Gazdaság
CAPTAIN CROATIA: Erőteljes növekedést mutat a horvát gazdaság, avagy negatív és pozitív rekord
A horvát gazdaság négy egymást követő negyedév után, amikor a koronavírus-járvány következtében a bruttó hazai termék (GDP – Gross Domestic Product) folyamatosan csökkent, 2021 második negyedévében a kormány várakozását felülmúló mértékben, éves szinten 16,1 százalékkal növekedett. Ez a legjobb eredmény a nemzetközi gazdasági mutató 1996-ban történt horvátországi bevezetése óta.
A kormányfő is elégedett
Andrej Plenković horvát miniszterelnök a statisztikai hivatal közleményét követően úgy nyilatkozott, hogy ez bizonyítja a gazdaság megőrzésére tett erőteljes kormányintézkedések sikerét a koronavírus-járvány által kiváltott válságban.
A kormány nyilatkozatában nem mulasztotta el megemlíteni, hogy ez az Eurostat szerint is figyelemreméltó teljesítmény, az EU-országok között ugyanis Horvátország az első öt legerőteljesebb fejlődést mutató gazdaság között van, rögtön Spanyolország, Franciaország, Magyarország és Olaszország után, Közép- Kelet Európa országai közül a második Magyarország után.
Plenković miniszterelnök kimondottan elégedett azzal, hogy 2021-ben a foglalkoztatottak száma meghaladja a világjárvány előtti időszakban jegyzettet.
– Ez alátámasztja, hogy a munkahelyek megőrzésének időszaka után, most az új munkahelyek teremtésének időszakába léptünk
– fejtette ki Plenković, aki egyúttal annak a véleményének is hangot adott, hogy a horvát kormány kiegyensúlyozott hozzáállása egyaránt hatékonynak bizonyult az emberek és gazdaság egészségének megőrzése terén, amit a minden várakozást meghaladó idegenforgalmi idény eredményei is alátámasztanak.
A pénzügyminiszter is elégedett
A statisztikai hivatal közleményére hivatkozva Zdravko Marić pénzügyminiszter sajtótájékoztatót hívott össze a kormánypalotában (Banski Dvori – Báni Udvar).
A kis, mokány pénzügyér – akinek a fotója nem is olyan régen még Captain Croatia felirattal járta be a világsajtót – főnökénél egy fokkal higgadtabban viszonyult a horvát statisztikai hivatal adataihoz, szerinte ugyanis figyelembe kell venni az alacsony kiinduló pontot, tekintettel arra, hogy tavaly a második negyedévben a GDP csökkenése szintén rekordot döntött 14,4 százalékkal.
Mindenesetre ez a jelenlegi 16,1 százalékos növekedés legnagyobb az ország fennállása óta, eddig a rekordot 1997 második negyedéve tartotta, 7,2 százalékkal.
Marić az izmai helyett most azt domborította ki, hogy a horvát gazdasági eredmények jóval meghaladják a kormány elvárásait, amelyek szerint a második negyedévre “mindössze” 12,1 százalékos növekedést jósoltak.
A pénzügyminiszter szerint a fiskalizált számlák adatai is arra hívták fel a figyelmet, hogy a második negyedévben erőteljes növekedésre lehet számítani, és miután a harmadik negyedév is hasonló tendenciákat mutat, a további növekedés nem kizárt.
Ennek tükrében Marić szerint őszre a kormány egyik első dolga az lesz, hogy korrigálja a gazdasággal kapcsolatos előrejelzéseit, méghozzá felfelé.
– A gazdasági mutatók döntő többsége arra utal, hogy a növekedés nagyobb és erőteljesebb annál, amit eredetileg vártunk
– mondta Zdravko Marić, alias Captain Croatia, akihez csak Kiriákosz Micotákisz görög miniszterelnököt szokták hasonlítani az európai politikusok közül.
A horvát pénzügyminiszter az újságírók érdeklődésére elhárította konkrét számokkal történő licitálást, mondván hogy jelen pillanatban nem kíván jóslatokba bocsátkozni. Azt viszont hozzátette, hogy ha nem történik semmiféle visszaesés, akkor a gazdaság 2022 végére eléri a válság előtti szintet.
Gazdaság
DOBOZOLNAK: Csomagot hozott a posta, avagy a villámgyors növekedés titka
Az egyébként is robbanásszerűen növekvő e-commerce, azaz internetes kereskedelem, a koronavírus járvány közepette csúcsra pörgött. Az új aranyláz esetében megismétlődnek a régi történetek: nem az gazdagodott meg legjobban, aki aranyat talált, hanem az aki a bányászoknak a felszerelést, élelmet biztosította. Meg persze, a whiskyt, és a jobb sorsra érdemes, ősi mesterséget űző hölgyeket, de ez más lapra tartozik.
Szemesnek áll a dobozolás
A zágrábi székhelyű Modepack cég egyike a sikertörténet nagy nyerteseinek, öt éves fennállása alatt sikerült 32 ország piacán megvetni a lábát, partnerei között olyan óriások is vannak, mint az Amazon, H&M, Vans, Adidas, DHL, DPD, Loomis és az antwerpeni gyémánttőzsde (Antwerpen World Diamond Centre).
A Modepack egyike a világ vezető cégeinek a logisztikai szállításhoz szükséges minőségi csomagolóanyagok gyártása terén, s a hangsúlyt az e-kereskedelemre és futárkézbesítésekre, valamint a pénz és értéktárgyak szállításánál nélkülözhetetlen dobozokra fekteti.
Jure Širić a cég igazgató-tulajdonosa a Poslovni dnevniknek (Üzleti napilap) adott interjújában elmondta, hogy a céget 5 évvel ezelőtt azzal a megfontolással alapította, hogy az e-kereskedelem belátható időn belül mindennapi dolog lesz, ám erre sokkal előbb sor került, mint bárki gondolta volna.
Širić egyébként a vállalkozók második nemzedékébe tartozik, családja a bosznia-hercegovinai Weltplast reciklálással és csomagolóanyag-gyártással foglalkozó cég tulajdonosa, és mielőtt saját vállalkozásba kezdett volna, a cég európai piacokkal foglalkozó eladási osztályát vezette.
– Valami újat szerettem volna megpróbálni és minden arra utal, hogy igazam volt
– állapította meg Širić, és hozzátette, hogy a koronavírus-járvány, amely lebénította a gazdaság egy részét, cégének nem várt, robbanásszerű fejlődést hozott. Az üzlet látványos növekedése folytán a Modepack már 2020-ban a kapacitások megduplázása mellett döntött.
Októberben kezdődik a cég új Velika Gorica-i gyárának építése, egyik fontosabb üzletfele, a Horvát Posta csomagelosztó rendszerének közvetlen közelében. A projekt mintegy 50 millió kunába kerül (kicsit kevesebb mint 7 millió euró), és ebből 1 millió euró az EU-s alapokból származik.
Az új üzemben eleinte három gyártósor üzemel, de a végső kapacitása 14 gyártósor, amelyeket fokozatosan építenek a kereslet növekedésével összhangban.
A jelek szerint keresletben nem lesz hiány. 2020-ban a cég bevétele 50 millió kuna (kb. 7 millió euró) volt, azaz 60%-kal nagyobb mint 2019-ben, míg idén további 20 százalékos növekedést várnak, közel 8 millió eurós bevétellel.
Az új üzem befejezése után a bevétel várhatóan eléri a 20 millió eurót.
Az e-kereskedelem 200 százalékkal nőtt
– Az e-kereskedelem világszerte villámgyorsan növekedett, már a koronavírus járvány előtt is
– mondta Širić, s hozzátette, hogy a növekedés 2019-ben 21 százalékot tett ki világszinten.
A tavalyi adatok azt mutatják, hogy a fejlett e-kereskedelemmel rendelkező országok erőteljes fejlődést produkáltak, ám ez százalékosan nem volt annyira látványos, mint a felfutó/fejlődő országokban tapasztalható. Horvátországban például a növekvés 200 százalék volt.
Širić a továbbiakban elmondta, hogy a rendelkezésre álló adatok szerint az e-kereskedelem az EU szintjén tavaly 31 százalékkal volt nagyobb, mint egy évvel korábban.
A zágrábi cég a legkisebb a kontinens négy e-kereskedelemre specializált csomagolóanyag-gyártó cégének, és ugyanúgy csúcstechnológiával rendelkezik, mint a többiek.
Ennek tükrében nem meglepő, hogy évi 200 millió darabos termelésének 92%-át exportálja.
Miután a Modepacknál a bérek jelentősen meghaladják a horvát átlagot, nincs gondjuk a munkaerővel. A tulajdonos elmondása szerint tavaly 2539 jelentkező volt a 12 meghirdetett új állásra.
-
B A Balkanac3 nap telt el azóta
Felröhögünk a dolgok állásán (Kontrapunkt ’23)
-
Szerbia7 nap telt el azóta
Vučić etnikai tisztogatásról beszélt, Moszkva szerint Koszovó potenciális veszélyt jelent
-
Szerbia3 nap telt el azóta
Vajon mire figyelmeztetett Vučić a Presevo-völggyel kapcsolatban?
-
Koszovó6 nap telt el azóta
A koszovói eseményeket követően mindenki gyászol, még Szerbia is