Connect with us

Szerbia

Csak úgy röpködnek a magán légitársaságok Szerbia egén, lesz szerb űrrepülő is?

Szerbiában nem kevesebb, mint hat magán légitársaságot jegyeztek be, többnek viszont az év elején az Európai Unió bevonta a repülési engedélyét. A balkáni leleményesség azonban határtalan, a tulajdonosok mindent elkövetnek, hogy repüljenek: új nevet adnak a cégnek, más nevére íratják át, és hasonló, jól bevált módszerekkel próbálkoznak, amelyekkel a Balkánon telis-tele van a padlás

Avatar photo

Közzétéve:

a megjelenés dátuma:

A szerb nemzeti légitársaság, az Air SERBIA, amely nemrég ment át teljes mértékben a szerb állami tulajdonba
A szerb nemzeti légitársaság, az Air SERBIA, amely nemrég ment át teljes mértékben a szerb állami tulajdonba (Forrás: X platform)
A cikk meghallgatása

A szerb állam ugyan visszavásárolta magát az Air Serbia légitársaságba, az országban mégsem az az egyetlen opció, amivel repülhet – nem az átlagember, hanem a felső tízezer. Szerbiában nem kevesebb, mint hat magánlégitársaságot jegyeztek be, többnek viszont az év elején az Európai Unió bevonta a repülési engedélyét. Annak ellenére, hogy a magán légitársaságoknak több konfliktusa is volt már az Európai Unióval, úgy tűnik, a tulajdonosok megpróbálják megoldani, hogy a gépeik mégis repülhessenek ide-oda. Új nevet adnak a cégeknek, más nevére íratják, és hasonló, jól bevált, mondhatni balkáni módszerekkel próbálkoznak.

Hat magán légitársaságnak van repülési engedélye

A Pink Televízió tulajdonosán, Željko Mitrovićon kívül további öt vállalkozónak is volt magánlégitársasága, egyikük Nikola Petrović, aki nem más, mint Aleksandar Vučić komája (hogy pontosan milyen, azt nem tudni, mert a szerbeknél a koma (kum) nehezen körülírható rokoni kapcsolatot jelöl).

Vállalata, a Star Wings Fly nyolc alkalmazottal dolgozik, és mintegy félmillió eurós nyereséget könyvelt el. Petrović egyébként akkor került a figyelem középpontjába, amikor bekokainozva okozott közlekedési balesetet a szerb fővárosban. Természetesen sima szabálysértési feljelentéssel megúszta.

A légitársaságot egyébként a rossz hírű üzletembertől, Stanko Subotić Canetól vásárolta, aki jelenleg Svájcban él, de Szerbiában elítélték cigarettacsempészet miatt.

A következő a sorban Petar Matić, az MPC Air tulajdonosa, akinek cége valójában a holland Centurion Venture Capital, de a tulajdonosok neve között szerepel a szerb üzletember. A légitársaságnak 5 alkalmazottja van, 2022 végén pedig 28.000 euró nettó nyereséget hozott össze.

Őt követi Veselin Jevrosimović sikeres IT-szakember, aki szintén rendelkezik engedéllyel, hogy az Európai Unió területén repüljön. Vállalata, a Prince Aviation, 102 alkalmazottal dolgozik, és 2022-ben 4,2 millió eurós nyereséget könyvelt el.

Ezeken felül érdekes módon még egy vállalat rendelkezik repülési engedéllyel, amely 2022 márciusában alakult. A Tinadar Aviation 49 százalékban egy lett nemzetiségű férfié, 51 százalékban viszont a szerb Nemanja Jovanovićé. Keresete nem sok volt, 21.000 dinár az alakulás évében.

Engedélye volt még az Air Emeraldsnak és a Star Fly Wingsnek is. Előbbi az Air Pink leányvállalata, de 2022-ben nem volt alkalmazottja, nyeresége viszont igen, mintegy 4500 euró.

Miért fosztották meg őket az engedélyektől?

Az Európai Unió az idei év elején fosztotta meg a repülési engedélyétől az Air Pinket. A vizsgálat azért indult meg Željko Mitrović vállalata ellen, mert számos szabálytalanságot tapasztaltak nála.

A listáról, amelyen az AOC engedélyekkel rendelkező vállalatok szerepeltek, törölték azt a másik két vállalatot is, amelynek köze volt Željko Mitrovićhoz; ezek között Vučić komájának vállalata is szerepelt.

Air Pink

A Radar hetilap írta meg tavasszal, hogy az EU civil közlekedéssel megbízott testülete (EASA) visszavonta az Air Pink AOC engedélyeit. Elveszítette az engedélyét az Air Emeralds is, amelynek gyakorlatilag az Air Pink a tulajdonosa.

Miközben az EU megvonta a két legnagyobb szerb magán légitársaság repülési engedélyét, a színen megjelent még egy befolyásos, Szerb Haladó Párthoz közeli üzletember.

Davor Macura, aki az Alta Pay és az ABL Solvent vállalatok tulajdonosa, és akinek az állam 200 millió euró értékű földet ajándékozott, Aerolux Kft. néven nyitott céget.

A vállalatot április 17-én jegyezték be, s amellett, hogy légi szállítással foglalkozik, a leírásában a repülőgép és űrrepülőgép gyártása is lehetőségként szerepel.

Davor Macurának egyébként ez a 15. vállalata, amelyben részesedéssel rendelkezik, a haladók hatalomra jutása óta pedig üzleti karrierje óriási sebességgel ível felfelé.

A Nova S tavaly novemberben arról számolt be, hogy a Szerb Villanygazdaság új szolgáltatása, az online elérhető egyenlegfizetést éppen a Macura tulajdonában lévő Alta Pay biztosítja. Ezt a Szerb Villanygazdaság igyekezett eltitkolni, az Alta Pay viszont eldicsekedett a „stratégiai együttműködéssel”.

Az Altapay az elektronikus pénz intézményeként aposztrofálja magát

Az Altapay az elektronikus pénz intézményeként aposztrofálja magát (Forrás: Altapay)

Nevet változtattak

Úgy tűnik viszont, hogy Željko Mitrović nem adja fel, ami érthető, hiszen a 4,5 millió eurós profitról nehéz lehet lemondani. Arról nem beszélve, hogy meglehetősen nehéz anyagi helyzetbe jutott a vállalat a tilalom következtében, hiszen a tulajdonosok kilenc hitelt vettek fel a cég felfuttatására, összesen 36 millió euró értékben.

Július végén a Nova S figyelt fel rá, hogy az eddig Air Pink néven futó vállalat nevet és székhelyet is változtatott. A névváltoztatás egyik oka lehet, hogy a súlyos szabálysértéseket elkövető Air Pink iránt igencsak megingott a bizalom.

Az ImperialJet-re keresztelt vállalatban azonban nemcsak ez az egyetlen újdonság, hiszen annak tulajdonosai között hivatalosan már nem szerepel Mitrović, hanem az a férfi, aki egyébként Mitrović négy másik cégében is igazgatói székben ül.

A mesterséges intelligencia így képzeli el a szerb ürrepülőgépet

A mesterséges intelligencia így képzeli el a szerb ürrepülőgépet

Az új névre keresztelt cégben egyébként egy német cég is tulajdonrészt kapott. Az ImperialJet Europe GmbH és az Icron Investments Limited 58 százalékos tulajdonosa az „új” légitársaságnak.

A német cég mögött egy német állampolgár, bizonyos Abed El-Jaouni áll, aki egyébként egy libanoni légitársaság tulajdonosa is. A tulajdonosi struktúrában megjelenik az a Vladimir Petković is, aki annak idején az Air Pink résztulajdonosa volt.

Petković egyébként Mitrović négy cégében is igazgatói pozícióban feszít: ő az első embere az Apollon Media, az MGUM Technology, a Media Prime Time és az S Choice Food cégeknek is.

A Nikola Petrović tulajdonában lévő Star Fly Wings sem elérhető már ezen a néven. A cég az engedélymegvonásokat követően húsz nappal Soft White-re változtatta a nevét. Így röpdösnek a „puha fehér” lehetőségek Szerbia egén.

Az olvasás folytatása

Meteorológia



QR Code

A cikk küldése GMail segítségével


Ehhez kattints ide

HIRDETÉS

B.A. Balkanac

Balkanac

Magyarország

Románia

Szlovákia

Négy nap legjava