Connect with us

Horvátország

KÖZÉPFÖLDE: Hosszúszigeti hobbitlak csak jómódúaknak

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

nai
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 2 perc


A kissé fura nevű Villa Nai 3.3 luxusszálló, amelyik a Dugi Otok-i (Hosszúsziget) Žman település közelében helyezkedik el, még az amerikai Forbes magazinnak is felkeltette az érdeklődését. Bár az amerikai kollégák még áprilisi megnyitóról tudnak, a horvátországi csodaszálló csak május 28-án nyitja meg kapuit. zman

Olajos hobbitok

A tolkieni Megye hobbitjainak házait idéző villa nem az átlagturisták számára készült. Ezt már onnan is sejteni, hogy összesen 16 férőhelyes, 5 szobával és 3 lakosztállyal rendelkezik.

A nyaralók kényelmét egy 23 méteres sósvizes medence, szivarszoba, lobby-bár, két étterem és teniszpálya szolgálja.

Rossz idő esetén a benti fedett medence mellett lehet ücsörögni, vagy a wellness-zónában, ahol finn és aroma szauna mellett konditerem és spa várja a vendégeket, ez utóbbi a helyben termelt olívaolaj-alapú kezelést kínál. KÖZÉPFÖLDE: Hosszúszigeti hobbitlak csak jómódúaknak

Az igazi poén az, hogy a szálló egy 4,5 hektáros olajfaültetvény közepén helyezkedik el, amelynek egyharmada ötszáz éves olajfákkal büszkélkedik.

A szálló szerves részét képezi a kis olajprés is, ahol a vendégek megcsodálhatják az olajkészítés folyamatát, illetve megkóstolhatják az ültetvény extra-szűz olívaolaját.

Marketingből csillagos ötös

A büszke tulajdonosok, a spliti Morović-házaspár, nem tegnap kezdték vállalkozói karrierjüket, a Nai 3.3 elnevezésű olívaolajuk 2020-ban Milanóban világelső lett.

Hogy mennyire tisztában vannak a marketing erejével, azt bizonyítja, hogy minden divatos buzzword-öt a hasznukra fordították. Ökológia, érintetlen természet, a csodás mediterrán, ókori rómaiak stb.

Talán senkit sem lep meg, hogy az általuk termelt olaj egyike az első horvát termékeknek, amelyik rendelkezik a svájci SQTS laboratórium certifikátumával.

A Morović-féle ültetvény csatlakozott a precíz földművelés uniós próba projektjéhez, a rurális fejlesztési alapból pedig mintegy 200.000 euró támogatást sikerült szerezniük az új olajprés kiépítéséhez.

Az általuk gyártott és forgalmazott olívaolaj 11 arany és 6 ezüstérmet szerzett a világ legjelentősebb szemléin, az üveget, pedig a neves horvát iparművészek, Bruketa és Žinić tervezték.

Minden különleges

A “five-star organic farm” mellett, ahogyan ezt a Forbes lelkendezve írja, a Morović-házaspár semmit sem bízott a véletlenre.

Az egyik étterem elnevezése például Grotta 11.000, amelyben nyílt tűzön, parázson készült ételeket lehet fogyasztani – mondani sem kell, hogy minden ekó, meg helyi, meg friss – és a 11.000 pedig a szigeten talált bronzkori településre utal, azaz a legöregebb dalmatára.

A másik étterem “közönséges” á la carte, viszont a borkártyán több mint 200 fajta bor szerepel, s nemcsak Horvátországból. Maga a Nai, pedig havat jelent – dalmatorománul, ahogyan valaha ezen a tájon beszéltek.

A tervek szerint, egyszer majd ha beindult a biznisz, olajbogyó szüretet is szerveznek az exkluzív vendégsereg számára, akik a saját kezűleg szüretelt bogyóból készíthetnek maguknak olajat.

Ezt az üzletet még a koronajárvány sem tudja kikezdeni, mert a vendégek egymástól távol vannak elhelyezve, s különben is, a milliomosok már régen beoltatták magukat.

Szóval, ha valakinek az anyagiak nem okoznak gondot, nyugodt szívvel tudjuk ajánlani a nyaralást a Nai villában. Amennyibben igény van rá, a BALK szívesen szervez fekete helikopteres szállítást is, csak időben kell szólni.
_________________________
Forrás: Forbes, internet

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása




BALK könyvek Balkán

Horvátország

Sakkozó Török, csak másként: Zágrábban megnyílt Horvátország első okos boltja

Avatar photo

Közzététel:

a megjelenés dátuma

okos bolt konzum
FORRADALMÁROK: Semmi pénztár, semmi gond: a horvát Konzum kiskereskedelmi lánc forradalmat csinált az értékesítés terén, de még ők sem tudják, hogy mennyibe kerül a revolúció (Forrás: X-platform, Dnevno Marketing)
play icon A cikk meghallgatása
()
Olvasási idő: 4 perc

Kempelen Farkas találmányához hasonlatosan, amely a 18. században tartotta lázban előbb Bécset, majd az egész világot, a Fortenova konglomerátumhoz tartozó horvát Konzum kiskereskedelmi hálózat zágrábi Konzum Smart boltja is meglepő élményt nyújt. A horvát főváros központjában, a zágrábi Liszt Intézet, azaz a Magyar Kulturális Központ szomszédságában, szerdán megnyitották az ország első okos boltját. A bolt attól okos, hogy nincs benne sem elárusító, sem kassza, minden vásárolt árucikket a mennyezetről vizsgálódó mintegy 150 kamera rögzíti és számolja el, levonva az áru értékét a bankkártyánkról. Magyarán – némi procedúra után, mert egy alkalmazás segítségével be kell jelentkezni a rendszerbe az okostelefonunkkal – aztán az ember besétál a boltba, leveszi a polcról, ami éppen kell neki, és kisétál vele. Ezzel szemben, és itt hasonlít a kempeleni törökre, a raktári munkát, a polcok feltöltését, és nyilván a felügyeletet, továbbra is ember végzi.

Ha tetszik, ha nem: az okos bolt a jövő

Most lehetne morfondírozni azon, hogy az ilyesmi csak az emberek további elidegenedését vetíti előre – e sorok írója mindig is szívesen elegyedett szóba a bolti személyzettel, néhol ez az interakció már olyan fokra hágott, hogy megtekinthettem a gyermekek, unokák fényképét is -, de ebben az esetben is ugyanolyan haszontalan a méltatlankodás, mint mondjuk, ha az ember megpróbálná lebeszélni a szaúdi koronaherceget arról, hogy bazi nagy várost építsen a sivatag közepébe.

A progressz dübörög, nem az űrhajó, hanem a haladás, legjobb félreállni az útjából, mert úgy átgázol az emberen, hogy attól koldul. Szóval, sutba vetve a bölcselkedést, az okos boltot nagy hírverés övezte, többek között Fabris Peruško, a Fortenova vezérigazgatója is megszólalt.

Peruško úr annak a véleményének adott hangot, hogy ez a bolt is bizonyítja, hogy a Fortenova szeretné megőrizni vezető piaci pozícióját, és hogy ez az újítás is a cég digitális transzformációval kapcsolatos stratégiájának a része, stb.

okos bolt konzum

Itt kitől lehet megkérdezni, hogy hol van a sütőpor? (Forrás: X-platform, JaTrgovac)

A Konzum vezérigazgatója, Zoran Mitreski nem fogta vissza magát, és elmondta az újságíróknak, bámészkodóknak, hogy ők voltak az első kiskereskedelmi lánc, amely webáruházat hozott létre, elsőként vezettek be mobilalkalmazást, majd önkiszolgáló pénztárgépeket, elsőként kezdtek kriptovalutákat elfogadni, majd olyan mobilalkalmazásokat használtak, mint például a KeksPay, újabban pedig virtuális, elektronikus számlákat is kínálnak.

Mitreski szerint ez a Konzum digitális átalakulásának következő lépése, amelynek az a célja, hogy új felhasználói élményt nyújtson a vásárlóknak.

– A Konzum SMART egy új koncepció, amely modern vásárlási módot biztosít az egész család számára

– összegezte Mitreski, és ugyanakkor elmondta, hogy más kiskereskedelmi láncokhoz hasonlóan ők is munkaerőhiánnyal küszködnek, és ennek enyhítésére automatizálnak.

De, mint rámutatott, az okos bolt nem nélkülözheti az alkalmazottakat. A boltban továbbra is az alkalmazottak gondoskodnak a készletekről, töltik fel a polcokat, ellenőrzik az áru szavatosságát, takarítanak stb.

Műszaki részletek

Jozo Džakula, a Konzum informatikai részlegének igazgatója a sajtótájékoztatón kijelentette, hogy az okos bolt műszaki rendszerét a kaliforniai székhelyű i5 vállalat szállította, amely vezető szerepet tölt be az ágazatban.

Az amerikai cég eddig mintegy 100 ilyen üzlet kialakításában vett részt, ami azt jelenti, hogy a globális piac körülbelül 50% -át tartja ellenőrzése alatt. Džakula elmondása szerint több cég megoldásait vizsgálták, köztük az Amazonét is, de végül az i5 mellett döntöttek.

Egyúttal azt is hozzátette, hogy ez egy olyan technológia, amely egyszerre biztonságos és teljes mértékben megfelel a szabályozásnak, kezdve a fiskalizációtól egészen a GDPR-ig, azaz az adatvédelmi rendelet tiszteletben tartásáig.

– Szeretnék rámutatni, hogy nagyon óvatosak voltunk a GDPR-rel kapcsolatban. Bár a kamerák a vásárlók minden lépését rögzítik – mivel fizetéskor is a kamerák dolgoznak, felismerve, hogy ki és milyen terméket vett le a polcokról -, gondosan elkülönítettük a vásárlási adatokat a vásárlók személyazonosságától

– mondta Džakula, viszont arra a kérdésre, hogy tervezi-e a Konzum további okos boltok megnyitását, sem ő, sem más nem volt hajlandó válaszolni: nyilván még nincsenek tisztában azzal, hogy milyen mértékben lesz kifizetődő a drága és bonyolult rendszer működtetése.

A nyilvánvaló PR értéktől eltekintve, a cég ezzel a bolttal elsősorban tapasztalatot szeretne gyűjteni, amely különösen abban az esetben lesz értékes, ha tovább romlik a helyzet a munkaerőpiacon.

Érzésünk szerint a jelen pillanatban még mindig jóval olcsóbb klasszikus módon működtetni egy boltot, még ha kiemelt bérezéssel is kell a munkavállalókat a céghez édesgetni, de ez gyorsan változhat.

Elég, ha csak a robotikában történik valamilyen áttörés, és hirtelen sokkal olcsóbb lesz a teljesen automatizált bolt a klasszikusnál, nem is beszélve arról, hogy a lakosság fogyatkozása és elöregedése területén a helyzet előreláthatólag tovább romlik, legalábbis Európában.

Tetszett a cikk?

Osztályozd a csillagokkal!

Átlag: / 5. Szavazatok:

Ha tetszett ez a cikk,

kövess bennünket ezeken a csatornákon:

Sajnáljuk, hogy nem tetszett a cikk!

Segíts nekünk, hogy jobb cikkeket írjunk,

Ezért mondd el a kifogásod

Az olvasás folytatása

KÖVETÉS

A BALK Hírlevele


Azonnali értesítés

Meteorológia

A szerző cikkei

Könyvek kedvezménnyel

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Könyvek kedvezménnyel

Tíz nap legjava