BEKAVART A JPOST: Az egyik vezető izraeli lap miatt lefasisztázták Horvátországot

Utolsó módosítás:

Diplomáciai feszültséget okozott Horvátország és Bosznia-Hercegovina között a Jerusalem Post cikke. Az izraeli lap szerint a horvát államfő azt mondta, hogy Bosznia-Hercegovina instabil állam és a militáns iszlám ellenőrzése alatt áll, amelyet az Iránhoz és a terrorista szervezetekhez köthető emberek irányítanak. Ez állítólag az izraeli államfővel tartott közös sajtóértekezleten hangzott el.

A horvát cáfolat

Kolinda Grabar-Kitarović horvát újságíróknak úgy nyilatkozott: semmi ilyet nem mondott sem Reuvén Rivlin izraeli államfőnek, sem Benjámin Netanjahu kormányfőnek.

A horvát elnök állítása szerint ő csak arról beszélt, amennyi a közös sajtótájékoztatójukon is elhangzott.

Eszerint Grabar-Kitarović azt szeretné, ha Bosznia-Hercegovina mielőbb az Európai Unió tagjává válna.

Nem tudom, honnét ez a nyilatkozat, mert nem beszéltem egyetlen újságíróval sem, nem adtam interjút, kivéve azt a sajtótájékoztatót, amelyen önök is jelen voltak

– mondta a horvát újságíróknak Grabar-Kitarović szerdán.

Mérges reakciók

A cikk miatt a háromtagú boszniai államelnökség horvát és bosnyák tagja, Željko Komšić és Šefik Džaferović élesen bírálta a horvát kormányfőt állítólagos kijelentése miatt.

A horvát nemzetiségű Komšić szerint nem Bosznia-Hercegovina, hanem Grabar-Kitarović instabil.

Sajnálom, hogy a horvát elnökasszony brutális hazugságokat terjesztett Bosznia-Hercegovináról, és ezzel tovább folytatja a propaganda tevékenységet.

A bosnyák Džaferović szerint az “agresszív és xenofób horvát vezetés” hazugságokat talál ki Bosznia-Hercegovina és a bosnyákok esetében, ami “magán viseli a fasizmus összes elemét”.

A bosznia-hercegovinai elnökség bosnyák tagja azt tanácsolta a horvát államfőnek, hogy foglalkozzon inkább a hazájában egyre inkább növekvő radikális hangulattal és a horvátországi militáns újfasiszta szervezetekkel.

Az ügy miatt Szarajevóban a külügyminisztériumba kérették a horvát nagykövetet.

Visszavont állítás

A horvát sajtó megkereste a Jerusalem Post újságíróját, aki megpróbálta csökkenteni cikke következményeinek súlyát.

Az ausztráliai származású Greer Fay Cashman a zágrábi Večernji listnek úgy nyilatkozott, hogy a horvát elnökasszony csak egyetlen alkalommal említette meg Iránt, amikor az onnan származó migránsokról beszélt.

A cikket jegyző újságírónő azt is elismerte, hogy a horvát elnök nem hozta összefüggésbe Bosznia-Hercegovinát Iránnal és a terroristákkal, és a nyilatkozatai csak azokra a migránsokra vonatkoztak, akik Bosznia-Hercegovinában tartózkodnak.

Horvát sajtójelentések szerint a JPost visszavonta a horvát elnök izraeli látogatásával kapcsolatos inkriminált mondatot, amelyet törölt is a cikkből.

De most már késő! Sikerült ugyanis jól egymásnak ugrasztania a zágrábi és a szarajevói vezetést.

A szájkarate elhagyása

Az utóbbi időben Bosznia-Hercegovinában egyre gyakoribbak a Horvátországgal kapcsolatos kemény kijelentések.

Kolinda Grabar-Kitarović horvát elnök szerint ezért eljött az ideje annak, hogy Horvátország felülvizsgálja kapcsolatát Bosznia-Hercegovinával.

Horvátország új külügyminisztere ugyanakkor megpróbálta csillapítani a helyzetet, bár beismerte, hogy Horvátország minden szomszédja esetében rendelkezik nyitott ügyekkel.

Gordan Grlić Radman úgy nyilatkozott, hogy Bosznia-Hercegovina gyönyörű ország, amely sokat szenvedett. Ezért békére, stabilitásra és egyenlőségre van szüksége az ott élő népek esetében, ami végsősoron Horvátország érdeke is.

MTI/BALK, fotó: Jerusalem Post



Varga Szilveszter

Varga Szilveszter

1989-1991: az Újvidéki Rádió munkatársa, a BBC magyar adásának és a Magyar Rádiónak a tudósítója. 1991-2000: a Magyar Rádió munkatársa, 1993-1996: a Magyar Rádió belgrádi tudósítója. 1997-2005: a Beta Hírügynökség budapesti tudósítója, 2003-2018: a Hír Televízió munkatársa, 2018-tól Aegon Prémium, megtakarítási tanácsadó, privátbankár, 2019-től a BALK főszerkesztője

Mondd el a véleményedet!