Connect with us

Magyarország

Szeged-Szabadka vonattal – az izgalmas járat

A vonal felújítása 86,7 millió euróba került. November 28-i újraindítása óta kétszer voltak járatkiesések, mert a szerb oldalon kisiklott a hajnalban szintén ezen a vonalon közlekedő tehervonatok valamelyike. Az utasok száma átlagosan egy járaton – nem hivatalos információk szerint – 5-6 fő körül alakul. Megérte-e a ráfordított pénzt, és meddig utazhatunk vele?

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

Amikor elindult a vonat, a horgosi határállomás az első járatról
Amikor elindult a vonat, a horgosi határállomás az első járatról
Listen to this article

Százötven éves múlttal rendelkezik az a vasút, amely csaknem tíz év szünet után újra összeköti Szegedet Szabadkával. Sajnos az út most is legalább annyi ideig tart, mint 1870-ben, a vonal indulásának idején, de mindenesetre kevesebb ideig, mint a kétezres években, amikor két és fél órán át döcögött az Ezüst Villám a két város között. A vonal felújítása 86,7 millió euróba került. November 28-i újraindítása óta kétszer azért voltak járatkiesések, mert a oldalon kisiklott a hajnalban szintén ezen a vonalon közlekedő tehervonatok valamelyike. Az utasok száma átlagosan egy járaton – nem hivatalos információk szerint 5-6 fő körül alakul. Megérte-e a ráfordított pénzt, és meddig utazhatunk vele?

Egy kis nosztalgia

és között a kilencvenes években tömegével utaztak az emberek. Hozzátartozik a történethez, hogy akkor sokan a megélhetésük miatt választották ezt a vonalat. Táskák tele cigarettával és alkohollal. Ma már dolgozni járnak át Magyarországra sokan, ők viszont nem a hajnali vonatjáratot választják, inkább autóval, gyalog, határbusszal, kis villanykerékpárral száguldanak a határon át.

Annak idején rontotta az utazás komfortját, hogy 2009-től a röszkei, illetve horgosi határállomáson át kellett szállni a másik szerelvénybe az út folytatásához. Ennek az oka volt, hogy a MÁV nem engedte belépni Szegedre az Ezüst Nyilakat. Kényelmetlen és időigényes megoldás volt ez. 2013-ban a vasút az új 711-es motorvonatokra cserélte az akkorra teljesen üzemképtelen sínbuszt, de a járműhiány továbbra is probléma maradt.

2015 áprilisában – tehát még a migránsválság kezdete előtt – Horgos és között leállították a vonatközlekedést járműhiányra hivatkozva. Ekkor azonban egyre nőtt a személyforgalom a határátkelőkön, mindenki autóval közlekedett inkább, hiszen megbízhatóbb is volt, és olcsóbb is.

Úgy tűnik, akármennyire sokat kell néha várni egy-egy határon, az emberek már nem tudnak lemondani a saját kényelmükről, mert Szegeden a saját autójukkal bárhová eljuthatnak, nem kell a vasútállomásról még villamossal továbbmenni, majd vissza, s közben esetleg csomagot cipelni. Éppen ezért kérdés, hogy a most elég szolid menetrendet meddig lehet majd fenntartani, hiszen 5-6 utas miatt nem biztos, hogy érdemes.

Az alapkőletétel és az ígéretek

A tervek a beruházás kezdetén még egyáltalán nem arról szóltak, hogy régi mozdonyokkal, csaknem másfél órás menetidővel lehet majd eljutni Szabadkáról Szegedre. 2021 őszén a MÁV még úgy tervezte, hogy „a vajdasági település és között várhatóan 30-40 perces lenne a menetidő a 44 kilométeres vonalon”, és új, teljesen elektromos mozdonyok futnak majd a síneken.

Minden bizonnyal nem számoltak a határellenőrzéssel, akkor még állítólag az volt a terv, hogy a ne álljon meg a kisebb településeken sem a magyar, sem a oldalon. A viszont kiharcolta, hogy ezt a járatot használhassák azok is, akik Hajdújáráson vagy Királyhalmán élnek, és akár belföldi utazásra igénybe vegyék.

Végül 2021. október 18-án magyar kormányfő és Aleksandar elnök lehelyezték a vasút alapkövét. Még akkor is arról beszéltek, hogy a beruházás, amely 86,7 millió euróba kerül, célja, hogy 35 perc alatt el lehessen érni vonattal az egyik városból a másikba. A vonal szinte rekordidő alatt elkészült, legalábbis a oldalon, de nem a személy-, hanem a teherforgalom könnyebb bonyolítása sürgette azt.

A valóság

A valóság ezzel szemben az, hogy a menetidő másfél óra – ebből a határon várakozás mintegy 25-30 perc. A magyar oldalon nagyon lassan tud csak menni a szerelvény, és egyelőre nem látni, hogy ez mikor változhat meg.

Menetjegy (Forrás: Facebook, Lázár János)

Menetjegy (Forrás: Facebook, Lázár János)

Jelenleg három óránként közlekednek a vonatok, már ha elindulnak, hiszen a járat indítása óta két alkalommal is kisiklott a vonalon egy-egy tehervagon, aminek következtében járatokat kellett törölni a szakaszon. Ez történt december 18-án és január 30-án is. Az esetről mindkét napon a MÁV számolt be, a Szerbiai Vasutak hallgatott, de a szabadkai pénztárnál mindenki megtudhatta, hogy a nem jár, mert próbálják felállítani a felborult vagonokat.

Szabadkától Szegedig 741 dinárba kerül a jegy, a menettérti pontosan a duplája. Aki felől utazik, 6,2 eurónyi forintot, vagyis 2350 forintot kell fizetnie.

Egy héttel a járat újraindítása után, december 5-étől már bérletet is válthatnak az utazók. A rendszeres ingázók és a diákok számára különösen kedvező a bérlettípus, állapította meg akkor a MÁV.

A bérlet két, rendszeresen utazó célcsoport számára ajánlott és elérhető: felnőtt ingázó utasoknak és diák, gyermek utasoknak 25 éves kor alatt.

A vasúttal kötött kétoldalú megállapodásban meghatározott ár az alábbi: és között felnőtteknek 80 euró (30.400 forint), diákoknak 50 euró (19.000 forint). Az egyszeri utazásra feljogosító jegy árához viszonyítva a felnőtt bérlet 13, a diák bérlet 8 utazás után már megéri.

Próbáltuk megtudni a MÁV-tól, hogy az indítás óta havonta hány jegyet értékesítettek a vonalon, valamint mennyi bérletet adtak el, de nem jártunk sikerrel.

Az első vonatra mi is felültünk november 28-án Szabadkán. Az akkori élményeinkről be is számoltunk.

Az izgalmas járat

Mindeközben, minden bizonnyal egyfajta nosztalgiából, vagy csak azért, mert csaknem kilenc évnyi szünet után indult újra, az Interrail vasúti bérleteket árusító weboldalon a vasút is felkerült arra a tízes listára, amelyen olyan járatok szerepelnek, amelyek izgalmas újdonságnak számítanak 2024-ben.

Újdonságnak újdonság és minden bizonnyal izgalmas is, főleg, ha reggel hatkor kiderül, hogy aznap nem biztos, hogy egyáltalán indul is, mert megint kisiklott valami.

Annyi bizonyos, hogy a járatot előszeretettel használják az idősebbek, nyugdíjasok és nekik valóban hasznukra is válik. Könnyebben eljutnak a gyerekeikhez, akik már évek óta a határ túloldalán találták meg a számításaikat.


Mini


Az alábbi csak a BALK olvasóinak véleményét tükrözi, és semmiképpen sem tekinthető átfogó, reprezentatív felmérésnek. A mini eredményére történő esetleges hivatkozás alkalmával ezt mindenképpen figyelembe kell venni. Ez a véleménynyilvánítás névtelen, eredménye semmilyen más célt nem szolgál, mint a tájékoztatást, elegendő szavazat esetén a BALK cikkeiben alkalomadtán hivatkozni fogunk rá. Egy látogató csak egyetlen szavazatot adhat le.


Ha nem tetszenek a felkínált opciók, magad is adhatsz hozzá egy újabb válaszadási javaslatot. Ehhez kattints a megfelelő mezőbe, és kezdj el gépelni! Az általad felkínált javaslat szerkesztőségi jóváhagyást követően kerül a listára.


220
A Szabadka és Szeged között közlekedő vonat nem olcsó és nem is gyors.

De azért jó, hogy elkészült.

other answer noteIde írd be a javaslatodat.

A szavazás jelenlegi állása

A Nagyar Igazolvánnyal ingyen lehet utazni, ha nincs Magyarországon bejelentett lakhelyed. Ezzel kapcsolatos az alábbi kérdés:

84
Március elsejétől ingyen utazhatnak a MÁV helyközi járatain azok, akiknek van Magyar Igazolványuk, de nincs bejelentett magyarországi lakhelyük

Igénybe veszed-e?

other answer noteIde írd be a javaslatodat.

A szavazás jelenlegi állása

A BALK Hírlevele


Meteorológia

B.A. Balkanac

Balkanac

IN ENGLISH

Egy hét legjava