányzó szükséges mennyiségű villamos energiát a piacon vásárolják meg.

A naperőművek építésének és napelemek telepítésének összértékét mintegy 3,5 millió euróra becsülik. Ebből a célból a HAC már megállapodást kötött az Európai Beruházási Bankkal egy tanácsadói szolgáltatásról “A horvát autópályák zöld átalakítása (zöld autópályák)” címmel.

Ezen túlmenően – tehát a megállapodástól függetlenül – a HAC már megkezdte a naperőművek építésére vonatkozó projektdokumentáció elkészítését hét műszaki karbantartó egységének épületeiben és a zágrábi igazgatási központjában – nem mondták, de valószínűleg a tetőfelületek beépítéséről van szó.

A projekt várhatóan egy év alatt fejeződik be, és a beruházást 1,2 millió euróra becsülik. A HAC azt állítja, hogy célja az energiahatékonyság javítása annak érdekében, hogy csökkentse az autópályák energiafüggőségét a tiszta energiára való áttéréssel, összhangban a Horvát Köztársaság Nemzeti Fejlesztési Stratégiájában 2030-ig meghatározott célokkal.

Zágráb-Macelj

A Wall Street Journal nagy botrányt szimatol

Míg a napelemek esetében, többé-kevésbé tiszta sorról van szó, áruk olyan mértékben csökkent, hogy mindenkinek, aki teheti, megéri ezek telepítése.

Viszont az Atlanti-óceán mindkét oldalán kormányon lévő elitek kedvenc vesszőparipája a belső égésű motorokkal felszerelt járművek végső kitiltása 2035-ig, így ezek körül tetemes botrány kezd kibontakozni.

WSJ

A komoly pénzemberek komoly újsága közzétett egy cikket, amelyben kifejezetten azt állította, hogy az e-autók több káros részecskét bocsátanak ki, mint a belső égésű autók, és képmutatással vádolta az amerikai kormányzatot, hogy kettős mércét alkalmaz az e-járművek és a belső égésű autók részecskekibocsátásának összehasonlításakor.

A legújabb tudományos felmérések azt mutatják, hogy sokkal nagyobb figyelmet kell fordítani az autó gumiabroncsainak kopása által keletkező káros részecskékre, mint a kipufogócsövekből származó szennyezőanyagra.

Mint ez időközben kiderült, az e-autók észrevehetően nehezebbek, mint a hasonló méretű belső égésű járművek, ezért az elektromos járművek sokkal gyorsabban koptatják a gumiabroncsokat.

Ráadásul az is napvilágra került, hogy minden új e-jármű, összehasonlítva egy modernebb, hasonló méretű belső égésű motorral meghajtott autóval, sokkal rosszabb hatással van a környezetre, mint a könnyebb autók, amelyek fejlettebb technológiákkal csökkentették a károsanyag-kibocsátást.

Az erről szóló vita 5-6 évvel ezelőtt indult meg, de csak most került a figyelem középpontjába, mert Kalifornia állam azt tervezi, hogy betiltja a belső égésű járműveket, és ezt a szövetségi adminisztrációnak jóvá kell hagynia, azaz Kaliforniának bizonyítania kell, hogy a tilalom szükséges a káros kibocsátások csökkentése érdekében.

A szakértők azonban megjegyezték, hogy a kaliforniai intézmények és szövetségek ragaszkodnak a merev tesztekhez, amelyek eredményei szerint a benzint és a dízelt ki kell küszöbölni, miközben nem ugyanazokat a kritériumokat használják az e-járművek esetében.

A Wall Street Journal szerint a modern belső égésű járművek esetében a gumiabroncsok kopása következtében a légkörbe kerülő részecskék felelősek a szennyezés nagy részéért, nem a kipufogógázok. A szakosodott intézmények mérései szerint ez a szennyezés 400-szor nagyobb, mint a kipufogócsőből származó.

Amikor a nulla nem nulla

A WSJ azt is hozzáteszi, hogy Kalifornia az e-járműveket “nulla kibocsátású járművekként” kezeli, de ez egyszerűen nem igaz.

Minden e-jármű “élettartama” során – az összes alkatrész, köztük az akkumulátorok gyártásának kezdetétől a hulladék ártalmatlanításáig vagy újrahasznosításáig – nagyon jelentős részecskekibocsátásért felelős, Kalifornia viszont az autók gumiabroncsainak kopása által okozott szennyezés hatását teljesen figyelmen kívül hagyja.

Az e-járművek általában sokkal nehezebbek, mint a modern benzin, dízel autók vagy hibridek, így sokkal gyorsabban koptatják a gumiabroncsokat, amelyek szintén a kőolajalapú termékek közé tartoznak.

Az Emissions Analytics Newsletter (Kibocsátás-elemzési Hírlevél) tényleges érveket sorakoztat fel annak alátámasztására, hogy a gumiabroncsok kopása nagyobb mértékben felelős a szennyezésért, és megjegyzi, hogy a gumiabroncsok kopási kibocsátása 1850-szer nagyobb, mint a kipufogócsőé. A cikk részletesen elmagyarázza a gumiabroncsok kopásának környezeti problémáját.

Ha ez igaz, márpedig úgy tűnik, hogy igaz, akkor az EU és az USA bátor új zöld jövőjének teljes tervezése a belső égésű motorok betiltása révén egyszerű szélhámosságnak bizonyulhat.

Vajon felelősségre vonnak-e valakit, illetve felelősségre lehet-e vonni bárkit is azért, hogy az EU autóipara, különösen Németország, a zöld átmenet kikényszerítésével hatalmas károkat szenvedett? Mert most azt látjuk, hogy a “zöld forradalom” téves feltételezéseken alapult, és legalábbis ebben a részében tarthatatlan.


Mini közvélemény-kutatás


Az alábbi közvélemény-kutatás csak a BALK olvasóinak véleményét tükrözi, és semmiképpen sem tekinthető átfogó, reprezentatív felmérésnek. A mini közvélemény-kutatás eredményére történő esetleges hivatkozás alkalmával ezt mindenképpen figyelembe kell venni. Ez a véleménynyilvánítás névtelen, eredménye semmilyen más célt nem szolgál, mint a tájékoztatást, elegendő szavazat esetén a BALK cikkeiben alkalomadtán hivatkozni fogunk rá. Egy látogató csak egyetlen szavazatot adhat le.


Ha nem tetszenek a felkínált opciók, magad is adhatsz hozzá egy újabb válaszadási javaslatot. Ehhez kattints a megfelelő mezőbe, és kezdj el gépelni! Az általad felkínált javaslat szerkesztőségi jóváhagyást követően kerül a listára.


4
Állítólag sokkal nagyobb az e-autók gumiabroncsainak kopása által keletkező károsanyag mennyisége, mint a belsőégésű járművek kipufogócsöveiből származó környezetszennyezés

Van-e értelme a zöld átállásnak?

If 'Other' is filled, checked answers are ignored.

A BALK Hírlevele


Meteorológia



B.A. Balkanac

Balkanac

Magyarország

Szlovákia

Oroszország

Kína

Európai Unió

IN ENGLISH

Öt nap legjava