Horvátország
A FOCI ÉS A VÍRUS: A horvát-orosz meccs nem marad el, de a vírustól függetlenül, ha nem muszáj, akkor a jövő csütörtökön ne menjünk Horvátországba!
Köszönve annak, hogy Horvátországban a focihoz hasonlóan az epidemiológiához is mindenki ért, az országot súlyosan sújtja a koronavírus-járvány negyedik hulláma, pénteken már rekordszámú új esetről számolt be a válságtörzs, 6932-ről. Horvátországban megfordulni látszik a köz- és a kormányzati hangulat, ezért jön a kötelező oltási igazolvány a közigazgatásban, az állami intézményekben, és hamarosan az élet számos más területén, a jelenlegi helyzet ugyanis erre utal.
Kötelező az oltási igazolás
Horvátországnak is súlyos árat kell fizetnie azért, hogy alacsony a lakosság átoltottsági aránya. A hangulat azonban változni látszik, miután egyre gyakrabban kerülnek fiatalabb emberek a lélegeztető gépekre, illetve miután egyre inkább szaporodik a koronavírussal kórházba kerülő állapotos asszonyok száma.
Az oltási központok előtt növekszik a vakcinára várakozók száma, a nyáron még vidáman ordibáló oltásellenesek meg valahogy eltűntek. A javarészt oltásellenesek, illetve beoltatlanok közül kikerülő fertőzöttek azonban továbbra sem tudnak épkézláb választ adni arra a kérdésre, hogy miért nem vették fel időben a vakcinát.
A válságstáb pénteki ülésen jelentős szigorításokat rendelt el: a legnagyobb változás a kötelező oltási bizonylatok bevezetése a közigazgatásban dolgozók, de az ügyfelek részére is. Magyarán, mindenki akinek valamilyen ügyes-bajos intézni valója van a személyi igazolványtól kezdve a telekkönyvi kivonatig, az csak úgy juthat el a megfelelő tolóablak elé, ha rendelkezik oltási bizonylattal.
A válságtörzs egyenlőre még nem tette kötelezővé az oltási bizonylat felmutatását a bevásárlóközpontok, éttermek, szórakozóhelyek esetében, de a rendezvényeken résztvevők számát 50-re csökkentette – amennyiben nem rendelkeznek oltási bizonylattal.
A szabad téri rendezvények látogatóinak számát egyenlőre nem korlátozták, így a horvát labdarugó válogatott 14-én Splitben 30 ezer szurkoló előtt fog megmérkőzni az orosz válogatottal.
Božinović belügyminiszter ebben nem lát semmi kivetni valót, ugyanis szerinte a sportrendezvényeken eddig is kötelező volt az oltási bizonylat felmutatása, s ez nem változott a spliti mérkőzés esetében sem.
Nyakunkon a Márton nap
Az oltásellenesekre alighanem nehéz idők fognak járni, erre utal az is, hogy a zágrábi Rebro kórházi központ 9 alkalmazottja felmondást kapott, mivel ismételt felszólítások után sem voltak hajlandók elvégezni a kötelező tesztet.
A Covid-turizmus keretében az oroszok továbbra is érkeznek, az utazási irodák már autóbusszal szállítják őket a horvát főváros két oltási központja elé, ahol nem szükséges előzetesen bejelentkeznie senkinek sem, aki oltást szeretne felvenni.
Közben nem nehéz megjósolni, hogy csütörtökön Horvátországban minden csütörtököt fog mondani: nyakunkon ugyanis a Márton nap!
Borivó nemzetként, a horvátok kitörő lelkesedéssel ünneplik meg Szt. Márton napját, amikor megkeresztelik a mustot, és elképesztő mennyiségű bor és mindenféle, főleg húsétel fogyasztásában jeleskednek.
Ez egész Horvátországban divat, de Észak- Horvátországra különösen jellemző. A rendőrség ilyenkor külön ügyeletet tart az utakon, és propaganda-akciókat vezet annak érdekében, hogy a polgárok ne vezessenek Márton napi hangulatban, azaz az ittasság különböző fokán.
Viszont már azt is előre lehet tudni, hogy kutyából nem lesz szalonna, a Zágráb szomszédságában lévő Zagorje lakosságának nagyobbik felé – nemtől, kortól és az elfogyasztott bor mennyiségétől függetlenül – ott fog autózni a dombvidék borospincéi között, nagy ívben téve a közlekedési előírásokra.
A minap a közlekedési rendőrség egy új rekordert csípett el, az úr életveszélyes 4,92-t fújt. Amikor megkérdezték, hogy azért mégis, mit gondolt, nemes egyszerűséggel az válaszolta, hogy még szép, hogy annyit fújt, mert már harmadik napja ittak. Szóval, ha nem muszáj, csütörtökön ne menjünk Horvátországba!
Horvátország
Jön az új BMW, kínai-horvát-magyar akkumulátor csomaggal?
A müncheni IAA mobility vásáron történt, hogy a köztudomásúan bajor BMW és a kínai EVE Energy szerződést írt alá, amelynek értelmében a Neue Klasse-t, a híres BMW 3-as vonalának elektromos változatát a kínai gyártó akkumulátor csomagjával látják el. Miután ugyanez a rendezvény folyamán írták alá a horvát Rimac és az EVE együttműködési megállapodását, nem volt nehéz kitalálni, hogy a Neue Klasse-ban nemcsak kínai, de horvát technológiai is lesz. Esetleg magyar is, mert az EVE debreceni akkugyára nyilván benne van a képletben.
Mit gondol a horvátországi tudósító?
A BALK feltűnően mogorva, mondhatni blazírt tudósítója szerint egyértelmű, hogy a brüsszeli hisztérikus regulatíva kijátszása érdekében járják a fátyoltáncot. A BMW, ha játékban, illetve ha egyáltalán életben akar maradni, nem kerülheti meg a kínai beszállítót.
A kvázi horvát-magyar eredetű akkupakkra azért van szükség, hogy félig-meddig európai eredetűnek lehessen feltüntetni a dolgot, ezzel biztosítva lehet, hogy Guy Verhofstadt nem kap sikoltozva szívéhez az Európai Parlamentben. A Rimac természetesen lelkendezik, mert bódító pénzszaga van az egésznek.
Ha valaki kíváncsi rá, a hivatalos nyilatkozat szerint a Rimac 2027-et és az európai akkumulátor-cellagyártás megkezdését látja a két vállalat közötti együttműködés csúcsának.
– Az EVE a cellagyártásra összpontosít, míg a Rimac Technology a nagy mennyiségű akkumulátormodul és cellatároló platform fejlesztésére és gyártására
– áll a nyilatkozatban. Rimacék azt is elárulták, hogy az Eve Energy világszerte a lítium-ion akkumulátorok egyik legfontosabb gyártójaként ismert, és ugyanakkor vezető szerepet tölt be a 46XX hengeres cellaformátum terén, amely számos előnnyel rendelkezik más típusú akkumulátorokkal szemben.
Azok számára, akik egy szót sem értenek a technomaszlagból a horvát cég elmagyarázta, hogy a 46-os szám a hengeres cellák átmérőjére utal milliméterben, az “XX” pedig ezek magasságát jelzi.
A 46xx hengeres cellák egyik legfontosabb előnye, hogy megfelelnek a hőterjedésre vonatkozó változó előírásoknak – a lítium-ion akkuk egyik csúf szokása, hogy üzem közben hőt termelnek, és ezzel összhangban felpuffadnak.
A henger alakú formátum a szakik egybehangzó véleménye szerint alkalmas az optimális hőkezelésre, ami kulcsfontosságú az elektromos járművek biztonsága és megbízhatósága szempontjából.
Az akkumulátorcellákat a Rimac Technology 46xx platformjához használják majd, amely versenyképes áron és teljesen testreszabható konfigurációkkal lehetővé teszi a nagy teljesítményű akkumulátor-rendszerek működését (Forrás: Rimac)
Maga Mate Rimac – a horvát elektromos fősámán, akit hol Nikola Teslához, hol Elon Muskhoz hasonlítanak -, a jövőbe révülve azt mondta, hogy “az EVE Energy az elsődleges lítium akkumulátorok egyik legnagyobb gyártója a világon, és az akkumulátor cellatechnológia terén szerzett óriási tapasztalatát bocsátja a partnerek rendelkezésére.
– A lítium akkumulátorok fejlesztése iránti elkötelezettsége tökéletesen illeszkedik az elektromos járművek ágazatának átalakítására és az energiatárolásra vonatkozó elképzelésünkhöz. Örömmel jelentjük be ezt az együttműködést, amely hosszú távon megbízható partnert biztosít a 46XX platformunk számára
– mondta Mate Rimac, hej regő rejtem.
Apróságok
Miután a fenti téma kimerítettnek tűnik, azon somolyogtam, hogy Vajdaságban (mi echte, tősgyökeres déliek névelő nélkül tituláljuk a világ e szegletét) ezt az egész hercehurcát batribiznisznek tudnák be, mint ahogy Debrecenben, egyebütt az anyaországban, nem akkugyár, hanem batrigyár épül. Ehhez nyilván Balkanac kolléga is hozzá tudna szólni, “telepi dzserekként”, ám attól tartok, hogy ő még mogorvább és blazírtabb mint az alulírott.
Viszont, ha már ilyen ex-jugoszláv vizekre eveztünk, azt is elmondom, hogy ma tudtam meg, hogy a zágrábi Ledo fagyigyár egyidős velem, azaz 65 éves. A korporációs ünnepi maszlagból kiderült, hogy az első Ledo által gyártott fagyi a Snjeguljica, azaz Hófehérke volt, egy príma minőségű pálcikás vaníliafagyi, abszolút utolérhetetlen ízű csokimázzal. (Figyelem! Aki azt merészeli mondani, hogy jégkrém, azonnal ledöföm! Szerk. megjegy.: Hordósi kollégával kellene megbeszélni a párbaj időpontját!)
Különben tiszteletre méltó korán kívül, igen kevés a hasonlatosság köztem és a Ledo gyár között. Ők rengeteg pénzt kerestek, én nem, őket megvásárolta pár évvel ezelőtt egy nagy nemzetközi multi, utánam senki sem érdeklődött üzletileg.
Persze, szeretném azt hinni, hogy nincs az a pénz a világon, amiért megvásárolnának, pláne most, hogy már lassan Kháron számára gyűjtögetem az obulusokat, de hát sose lehet tudni. Ronaldo is elment focizni Szaúd-Arábiába…
-
Koszovó3 nap telt el azóta
Lelőttek egy rendőrt Koszovóban, akár magyar katonák élete is veszélybe kerülhet
-
Montenegró6 nap telt el azóta
Szerbiai állampolgárok ásták az alagutat Montenegróban, 19 fegyver tűnt el
-
English6 nap telt el azóta
Turkish companies bypass the Western sanctions, USA tappes their head
-
Szerbia2 nap telt el azóta
Vučić etnikai tisztogatásról beszélt, Moszkva szerint Koszovó potenciális veszélyt jelent