Gazdaság
SZÁRNYAK NÉLKÜL: A Lufthansa december 1-től nem repül Zágrábba, a frankfurti után a müncheni járatot is törölték

A Lufthansa több, mint félévszázad után elhagyja Zágrábot. A Croatia Aviation repülési hírportál értesülései szerint a német légitársáság december 1-vel felfüggeszti a forgalmat a München- Zágráb útvonalon. Ennek a járatnak a törlésével a német légitársaság ideiglenesen kivonul a zágrábi reptérről, miután a Frankfurt- Zágráb vonalat már korábban leállították 2021 tavaszáig. Mindez összefüggésbe hozható azzal, hogy a Lufthansa az év első kilenc hónapjában ötmilliárd eurót meghaladó veszteséget termelt.
Kivonulás Zágrábból
A Lufthansa nem sokkal a lockdown bejelentése után indította a München- Zágráb járatot, és kezdetben hetente háromszor üzemeltette, fokozatosan növelve a két város közötti járatok számát.
Ugyanakkor a koronavírus-járvány miatt a társaság megszakította a forgalmat a Frankfurt- Zágráb vonalon, ennek a járatnak az újraindítását 2021 márciusára jelentették be.
Úgy nézett ki, hogy a Lufthansa a teljes téli repülési szezonban fenntartja a München és Zágráb közötti járatot, amely a társaség egyetlen aktív útvonala volt Horvátország fel.
Novemberre még növelték is a járatok számát, így a Lufthansa napi rendszerességgel jár Zágrábból Münchenbe, december 1-jétől azonban a társaság ennek ellenére felszámolja az útvonalat, és ideiglenesen ugyan, de teljesen kivonul a zágrábi repülőtérről, következésképpen pedig a horvát piacról.
Tetemes veszteségek
A koronavírus következtében a Lufthansa az év első kilenc hónapjában ötmilliárd eurót meghaladó veszteséget termelt.
A Lufthansa a rossz eredmény miatt több ezer alkalmazott elbocsátást tervezi, miután a koronavírus-járvány második hulláma nem kecsegtet a kereslet növekedésével.
German aviation giant Lufthansa plans to cut thousands of jobs as it struggles with slumping demand and billions in losses amid the coronavirus pandemic.https://t.co/Nbo49aSmcr
A Lufthansa a zágrábi repülőtér egyik legfontosabb partnere – 2016-ban a német repülőtársaság az utasforgalom 18,25 százalékát, 2017-ben pedig 17,45 százalékát bonyolította – ez a horvátok számára is kedvezőtlen hír.
Mivel az Austrian Airlines már korábban lemondta zágrábi járatait, így az Eurowings maradt az egyetlen társaság a Lufthansa-csoportból, amely ezen a télen közlekedik a horvát fővárosba.
Az űrt a Croatia Airlines igyekszik majd kitölteni, a horvát légitársaság december 16-tól ugyanis a foglalás függvényében akár napi rendszerességgel indít járatokat a Zágráb- München útvonalon.
A Lufthansa kivonulása után ez nagy segítség lehet a karácsonyi és újévi ünnepek alatt, tekintettel arra, hogy München fontos csomópont, ahonnan lehetővé válik az utazás folytatása Európa és a világ számos országába, illetve városába.

Gazdaság
DOBOZOLNAK: Csomagot hozott a posta, avagy a villámgyors növekedés titka

Az egyébként is robbanásszerűen növekvő e-commerce, azaz internetes kereskedelem, a koronavírus járvány közepette csúcsra pörgött. Az új aranyláz esetében megismétlődnek a régi történetek: nem az gazdagodott meg legjobban, aki aranyat talált, hanem az aki a bányászoknak a felszerelést, élelmet biztosította. Meg persze, a whiskyt, és a jobb sorsra érdemes, ősi mesterséget űző hölgyeket, de ez más lapra tartozik.
Szemesnek áll a dobozolás
A zágrábi székhelyű Modepack cég egyike a sikertörténet nagy nyerteseinek, öt éves fennállása alatt sikerült 32 ország piacán megvetni a lábát, partnerei között olyan óriások is vannak, mint az Amazon, H&M, Vans, Adidas, DHL, DPD, Loomis és az antwerpeni gyémánttőzsde (Antwerpen World Diamond Centre).
A Modepack egyike a világ vezető cégeinek a logisztikai szállításhoz szükséges minőségi csomagolóanyagok gyártása terén, s a hangsúlyt az e-kereskedelemre és futárkézbesítésekre, valamint a pénz és értéktárgyak szállításánál nélkülözhetetlen dobozokra fekteti.
Jure Širić a cég igazgató-tulajdonosa a Poslovni dnevniknek (Üzleti napilap) adott interjújában elmondta, hogy a céget 5 évvel ezelőtt azzal a megfontolással alapította, hogy az e-kereskedelem belátható időn belül mindennapi dolog lesz, ám erre sokkal előbb sor került, mint bárki gondolta volna.
Širić egyébként a vállalkozók második nemzedékébe tartozik, családja a bosznia-hercegovinai Weltplast reciklálással és csomagolóanyag-gyártással foglalkozó cég tulajdonosa, és mielőtt saját vállalkozásba kezdett volna, a cég európai piacokkal foglalkozó eladási osztályát vezette.
– Valami újat szerettem volna megpróbálni és minden arra utal, hogy igazam volt
– állapította meg Širić, és hozzátette, hogy a koronavírus-járvány, amely lebénította a gazdaság egy részét, cégének nem várt, robbanásszerű fejlődést hozott. Az üzlet látványos növekedése folytán a Modepack már 2020-ban a kapacitások megduplázása mellett döntött.
Októberben kezdődik a cég új Velika Gorica-i gyárának építése, egyik fontosabb üzletfele, a Horvát Posta csomagelosztó rendszerének közvetlen közelében. A projekt mintegy 50 millió kunába kerül (kicsit kevesebb mint 7 millió euró), és ebből 1 millió euró az EU-s alapokból származik.
Az új üzemben eleinte három gyártósor üzemel, de a végső kapacitása 14 gyártósor, amelyeket fokozatosan építenek a kereslet növekedésével összhangban.
A jelek szerint keresletben nem lesz hiány. 2020-ban a cég bevétele 50 millió kuna (kb. 7 millió euró) volt, azaz 60%-kal nagyobb mint 2019-ben, míg idén további 20 százalékos növekedést várnak, közel 8 millió eurós bevétellel.
Az új üzem befejezése után a bevétel várhatóan eléri a 20 millió eurót.
Az e-kereskedelem 200 százalékkal nőtt
– Az e-kereskedelem világszerte villámgyorsan növekedett, már a koronavírus járvány előtt is
– mondta Širić, s hozzátette, hogy a növekedés 2019-ben 21 százalékot tett ki világszinten.
A tavalyi adatok azt mutatják, hogy a fejlett e-kereskedelemmel rendelkező országok erőteljes fejlődést produkáltak, ám ez százalékosan nem volt annyira látványos, mint a felfutó/fejlődő országokban tapasztalható. Horvátországban például a növekvés 200 százalék volt.
Širić a továbbiakban elmondta, hogy a rendelkezésre álló adatok szerint az e-kereskedelem az EU szintjén tavaly 31 százalékkal volt nagyobb, mint egy évvel korábban.
A zágrábi cég a legkisebb a kontinens négy e-kereskedelemre specializált csomagolóanyag-gyártó cégének, és ugyanúgy csúcstechnológiával rendelkezik, mint a többiek.
Ennek tükrében nem meglepő, hogy évi 200 millió darabos termelésének 92%-át exportálja.
Miután a Modepacknál a bérek jelentősen meghaladják a horvát átlagot, nincs gondjuk a munkaerővel. A tulajdonos elmondása szerint tavaly 2539 jelentkező volt a 12 meghirdetett új állásra.
-
Koszovó1 nap telt el azóta
KOSZOVÓI ELNÖK: Szerbiának nincs helye az európai nemzetek között, plusz 1 kecske
-
English4 nap telt el azóta
HYPOCRITICAL PROTEST: 52 Serbian and 41 KFOR soldiers injured in Kosovo, including Hungarians
-
Szlovákia2 nap telt el azóta
GLOBSEC 2023: Szlovák biztonságpolitikai fesztivál, amelyre az egész világ odafigyelt
-
Szerbia5 nap telt el azóta
ÁLSÁGOS TÜNTETÉS: Koszovóban 52 szerb és 41 KFOR-katona sérült meg, magyarok is +18