Szerbia
Málnaízű üdítő a kutyáknak Szerbiából, amely lassan állateledel-nagyhatalom lesz
Hosszú előkészületek után megkezdődött a kutyák számára készített üdítőitalok gyártása Szerbiában. Nem kizárt, hogy amikor kitör az örökbéke, akkor a fegyvergyártás helyett a kutyaeledelek, köztük a kutyaüdítő gyártása lesz a húzóágazat Szerbiában, ráadásul nem is szennyez annyira, mint a lítium
Húsz évvel ezelőtt aligha hitte volna bárki is, hogy a szerbiai városok utcáit a pénzváltók, gyógyszertárak és kaszinók mellett a kisállatüzletek árasztják el. A szerbiai állateledel-ipar képes volt követni a változást, és ennek köszönhetően az elmúlt években drasztikusan megnőtt a termelés, és a hazai kiskereskedelem kiszolgálása mellett az országban gyártott “kutyakaja” jó része már Szerbia határain kívül kerül forgalomba. A belgrádi NIN hetilap napokban megjelent cikke szerint a háziállatoknak szánt termékek nagy mértékben hozzájárulnak az ország gazdaságához, pedig 2015-ben Szerbia még több állateledelt exportált, mint importált, ám a helyi gyártás és export azóta ugrásszerűen megnőtt. Nem kizárt, hogy amikor kitör az örökbéke, akkor a fegyvergyártás helyett a kutyaeledel előállítása lesz a húzóágazat Szerbiában, és még nem is szennyez annyira, mint a lítium.
Szerbia kiemelkedően teljesít
A kérdéssel foglalkozó Miroslav Zdravković közgazdász a NIN-nek nyilatkozva rámutatott arra, hogy a 2008-as világgazdasági válság nem volt kedvezőtlen hatással a kutya- és macskaeledel exportjára.
Éppen ellenkezőleg: az export hat év alatt 60,6%-kal nőtt, ami évi átlagban 8,2%-os növekedési ütemet jelentett, míg a többi házi kedvenc számára készült élelmiszerek exportja 65%-kal emelkedett.
A háziállatoknak szánt élelmiszeripar a COVID-19 világjárvánnyal szemben is immunis volt, amely számos életképes iparágat sújtott.
A kutya- és macskaeledel kiskereskedelmi forgalmának világpiaci értéke 2003-ban 4,1 milliárd euróról 2022-re 21,7 milliárd euróra emelkedett, ami ötszörös növekedést jelent.
A szakértő szerint ezeknek a termékeknek a világpiaci exportja 2022-ben rekordnövekedést ért el, 21%-os növekedéssel (az import 24,2%-kal nőtt). A 2019-es, pandémia előtti évhez képest az export értéke 60%-kal emelkedett.
Az elemzések azt mutatják, hogy szinte minden második európai háztartásban van egy vagy több háziállat. A macskák, amelyekből körülbelül 127 millió van, 26%-os részesedéssel a legnépszerűbb háziállatok Európában, őket követik a kutyák, amelyek száma 104 millió.
Az Európai Kisállateledel Gyártók Szövetségének (FEDIAF-2021) adatai szerint 90 millió háztartásban tartanak háziállatot, ennek köszönhetően évente több mint 10,5 millió tonna ilyen élelmiszert értékesítenek ezen a területen.
A fordulat éve
Szerbia 2015-ig inkább importálta ezeket a termékeket, mintsem exportálta. 2016-tól azonban a kereskedelmi mérleg változik, és a kiviteli oldal meredeken emelkedni kezdett.
Az export értéke 2022-ben közel két és félszerese volt az import értékének. Tavaly Szerbiából 65 ezer tonna kutya- és macskaeledelt exportáltak, ami a 2003-as exportmennyiséghez képest közel tizenötszörös növekedést jelent.
Jasna Stevanović, a Szerbiai Gazdasági Kamara állattenyésztési és állattenyésztéssel kapcsolatos feldolgozási egyesületének vezető tanácsadója szerint 2023-ban a szerbiai kutya- és macskaeledel teljes exportja 207,9 millió euró volt, ami 2022-höz képest mennyiségben 21,5%-os, értékben pedig 43,7%-os növekedést jelent.
A NIN beszélgetőpartnere rámutatott, hogy Szerbia vezető szerepet játszik a kutya- és macskaeledel gyártásában a régióban, nemcsak a statisztikai adatok alapján, hanem abból a tényből kifolyólag is, hogy tavaly több mint 40 ország piacára került szerbiai eredetű kutya- és macskaeledel.
A hagyományos regionális piacok mellett ezek a termékek megtalálhatók az Európai Unió (Horvátország, Lengyelország, Portugália, Franciaország, Bulgária, Románia, Magyarország, Olaszország, Ausztria, Görögország, Németország, Hollandia…), az Orosz Föderáció, Törökország, a Közel-Kelet országai, valamint a távol-keleti országok (USA, Peru, Mexikó, Banglades, Tajvan, Dél-Korea, Japán…) piacain is.
Érdekes összehasonlítani más termékek exportjának eredményeit ezzel a specifikus élelmiszertípussal. Az oroszországi exportban a sokat emlegetett szerbiai alma, amely Kairótól Moszkváig szerb exporttermékként ismert, értékben és arányban is csak fele akkora, mint a kutya- és macskaeledel exportja.
Kutyaital és GMO-mentesség
Stevanović szerint amikor az állati takarmányok, beleértve a háziállatoknak szánt élelmiszereket is, minőségéről van szó, fontos figyelembe venni a termékek exportengedélyeit, és azt is, hogy a szerbiai állati takarmányok GMO-mentesek.
Szerbiában 19 gyár rendelkezik EU-exportengedéllyel ezekre a termékekre, és 2023 februárjában kilenc szerbiai vállalat aktívan exportált is. Ennek ellenére nehéz elképzelni, hogy egy ad hoc televíziós körkérdés során bárki meg tudna nevezni legalább egy szerbiai háziállat-eledel gyártót.
Kapcsolódó cikk
Predrag Gvozdenovićot az 1990-es évek elején az egyik legjobb sarplaninac (Sarplaninai juhászkutya) tenyésztőként ismerték el. Nemcsak hazai versenyeken nyert érmeket.
Egy budapesti ezüstérem megszerzése után a házigazdákat érdekelte, hogy mivel eteti a kutyáit. Gvozdenovićot ez serkentette arra, hogy 1995-ben megalapítsa a Premil nevet viselő céget, amely Szerbia első specializált kutya- és macskaeledel gyártója volt.
Egy kioszkból indultak, és ma már egy kutya- és macskaeledel gyártó üzem felett diszponálnak Kevevárán (Kovin), és jelentős részesedéssel rendelkeznek a szerb exportból.
Predrag felesége, Vesna Popović, a Premil gyártásért és pénzügyekért felelős igazgatója szerint a cég helyi viszonylatban nagyon jól pozicionált, de ha a világpiaci versenytársakhoz mérik magukat, akkor objektíven kicsinek számítanak.
Ráadásul tavaly óta a piac stagnál, az emberek spórolnak a vásárláskor, és az olcsóbb, mondhatni kevésbé minőségi élelmet választják a kedvenceiknek.
Az Aleksandar Brankov által alapított Vetplanet nevű cég Versecen (Vršac) működik, amelynek ő nem csak tulajdonosa, hanem igazgatója is, szavai szerint több mint 30 országba exportálnak.
Ez a vállalat kiegészítő termékeket gyárt a kisállatipar számára, valamint élelmiszert más háziállatok, például akváriumi halak vagy lovak ellátására is.
A teljes termelésük 85%-a exportra megy, néhány exportcélállomásuk nem Európában van, miután szállítanak Iránba, Szaúd-Arábiába és Vietnámba is.
Ki gondolná, hogy a King’s Choice egy szerbiai cég, amely a Petrovac na Mlavi nevű kisvárosban működik, és mostanság ők gondoskodtak arról, hogy a kutyáknak is legyen üdítőjük, ebben az ipari szegmensben állítólag első helyen állnak Európában és a világon.
A King’s Choice tavaly hosszú előkészületek után megkezdte a kutyák számára készített italok gyártását és exportját. Ez egy új márka, amely innovációt hoz a háziállatok számára készült táplálkozási termékek terén.
A cég úgy hirdeti a portékáját, mint az ember “szőrös barátainak készült egészséges, málna-, ananász- és áfonyaízű üdítőket”, amelyek gazdagok vitaminokban, ásványi anyagokban és “egyéb pozitívan ható összetevőkben”, így tökéletesen kiegyensúlyozott és ízletes táplálék-kiegészítőnek számítanak.
Mondhatnánk, váljon a kutyák egészségére!
- Szerbia5 nap telt el azóta
Vučić leteremtette a szabadkai polgármestert, mert nem hívta meg Pásztor Bálintot a fogadására 🚂✨
- Bosznia4 nap telt el azóta
Villámár, áradás, özönvíz, Boszniában több helyütt is apokaliptikus helyzet alakult ki
- Szerbia3 nap telt el azóta
A vajdasági magyar fiatalok elhagynák Szerbiát a sorkatonai szolgálat miatt?
- B A Balkanac5 nap telt el azóta
Kelta Odüsszeia meg Mi magunk + pia a köcsögben (útirajz fecni)