IDEIGLENESEN VAGY TARTÓSAN? A MOL télre bezárja a fiumei finomítót, és inkább importálja a dízelt Horvátországba

Olvasási idő: 2 perc

A legfrissebb információk szerint az INA a világpiacon vásáról olajszármazékokat ahelyett, hogy a fiumei (rijekai) finomítóban saját maga állítaná elő őket. A Magyarországgal és a MOL-lal általában erőteljesen kritikus zágrábi Nacional legfrissebb cikke szerint ez akár a legrosszabb forgatókönyv végrehajtásának az előjele is lehet, az pedig nem nem más, mint a fiumei olajfinomító bezárása. Ez elég megrázó fordulat lenne azt követően, hogy nemrégiben már lakat került a sziszeki finomítóra.

A horvát Ina olajtársaság másfél héttel ezelőtt ajánlatokat kért a világ legnagyobb olajkereskedőitől 270 ezer tonna dízel üzemanyag beszerzésére, amelyet főleg a horvát kiskereskedelmi piacon szeretnének értékesíteni.

A Nacional jólinformált “olajos körökből” úgy értesült, hogy az INA olyan ismert olajkereskedő cégekhez fordult, mint a Glencore, a holland Vitol, az olasz Eni, a brit BP, valamint svájci a Petraco és a Litasco.

A meg nem nevezett forrás szerint a fenti mennyiség leszállítását az INA novemberre és decemberre, valamint jövő év januárjára kéri.

A zágrábi lap informátora szerint ellentmondásos döntésről van szó, hiszen a világjárvány miatt kialakult piaci telítettség következtében a kőolaj nagyon olcsó, ezért a lépés üzleti szempontból némileg akár érthető is.

A probléma az, hogy a saját finomító viszont áll, ami nettó veszteség, miközben a MOL besöpri a hasznot, mivel az import által olcsón jut hozzá az olajszármazékokhoz, amelyeket a hazai piacon drágán értékesít. Ennek során Horvátország északi területeit a saját pozsonyi és százhalombattai finomítójából látja el, miután a sziszeki finomító bezárt, a déli régiókat pedig az importból beszerzett termékekkel elégíti ki, amelyeket a fiumei és a ploče kikötőn keresztül hoz be.

Az INA a Nacional kérésére megerősítette, hogy a korábbi évekhez hasonlóan és a szokásos gyakorlatnak megfelelően 2020 novemberétől 2021 január végéig “optimalizálják” a fiumei finomítót, miután piaci kereslet csökkent, és a történelmileg alacsony árak miatt a termeléséből származó bevételek nem fedezik a költségeket.

A fiumei finomító ideiglenes leállítása csak az első lépés a magyar tervek megvalósítása felé, ami szépen-csendben a tartós bezárásához vezet. A magyarok ezzel négy milliárd kunát (közel 200 milliárd forintot) takarítanának meg, amit nem kell kifizetniük a fiumei finomító beígért modernizálásáért, ráadásul egy újabb piacot szereznének a Magyarországon és a Szlovákiában előállított termékeik számára

– nyilatkozta a Nacional meg nem nevezett forrása.

Az INA-ban cáfolják, hogy a fiumei olajfinomító tartós leállítását tervezik, amit azzal magyaráznak, hogy tavaly 800 millió kunát (37 milliárd forint) fordítottak felújításra, ez pedig a legnagyobb beruházás volt a finomító történetében.

Az INA szerint a további felújításokkal a cég a modern európai finomítók közé tartozik majd, amelyben a kőolaj feldolgozása hosszú távon biztosított és kifizetődő lesz.



IDEIGLENESEN VAGY TARTÓSAN? A MOL télre bezárja a fiumei finomítót, és inkább importálja a dízelt Horvátországba IDEIGLENESEN VAGY TARTÓSAN? A MOL télre bezárja a fiumei finomítót, és inkább importálja a dízelt Horvátországba balkanac nagy