Connect with us

Horvátország

ÁRAMÁTVITEL: A Balkánon is bővül az európai villamosenergia-hálózat

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

aram
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 2 perc

A jelenleg energiaválságra adott válasz keretében az Európai Unió azt tervezi, hogy 141 beruházással növeli az átviteli villamosenergia-hálózatának felső határát, összesen 240 milliárd euró becsült értékben. Ebben nem EU tagországok is részt vesznek majd, mint például Szerbia vagy Bosznia- Hercegovina. Az Európai Átviteli Hálózat Operátorainak Szövetsége (ENTSO- E) – amelynek a horvát átviteli rendszerüzemeltető (HOPS) is tagja) – azt tervezi, hogy a távvezetékek és egyéb, a villamos energia kontinentális továbbítására szolgáló berendezések kapacitását 142 gigawatt villamos energiával és 43 000 új kilométer hosszú távvezetékkel bővíti, 1,6 millió új munkahelyet hozva létre.

Villamosenergia-átvitel

Az európai villamosenergia-átviteli szolgáltatók tervét, a TYNDP 2022-t hétfőn bocsátották nyilvános vitára. A terv sarkalatos pontja a nap- és szélenergiából származó villamosenergiatermelési források gyors összekapcsolása a hálózattal. Ez elősegítené, hogy felváltsák a gázt, mint energiaforrást a villamosenergiatermelésben, de egyben a hőenergia termelését is előmozdítaná.

Ez azt jelenti, hogy a TYNDP egy jelentős európai zöld megállapodás részét képezi, amelynek célja: a szén-dioxid kibocsátásának évi 14 metrikus tonnával történő csökkentése 2030-tól.

A gázalapú villamosenergia-termelés 2040-re évi 75 terawattóránként csökkenne, ami 2021-ben a gázból történő villamosenergia-termelés 14%-ának felel meg az EU-ban.

A horvát HOPS megerősítette a Jutarnji listnek, hogy két projekttel vesznek részt az ENTSO- E terveinek előkészítésében.

Az első egy új 400 kilowatt teljesítményű összeköttetés kiépítése a horvátországi Ernestinovo és a szerbiai Zombor között, ami a szerbiai üzemeltetővel együttműködve valósulhat meg, valamint a Rijeka- Split hálózat megerősítése egy új, 400 kilowattos interkonnektorral a bosznia-hercegovinai üzemeltetővel közösen.

A Lika- Banja Luka távvezeték kiépítése a HOPS egyik nagyobb beruházásának része, amelynek horvátországi alprojektjei is vannak.

Egyéb tervek

Horvátország a határokon átnyúló együttműködés keretében két másik európai projektben is részt vesz, amelyek célja az elektromos hálózat bővítése.

Ezek a Zágráb közeli Žerjavinec transzformátorállomás összekapcsolása a szlovén-magyar hálózattal Cirkovce és Hévíz irányában, valamint a Diakovár (Đakovo)- Gradačac- Tuzla összeköttetés megerősítése.

A HOPS jelenlegi beruházási tervei szerint 2024 és 2029 között 553 millió kunát (73 millió euró) fektetnek be, azaz a 2021 és 2030 közötti időszakra terjedő 10 éves időszakra tervezet 1,4 milliárd kuna majdnem felét.

Ha ehhez az összeghez hozzátesszük a hálózat megerősítésére, a berendezések cseréjére és az egyéb költségekre irányuló beruházásokat, a HOPS teljes tízéves beruházási terve eléri a 10 milliárd kunát – azaz a kb. 1,4 milliárd eurót.

A legtöbb európai projekt határokon átnyúló elképzelés, több országot érint, összesen 38-at. Az a tény, hogy ezek az Európai Bizottság által stratégiainak kijelölt négy villamosenergia-átviteli folyosó útvonalaihoz kapcsolódnak, kimondottan fontos az európai hozzájárulás a tervben szereplő 141 beruházás finanszírozásához.

Ezért a horvát átviteli rendszerüzemeltető fent említett 10 éves beruházási terve uniós forrásokra is számít összesen 1 milliárd kuna (133 millió euró) értékben.

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása




BALK könyvek Balkán

Horvátország

Jön az új BMW, kínai-horvát-magyar akkumulátor csomaggal?

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

akkumulátor rimac
A Rimac Technology és az EVE Energy partnerségre lépett: az együttműködés során a két vállalat egyesíti erőit, hogy 2027-től Európában akkumulátorcellákat gyártsanak (Forrás: Rimac)
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 3 perc

A müncheni IAA mobility vásáron történt, hogy a köztudomásúan bajor BMW és a kínai EVE Energy szerződést írt alá, amelynek értelmében a Neue Klasse-t, a híres BMW 3-as vonalának elektromos változatát a kínai gyártó akkumulátor csomagjával látják el. Miután ugyanez a rendezvény folyamán írták alá a horvát Rimac és az EVE együttműködési megállapodását, nem volt nehéz kitalálni, hogy a Neue Klasse-ban nemcsak kínai, de horvát technológiai is lesz. Esetleg magyar is, mert az EVE debreceni akkugyára nyilván benne van a képletben.

Mit gondol a horvátországi tudósító?

A BALK feltűnően mogorva, mondhatni blazírt tudósítója szerint egyértelmű, hogy a brüsszeli hisztérikus regulatíva kijátszása érdekében járják a fátyoltáncot. A BMW, ha játékban, illetve ha egyáltalán életben akar maradni, nem kerülheti meg a kínai beszállítót.

A kvázi horvát-magyar eredetű akkupakkra azért van szükség, hogy félig-meddig európai eredetűnek lehessen feltüntetni a dolgot, ezzel biztosítva lehet, hogy Guy Verhofstadt nem kap sikoltozva szívéhez az Európai Parlamentben. A Rimac természetesen lelkendezik, mert bódító pénzszaga van az egésznek.

Ha valaki kíváncsi rá, a hivatalos nyilatkozat szerint a Rimac 2027-et és az európai akkumulátor-cellagyártás megkezdését látja a két vállalat közötti együttműködés csúcsának.

– Az EVE a cellagyártásra összpontosít, míg a Rimac Technology a nagy mennyiségű akkumulátormodul és cellatároló platform fejlesztésére és gyártására

– áll a nyilatkozatban. Rimacék azt is elárulták, hogy az Eve Energy világszerte a lítium-ion akkumulátorok egyik legfontosabb gyártójaként ismert, és ugyanakkor vezető szerepet tölt be a 46XX hengeres cellaformátum terén, amely számos előnnyel rendelkezik más típusú akkumulátorokkal szemben.

Azok számára, akik egy szót sem értenek a technomaszlagból a horvát cég elmagyarázta, hogy a 46-os szám a hengeres cellák átmérőjére utal milliméterben, az “XX” pedig ezek magasságát jelzi.

A 46xx hengeres cellák egyik legfontosabb előnye, hogy megfelelnek a hőterjedésre vonatkozó változó előírásoknak – a lítium-ion akkuk egyik csúf szokása, hogy üzem közben hőt termelnek, és ezzel összhangban felpuffadnak.

A henger alakú formátum a szakik egybehangzó véleménye szerint alkalmas az optimális hőkezelésre, ami kulcsfontosságú az elektromos járművek biztonsága és megbízhatósága szempontjából.

2023 09 25 192513

Az akkumulátorcellákat a Rimac Technology 46xx platformjához használják majd, amely versenyképes áron és teljesen testreszabható konfigurációkkal lehetővé teszi a nagy teljesítményű akkumulátor-rendszerek működését (Forrás: Rimac)

Maga Mate Rimac – a horvát elektromos fősámán, akit hol Nikola Teslához, hol Elon Muskhoz hasonlítanak -, a jövőbe révülve azt mondta, hogy “az EVE Energy az elsődleges lítium akkumulátorok egyik legnagyobb gyártója a világon, és az akkumulátor cellatechnológia terén szerzett óriási tapasztalatát bocsátja a partnerek rendelkezésére.

– A lítium akkumulátorok fejlesztése iránti elkötelezettsége tökéletesen illeszkedik az elektromos járművek ágazatának átalakítására és az energiatárolásra vonatkozó elképzelésünkhöz. Örömmel jelentjük be ezt az együttműködést, amely hosszú távon megbízható partnert biztosít a 46XX platformunk számára

– mondta Mate Rimac, hej regő rejtem.

Apróságok

Miután a fenti téma kimerítettnek tűnik, azon somolyogtam, hogy Vajdaságban (mi echte, tősgyökeres déliek névelő nélkül tituláljuk a világ e szegletét) ezt az egész hercehurcát batribiznisznek tudnák be, mint ahogy Debrecenben, egyebütt az anyaországban, nem akkugyár, hanem batrigyár épül. Ehhez nyilván Balkanac kolléga is hozzá tudna szólni, “telepi dzserekként”, ám attól tartok, hogy ő még mogorvább és blazírtabb mint az alulírott.

Viszont, ha már ilyen ex-jugoszláv vizekre eveztünk, azt is elmondom, hogy ma tudtam meg, hogy a zágrábi Ledo fagyigyár egyidős velem, azaz 65 éves. A korporációs ünnepi maszlagból kiderült, hogy az első Ledo által gyártott fagyi a Snjeguljica, azaz Hófehérke volt, egy príma minőségű pálcikás vaníliafagyi, abszolút utolérhetetlen ízű csokimázzal. (Figyelem! Aki azt merészeli mondani, hogy jégkrém, azonnal ledöföm! Szerk. megjegy.: Hordósi kollégával kellene megbeszélni a párbaj időpontját!)

Különben tiszteletre méltó korán kívül, igen kevés a hasonlatosság köztem és a Ledo gyár között. Ők rengeteg pénzt kerestek, én nem, őket megvásárolta pár évvel ezelőtt egy nagy nemzetközi multi, utánam senki sem érdeklődött üzletileg.

Persze, szeretném azt hinni, hogy nincs az a pénz a világon, amiért megvásárolnának, pláne most, hogy már lassan Kháron számára gyűjtögetem az obulusokat, de hát sose lehet tudni. Ronaldo is elment focizni Szaúd-Arábiába…

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása

KÖVETÉS

A BALK Hírlevele


Azonnali értesítés

Meteorológia

A szerző cikkei

Könyvek kedvezménnyel

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Könyvek kedvezménnyel

Tíz nap legjava