ORDET Dödar: Oppositionsjournalister kan orsaka den serbiska presidentens död

Senast uppdaterad:

albanskArabicvitryskabosniskBulgarianKatalanskaFörenklad kinesiska)KroatisktjeckdanskaDutchEnglishestniskaFinnishFrenchgeorgianskGermangrekiskungerskaIndonesianItalianJapaneseKoreanmakedonskapolskarumänskaRussianserbSlovakslovenskaSpanishSwedishteluguThaiturkiskaukrainska

Den serbiska presidenten Aleksandar Vučić lagades in på sjukhus för hjärt- och kärlsjukdomar. Det serbiska presidentkontoret meddelade i ett uttalande till folket i landet att Vučić hade tagits in på den mest prestigefyllda serbiska medicinska institutionen, Belgrads militära universitetssjukhus, för hjärt- och kärlsjukdomar. Enligt en rapport senare är Vučics tillstånd stabilt, men han kommer att tillbringa resten av veckan på sjukhus. Den serbiska presidenten försäkrade sig själv att han skulle vara fullt förlovad på måndag. Men varför gick pumpen upp? Det visar sig direkt.

Högt blodtryck

Det har varit en öppen hemlighet i Serbien att Aleksandar Vučić lider av högt blodtryck.

Den serbiska pressen hade tidigare sagt att Vučić inte hade tid för sig själv på grund av det många arbete som gjorts, vilket är en av orsakerna till hans höga blodtryck.

Enligt läckande nyheter når den serbiska presidentens systoliska blodtryck ibland 200, och ibland har han arytmier.

Det är därför du alltid tar C-vitamin och magnesium med dig. Dessutom är han på kontinuerlig terapi, vilket enligt serbiska rapporter betyder att han tar en handfull läkemedel.

Det är inte vanligt att informera allmänheten om att Vučić har blivit sjuk flera gånger i sitt presidentval på grund av för mycket arbete, vilket krävde snabb medicinsk intervention.

Den serbiska presidentens hälsa tas om hand av en grupp läkare som påstås inkludera en rysk medlem.

Den serbiska presidenten röker inte och föredrar alkoholhaltiga drycker än rött vin.

Den 49-åriga Vučić, en fan av Crvena Zvezda, hade tidigare varit aktiv i fotboll själv, men hade övergivit den sedan han blev landets premiärminister och sedan statschef.

Han är en stark man

Försvarsminister Aleksandar Vulin, som är Vučics högsta exalter, är övertygad om att den serbiska presidentens hälsa kommer att återställas.

Jag är säker på att allt kommer att gå bra, inte för att du lyssnar på läkarna, utan för att Aleksandar Vučić är en stark och hårdhårig man

Vulin berättade för Pink TV, en serbisk gårds-tv. Försvarsministeren tillade att den serbiska presidenten sov lite och vilade.

Han ber bara om medicinsk hjälp om han behöver och återgår till arbetet snabbare än läkarna rekommenderar.

Tillsammans med detta är Aleksandar Vučić på väg till jobbet efter ett sjukhusbesök i helgen. Den serbiska presidenten informerade de oroliga människorna med ett handskrivet meddelande.

LÄSER DU DETTA? BALKANISK ABSORPTION: Statyn, som är en symbol för Belgrad, kan inte representera en serbisk man, utan en albansk man

Tack till VMA-läkare och personal. Tack till alla som var oroliga. Jag har varit i full verksamhet sedan måndag.

VMA (Vojnomedicinska Akademija) är den serbiska arméns universitetssjukhus, som anses vara den mest prestigefyllda serbiska medicinska institutionen i Serbien.

Därefter är den enda frågan varför Aleksandar Vučić just har lagt in på sjukhus. Pro-regerings tidningar vet redan svaret.

Woodrow Wilson och vapnen

Vučics illamående har kopplats samman av nära media och regeringsvänliga analytiker, liksom av några regeringsmedlemmar som har ifrågasatt den serbiska presidenten i "olämpliga termer" om sin fars far.

Den serbiska oppositionspressen har attackerat inrikesminister Nebojša Stefanović i månader eftersom hans far sålde vapen till Saudiarabien som hans företag hade erhållit till ett pris från ett statligt ägt företag.

Portalen, kallad Arms Watch och baserad i Bulgarien, har nyligen behandlat tre storskaliga artiklar om vapen från Serbien till Mellanöstern. Ganska exakt för Saudiarabien, Yemen och Syrien.



I sin tredje analys av serbiska vapen rapporterade Arms Watch att det serbiska vapenhandelsavtalet med saudierna förhandlades fram av Branko Stefanović, far till den serbiska inrikesministern, på uppdrag av ett privat företag som heter GIM.

N1 Television, som ses som munstycket för den serbiska oppositionen, och hela oppositionspressen vid den tiden, bröt eld på Nebojša Stefanović och har fortsatt att fokusera på den serbiska inrikesministerns roll i vapenhandel med Saudiarabien.

Den serbiska presidenten försvarade inrikesministern efter invigningen av Belgrads Avenue som heter Woodrow Wilson.

Du kommer inte att förstå detta eftersom du inte vill förstå det, så jag berättar för de andra. Jag sa att den här personen inte är företagets styrelseledamot eller ägare, så han tjänar inte vinst. Ingen användning. Du kanske jobbar där - vem vet - då är det i ditt intresse. Nu hör jag att han inte ens arbetar där, så vad är problemet?

Enligt den serbiska presidenten finns det inget brott.

Jag ber Anti-Corruption Agency om att granska ärendet och undersöka om det var intressekonflikt eller inte! Så det fanns inget stort brott, allt du behöver göra är att titta på vad intressena var.

Den serbiska presidenten, uppenbarligen upprörd av journalistiska ingripanden, hade en konversation med en reporter för N1 Television, som pekade på dokumentet på en mobiltelefon, över ett tidigare publicerat dokument.

LÄSER DU DETTA? NORGE-MODELLEN: Istället för anslutning är det bara ett partnerskap för länderna på Balkan

Han förmedlades av journalister

Enligt pro-regeringspress och regeringsvänliga experter har oppositionsjournalister provocerat den serbiska presidenten, särskilt den som satte telefonen i ansiktet.

Han sa att han hade en telefonattack på honom.

Detta är yttrandet från Nebojša Krstić, en pro-regeringsanalytiker som också har dykt upp på Pink Television.

Reportern tryckte på telefonen under presidentens stol för att se om han hade sett den. För att göra det säger presidenten att jag inte ser det bra, mina glasögon är inte bra, läs det. Journalisten läser vad presidenten ber honom läsa, så att vi alla vet vad det handlar om. Vad reportern säger är låt oss inte ha kul längre.

Journalisten använde inte faktiskt uttrycket "låt oss ha kul", utan en mildare form av ett mycket grovare ord, vilket inte heller beror på god smak.

Varning! Han riktade ord till republikens president att han kunde berätta för sina vänner när han spelade fotboll eller när han drack öl efter fotboll.

Enligt vice borgmästare i Belgrad, Goran Vesić, talade oppositionsjournalisten felaktigt med den serbiska presidenten.

De kunde se att några timmar innan republikens president infördes på sjukhuset, satte N1-journalisten Miodrag Sovilj telefonen i stolen och talade med honom på vägen, vilket är en skam.

- sa Vesic.

Farazon

Kartläggning av medierelationer i Serbien förtjänar en studie med flera volymer.

Det finns många utländska sponsrade webbplatser, tidningar och TV i Serbien, allt från ryska Sputnik till CNN-finansierade N1 Television.

LÄSER DU DETTA? 100 ÅR EFTER TRIANON Orban och Stora Ungern: Varför exploderade kroaterna?

N1 i Serbien uppträder på samma sätt som den serbiska presidenten som CNN gör med den amerikanska presidenten. Det vill säga, det amerikanska demokratiska partiet är en utdragen hand.

Som svar på N1-rapporter kommenterade han att tolkningen av Vučic sjukdom och sjukhusvistelse "hotar journalisternas säkerhet och sätter press på media" som svar på regeringens anklagelser.

Vesna Mališić, den välkända redaktören för veckan NIN i Belgrad, sa att pro-regeringsmedierna startade i farliga vatten.

Det mest skrämmande med denna berättelse är tolkningen av ärendet, som nästan försöker anklaga N1 för att ha mördat presidenten. Det är väldigt farligt och vi är rädda för att vi befinner oss i en farazon.

Enligt Mališić borde vi sluta här nu, annars "kommer djävulen att ta allt".

För vi vet aldrig vad slutet på det blir. Vi har mycket dåliga erfarenheter av att stimulera och stödja våld.

De på Balkan är förmodligen medvetna om att ordet dödar, och många av journalisterna under 1990-talet kunde ha ställts på bänken för uppmaning till mord.

Men ordet var borta och gärningen var borta.

Varga nyår

Varga nyår

1989-1991 är stipendiat på Radio Novi Sad, korrespondent för BBC ungerska sändning och ungerska radio. 1991-2000: en medlem av den ungerska radion, 1993-1996: en korrespondent för den ungerska radion i Belgrad. 1997-2005: Beta News Agency Budapest Correspondent, 2003-2018: News Television Associate, 2018 Aegon Premium, Sparkkonsult, Private Banker, 2019 Chefredaktör för BALK

Berätta vad du tycker!

Dela med HINDRAcent!