Bosznia
SZÓLJATOK, HA VÁLTOZÁS TÖRTÉNT! A boszniai külügyminiszter az EU-nál tiltakozik a magyar miniszterelnök kijelentései miatt

A bosznia-hercegovinai külügyminiszter az Európai Unióhoz intézett levelében azt hiányolta, hogy a szarajevói vezetést nem értesítették a hazáját érintő uniós politikában beállt változásról – írja a szarajevói Oslobođenje napilap/hírportál a magyar miniszterelnök kijelentéseire reagálva. A bosnyák származású Bisera Turković, aki korábban Bosznia-Hercegovina budapesti nagykövete is volt, úgy fogalmazott, hogy ha valóban változás történt, akkor azt „nyíltan, transzparens módon és hivatalosan” is rögzítsék. Turković azzal összefüggésben kért állásfoglalást Brüsszeltől, hogy a bővítés során ezentúl valóban figyelembe veszik-e a vallási különbségeket, mint ahogy azt Orbán Viktor felvázolta.
Szarajevói levél
A bosznia-hercegovinai külügyminiszter a levelet Ursula von der Leyennek, az Európai Bizottság elnökének, Josep Borrellnek, az EU külügyi és biztonságpolitikai főképviselőjének és Yves Le Drien francia külügyminiszternek címezte, de megküldte Szijjártó Péter magyar külgazdasági és külügyminiszternek is.
Turković azért fordult a francia külügyminiszterhez is, mert hamarosan, vagyis január elsejétől Franciaország veszi át az Európai Unió soros elnöki tisztét, és mert minden bizonnyal úgy látta, hogy nem túl sok értelme van Magyarországot felpanaszolni a jelenleg elnöklő Szlovéniánál.
– írta Turković, aki megállapítását általában véve az ország minden lakosára vonatkoztatta.
A bosznia-hercegovinai külügyminiszter emlékeztet arra, hogy az EU Tanácsa elfogadta a Bosznia-Hercegovina uniós tagsági kérelmével kapcsolatos bizottsági következtetéseket, amelyekben a bizottság 14 kiemelt prioritást határozott meg. Turković rámutatott arra, hogy a prioritások egyike sem takarja a vallási hovatartozás kérdését, sőt nem is foglalkozik vele.
– állapította meg levelében Turković, aki szerint jó lenne, ha az EU nyíltan és transzparens módon kimondaná, ha a bővítési politikában változás történt abban az irányban, amiről Orbán beszélt.
– vélte a bosznia-hercegovinai külügyminiszter, aki abban viszont igazat adott a magyar miniszterelnöknek, hogy Bosznia-Hercegovina a balkáni stabilitás kulcsa.
Levelének végén Turković rámutatott arra, hogy a világ, amelyben a politikai hatalom, a vallás, a faj vagy az etnikai származás határozza meg az egyéni és kollektív jogokat, valójában az apartheid, az igazságtalanság és a bűn világa.
– zárta levelét a bosznia-hercegovinai külügyminiszter a magyar miniszterelnök kijelentésére reagálva.

Bosznia
MADE IN BiH: Elkészült az első teljesen boszniai gyártású elektromos autó

A boszniai önjáró tarack után elkészült az első tisztán elektromos autó is Travnikban, amelyre rákerülhet a felirat, hogy „Made in BiH”. Travnikban, ahol a járművet gyártják, azt remélik, hogy az EVO névre keresztelt járgány lesz a boszniai járműgyártás egyik lényeges exportcikke a jövőben a szigorodó nyugat-európai környezetvédelmi előírások miatt. A gyártó 2024-ben akarja beindítani az akkumulátoros furgon sorozatgyártását.
Elektromos autó: 100%-ban „Made in BiH”
A Travnikban működő GS TMT cég bejelentette, hogy a tavalyi évben befejezett fejlesztések eredményeként jövőre megindulhat a teljesen elektromos meghajtású kistehergépjárművük sorozatgyártása.
Az EVO névre keresztelt járműipari csoda az első elektromos autó, ameky Bosznia-Hercegovinában készült. A tervezés és az építés több mint két évet vett igénybe a travniki üzem mérnökeinek.

A kormányából ítélve az első boszniai elektromos autó leginkább egy felfejlesztett motorbiciklire hasonlít (Forrás: YouTube)
A gyártó a jármű jövőjével kapcsolatban elárulta, hogy 2024-ben várják az áttörést, amikor már kellő számú megrendelésük lesz ahhoz, hogy sorozatban, futószalagon készítsék az EVO-t.
A legtöbb megrendelést Németországból és Ausztriából várják, ahol az ipari szektorban és a kiskereskedelemben egyaránt igény mutatkozik az EVO-hoz hasonló, kis teherbírósású, de elektromotorral működtetett szállító járművekre.
A GS gyár a korábbi években az elektromos kerékpárok és rollerok gyártása terén szerezte meg a szükséges tapasztalatot, ami az EVO tervezését megkönnyítette.
A gyártó arra a legbüszkébb, hogy a jármű nem csak a tervezés és összeszerelés helyét tekintve kötődik a nyugat-balkáni csodaországhoz, hanem az összes komponensén keresztül, mert azok mind a hazai piacon készülnek, vagyis a legtöbb autóipari fejlesztéssel szemben ez valóban „100%-ban made in BiH”.
A biciklis futárok rémálma lehet
Az EVO műszaki paraméterei kapcsán a gyártó jelezte, hogy a két akkumulátor mintegy 100 kilométeres hatótávot biztosít. Ezek feltöltése pedig 45 percet vesz igénybe.

A tetején napelemek vannak, így menet közben képes saját akkumulátorának a töltésére (Forrás: YouTube)
A jármű hatékonyabb üzemleltetése érdekében annak tetejét napelemmel látták el, ami menet közben képes saját akkumulátorának töltésére. A maximális teherbírása 300 kilogramm, míg a maximális sebessége 45 km/h.
A raktér térfogata mintegy 1700 liter. A gyártó nagy reményeket fűz az EVO nyugat-európai exportjához.
A biciklis és motoros futárok jövőbeli rémálmának erőssége a városi kisteherforgalom lebonyolítása.
Így az export piac bővülését főként azokban a nagyvárosokban várják, ahol már most is vannak tervek a robbanó motorral hajtott járművek egyes városrészekből való kitiltására.
Az első megrendelések eddig németországi ipari szereplőktől érkeztek, akik vélhetően a saját ipari üzemükben fogják teherfuvarozásra használni a jövő boszniai elektromos igáslovát.
Travnik, mint innovációs központ
A közép-boszniai Travnik a kilencvenes évek háborús pusztításának kiheverését követően, mostanra a boszniai jármű és gépipari innováció központja lett.
A jugoszláv érából örökölt nehézipari szerep ismét fellendülőben van a város térségében.
A civil gépgyártás mellett a katonai eszközök fejlesztése és gyártása is egyre nagyobb szerepet kap Travnikban, aminek szintén komoly hagyományai vannak a szocialista évtizedekből.
Korábbi cikkünkben számoltunk be arról, hogy szintén Travnikban működik az BNT fegyvergyár, ami a tavalyi évben jelentette be az elsődlegesen közel-keleti exportra készülő M10 önjáró löveg fejlesztését, amiből azóta másfél millió euró értékben rendelt az Egyesült Arab Emírségek védelmi minisztériuma.
-
Szerbia7 nap telt el azóta
Világháborús emlékművet romboltak le a kínai útépítők Szerbiában
-
Horvátország7 nap telt el azóta
A horvát védelmi minisztérium 10 ezer behívót küld ki a tartalékosoknak
-
B A Balkanac4 nap telt el azóta
Isten háta mögött (Visky András: Kitelepítés)
-
Montenegró4 nap telt el azóta
Potyognak a letartóztatások Montenegróban, egy főrendőr után elkapták a „kriptokirályt” is