NYÁRI DÍJSZABÁS: A nyári hónapokban többet kell fizetni a horvát autópályákon

Utolsó módosítás:

A horvát autópálya-kezelő vállalatok bevétele tavaly meghaladta a 3 milliárd kunát. Ez annak is köszönhető, hogy tavaly egyes autópályaszakaszokon bevezették a “nyári díjszámítást”. Hivatalos közlés szerint az újfajta díjszámítás a szektorban működő cégek finanszírozásának elfogadott módja.

Horvátországban tavaly 82,6 millió gépjármű közlekedett az autópályákon, ami 3,4 százalékkal több, mint 2017-ben, az ebből származó bevételek pedig meghaladták a 3 milliárd kunát (128 milliárd forintot). A bevételek növekedéséhez hozzájárult az is, hogy a tavalyi évtől nyáron többet kell fizetni az autópályák használatáért.

Tíz százalék a szezonális felár

A horvát utak kihasználtsága a nyári időszakban a legnagyobb, a nyári hónapokban az egész éves forgalom 40% zajlik. Egyes szakaszokon akár háromszor is több autó közlekedhet, mint az év más időszakaiban.

Ezért Horvátországban június 15-e óta három hónapig “nyári díjszabás” van több útszakaszon is. Például Zágráb és Split között az úthasználati díj a korábbi 181 kuna helyett 200 kuna, ami közel 9000 forintnak felel meg. A Zágráb-Fiume útvonal olcsóbban megúszható, az a nyári szezonban mindössze 77 kuna, azaz körülbelül 3500 forint.

Természetesen csak egy irányba, visszafelé pontosan ugyanennyi.

Megduplázzák a ráfordításokat

2018-ban az autópályákra 677 millió kunát (29 milliárd forint) költöttek, 2019-ben ezt szeretnék megduplázni, és 1,2 milliárd kunára (51,4 milliárd forint) növelni a befektetéseket.

Az autópályák mellett 75 pihenőhellyel rendelkező benzinkút, 124 pihenőhely, 26 étterem és 11 hotel van.

Trükkös kamerázás

Az autópályákon 2018-ban 14%-kal emelkedett a balesetek száma, a halálos áldozatok száma pedig 50%-kal nőtt. Összesen 2801 baleset volt, amelyben 565 személy szenvedett sérüléseket, és 34 halt meg.

A szabálytalanságok és a balesetek számának visszaszorítására a horvát rendőrség és a horvát autópálya-kezelő vállalat 2020-tól újfajta traffipaxot, úgynevezett átlagsebesség-mérő rendszert telepít majd a horvát autópályákra, addig pedig trükköznek egy kicsit azzal, hogy kamerának álcázott üres dobozokat is kihelyeznek. (MTI/BALK)



Varga Szilveszter

Varga Szilveszter

1989-1991: az Újvidéki Rádió munkatársa, a BBC magyar adásának és a Magyar Rádiónak a tudósítója. 1991-2000: a Magyar Rádió munkatársa, 1993-1996: a Magyar Rádió belgrádi tudósítója. 1997-2005: a Beta Hírügynökség budapesti tudósítója, 2003-2018: a Hír Televízió munkatársa, 2018-tól Aegon Prémium, megtakarítási tanácsadó, privátbankár, 2019-től a BALK főszerkesztője

Mondd el a véleményedet!