Connect with us

Horvátország

KÉT TÉMA: Bővülhet a horvátországi gáz- & olajvezeték, és tőkeinjekció a Rimacnak

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

FUJ7EquX0AEYKT8
A cikk meghallgatása

Világszerte, a Bloombergtől a BBC-n, és a Reutersen át a Financial Timesig, mindenki hírül adta, hogy a horvát Rimac cég a befektetőktől 500 millió eurót kapott, elsősorban a Rimac Technologies, a cég alkalmazásokat, alkatrészeket és fejlesztéséket forgalmazó részlege számára. A szokásos partnerek, a Porsche és az Investindustrial mellett, először jelentkezett befektetőként az amerikai Goldman Sachs és a japán SoftBank, a brit Arm chiptervező tulajdonosa.

Két milliárd euró

Mate Rimac természetesen elégedett és mint a sajtótájékoztatón elmondta, ezzel a beruházással a Rimac értéke meghaladta a 2 milliárd eurót.

A Financial Timesnek nyilatkozva Rimac kissé bőbeszédűbb volt, és elárulta, hogy a tavaly bejelentett robot-taxi projekt valószínűleg késni fog. A teljesen autonóm, vezető nélkül járműveket a cég már három éve fejleszti, s megtörténhet, hogy a projekt még akár öt évig is elhúzódhat, “de a végén nagyobb lesz, mint bármi, amit valaha is tettünk” – mondta Rimac.

Az erőteljesen növekvő horvát “egyszarvú” továbbra is minden másfél-két évben a kétszeresére duzzad, az idén például már 300 új embert alkalmaztak, az év végéig ez a szám várhatólag meghaladja a 700-at.

Mate Rimac szavai szerint ezek a szakértők jobbára olyan profilt képviselnek, amely nem létezik Horvátországban s nem egy esetben családostól költöznek át, a világ szinte minden tájáról. A Financial Times érdeklődésére, hogy ez vajon azt jelenti-e hogy a Rimac a közeljövőben megjelenik a tőzsdén, a válasz az volt, hogy erre előbb-utóbb sor kerül, de jelenleg a hangsúly a cég további erősödésén van.

Mate Rimac arról is beszámolt, hogy a Nevera szuperautók sorozatgyártása némi késéssel ugyan, de elkezdődött, a Bugatti pedig teljes termelését már eladta. A Reutersnek nyilatkozva Rimac azt is elmondta, hogy valószínűleg a cég Horvátországon kívül is terjeszkedni fog, elsősorban Olaszországban, az ott található magas szakképzettségű munkaerő miatt.

Évi 20 millió tonna

Időközben kicsit világosabb lett a helyzet az Adria-kőolajvezetékkel kapcsolatban is. Igor Dekanić energetikai szakértő a Poslovni dnevnik üzleti lapnak nyilatkozva elmondta, hogy ennek valós kapacitása évi 20 millió tonna, de ezt soha nem érte el, legfeljebb 10-12 millió tonnával működött.

– Bizonyos, hogy a kompresszorállomásokba és egyéb berendezésekbe történő beruházásokkal a kapacitás viszonylag rövid idő alatt növelhető

– mondta Dekanić. A szakértő egyúttal azt is pontosította, hogy az Omišalj és Sziszek közötti útvonalon a vezeték teljes kiépített kapacitása 24 MTA (évi millió tonna), a Sziszek és Gola közötti útvonalon, a magyar határon pedig 11,4 MTA.

Dekanić a további lehetséges bővítésről is beszélt, mondván, hogy a meglévő vezeték mellé viszonylag egyszerűen még egyet le lehetne rakni, ami lehetővé tenne a környező országok és Közép- Európa ellátását.

Nagy bizniszek vannak tehát a láthatáron, miután Plenković miniszterelnök már bejelentette az LNG-terminál bővítését is, ami valószínűvé teszi a gázvezeték kapacitásainak növelését is. Mindezt talán mondani sem kell, az EU fogja pénzelni, valahogy a horvát közmondást idézve, hogy “jobb fütyi, mint szerencse nélkül születni”, mert ha az embernek szerencséje van, akkor úgyis kinő magától.

A BALK Hírlevele


Meteorológia



B.A. Balkanac

Balkanac

Magyarország

Szlovákia

Oroszország

Kína

Európai Unió

IN ENGLISH

Egy hét legjava