Connect with us

Gazdaság

A KENYÉR JOBBIK OLDALA: Népszerűek a horvát élelmiszerek Nyugat-Európában, vezet az Argeta tyúkpástétom

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

horvat elelmiszerek
A cikk meghallgatása

A horvát gazdaság is küszködik a koronavírus-járvány következményeivel: a kormány előrejelzései szerint a GDP 8, az Európai Bizottság szerint 9,6 százalékkal esik vissza 2020-ban. A horvát kormány ugyanakkor a személyi jövedelemi adó csökkentésére készül, miközben a munkanélküliség 9,0-ról 8,8 százalékra mérséklődött. A Balkánról származó termékeket forgalmazó bécsi Adriatic Group szerint közben 40 százalékkal növekedett a horvát élelmiszerek iránti kereslet Nyugat- Európában.

Pozitív eredmények

Zdravko Marić pénzügyminiszter a parlamentben bejelentette, hogy a kormány folytatja az adórendszer reformját, és ennek keretében ismét csökkenti a kétkulcsos személyi jövedelmi adót (36-ról 30, illetve 24-ről 20 százalékra), ami tíz milliárd kunával (kb. 1,5 milliárd euró) többet jelent a vállalkozások és a polgárok számára.

A kormány ezt annak reményében teszi, hogy a növekvő személyi fogyasztás hozzájárul a GDP jövő évi növekedéséhez, és kárpótolja az államkasszát a kieső bevételekért.

Ugyancsak furcsaságként lehet elkönyvelni a Állami Statisztikai Hivatal (Državni zavod za statistiku) foglalkoztatottsággal kapcsolatos legfrissebb adatait, amelyek szerint szeptemberben 9,0-ról 8,8 százalékra csökkent a munkanélküliek száma augusztushoz képest.

Ez egyértelműen anomália, mert a logika azt diktálná, hogy a munkanélküliek száma növekszik a nyári hónapok után, miután számos idényjellegű munkalehetőség szűnik meg.

Erre az egyedüli lehetséges ésszerű magyarázat a BALK által már ismertetett horvátországi munkaerőhiány, amely a jelek szerint valamelyest kompenzálja az idénymunka megszűnését, és a járvány által okozott elbocsátásokat.

Horvátország tyúkpástétomban erős

Egyúttal a szemlélő a bécsi székhelyű Adriatic Group adataival sem nagyon tud mi kezdeni a megfigyelő.

A horvát, szerb és bosznia-hercegovinai élelmiszeripari cikkek forgalmazásával foglalkozó bécsi székhelyű cégcsoport adatai szerint a horvát élelmiszeripari cikkek Nyugat- Európába irányuló exportja a háromnegyedévi kimutatások szerint 40 százalékkal növekedett idén.

Az Adriatic Group részben azzal magyarázza a növekedést, hogy tevékenységét kiterjesztette Írországra is, ahol egy kb. 30.000 főt számláló viszonylag újkeletű horvát kolónia él.

Ugyanakkor nincs ésszerű magyarázata a németországi kivitel ugrásszerű, 55 százalékos növekedésének, ahol például csak az Argeta húskrémek kivitele 2 millió euróval többet hozott idén, mint tavaly.

Lehetséges, hogy a Podravka (Vegeta, tartósított élelmiszerek, stb.), a Gavrilović (húsipari termékek), a Franck (kávé, kávépótlók), a Kraš (csokoládé, édességek) és az Atlantic Grupa (Cedevita, üdítők, stb.) termékeivel a nyugat-európai fogyasztók horvátországi nyaralásuk folyamán ismerkedtek meg, és így a nosztalgia is közrejátszik a vásárlókedv növekedésében.

De ez csak találgatás, valószínűleg az ár/minőség arány, a megszokott ízvilágtól való eltérés mellett még sok további, többé-kevésbé rejtett tényező összejátszása teszi kívánatossá a horvát élelmiszeripari cikkeket.

Mint például a horvát labdarúgó-válogatott sikerei, vagy Kolinda Grabar Kitarović volt horvát elnökasszony nemzetközi népszerűsége.

A BALK Hírlevele


Meteorológia



B.A. Balkanac

Balkanac

Magyarország

Szlovákia

Oroszország

Kína

Európai Unió

IN ENGLISH

Egy hét legjava