Horvátország
LESZ-E BENZIN? Horvátországban több, mint 200 benzinkút zár be a következő napokban
A horvát üzemanyagforgalmazó kisvállalkozók bezárják a benzinkutakat, miután a zágrábi kormány további 14 napra befagyasztotta az üzemanyagárakat Nem hivatalosan forrásokra támaszkodó horvát médiajelentések szerint a kisvállalkozók szerdán vagy csütörtökön zárnak be, egyelőre azonban nem tudni, hogy ez hány kutat érint.
A kicsik mennek a lecsóba
Armando Miljavac az üzemanyagforgalmazó kisvállalkozók szövetségének elnöke úgy fogalmazott, hogy az elkövetkező napokban mintegy 240 benzinkút nem nyit ki, mert elégedetlenek a horvát kormány döntésével, amellyel nem módosította az árakat.
– Nem igaz, hogy óriási nyereségünk van. A korábbi években lelkiismeretesen működő, bevételt termelő, senkit nem terhelő cégeket vezettünk, idén június 21-től július 5-ig viszont 16,5 millió kuna veszteséget halmoztunk fel, amit dokumentáltunk is, és elküldtünk a gazdasági minisztériumnak
– jelentette ki Miljavac, akinek a számításai szerint rendkívül alacsony jövedelmet termelő iparágat képviselnek a befektetett tőkéhez képest.
– Nagyon sok ember veszíti el az állását ebben az iparágban, ami a benzinkutakat illeti. Mondjuk, hogy ezer ember dolgozik a benzinkutakon. Az én számításaim szerint 50 százalékuknak nem találunk alternatív munkát, és ezért el kell őket bocsátani
– nyilatkozta Miljavac, aki szerint a kisdisztribútorok tevékenysége ellehetetlenül, miután a horvát kormány érintetlenül hagyta a két héttel ezelőtt bevezetett benzinárakat, amiről itt írtunk.
Horvátországban nincs árrés
A két héttel ezelőtti rendelkezés lényege az, hogy két féle benzinárat vezettek be, alacsonyabb szinten rögzítették a legmagasabb kiskereskedelmi árakat azokon a kutakon, amelyek nem az autópályák mentén vannak.
Nyilvánvaló, hogy az árak alacsony szinten történt befagyasztása leginkább a pályán kívül működő kisvállalkozókat érinti, ezért ők azt kérték a kormánytól, hogy az üzemanyag árát a piaci mozgásoknak megfelelően szabályozza.
– Arra is szeretnénk figyelmeztetni, hogy ezek a kormányzati intézkedések üzemanyaghiányt is okoznak, ami a turisztikai szezonban semmiképpen sem jó
– mondták “a legerősebb ütőkártyát előhúzva” a kisforgalmazók, akik arra is panaszkodtak, hogy a kormányrendelet szerint “a nagykereskedelmi árak elérhetik a kiskereskedelmi árakat, de nem lehetnek annál magasabbak”, ami eleve meghiúsítja, hogy a kiskereskedők árrést valósítsanak meg.
– Ez a fajta szabályozás azt jelenti, hogy a kisforgalmazók egyazon áron vásárolják és adják el az üzemanyagot, és ez további veszteségeket jelent számunkra, mert nincsenek belekalkulálva a költségeink, elsősorban az üzemanyag-szállítás ára
– állítják a kisforgalmazók, akiknek Davor Filipović gazdasági- és fenntartható gazdaságfejlesztési miniszter azzal vágott vissza, hogy az INA az utóbbi két hétben nem emelte a nagykereskedelmi árakat, és hogy a kisvállalkozók eddig a tartalékaikat értékesítették, ezért csak arról lehet beszélni, hogy “nem kerestek annyit, amennyit szerettek volna”.
A miniszter hozzátette, az INA a következő két hétben sem emeli az árakat, hogy a kisforgalmazók könnyebben tudjanak működni.
Ez, akárhogy is nézzük, azt jelenti, hogy a benzinárak tekintetében a horvát állam leginkább az INA vállára rakja a terheket, vagyis – képletesen szólva – az INA hátán “vágja a fát”, a következő két hétben biztosan.
Horvátország
Jön az új BMW, kínai-horvát-magyar akkumulátor csomaggal?
A müncheni IAA mobility vásáron történt, hogy a köztudomásúan bajor BMW és a kínai EVE Energy szerződést írt alá, amelynek értelmében a Neue Klasse-t, a híres BMW 3-as vonalának elektromos változatát a kínai gyártó akkumulátor csomagjával látják el. Miután ugyanez a rendezvény folyamán írták alá a horvát Rimac és az EVE együttműködési megállapodását, nem volt nehéz kitalálni, hogy a Neue Klasse-ban nemcsak kínai, de horvát technológiai is lesz. Esetleg magyar is, mert az EVE debreceni akkugyára nyilván benne van a képletben.
Mit gondol a horvátországi tudósító?
A BALK feltűnően mogorva, mondhatni blazírt tudósítója szerint egyértelmű, hogy a brüsszeli hisztérikus regulatíva kijátszása érdekében járják a fátyoltáncot. A BMW, ha játékban, illetve ha egyáltalán életben akar maradni, nem kerülheti meg a kínai beszállítót.
A kvázi horvát-magyar eredetű akkupakkra azért van szükség, hogy félig-meddig európai eredetűnek lehessen feltüntetni a dolgot, ezzel biztosítva lehet, hogy Guy Verhofstadt nem kap sikoltozva szívéhez az Európai Parlamentben. A Rimac természetesen lelkendezik, mert bódító pénzszaga van az egésznek.
Ha valaki kíváncsi rá, a hivatalos nyilatkozat szerint a Rimac 2027-et és az európai akkumulátor-cellagyártás megkezdését látja a két vállalat közötti együttműködés csúcsának.
– Az EVE a cellagyártásra összpontosít, míg a Rimac Technology a nagy mennyiségű akkumulátormodul és cellatároló platform fejlesztésére és gyártására
– áll a nyilatkozatban. Rimacék azt is elárulták, hogy az Eve Energy világszerte a lítium-ion akkumulátorok egyik legfontosabb gyártójaként ismert, és ugyanakkor vezető szerepet tölt be a 46XX hengeres cellaformátum terén, amely számos előnnyel rendelkezik más típusú akkumulátorokkal szemben.
Azok számára, akik egy szót sem értenek a technomaszlagból a horvát cég elmagyarázta, hogy a 46-os szám a hengeres cellák átmérőjére utal milliméterben, az “XX” pedig ezek magasságát jelzi.
A 46xx hengeres cellák egyik legfontosabb előnye, hogy megfelelnek a hőterjedésre vonatkozó változó előírásoknak – a lítium-ion akkuk egyik csúf szokása, hogy üzem közben hőt termelnek, és ezzel összhangban felpuffadnak.
A henger alakú formátum a szakik egybehangzó véleménye szerint alkalmas az optimális hőkezelésre, ami kulcsfontosságú az elektromos járművek biztonsága és megbízhatósága szempontjából.
Az akkumulátorcellákat a Rimac Technology 46xx platformjához használják majd, amely versenyképes áron és teljesen testreszabható konfigurációkkal lehetővé teszi a nagy teljesítményű akkumulátor-rendszerek működését (Forrás: Rimac)
Maga Mate Rimac – a horvát elektromos fősámán, akit hol Nikola Teslához, hol Elon Muskhoz hasonlítanak -, a jövőbe révülve azt mondta, hogy “az EVE Energy az elsődleges lítium akkumulátorok egyik legnagyobb gyártója a világon, és az akkumulátor cellatechnológia terén szerzett óriási tapasztalatát bocsátja a partnerek rendelkezésére.
– A lítium akkumulátorok fejlesztése iránti elkötelezettsége tökéletesen illeszkedik az elektromos járművek ágazatának átalakítására és az energiatárolásra vonatkozó elképzelésünkhöz. Örömmel jelentjük be ezt az együttműködést, amely hosszú távon megbízható partnert biztosít a 46XX platformunk számára
– mondta Mate Rimac, hej regő rejtem.
Apróságok
Miután a fenti téma kimerítettnek tűnik, azon somolyogtam, hogy Vajdaságban (mi echte, tősgyökeres déliek névelő nélkül tituláljuk a világ e szegletét) ezt az egész hercehurcát batribiznisznek tudnák be, mint ahogy Debrecenben, egyebütt az anyaországban, nem akkugyár, hanem batrigyár épül. Ehhez nyilván Balkanac kolléga is hozzá tudna szólni, “telepi dzserekként”, ám attól tartok, hogy ő még mogorvább és blazírtabb mint az alulírott.
Viszont, ha már ilyen ex-jugoszláv vizekre eveztünk, azt is elmondom, hogy ma tudtam meg, hogy a zágrábi Ledo fagyigyár egyidős velem, azaz 65 éves. A korporációs ünnepi maszlagból kiderült, hogy az első Ledo által gyártott fagyi a Snjeguljica, azaz Hófehérke volt, egy príma minőségű pálcikás vaníliafagyi, abszolút utolérhetetlen ízű csokimázzal. (Figyelem! Aki azt merészeli mondani, hogy jégkrém, azonnal ledöföm! Szerk. megjegy.: Hordósi kollégával kellene megbeszélni a párbaj időpontját!)
Különben tiszteletre méltó korán kívül, igen kevés a hasonlatosság köztem és a Ledo gyár között. Ők rengeteg pénzt kerestek, én nem, őket megvásárolta pár évvel ezelőtt egy nagy nemzetközi multi, utánam senki sem érdeklődött üzletileg.
Persze, szeretném azt hinni, hogy nincs az a pénz a világon, amiért megvásárolnának, pláne most, hogy már lassan Kháron számára gyűjtögetem az obulusokat, de hát sose lehet tudni. Ronaldo is elment focizni Szaúd-Arábiába…
-
Koszovó3 nap telt el azóta
Lelőttek egy rendőrt Koszovóban, akár magyar katonák élete is veszélybe kerülhet
-
Románia6 nap telt el azóta
KÖLCSÖNÖS ZSAROLÁS: Ausztria nyomná a gázt, Románia behúzta a féket
-
Montenegró5 nap telt el azóta
Szerbiai állampolgárok ásták az alagutat Montenegróban, 19 fegyver tűnt el
-
English5 nap telt el azóta
Turkish companies bypass the Western sanctions, USA tappes their head