Horvátország
Az adriai Titanic száztíz évvel ezelőtt süllyedt el
Száztíz évvel ezelőtt, éppen a mai napon, augusztus 13-án került sor az Osztrák-Magyar Monarchia legnagyobb polgári hajókatasztrófájára, amikor az osztrákok Lloyd Baron Gautsch nevű utasszállító hajója. Száztíz évvel később, a Mali Lošinjon történt hétvégi szerencsétlenség – elszabadult a Lastovo komphajó behajózó rámpája, és rázuhant az alatta tartózkodó tengerészekre, akik közül hárman a helyszínen meghaltak –, az adriai komphajókat működtető Jadrolinija flottájának aggasztó elöregedésére hívja fel a figyelmet
Száztíz évvel ezelőtt, éppen a mai napon, augusztus 13-án került sor az Osztrák-Magyar Monarchia legnagyobb polgári hajókatasztrófájára, amikor az Osztrák Lloyd (Österreichische Lloyd) Baron Gautsch nevű utasszállító hajója a Brioni-szigetek közelében ráfutott egy elszabadult aknára, és rövid időn belül elsüllyedt. A Pólából kifutó Csepel, Triglav és Balaton rombolóknak 155 túlélőt sikerült kimenteni, ám 177 személy odaveszett, közöttük sok nő és gyermek. A maga korában nagy hajónak számító, 84,5 méter hosszú, kicsit több mint 2000 BRT vízkiszorítású Baron Gautsch ma az Adria egyik fő tengeralatti látványossága. Negyven méter mélységben fekszik egyenesen a tőkéjén, és a magyar búvárok körében is jól ismert. A roncs védelem alatt áll, csak szervezett túrák keretében merülhető. Meghökkentő hasonlósága a Titanichoz nem véletlen, ugyanis Skóciában épült a korabeli hajóépítési elvekkel összhangban. A hajóról felhozott tárgyakat a pólai Isztriai Történelmi és Tengerészeti Múzeumban lehet megtekinteni.
További Titanicok?
Ugyanakkor a Mali Lošinjon történt hétvégi szerencsétlenség – elszabadult a Lastovo komphajó behajózó rámpája, és rázuhant az alatta tartózkodó tengerészekre, akik közül hárman a helyszínen meghaltak –, az adriai komphajókat működtető Jadrolinija flottájának aggasztó elöregedésére hívja fel a figyelmet.
Körülbelül egy hónappal ezelőtt a felügyelőbizottság elnöke, Damir Zec Andrej Plenković miniszterelnöknek és Oleg Butković közlekedési, tengeri és infrastrukturális miniszternek, aki egyben a Jadrolinija közgyűlésének tagja is, benyújtotta azonnali lemondását és drámai hangú levélben figyelmeztetett a Jadrolinijánál tapasztalható helyzetre.
Zec nem értett egyet a vállalat működési módjával és a kiöregedő hajókat helyettesítő hajók beszerzésének gyakorlatával.
A felügyelőbizottság lemondott elnöke figyelmeztetett arra, hogy a vezetőség alapos előkészítés nélkül végezte el a hajók beszerzését, és javasolta „a megvásárolt hajók, azok árának (ami gyakran indokolatlanul magasnak tűnik), a felújítás költségeinek stb. ellenőrzését”.
A beszerzett hajók többsége ugyanis megvásárlásuk után hónapokat töltött a hajógyárakban, mielőtt rendszeres járatokra indították volna őket.
Öreg hajó, nem vén hajó
Hogy még a miniszter sem értette meg a téma komolyságát, azt bizonyítja egy hónappal ezelőtti kijelentése, miszerint a helyzet nem riasztó.
Számára a Jadrolinija értékelésének kritériuma az üzleti stabilitás volt, és ez semmilyen módon nem volt problémás egy olyan társaságnál, amely rekordszámú szállított utast és pénzügyi bevételt regisztrált.
Tavaly a vállalat rekordösszegű, 167 millió eurós bevételt, illetve 4 millió eurós nettó nyereséget ért el. Bár ezt a szakértők is alátámasztják, a hajó minőségét nem feltétlenül határozza meg annak kora.
David Sopta, a Jadrolinija vezérigazgatója a Mali Lošinj-i tragédia után a Lastovót a korához képest jó állapotban lévő hajónak nevezte.
Mint mondta, az új hajók is elromlanak, a karbantartás többet jelent, mint a hajó kora, de tény, hogy a tulajdonosok, és az állam politikája is az volt, hogy új hajók építésével megfiatalítsák a flottát, ám erre nem került sor.
Bár a többéves üzleti terv bejelentette, hogy ilyen új hajókat fognak építeni a horvát hajógyárakban, ehelyett a cseréket azonban használt hajókkal oldották meg, azzal az indoklással, hogy a vállalat a flotta megújításának sürgőssége miatt döntött egy ilyen beszerzésről.
Kapcsolódó cikk
Akárhogy is, 39 komphajó közül tizennégy harminc évnél idősebb, öt pedig még ötven évnél is. A 12 katamarán közül nyolc meghaladta a 30 éves kort, míg a négy klasszikus személyhajó közül kettő ugyanolyan korú, kettő pedig 60 évnél idősebb (a Postira, amelyet 1963-ban, és a Premuda, amelyet 1957-ben építettek).
A Jadrolinija ugyan évről évre új konstrukciókat jelent be, amelyek iránt a horvát hajógyárak minden bizonnyal érdeklődnének – egyébként a meglévő flotta több mint fele ezekben épült –, de ezek közül semmi sem valósult meg.
Négy évvel ezelőtt például szerepelt az éves tervben, hogy pályázatot írnak ki két hajó építésére, ezt megelőzően pedig a Jadrolinija pályázatot írt ki a legigényesebb vonalakon, Splittől Hvarig, Visig, Korčuláig és Lastovoig közlekedő komphajóra, melynek kapacitása 200 teherautó és személygépkocsi, valamint legalább 900 utas.
Minderről azonban már nem esik szó, és nem tudni, mi fog történni az európai alapokból társfinanszírozott három elektromos hajó építésével sem.
- Szerbia3 nap telt el azóta
Vučić fügét mutatott Putyinnak, Szerbia is bevezeti a kötelező katonai szolgálatot
- Szerbia2 nap telt el azóta
Vučić tagadja, hogy nemet mondott Putyinnak, telefonon majd megbeszélik
- Horvátország4 nap telt el azóta
Beindult a szeptemberi nyüzsgés: védelmi miniszter kontra köztársasági elnök
- Horvátország2 nap telt el azóta
Drágul a gáz és az áram, de mérsékelten