Connect with us

Szerbia

Csapást mérhet-e a szerb Panda a kínai elektromos autókra?

Az új kragujevaci modell 20 000 euró körüli összegbe kerülhet, és így a tisztán elektromos autókra vonatkozó 5000 eurós támogatással együtt Szerbiában 15 000 euró körül alakulhat az ára, ami azt jelenti, hogy az új Panda a legolcsóbb modellek közé tartozhat az ottani piacon

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

A Fiat elektromos Centoventi városi autókoncepciója szolgál alapul a következő Fiat Pandához
A Fiat elektromos Centoventi városi autókoncepciója szolgál alapul a szerb Fiat Pandához (Forrás: Screenshot, You Tube)
A cikk meghallgatása

A végéhez közelednek az elektromos Fiat Panda gyártásának az előkészületei Szerbiában, ahol az új autót a tervek szerint július 11-én, a Fiat megalapításának 125. évfordulóján mutatják be. A szerb Pandát a Stellantis csoport gyártja a közép-szerbiai Kragujevacban, ez a csoport 2021. január 16-án jött létre a PSA-Citroën csoport és a Fiat-Chrysler csoport összeolvadásával. A szerb kormány és a Stellantis között két évvel ezelőtt létrejött szerződés alapján a gyár 33 százalékát birtokló szerb állam is részt vesz a lassan végéhez közeledő beruházásban, 2022 áprilisában a nemzetközi cég és a belgrádi kormány 190 millió euró értékű szerződést írt alá – amiből 48 millió eurót a szerb állam biztosít. Ha beindul a termelés akkor a Stellantis várhatóan Szerbia tíz legnagyobb exportőre közé verekszi fel magát.

Mi lesz a szerb Pandában?

Az ipari kémkedéstől tartva Kragujevacból kevés információ szivárog ki, a belgrádi NIN beszámolója szerint azonban a próbagyártás már megkezdődött, de még csak a tesztelésre szánt darabok készültek el, a két műszakosra tervezett termelés teljes kapacitással csak októberben indul be.

A Szerbiában gyártott Fiat Panda a 2019-es Genfi Autószalon alkalmával bemutatott Centoventi koncepcióra épül majd CC4 kódnévvel, a rövidítés a City Car-4 elnevezésből származik, ahol a négyes szám a Panda negyedik generációjára utal. A szerb Panda ugyanarra a platformra épül, mint a negyedik generációs Citroën C3 Európában, vagyis nagyobb lesz, mint a jelenlegi Panda, a hosszúsága négy méter körül várható. Maga a platform az elektromos motorok beépítése mellett lehetővé teszi hibrid, könnyű hibrid és benzinmotoros járművek gyártását.

A Centoventi koncepciónál az extra akkumulátorokat az autó padlója alá szerelik be, így a be- és kiszerelés viszonylag egyszerűvé vált. Az ülés alatt feltehetően egy további akkumulátor is lesz az elektromos Pandában, amely a cég szerint közvetlenül a felhasználó otthonában leválasztható és feltölthető, szakértők szerint azonban a moduláris akkumulátorrendszerhez egyedi platformra lenne szükség, ami egyelőre nem merült fel a Stellantis új stratégiájának részeként.

A szakportálok szerint a Fiat Panda elektromos változata műszaki értelemben a Citroën ë-C3 ikertestvére lesz, vagyis azonos motorral és akkumulátorokkal rendelkezik. A Citroën modell alapváltozatban 60 kW-os motorral és 40 kWh-s akkumulátorcsomaggal, prémium változatban pedig 80 kW-os motorral és 50 kWh-s akkumulátorcsomaggal lesz elérhető. Az 50 kWh-s akkumulátorcsomag akár 400 km-es hatótávolságot is biztosíthat.

A Mobile Drive, a Stellantis és a Foxconn új, 50/50 arányú vegyesvállalata Hollandiában, „áttörő digitális pilótafülkéket” fejleszt, és a Fiat Panda EV megkaphatja az alapváltozatot. Az új technológiai részleg az infotainment, a telematika és a felhőszolgáltatási platform fejlesztéséért lesz felelős. A szoftveres innovációk között az új autókban szerepelnie kell az 5G kommunikációnak, az AI-alapú alkalmazásoknak, a továbbfejlesztett OTA-szolgáltatásoknak, az e-kereskedelmi lehetőségeknek és az intelligens pilótafülke-integrációnak.

A legolcsóbb modellnek ígérik

A belgrádi NIN elemzése szerint jelenleg a Dacia Spring a legolcsóbb valódi elektromos autó, az ára azonban nagyon változó. A rendes ára valahol 22 ezer euró körül mozog, de például a németországi „Dacia” rövid időre 10 ezer eurós „támogatást” ajánlott a vásárlóknak, így valamivel több mint 12 ezer euróért tudták eladni. Az olcsóbbak között van az új kragujevaci modell ikertestvére, a Citroën ë-C3, amely 22 000 euró körül mozoghat. A Citroën magyar nyelvű honlapja szerint az ë-C3-as 23 300 eurós kezdőárral induló európai gyártású elektromos jármű.

A NIN feltételezése szerint ha az új kragujevaci modell 20 000 euró körüli összegbe kerül, akkor a tisztán elektromos autókra vonatkozó 5000 eurós támogatással együtt Szerbiában 15 000 euró körül alakulhat a kezdőár, ami azt jelenti, hogy az új Panda a legolcsóbb modellek közé tartozhat a piacon, legalábbis Szerbiában.

Az új szerb elektromos autó

A vicces kedvű szerbek szerint az ipari kémkedés sikerének köszönhetően kiderült, hogy fog kinézni a szerb elektromos autó. Az akku nem az ülés alatt lesz (Forrás: Facebook)

A szerb portál megjegyzi, hogy miután sok ország támogatja az elektromos autók vásárlását, az új Panda alacsony árával csapást mérhet a kínai gyártókra Európában. Ezzel kapcsolatban Olivier François, a Fiat vezérigazgatója azt mondta az olasz La Repubblicának, hogy az általa vezetett cégnek “olyan megoldásokat kell kidolgoznia, ami gondot okoz a kínai gyártóknak”.

A kínai gyártók már rohamozzák Európát, ez nem a jövő zenéje, JATO dynamics adatai szerint ugyanis idén januárban és februárban 43 százalékkal nőtt az újonnan regisztrált kínai autók száma Európában az egy évvel korábbihoz képest. Ami az elektromos autókat illeti, még szélsőségesebb a helyzet, mert januárban és februárban minden ötödik újonnan regisztrált autó Kínából érkezett.

A kínai gyártók számára azonban az a probléma, hogy a “kínai autók” között nagyrészt nyugati márkák találhatók, amelyek azért kínaiak, mert Kínában készülnek – Tesla, Volvo, Dacia, sőt az MG is, amelynek a tulajdonosai kínaiak, de amelyet Európában brit márkának tartanak.

Az elektromos autók árai Kínában drasztikusan alacsonyabbak, mint Európában, főleg ha hazai márkákról van szó. Ezek az autók azonban nem felelnek meg az európai biztonsági és felszereltségi szabványoknak. Ha elérik az uniós szabványokat, akkor a kínai autók “hozzádrágulnak Európához” még az EU által bejelentett adó nélkül is. Például a BYD Dolphin Kínában alig 13 000 euróba kerül, németországi kezdőára azonban csaknem 33 000 euró.

A Kínából érkező Leapmotor T03 egy kicsi, 100%-ban elektromos, 5 ajtós városi autó, amely méretében nagyon közel áll a Fiat 500e-hez (Forrás: Screenshot, YouTube)

A Kínából érkező Leapmotor T03 egy kicsi, 100%-ban elektromos, 5 ajtós városi autó, amely méretében nagyon közel áll a Fiat 500e-hez (Forrás: Screenshot, YouTube)

A Kragujevacban gyártásra kerülő új modell 20 000 euró körül lehet az előrejelzések szerint, vagy talán még ennél is kevesebbe, ezzel valójában a legversenyképesebb elektromos autó lehet, és a fent már említett szerb portál szerint veszélyeztetheti a kínaiak terveit Európában, de Latin-Amerika piacain is, ahol a Fiat nagy hagyományokkal rendelkezik.

A NIN megjegyzi, hogy ami az árat illeti, a Stellantis önmaga számára jelenti a legnagyobb konkurenciát miután bejelentette, hogy lengyelországi gyárában a kínai Leapmotor márkával közösen elektromos autót is gyárt majd, amelynek az ára szintén 20 000 euró körül várható.






Mini közvélemény-kutatás

Az alábbi közvélemény-kutatás csak a BALK olvasóinak véleményét tükrözi, és semmiképpen sem tekinthető átfogó, reprezentatív felmérésnek. A mini közvélemény-kutatás eredményére történő esetleges hivatkozás alkalmával ezt mindenképpen figyelembe kell venni. Ez a véleménynyilvánítás névtelen, eredménye semmilyen más célt nem szolgál, mint a tájékoztatást, elegendő szavazat esetén a BALK cikkeiben alkalomadtán hivatkozni fogunk rá. Egy látogató csak egyetlen szavazatot adhat le.


Ha nem tetszenek a felkínált opciók, magad is adhatsz hozzá egy újabb válaszadási javaslatot. Ehhez kattints a megfelelő mezőbe, és kezdj el gépelni! Az általad felkínált javaslat szerkesztőségi jóváhagyást követően kerül a listára.


288
Az Európai Unió 25%-os vámot vethet ki a kínai elektromos autókra

Jogos lehet-e egy ilyen intézkedés?

If 'Other' is filled, checked answers are ignored.





Meteorológia



B.A. Balkanac

Balkanac

Magyarország

Szlovákia

Oroszország

Kína

Európai Unió


Öt nap legjava