Magyarország
Március elsejétől 20%-kal olcsóbban lehet utazni Szeged és Szabadka között. Tényleg sikeres?
A “nagy sikerre való tekintettel” csökkennek a jegyárak a Szeged és Szabadka közötti vonalon. A MÁV szerint az újraindított szolgáltatás sikerét és szükségességét jelzi, hogy eddig már több mint 20 ezren vették igénybe a Szeged és Szabadka közötti járatokat
A “nagy sikerre való tekintettel” olcsóbb lesz a jegy a Szeged és Szabadka közötti vonalon. Hivatalosan ezzel kapcsolatban úgy fogalmaznak, hogy a Szerbia és Magyarország között rendszeresen ingázók visszajelzései alapján a MÁV-VOLÁN-csoport március 1-jétől 20 százalékkal csökkenti a menetdíjakat, hogy az “egyre népszerűbb járat” a munkába és iskolába járóknak még elérhetőbb alternatívát nyújtson a közúti – elsősorban személygépkocsis – közlekedéssel szemben. A MÁV-csoport honlapján az olvasható, hogy az új, belföldi tarifák bevezetésével párhuzamosan végrehajtott árcsökkentés révén március 1-jétől, immár 5 euróért lehet nemzetközi jegyet váltani, de olcsóbbak lesznek a bérletek is: a felnőtt bérlet 80 euró helyett csupán 64, a tanuló pedig 50 euró helyett mindössze 40 euróba kerül. Tavaly novemberben nyolc évnyi szünet után napi 10 járat (5 vonatpár) közlekedésével indult újra a vasúti személyszállítás Szeged és Szabadka között.
Siker vagy kiárusítás?
A MÁV-csoport honlapja szerint a kiszámíthatatlan határátlépéssel terhelt közúti közlekedésnél kiszámíthatóbb, megbízhatóbb menetidőkkel, átlagosan 95 perc alatt teszik meg az utat a korszerű, klímás dízel motorvonatok. Az újraindított szolgáltatás sikerét és szükségességét jelzi, hogy eddig már több mint 20 ezren vették igénybe a Szeged és Szabadka közötti járatokat.
Ez így jól hangzik, de számoljunk egy kicsit utána, osszunk egyet-kettőt! A személyszállítás helyreállítása óta száz nap telt el, ami azt jelenti (20 000:100), hogy naponta 200-an vették igénybe a Szabadka és Szeged közötti vasutat. Miután egyik és másik irányba is öt vonat jár, ez napi tíz vonatot jelent, akkor egy következő osztás után (200:10) kiderül, hogy egy vonatot 20 ember vesz igénybe, és az sem biztos, hogy ők a teljes vonalon utaznak. Tényleg annyira sikeres?
A két nagyváros, illetve a két térség között magas a mobilitási igény, és a vonatok jelentősen megkönnyítik a munkába és iskolába járást, valamint kiemelten segítik a délvidéki magyarság anyaországi kapcsolattartását is. A járatok többségéhez IC-csatlakozás érhető el Szegeden Budapest felé, így a fővárosból és több nagyvárosból akár egynapos utazás is tervezhető Szabadkára és Palicsra.
A forgalom újraindulása óta az egy útra érvényes jegyeket 6,2 euróért lehetett megvásárolni, ezek ára március 1-jétől 20 százalékkal csökken, így már csak 5 euróba fog kerülni. Gyerekeknek 15 éves korig ezek a jegyek csak 2,50 euróba kerülnek.
A bérlati díjak is olcsóbak lesznek
A jegyárak mellett a bérletek díjait is mérsékeli a vasúti vállalat: a felnőtt bérlet 80 euró helyett csak 64, a diákbérlet pedig 50 euró helyett 40 euróba kerülnek ezentúl. Ugyancsak kedvezőbbek lesznek a nem a teljes útvonalra (például Szeged és Hajdújárás között) érvényes jegy- és bérletárak is.
Kapcsolódó cikk
A regionális menetjegyek a MÁV-START nemzetközi jegypénztáraiban, legkényelmesebben pedig a jegy.mav.hu felületén válthatók meg, a bérletek csak a szegedi pénztárban kaphatók.
Az ország- és vármegyei- bérletek nemzetközi utazásra nem vehetők igénybe, azaz szerbiai úti cél esetén az országhatárig sem érvényesek, az ilyen bérletek tulajdonosainak már Szegedtől kell nemzetközi jegyet vagy bérletet vásárolniuk. A kizárólag belföldön, Szeged és Röszke állomások között utazók természetesen használhatják az ország- és Csongrád-Csanád vármegyebérleteket is.
A NÁV-csoport szerint ugyancsak fontos tudnivaló, hogy a Magyarországon érvényes kedvezmények csak belföldi utazáshoz vehetők igénybe, így például a Szerbiába utazó gyerekeknek, nagycsaládosoknak és időseknek is Szegedtől nemzetközi jegyet kell vásárolniuk.
Napi öt pár vonat szolgálja az utasokat
Napi öt pár, azaz tíz járat közlekedik a két ország között, ebből négyet magyar, hatot szerb Uzsgyi motorvonat szolgál ki. A menetidő Szeged és Szabadka között nagyjából másfél óra a határrendészeti vizsgálatokkal együtt.
Kapcsolódó cikk
Az első vonat Szegedről 5:19-kor indul és 7:00-kor érkezik Szabadkára, Szabadkáról pedig 6:03-kor indul és 7:25-re érkezik Szegedre, ez biztosítja a reggeli hivatásforgalmat (munkába-, iskolába járást).
A Nyugatiból 5:53-kor induló Napfény InterCityvel, illetve oda 21:07-kor érkező Napfény IC-vel akár egynapos vasúti utazás is tervezhető a fővárosból Szabadkára vagy Palicsra.
A Szeged–Szabadka vasútvonal felújítását követően, várhatóan 2025-től villamos motorvonatok állhatnak forgalomba, csökkenhet a menetidő és gyakrabban közlekedhetnek a vonatok.
Az utasok a MÁV honlapján a nemzetközi utazás menüponton belül az országonkénti ajánlatokban tájékozódhatnak a Magyarország és Szerbia közötti utazási lehetőségekről.
Mini közvélemény-kutatás
Az alábbi közvélemény-kutatás csak a BALK olvasóinak véleményét tükrözi, és semmiképpen sem tekinthető átfogó, reprezentatív felmérésnek. A mini közvélemény-kutatás eredményére történő esetleges hivatkozás alkalmával ezt mindenképpen figyelembe kell venni. Ez a véleménynyilvánítás névtelen, eredménye semmilyen más célt nem szolgál, mint a tájékoztatást, elegendő szavazat esetén a BALK cikkeiben alkalomadtán hivatkozni fogunk rá. Egy látogató csak egyetlen szavazatot adhat le.
Ha nem tetszenek a felkínált opciók, magad is adhatsz hozzá egy újabb válaszadási javaslatot. Ehhez kattints a megfelelő mezőbe, és kezdj el gépelni! Az általad felkínált javaslat szerkesztőségi jóváhagyást követően kerül a listára.
És mi újság a Belgrád-Budapest vonallal?
- Szerbia2 nap telt el azóta
Sok dolga van a szerb titkosszolgálatnak, most a tüntető gazdákat szólították be
- Szerbia3 nap telt el azóta
Szerbiában a titkosszolgálatot is bevonják az árak letörésébe?
- Horvátország4 nap telt el azóta
Amerika megduplázza Horvátország LNG-ellátását
- Szlovákia6 nap telt el azóta
Tátrai tigrisből beteg macska: gazdasági önsorsrontás szlovák módra