Horvátország
19 ukrán sebesült érkezett horvátországi gyógykezelésre
Az ukrán sebesültek érkezéséről szóló hír a horvát kormány honlapján olvasható a legutóbbi kormányülésről szóló beszámolóban. Ezzel kapcsolatban a Twitteren megjelent bejegyzésből az derül ki, hogy az ukránokat Tomo Medved veteránügyi miniszter fogadta a zágrábi repülőtéren a nemrégiben tett kijevi látogatása során elért megállapodással összhangban.
A szolidaritás újabb formája
A szerdán érkezett 19 ukrán sebesült gyógykezelésen és rehabilitáción tartózkodik Horvátországban, a repülőtérre Tomo Medved miniszterelnök-helyettes és horvát veteránügyi miniszter ment ki elébük.
Érkezésükről akkor született megállapodás, amikor néhány héttel ezelőtt Plenković miniszterelnök, valamint helyettese, Tomo Medved Kijevben járt, és találkozott Volodimir Zelenszkij ukrán elnökkel.
– Ez a szolidaritás egy újabb formája, amelyet Horvátország tanúsít Ukrajna irányában
– jelentette ki a kormányülésen a horvát miniszterelnök.
Családtagjaik is elkísérték őket
A veteránügyi minisztérium közleményt adott ki, amely szerint a 19 sebesült családtagjainak kíséretében érkezett Ukrajnából.
Mennek a sebesültekért (Forrás: horvát veteránügyi minisztérium)
A tárca egyúttal megjegyezte, hogy a horvát kormány továbbra is kitartóan és következetesen támogatja az ukrán népet, politikai, diplomáciai, katonai és humanitárius értelemben egyaránt.
Azt is hozzátették, hogy a most Horvátországban tartózkodó ukránok megkapják az “ideiglenes védelem alatt álló személyek státuszát”, ami a lakóhelyüket elhagyni kényszerülő személyeket illeti meg Horvátországban, vagyis egyszerűbben szólva, ideiglenes menedéket kapnak.
A veteránügyi minisztérium a horvát honvédő háború tapasztalatait felidézve bejelentette, hogy Horvátország kész megosztani tudását, szakértelmét és tapasztalatait az ukránokkal.
A horvát kormány az egyik márciusi kormányülésen fogadott el határozatot arról, hogy Horvátország részt vesz az ukrajnai sebesültek gyógykezelésében, ami magában foglalja ideiglenes befogadásukat és rehabilitációjukat is.
Zágrábi hivatalos közlések szerint Horvátországban meg vannak győződve arról, hogy sikeres lesz az ukránok kezelése, és ennek köszönhetően javul az állapotuk.
Hivatalosan nincsenek adatok arról, hogy hány ukrán katona sebesült meg a háborúban, a nemrégiben kiszivárgott Pentagon-dokumentumok szerint számuk meghaladja a százezret.
Horvátország
Jön az új BMW, kínai-horvát-magyar akkumulátor csomaggal?
A müncheni IAA mobility vásáron történt, hogy a köztudomásúan bajor BMW és a kínai EVE Energy szerződést írt alá, amelynek értelmében a Neue Klasse-t, a híres BMW 3-as vonalának elektromos változatát a kínai gyártó akkumulátor csomagjával látják el. Miután ugyanez a rendezvény folyamán írták alá a horvát Rimac és az EVE együttműködési megállapodását, nem volt nehéz kitalálni, hogy a Neue Klasse-ban nemcsak kínai, de horvát technológiai is lesz. Esetleg magyar is, mert az EVE debreceni akkugyára nyilván benne van a képletben.
Mit gondol a horvátországi tudósító?
A BALK feltűnően mogorva, mondhatni blazírt tudósítója szerint egyértelmű, hogy a brüsszeli hisztérikus regulatíva kijátszása érdekében járják a fátyoltáncot. A BMW, ha játékban, illetve ha egyáltalán életben akar maradni, nem kerülheti meg a kínai beszállítót.
A kvázi horvát-magyar eredetű akkupakkra azért van szükség, hogy félig-meddig európai eredetűnek lehessen feltüntetni a dolgot, ezzel biztosítva lehet, hogy Guy Verhofstadt nem kap sikoltozva szívéhez az Európai Parlamentben. A Rimac természetesen lelkendezik, mert bódító pénzszaga van az egésznek.
Ha valaki kíváncsi rá, a hivatalos nyilatkozat szerint a Rimac 2027-et és az európai akkumulátor-cellagyártás megkezdését látja a két vállalat közötti együttműködés csúcsának.
– Az EVE a cellagyártásra összpontosít, míg a Rimac Technology a nagy mennyiségű akkumulátormodul és cellatároló platform fejlesztésére és gyártására
– áll a nyilatkozatban. Rimacék azt is elárulták, hogy az Eve Energy világszerte a lítium-ion akkumulátorok egyik legfontosabb gyártójaként ismert, és ugyanakkor vezető szerepet tölt be a 46XX hengeres cellaformátum terén, amely számos előnnyel rendelkezik más típusú akkumulátorokkal szemben.
Azok számára, akik egy szót sem értenek a technomaszlagból a horvát cég elmagyarázta, hogy a 46-os szám a hengeres cellák átmérőjére utal milliméterben, az “XX” pedig ezek magasságát jelzi.
A 46xx hengeres cellák egyik legfontosabb előnye, hogy megfelelnek a hőterjedésre vonatkozó változó előírásoknak – a lítium-ion akkuk egyik csúf szokása, hogy üzem közben hőt termelnek, és ezzel összhangban felpuffadnak.
A henger alakú formátum a szakik egybehangzó véleménye szerint alkalmas az optimális hőkezelésre, ami kulcsfontosságú az elektromos járművek biztonsága és megbízhatósága szempontjából.
Az akkumulátorcellákat a Rimac Technology 46xx platformjához használják majd, amely versenyképes áron és teljesen testreszabható konfigurációkkal lehetővé teszi a nagy teljesítményű akkumulátor-rendszerek működését (Forrás: Rimac)
Maga Mate Rimac – a horvát elektromos fősámán, akit hol Nikola Teslához, hol Elon Muskhoz hasonlítanak -, a jövőbe révülve azt mondta, hogy “az EVE Energy az elsődleges lítium akkumulátorok egyik legnagyobb gyártója a világon, és az akkumulátor cellatechnológia terén szerzett óriási tapasztalatát bocsátja a partnerek rendelkezésére.
– A lítium akkumulátorok fejlesztése iránti elkötelezettsége tökéletesen illeszkedik az elektromos járművek ágazatának átalakítására és az energiatárolásra vonatkozó elképzelésünkhöz. Örömmel jelentjük be ezt az együttműködést, amely hosszú távon megbízható partnert biztosít a 46XX platformunk számára
– mondta Mate Rimac, hej regő rejtem.
Apróságok
Miután a fenti téma kimerítettnek tűnik, azon somolyogtam, hogy Vajdaságban (mi echte, tősgyökeres déliek névelő nélkül tituláljuk a világ e szegletét) ezt az egész hercehurcát batribiznisznek tudnák be, mint ahogy Debrecenben, egyebütt az anyaországban, nem akkugyár, hanem batrigyár épül. Ehhez nyilván Balkanac kolléga is hozzá tudna szólni, “telepi dzserekként”, ám attól tartok, hogy ő még mogorvább és blazírtabb mint az alulírott.
Viszont, ha már ilyen ex-jugoszláv vizekre eveztünk, azt is elmondom, hogy ma tudtam meg, hogy a zágrábi Ledo fagyigyár egyidős velem, azaz 65 éves. A korporációs ünnepi maszlagból kiderült, hogy az első Ledo által gyártott fagyi a Snjeguljica, azaz Hófehérke volt, egy príma minőségű pálcikás vaníliafagyi, abszolút utolérhetetlen ízű csokimázzal. (Figyelem! Aki azt merészeli mondani, hogy jégkrém, azonnal ledöföm! Szerk. megjegy.: Hordósi kollégával kellene megbeszélni a párbaj időpontját!)
Különben tiszteletre méltó korán kívül, igen kevés a hasonlatosság köztem és a Ledo gyár között. Ők rengeteg pénzt kerestek, én nem, őket megvásárolta pár évvel ezelőtt egy nagy nemzetközi multi, utánam senki sem érdeklődött üzletileg.
Persze, szeretném azt hinni, hogy nincs az a pénz a világon, amiért megvásárolnának, pláne most, hogy már lassan Kháron számára gyűjtögetem az obulusokat, de hát sose lehet tudni. Ronaldo is elment focizni Szaúd-Arábiába…
-
Koszovó3 nap telt el azóta
Lelőttek egy rendőrt Koszovóban, akár magyar katonák élete is veszélybe kerülhet
-
Montenegró5 nap telt el azóta
Szerbiai állampolgárok ásták az alagutat Montenegróban, 19 fegyver tűnt el
-
English6 nap telt el azóta
Turkish companies bypass the Western sanctions, USA tappes their head
-
Szerbia2 nap telt el azóta
Vučić etnikai tisztogatásról beszélt, Moszkva szerint Koszovó potenciális veszélyt jelent