Horvátország
TUDATHASADÁSOS MINDENNAPOK: Mindenki nyaralásra készül a két éves “koronavírusos tömlöc” után
A mindennapi élet és a médiumok által festett kép egyfajta “páneurópai tudathasadásra” utal: miközben a politikai elitek kényszerpályán mozognak, és arra kényszerítik a (Keletet és a) Nyugatot, hogy rituálisan a kardjába dőljön. A köznép pedig szívja ugyan a fogát az elszabaduló létfenntartási költségek miatt, de csökönyösen ragaszkodik ahhoz, hogy élje a saját életét. Ahogy jelenleg állnak a dolgok, mindenki nyaralni készül a két éves “koronavírusos tömlöc” után, focimeccsre, koncertre jár, de a kocsmák és a klubok sem üresek.
Eszem, tehát vagyok
Szűkebb pátriám, a picinyke Horvátország sem kivétel az általános szkizofrénia alól. Az ország – amelyre ugyancsak rájárt a rúd a koronavírus-járvány közepette bekövetkező két erős földrengés formájában, amit csak tetézett az ország északi részeit mostanság rommá verő, elképesztő jégeső – nem hagyja magát.
Hiába a sajtó, a portálok, a tévéadók napi szintű botrány- és háborús beszámolói, valamint a közelgő világégés idegborzoló ecsetelése – az emberek igazából tesznek rá.
Zágrábban például a Dinamo stadionjában, 50 ezer néző előtt idén is megtartották a “katolikus Woodstockot” – még a füvet is megtaposták. Az emberek – akik kevésbé katolikusok – közben sorban állnak egy szemfüles belgrádi által nyitott gombócbár előtt, ezzel párhuzamosan a “suttogó marketing” terjeszti az újzágrábi, azaz az utrinai piacon található Pita Cut jó hírét.
Náluk eredeti bosnyák recept alapján, sütőharang alatt készített burekot, és mindenféle egyéb sós finomságot lehet vásárolni, igaz nem kis pénzért. Annyit elárulok, hogy a titok a hagyományos, kézzel húzott tésztában van, ami semmivel sem rosszabb a Szarajevóban kapható origináltól.
A nap híre – helyi szinten legalábbis – viszont mindenképpen az, hogy megalakult a zágrábi Dinamo szurkolóinak, a Bad Blue Boysnak a női szekciója, a Bad Blue Girls. A “kék rosszlányok” testülete csajokat, anyákat és nagymamákat hivatott tömöríteni, a szent cél, a zágrábi focicsapatnak történő szurkolás érdekében. Hogy az utcai csetepatékban is részt számítanak-e venni, arról még nem érkezett hír.
Sárga irigység nélkül nem megy
Bár ezt senki sem meri nyíltan bevallani, az ukrán frontról érkező híreknél jóval nagyobb érdeklődést váltott ki országszerte a legmagasabb horvátországi fizetések listája.
Szokás szerint, megint a horvát Index kavart be, azzal az állítással, hogy az omišalji LNG-terminált üzemeltető, spliti Golar Viking managementje fizeti ki a legmagasabb átlagfizetéseket Horvátországban, azaz havi 778 670 kunát, ami több, mint 40 millió forintnak felel meg. (A horvát LNG-hajó korábban a Golar Viking nevet viselte).
Ezt a 100 ezer eurót kicsivel meghaladó fizetést két szerencsés egyén tudhatja magáénak, amivel messze meghaladja a második helyen végző, szintén spliti ingatlanigazgató cég a Mejaši prvi által fizetett nettó havi 86 ezer kunát (11+ ezer euró). A harmadik és negyedik a jövedelem tekintetében a GlaxoSmithKline (11 alkalmazott) és a Sanofi- Aventis (44 alkalmazott) külföldi gyógyszeripari konszernek horvátországi leányvállalatai, amelyek átlagosan 61 700, illetve 47 400 kuna (7 és 6 ezer euró körül) nettó fizetést fizetnek.
Az ötödik a Microsoft Hrvatska 6 ezer euró körüli átlagos havi bérrel, és így tovább.
Az LNG-esek azonnal reagáltak, mondván, hogy a cégnek nem két, hanem 65 alkalmazottja van, akik 2021-ben havonta átlagosan 24 ezer kunát (kb. 3 ezer euró) kaptak kézhez. Miután az Index “lelkendezését” rágalomnak minősítették, lehet, hogy sajtóper lesz a dologból.
A hírek között a futottak még kategóriában van az a bejelentés, hogy Ivo Josipović ex-köztársasági elnök nyolc hónapra felfüggesztette minden egyéb tevékenységét(?), mert John Lennonnal foglalkozó operát komponál. Mint már volt szó róla, őrült világban élünk. Azt viszont nem tudjuk, hogy szereti-e a halászlét?
Horvátország
Jön az új BMW, kínai-horvát-magyar akkumulátor csomaggal?
A müncheni IAA mobility vásáron történt, hogy a köztudomásúan bajor BMW és a kínai EVE Energy szerződést írt alá, amelynek értelmében a Neue Klasse-t, a híres BMW 3-as vonalának elektromos változatát a kínai gyártó akkumulátor csomagjával látják el. Miután ugyanez a rendezvény folyamán írták alá a horvát Rimac és az EVE együttműködési megállapodását, nem volt nehéz kitalálni, hogy a Neue Klasse-ban nemcsak kínai, de horvát technológiai is lesz. Esetleg magyar is, mert az EVE debreceni akkugyára nyilván benne van a képletben.
Mit gondol a horvátországi tudósító?
A BALK feltűnően mogorva, mondhatni blazírt tudósítója szerint egyértelmű, hogy a brüsszeli hisztérikus regulatíva kijátszása érdekében járják a fátyoltáncot. A BMW, ha játékban, illetve ha egyáltalán életben akar maradni, nem kerülheti meg a kínai beszállítót.
A kvázi horvát-magyar eredetű akkupakkra azért van szükség, hogy félig-meddig európai eredetűnek lehessen feltüntetni a dolgot, ezzel biztosítva lehet, hogy Guy Verhofstadt nem kap sikoltozva szívéhez az Európai Parlamentben. A Rimac természetesen lelkendezik, mert bódító pénzszaga van az egésznek.
Ha valaki kíváncsi rá, a hivatalos nyilatkozat szerint a Rimac 2027-et és az európai akkumulátor-cellagyártás megkezdését látja a két vállalat közötti együttműködés csúcsának.
– Az EVE a cellagyártásra összpontosít, míg a Rimac Technology a nagy mennyiségű akkumulátormodul és cellatároló platform fejlesztésére és gyártására
– áll a nyilatkozatban. Rimacék azt is elárulták, hogy az Eve Energy világszerte a lítium-ion akkumulátorok egyik legfontosabb gyártójaként ismert, és ugyanakkor vezető szerepet tölt be a 46XX hengeres cellaformátum terén, amely számos előnnyel rendelkezik más típusú akkumulátorokkal szemben.
Azok számára, akik egy szót sem értenek a technomaszlagból a horvát cég elmagyarázta, hogy a 46-os szám a hengeres cellák átmérőjére utal milliméterben, az “XX” pedig ezek magasságát jelzi.
A 46xx hengeres cellák egyik legfontosabb előnye, hogy megfelelnek a hőterjedésre vonatkozó változó előírásoknak – a lítium-ion akkuk egyik csúf szokása, hogy üzem közben hőt termelnek, és ezzel összhangban felpuffadnak.
A henger alakú formátum a szakik egybehangzó véleménye szerint alkalmas az optimális hőkezelésre, ami kulcsfontosságú az elektromos járművek biztonsága és megbízhatósága szempontjából.
Az akkumulátorcellákat a Rimac Technology 46xx platformjához használják majd, amely versenyképes áron és teljesen testreszabható konfigurációkkal lehetővé teszi a nagy teljesítményű akkumulátor-rendszerek működését (Forrás: Rimac)
Maga Mate Rimac – a horvát elektromos fősámán, akit hol Nikola Teslához, hol Elon Muskhoz hasonlítanak -, a jövőbe révülve azt mondta, hogy “az EVE Energy az elsődleges lítium akkumulátorok egyik legnagyobb gyártója a világon, és az akkumulátor cellatechnológia terén szerzett óriási tapasztalatát bocsátja a partnerek rendelkezésére.
– A lítium akkumulátorok fejlesztése iránti elkötelezettsége tökéletesen illeszkedik az elektromos járművek ágazatának átalakítására és az energiatárolásra vonatkozó elképzelésünkhöz. Örömmel jelentjük be ezt az együttműködést, amely hosszú távon megbízható partnert biztosít a 46XX platformunk számára
– mondta Mate Rimac, hej regő rejtem.
Apróságok
Miután a fenti téma kimerítettnek tűnik, azon somolyogtam, hogy Vajdaságban (mi echte, tősgyökeres déliek névelő nélkül tituláljuk a világ e szegletét) ezt az egész hercehurcát batribiznisznek tudnák be, mint ahogy Debrecenben, egyebütt az anyaországban, nem akkugyár, hanem batrigyár épül. Ehhez nyilván Balkanac kolléga is hozzá tudna szólni, “telepi dzserekként”, ám attól tartok, hogy ő még mogorvább és blazírtabb mint az alulírott.
Viszont, ha már ilyen ex-jugoszláv vizekre eveztünk, azt is elmondom, hogy ma tudtam meg, hogy a zágrábi Ledo fagyigyár egyidős velem, azaz 65 éves. A korporációs ünnepi maszlagból kiderült, hogy az első Ledo által gyártott fagyi a Snjeguljica, azaz Hófehérke volt, egy príma minőségű pálcikás vaníliafagyi, abszolút utolérhetetlen ízű csokimázzal. (Figyelem! Aki azt merészeli mondani, hogy jégkrém, azonnal ledöföm! Szerk. megjegy.: Hordósi kollégával kellene megbeszélni a párbaj időpontját!)
Különben tiszteletre méltó korán kívül, igen kevés a hasonlatosság köztem és a Ledo gyár között. Ők rengeteg pénzt kerestek, én nem, őket megvásárolta pár évvel ezelőtt egy nagy nemzetközi multi, utánam senki sem érdeklődött üzletileg.
Persze, szeretném azt hinni, hogy nincs az a pénz a világon, amiért megvásárolnának, pláne most, hogy már lassan Kháron számára gyűjtögetem az obulusokat, de hát sose lehet tudni. Ronaldo is elment focizni Szaúd-Arábiába…
-
Koszovó3 nap telt el azóta
Lelőttek egy rendőrt Koszovóban, akár magyar katonák élete is veszélybe kerülhet
-
Montenegró6 nap telt el azóta
Szerbiai állampolgárok ásták az alagutat Montenegróban, 19 fegyver tűnt el
-
English6 nap telt el azóta
Turkish companies bypass the Western sanctions, USA tappes their head
-
Szerbia2 nap telt el azóta
Vučić etnikai tisztogatásról beszélt, Moszkva szerint Koszovó potenciális veszélyt jelent