Koszovó
ELBESZÉLNEK EGYMÁS MELLETT: Chollet a Twitteren követelte a rendszámtáblákra vonatkozó koszovói intézkedések elhalasztását

Derek Chollet amerikai helyettes államtitkár a Twitteren közölte, hogy telefonon beszélt a koszovói albán miniszterelnökkel, és hogy kultiválta vele az amerikai-koszovói barátságot. Néhány órával korábban Albin Kurti tett közzé egy bejegyzést ezzel kapcsolatban, diplomáciai közhelyek mögé rejtve a lényeget.
Derek Chollet, akit a magyar sajtó külügyi tanácsadóként is emleget, megerősítette, hogy telefonon beszélt Kurtival. A csevegésre azt követően került sor, hogy az Európai Unió Brüsszelbe szólította a koszovói miniszterelnököt és a szerb államfőt, aki a koszovói szerbek ihletett képviselője, és úgy általában a szerb nép “legnagyobb védelmezője”, vagy legalábbis annak képzeli magát.
Az amerikai helyettes államtitkár valószínűleg nem örült Kurti bejegyzésének, mert félretette a bájolgást, és sutba vágta a diplomáciai közhelyszótárt, vagyis köntörfalazás nélkül ismertette az amerikai álláspontot.
– írta a Twitteren az amerikai államtitkár, ami után eléggé nyilvánvaló az amerikai álláspont, de ha esetleg Pristinában ennyiből nem értettek volna, Chollet felállított egy diplomáciai képletet is, amely szerint Kurtinak – mivel, hogy vele folyt a telefonos eszmecsere – a Szerbiával történő párbeszédre kellene fókuszálnia, ami Koszovó esetében a legjobb út az európai és az euroatlanti integráció felé.
Az utóbbi mondat akár közhely is lehetne, de a szövegbe beiktatott egyenlőségjel arra utal, hogy a Koszovó szponzorának számító Egyesült Államokban nem örülnének a Szerbiával történő párbeszéd további halogatásának, amiből pedig az következik, hogy Kurti nem utasíthatja el a brüsszeli behívóparancsot.

Mint már korábbi cikkünkben jeleztük, a koszovói (albán) miniszterelnök észtországi látogatását követően arról írt a Twitteren, hogy őszinte és fontos megbeszélést folytatott Chollettel.
Kurti ezzel kapcsolatban elővette a régi mantrát, amely szerint a kapcsolatok teljes rendezése érdekében megállapodást kell kötni Szerbiával, aminek a középpontjában csakis a kölcsönös elismerés állhat, a koszovói biztonsági helyzetre és a jogállamiságra összpontosítva.
Ez a mantra most nem jött be.
Fatbardha Krasniqi a pristinai Gazeta Metro munkatársa, erre reagálva a Twitteren megjegyezte, hogy ez már nem az első eset, amikor a koszovói miniszterelnök mást mond, mint az amerikai külügyi tanácsadó.
Kapcsolódó cikk
Josep Borrell európai fődiplomata pénteken úgy fogalmazott hogy a most kialakult helyzet az utóbbi tíz év legsúlyosabb válsága, miután a pristinai kormány hétfőtől 150 eurós büntetéssel fenyegeti a rendszámtáblák lecserélésének ügyében vele szembeszegülő szerbeket.
Az amerikai kormányközeli Szabad Európa Rádió közben úgy értesült, hogy nem vasárnap, hanem várhatóan november 21-én, hétfőn találkozik Albin Kurti koszovói miniszterelnök és Aleksandar Vučić szerb államfő.
Szerbia
A szerb elnök fejében megfordult, hogy pénteken kidobja a nyugati közvetítőket

A pénteki sokk után a szerb elnök egészen kiegyensúlyozottan ült ki hétfőn a televíziókamerák, és ezáltal az ország népe elé. Ezúttal már konkrétumokat is megtudtunk arról, hogy milyen következményei lehetnek annak, ha Szerbia nem fogadja el azt a tíz pontos listát, amelyet ugyan francia-német tervként szokás emlegetni, de az amerikai közreműködés miatt nyugodtan lehet nyugati tervnek nevezni. Aleksandar Vučić szerb szempontból sok kedvezőtlen fejleményről számolt be, de végül egy jó hírrel is tudott szolgálni, és azzal vigasztalta meg a népét, hogy újabb “aranymezőt” találtak Szerbiában, rövid időn belül immár a másodikat. Aranyásásba most nem kezdünk, inkább maradunk a “kevésbé aranyos” politikánál.
A nyugati terv, az utolsó pont és a preambulum
A péntektől hétfőig eltelt időszakban a szerbiai lapok és hírportálok nyilvánosságra hozták a tízpontos francia-német, illetve nyugati tervet, amely valójában csak kilenc pontos, mert a tizedik pont technikai jellegű, amely azt tartalmazza, hogy a felek az Európai Unió elnökletével közös bizottságot hoznak létre, hogy figyelemmel kísérjék az alább ismertetésre kerülő javaslat végrehajtását.
Némileg fontosabb a tizedik pont és egyúttal a nyugati terv zárómondata, amely szerint mindkét fél megerősíti az elkötelezettségét az összes korábbi megállapodás végrehajtására, amivel teljesülhet a szerbek erre vonatkozó sokszor elismételt követelése, de hol vagyunk még attól!
Mielőtt belemennénk a további részletekbe, állapítsuk meg, hogy a nyugati terv konkrétan nem mondja ki, és ezáltal nem is részletezi a Szerb Községek Közösségének létrehozására vonatkozó kötelezettséget Koszovó részéről, erre csak némi utalást tesz, de semmiféle teendőt vagy határidőt nem állapít meg Koszovó számára.

NEM MELLÉKES KÜLSŐSÉG: A szerb elnök televíziós nyilatkozata, szembetűnő, hogy a háttérben ott áll az uniós zászló is (Forrás: Instagram)
Másrészt viszont nem mondja ki szó szerint, hogy Szerbiának el kell ismernie Koszovó függetlenségét, viszont az első kilenc pont úgy kezeli Koszovót, mintha az elismerés megtörténne, illetve már megtörtént volna. Vagyis nem hozták kellemetlen helyzetbe a szerb elnököt azzal, hogy alá kelljen írnia Koszovó függetlenségének elismerését, viszont “de facto” Koszovó függetlenségével találja magát szemben a szerb államfő, a szerb kormány és a szerb közvélemény a javaslat minden pontjában.
A dokumentum néhány mondatos preambuluma a béke megőrzésére vonatkozó kötelesség felemlegetésén túl azt tartalmazza, hogy a béke megőrzésének három alapvető feltétele van: a határok sérthetetlensége, a nemzeti kisebbségek védelme, valamint a területi integritás és a szuverenitás tiszteletben tartása.
A nyugati javaslat elfogadásával a szerbek tehát beleegyeznek, vagyis beleegyeznének abba, hogy Szerbia és Koszovó között határok lesznek, és nem adminisztratív vonalak, mint ahogy ezt szerb részről eddig szerették emlegetni.
A nemzeti kisebbségek védelmére történő utalás ugyanakkor azt jelenti, hogy Szerbiában az albánokat, Koszovóban pedig a szerbeket tekintik nemzeti kisebbségnek, ezt a békát a Koszovó északi területein élő szerbeknek kell lenyelniük, mert ők sohasem tekintették magukat nemzeti kisebbségnek, hanem Szerbiához való kötődésük alapján a többségi nemzet részének, miután a szerbiai alkotmány szerint Koszovó Szerbia része.
A harmadik, leginkább kruciális változást a területi integritás és szuverenitás tiszteletben tartására történő utalás hozza, miután Koszovónak lesznek határai, ezzel lesz területi integritása is, amelyet tiszteletben kell tartani, így viszont sérül az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1244-es határozata, amely kimondja Szerbia területi integritását a sérthetetlenségét. Efelett tehát lazán átléptek a javaslat készítői, vagy szebben fogalmazva “túlhaladottnak tekintették” az említett BT-határozatot.
A preambulum ezt követően “nagylelkűen megállapítja”, hogy a történelmi tények alapján eljárva, és a felek alapvető kérdésekben kifejtett eltérő nézeteinek előzetes megítélése nélkül, mint például a státusz kérdése, azzal a szándékkal állapodnak meg az érintettek az elfogadásra kerülő nyugati javaslatban, hogy megteremtsék a szükséges feltételeket az aláíró felek együttműködéséhez az érintett népek érdekében.
A maradék kilenc pont
Ezek után nem részletezzük, hanem csak ismertetjük a maradék kilenc pontot, mert az előbbi fejezetben elmondtuk a lényeget, ami ezt követően következik, az csak a “lényeg cifrázása”, valójában nem is egy jogi dokumentumba, hanem egy “non paperbe” ültetve.
l. pont
A felek kölcsönösen normális, jószomszédi kapcsolatokat alakítanak ki az egyenlő jogok alapján.
Mindkét fél kölcsönösen elismeri a vonatkozó dokumentumokat és nemzeti szimbólumokat, beleértve az útleveleket, okleveleket, rendszámtáblákat és vámbélyegzőket.
2. pont
Mindkét felet az Egyesült Nemzetek Alapokmányában meghatározott célok és elvek vezérlik, különös tekintettel az államok szuverén jogaira, függetlenségük, autonómiájuk és területi integritásuk tiszteletben tartására, az önrendelkezési jogra, valamint az emberi jogok védelmére és a diszkrimináció kerülésére.
3. pont
Az Egyesült Nemzetek Alapokmányának megfelelően a felek egymás között minden vitát kizárólag békés úton rendeznek, és tartózkodnak a fenyegetődzéstől vagy az erőszak alkalmazásától.
4. pont
A felek abból indulnak ki, hogy egyikük sem képviselheti a másikat a nemzetközi szférában, illetve nem járhat el a nevében.
Szerbia nem fogja ellenezni Koszovó tagságát egyetlen nemzetközi szervezetben sem. (!)
5. pont
Mindkét fél támogatni fogja egymás törekvését, hogy az Európai Unió tagja legyen.
6. pont
Habár ez az alapmegállapodás fontos lépést jelent a normalizálás felé, mindkét fél új lendülettel folytatja az EU által vezetett párbeszéd folyamatát, amely jogilag kötelező erejű, átfogó megállapodáshoz vezet a kapcsolatok normalizálására. (!)
A felek megállapodnak abban, hogy a jövőben elmélyítik az együttműködést a gazdaság, a tudomány és a technológia, a közlekedés és az összekapcsolódás területén, az igazságügyi és rendészeti kapcsolatokban, a posta és távközlés, az egészségügy, a kultúra, a vallás, a sport, a környezetvédelem terén, illetve az eltűnt személyek esetében, és más területeken is konkrét megállapodások megkötésével.
7. pont
Mindkét fél szorgalmazza a konkrét megállapodások megvalósítását, az Európa Tanács vonatkozó eszközeivel összhangban és a meglévő európai tapasztalatok felhasználásával a koszovói szerb közösség megfelelő szintű önkormányzatának és a Koszovóban történő szolgáltatásnyújtás lehetőségének biztosítása érdekében (!) meghatározott területeken, ideértve a szerbiai pénzügyi támogatás lehetőségét, valamint a szerb közösség és a koszovói kormány közötti közvetlen kommunikációs csatornákat.
A felek hivatalossá teszik a koszovói Szerb Ortodox Egyház státuszát, és a meglévő európai modelleknek megfelelően biztosítják a szerb vallási és kulturális örökség magas szintű védelmét.
8. pont
A felek állandó missziót létesítenek, amely az érintett kormányok székhelyén helyezkednek el.
A missziók telepítésével kapcsolatos gyakorlati kérdésekkel külön foglalkozunk.
9. pont
Mindkét fél tudomásul vette az EU és más adományozók azon kötelezettségvállalását, hogy speciális pénzügyi támogatási csomagot hozzanak létre a felek közös projektjeihez a gazdaságfejlesztéssel, az összeköttetéssel, a zöld átállással kapcsolatban, illetve más kulcsfontosságú területeken.
A tizedik pontot már a bevezetőben kitárgyaltuk. A missziók telepítésével kapcsolatos utalás ebben a formában szerepel a terv nyolcadik pontjában, az nem a mi megjegyzésünk, a felkiáltójeleket viszont mi tettük ki.
BALK-megjegyzés
Ezeket a pontokat áttekintve aligha lehet kétséges, hogy a nyugati terv úgy beszél Koszovóról, mint valódi államról, amely 2008-ban ugyan önhatalmúlag kiáltotta ki függetlenségét, amit a Hágai Nemzetközi Bíróság 2010-ben hozott, igencsak ellentmondás ítéletével utólagosan szentesített.
Kapcsolódó cikk
HOSSZÚ ASZTAL: Koszovó szolgált példaként Donyeck és Luhanszk függetlenségének kikiáltásához
A szerbek – maga a szerb elnök is – eléggé lesajnálóan nyilatkozgatnak az említett bírósági döntésről, ami persze nem csoda, de ez nem változtat azon, hogy a szerbek lábon lőtték magukat, amikor a nemzetközi bírósági állásfoglalást kérték.
Az sem kétséges, hogy a Hágai Nemzetközi Bíróság említett döntésében találta meg Vlagyimir Putyin orosz elnök az ürügyet az ukrajnai területek függetlenségének kikiáltásához, amelyet aztán a tavalyi népszavazási bohózattal annexióvá minősített át. A Krím-félsziget bekebelezése szimpla annexió volt.
De térjünk vissza a szerb elnökhöz, akinek a tíz pontos nyugati terv, vagy éppen “non paper” nyilvánosságra kerülését követően már nem volt szüksége arra, hogy ismertesse annak pontjait, aki akarta, az már elolvashatta, Vučić így inkább csak magyarázatokat fűzött hozzá a szerb elnöki palotában tartott “sajtótájékoztatóján”.
Szerb elnöki megjegyzések
Aleksandar Vučić azzal kezdte mondandóját, hogy a fenti tervben nehéz olyasmit találni, ami a szerbeket lelkesedéssel töltené el.
A szerb elnök szerint a Szerbiát érintő jelenlegi helyzetet az a nyugtalanság idézte elő, hogy Európa “de facto” háborúban van, bármit is mondanak, és ezért politikai értelemben a Nyugat/Európa nem tolerál semmiféle “kilengést”. Ezért az Európai Unió azt szeretné, hogy a saját udvarában, és mivel a Nyugat-Balkán, tehát Szerbia területe is az ő udvara, az legyen, amit ő akar. (Mellékesen szólva maga a Nyugat-Balkán szókapcsolat is brüsszeli találmány, korábban ez a fogalom nem létezett.)
– jelentette ki a szerb államfő, aki szerint a “Kurti-rezsim” azért provokált incidenseket, hogy Szerbiát egy konfliktusba rángassa bele, hogy aztán felelősnek kiálthassa ki.
– magyarázta el a szerb elnök, hogy miként tekint a koszovói helyzetre, miután ott egyre gyakoribba válnak a szerbek elleni támadások, hétfőn is volt egy ilyen eset.
A nyugati tervvel kapcsolatban a szerb elnök azt mondta, hogy annak elkészítésébe nem vonták be Szerbiát, ki sem kérték a véleményét, a nyugati közvetítők a kész tervvel érkeztek Belgrádba, hogy ott csak elővezessék, miután az Európai Unió összes tagállama a decemberi 13-i külügyi tanácsülésen elfogadta, még azok is amelyek nem ismerték el Koszovó függetlenségét, amivel a szerb elnök szerint a terv új keretek közé szorította a tárgyalásokat.
Nyugati fenyegetések
A fenti tervben jól láthatóan nem szerepelnek azok a következmények, amelyekkel a dokumentum elutasítása jár Szerbia esetében, erre szóban hívták fel a szerb elnök figyelmét.
– mondta a szerb elnök, aki szerint ezt háromszor is elismételték neki.
– tette hozzá a szerb elnök, akit ily módon nem ragadhatnak el az indulatok, mert gondolnia kell a következményekre, amelyek között első helyen azt említette, hogy néhány héten belül megszüntetnék Szerbiával szemben a vízummentességet.
Szerinte neki tárgyalnia kell az európaiakkal és az albánokkal, hogy minél több területen kompromisszumos megállapodást köthessenek, bár – és ezt már csak mi jegyezzük meg – ez most nem kompromisszumra, hanem inkább ultimátumra hasonlít, és a jelek szerint Koszovó – ugyanúgy, mint 2008-ban – most is bármit tehet, mert ott van mögötte Sam bácsi, legfeljebb Biden is kap egy szobrot Pristinában.
De menjünk tovább!
– közölte hétfő esti (január 23-i) üzenetében a szerb elnök, aki itt Noam Chomsky amerikai nyelvészt és filozófust idézte, miszerint “ma már nem létezik semmiféle racionális megközelítés a problémák megoldásához”, majd hozzátette, hogy hiába próbált bármit is mondani, az “értelem ideje lejárt”.
– jelentette ki a szerb államfő, aki egyórás televíziós üzenetében sokszor elismételte, hogy Szerbia békét akar és kompromisszumokra törekszik, ezért mindenkivel tárgyalnia kell, bár nem hiszi, hogy a “Kurti-rezseimmel” lehetséges, de hozzátette, hogy erre nincs befolyásuk, mert nem a szerbek választják meg a koszovói vezetést.
– mondta a szerb elnök aki közölte, hogy Szerbia esetében nem ő fog dönteni, hanem az illetékes állami szervek és esetleg az állampolgárok, ami magyarra fordítva népszavazást jelent – de amíg ez nem történik meg, addig megpróbálnak harcolni – bár az megjegyzendő, hogy nem egyformák az erőviszonyok.
Az erőviszonyok és realitásérzék
Vučić hétfői “televíziós szózatának” végén visszatért arra, hogy milyen következményekkel járhat a nyugati terv elutasítása, és miért nem söpörhetik le az asztalról a felkínált “non paper” szerű javaslatot, és ebben az esetben ritkán tapasztalt realitásérzékről tett tanúbizonyságot.
A nyugati tőkekivonással kapcsolatban arra figyelmeztette a kétkedőket, hogy annak nagyobb a valószínűsége, mint azt bárki gondolná, függetlenül attól, hogy a nyugati befektetők “profitot termelnek” Szerbiában.
– jegyezte meg a szerb elnök, aki ezt követően feltette a “költői kérdést”, hogy vajon a németek hány embernek adnak munkát Szerbiában. Elnöki szavai szerint nyolcvanezernek, ami a következő év végéig százezerre emelkedhet, az éves kereskedelmi fogalom pedig most az elnöki adatok szerint 8,2 milliárd euró. Hozzátette, hogy az amerikaiak, a franciák és az olaszok összesen szintén ennyi embert alkalmaznak közvetve vagy közvetlenül.
– jelentette ki Vučić, aki úgy fogalmazott, hogy “görcsök között hozta meg a döntést” a pénteken elhangzottak kimondására, miután közölték vele, hogy “azt ki kell mondania”, amire ezáltal – ha hinni lehet a szerb elnöknek – tekinthetünk akár revolverezésként is a nyugati közvetítők részéről.
– mondta a szerb elnök, aki a szerb tervekről szólva úgy fogalmazott, hogy a továbbiakban még többet, és még erőteljesebben kell dolgozni például az igazságügyi és a tájékoztatási rendszer reformján. (Szó, ami szó, mindkettőre ráférne némi stoppolás, mint a foszladozó ruhák esetében.)
– jelentette ki Vučić, aki úgy fogalmazott, hogy ha a “végső követelésekkel” szembesülnek, akkor arról a parlament és a nép fog dönteni, ami újabb utalás volt egy lehetséges népszavazásra, ez egyrészt jogos elvárás lehet a szerb társadalom részéről, de ugyanakkor szolgálhatja az időnyerést is.
A szerb elnök jelezte, hogy a következő napokban összehívja a parlamenti pártok képviselőit, és tájékoztatja őket arról, hogy miként folyt le a nyugati képviselőkkel tartott pénteki találkozó, amihez hozzátette, hogy nagyobb szerepet kíván biztosítani a parlamentnek, amit ebben az esetben fontosnak tart, de szeretné kikérni a szerb ortodox egyház és minden szerbiai vallási közösség véleményét, kérdés azonban, hogy erre lesz-e idő, vagyis a nyugati világ ad-e elegendő időt rá, tekintettel a jelenlegi geopolitikai helyzetre, és az időhúzásos szerb technikákra.

A szerb elnök televíziós beszéde előtt a kormány tagjaival egyeztetett (Forrás: Instagram)
Vučić több alkalommal is társadalmi párbeszédet sürgetett, azonban még a jelenlegi nehéz körülmények közepette is nagyon visszatetsző módon becsmérelte az ellenzéket, ha nem is a tőle szokásos tirádák, hanem csak kiszólások által, ami arra utal, hogy a tolerancia terén még lenne mit elsajátítania.
Ha már a szerb elnök realitásérzékét emlegettük, akkor arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy a “vučići időszámítás” a Szerbia elleni NATO-légicsapásokkal kezdődik, és mindaz nem létezik számára, ami előtte történt a szerb nacionalizmus és “szerb felsőbbrendűség” különböző megnyilvánulásai alkalmával már a volt Jugoszlávia idején, ami azonban leginkább Slobodan Milošević megjelenésével került a felszínre. Egy ilyen örökséggel – amelyben számára Milošević még mindig nem negatív figura – nagyon nehéz bármit is kezdeni – főleg ha az elhatárolódásra a mai napig nincs meg az igazi szándék, és nincs meg az intézményes fellépés sem, merthogy a kilencvenes évek gyilkosai ugyanúgy szabadon mászkálnak Szerbiában, mint ahogy egy generációval korábban tették a partinzánok és még a ki tudja milyen szerb fegyveres csoportok tagjai.
Minden filozófálgatásnak az a vége, hogy a mostani helyzet, amelybe Szerbia került, egy sok összetevős következmény, amelyben szerepet játszik az itt említett nehéz örökségen kívül az ukrajnai háború, az európai válságkezelések sorozatos csődje, de leginkább az az amerikai törekvés, hogy mindent legyűrjenek vagy eltakarítsanak, ami az útjukban áll a nyugati katonai, politikai és gazdasági célok megvalósítása előtt, amire számos példát tudnánk felhozni.
Véget értek tehát a “boldog vagy éppen boldogtalan békeévek”, Európa mindinkább sodródik egy olyan háborúba, amelyben ugyanolyan játékszer, mint Ukrajna, vagy mint a kvázi Nyugat-Balkánnak nevezett valami. Zárjuk ezt a hosszúra nyúlt ismertetőt azzal, hogy sértheti ugyan a szerbek igazságérzetét az a módszer, ahogy most rákényszerítik őket egy számukra elfogadhatatlan terv végrehajtására, ám az is bizonyos, hogy külső nyomás nélkül a “kompromisszumos megállapodás” megkötéséig soha nem jutnának el az érintett felek sem a történelmi előzmények, sem a különböző politikai olvasatok miatt, marad tehát az erő, amely kikényszeríthet valamilyen igazságos vagy igazságosnak vélt, netalán igazságtalan döntéseket, legyen ez a módszer bármilyen gusztustalan.
Szerbia
TITOKZATOS TERV: Szerbia elfogadja az ismeretlen tartalmú francia-német tervet?

A szerb elnök egyszerre öt közvetítővel tárgyalt a belgrádi “Béke” (Mir) villában arról a titokzatos német-francia tervről, amelynek a részleteit a közvélemény annak ellenére nem ismeri, hogy már szeptember óta folynak a megbeszélések róla. A péntek (január 20-i) délutáni találkozón Aleksandar Vučić mellett, vagy vele szemben, részt vett Gabriel Escobar, a nyugat-balkáni országokkal kapcsolatos politikát felügyelő amerikai helyettes államtitkár, a francia elnök és a német kancellár kül- és biztonságpolitikai tanácsadója, Emmanuel Bonne és Jens Plettner, az olasz miniszterelnök diplomáciai tanácsadója, Francesco Talo, valamint Miroslav Lajčák, az EU különleges megbízottja.
Két bejelentés
A találkozót követően két nyilatkozat hangzott el, amely alapján akár jelentős fordulat is bekövetkezhet a “balkáni rendezésnek” nevezhető folyamatban, a balkáni viszonyokban, valamint a Nyugat-Balkán és az Európai Unió kapcsolataiban, csak azt nem tudjuk, hogy milyen, és hogy mi az ára.
A találkozót követően Miroslav Lajčák megdicsérte/méltatta Vučić elnököt, amiért “felelősségteljes hozzáállást és akaratot mutatott a nehéz döntések meghozatalára a béke és Szerbia európai perspektívája érdekében”, jelentsen ez bármit is.

A titokzatos tervről beszél Miroslav Lajčák Gabriel Escobar társaságában
Az uniós közvetítő a szeptember óta asztalon lévő német-francia tervről – amelyről senki sem tud semmit, de mindenki beszél róla – azt mondta, hogy az a legjobb módja a Belgrád és Pristina közötti kapcsolatok normalizálásának, valamint a régió európai integrációjának.
Lajčák egyúttal jelezte, hogy “halogatás nélkül folytatják a munkát” a “titokzatos terv” elfogadásával kapcsolatban, vagyis szabadon fogalmazva, addig ütik a vasat, amíg meleg.
Megjegyzendő, hogy az EU-képviselője a két mondatos bejelentést “nem saját kútfejéből merítette”, hanem egy papírlapról olvasta fel, azzal édesítve meg a szerbek számára valószínűleg nehezen emészthető tervet, hogy a közvetítők számára kulcsfontosságú a koszovói Szerb Községek Közösségének megalakítása (Zajednica Srpskih Opština, ZSO), amit a másik, tőlük függetlenül nyilatkozó szerb elnök ismételten sürgetett.
A másik bejelentést Aleksandar Vučić tette, aki nem látszott túl lelkesnek, körülbelül a mosott halott benyomását keltette, miután elég sok frusztráció érte az elmúlt héten Davossal és minden mással kapcsolatban, miközben még emberéleteket követelő árvizek is vannak Szerbiában.
Érdekes módon a szerb elnök is papírokból beszélt, és már az elején jelezte, hogy röviden lesz, és nem válaszol újságírói kérdésekre, pedig mindenki tudhatja, hogy mennyire szeret ezekre válaszolni, tette még hozzá.
Koszovó vonatkozásában ismét előkerült az a tézis – amiben egyetértett az ötösfogattal -, hogy a “befagyasztott konfliktus” nem megoldás, mert csak idő kérdése, hogy felelőtlen személyek mikor olvasztják ki az egész Nyugat-Balkán békéjét és stabilitását veszélyeztetve.
Kapcsolódó cikk
MERKEL: A cél a Nyugat-Balkán európai integrációja, de még hosszú út áll a térség előtt
Gyanús, hogy a “befagyasztott konfliktus” szókapcsolat valamelyest német narratíva, miután emlékeink szerint a szerb elnök erről Koszovóval kapcsolatban először akkor beszélt, miután 2021 szeptemberében fogadta a Belgrádba látogató Angela Merkel német kancellárt, a németek pedig a titokzatos terv egyik kidolgozói.
Konzultációk a titokzatos tervről
– mondta Vučić, aki ezzel betette ugyan a kulcsot a zárba, de azt nem tudjuk, hogy a kulcs vajon nyitja-e az ajtót, miután jelezte, hogy az elkövetkező napokban és hetekben egyeztetni kíván a kormány és a parlamenti képviselőkkel, valamint minden jelentős társadalmi csoporttal.
Szerbiában ez általában az időhúzás és a felelősség elkerülésének eszköze, hiszen számtalan jelentős társadalmi csoport feltűnhet a láthatáron, amely igényt tarthat konzultációra, és ráadásul azt is jelzi, hogy a szerb elnök a döntéssel kapcsolatos felelősséget meg kívánja osztani a fent felsorolt tényezőkkel, ami vezethet akár az adott ígéret visszavonásához is, annak alapján, hogy a fenti tényezők nem értenek egyet vele.

A szerb elnök a titokzatos tervről beszélt, mindenhova nézett, csak a kamerába nem (Forrás: Screenshot)
Csakhogy beszűkült a mozgástér, a jelenlegi helyzetben ugyanis nem lehet virgonckodni, mert a nyugati képviselők – vagyis a Quinta-országok, mínusz Nagy-Britannia és plusz EU – súlyos következményeket, illetve “problémákat és kihívásokat” helyeztek kilátásba, ha Szerbia nem egyezik bele a titokzatos tervbe, de persze ezek mibenlétét sem tudni.
Ezek szerint Szerbiának két választása maradt, de mindkettő ugyanaz: vagy elfogadja a titokzatos tervet, vagy elfogadja a titokzatos tervet, amely természetesen Vučić számára nem titokzatos, de valószínűleg nagyon kellemetlen, amire a fent említett “mosott” kinézete is utalt.
– mondta a szerb elnök, aki az utóbbi időben élő halottként mászkált, és rébuszokban beszélt, a belgrádi találkozót követően pedig még a kamerába sem nézett bele.
A sok titokzatosság közepette Vučić szavaiból annyit azonban ki lehetett olvasni, hogy az ötösfogat Koszovó függetlenségének elismerését követeli, beleértve ebbe az ország ENSZ-tagságának elfogadását is, az utóbbiba viszont még az oroszoknak és a kínaiaknak is lehet beleszólásuk, miután a felvételről a Biztonsági Tanács javaslata alapján dönt a közgyűlés 2/3-os többséggel.
Szerbia
ALBÁN DAVOS: Nagy-Albánia és Koszovó zászlaja a szerb elnök szállodájával szemben

Kellemetlen incidens történt a szerb elnökkel Davosban, ahol a Világgazdasági Fórumon vesz részt, az Aleksandar Vučić szállodájával szemben lévő hotel falára ugyanis Nagy-Albánia és Koszovó zászlaját/transzparensét tűzték ki. Az albán szimbólumokat mára már eltávolították a szemközti hotel faláról.
Balkáni Davos
A szerb sajtóban megjelenő hírt a kormánypárti lapok rövid kommentárokkal illették, az egyik ilyen botránynak minősítette az esetet azzal az észrevétellel, hogy Nagy-Albánia népszerűsítése (bal oldali zászló) “Davos kellős közepén” történik.
– írta az Alo! szerb hírportál.

Idén már nincs ennyi hó, és kevesebb a “fontos vendég” is Davosban (Forrás: Twitter)
A vendéglátók mégis csak reagáltak, a Tanjug szerb állami hírügynökség későbbi jelentése szerint ugyanis a két zászlót kedden, az esti órákban eltávolították a Vučić szállodájával szemközti hotel faláról.
Svájcban mintegy háromszázezer albán él, akiknek jelentős része Koszovóból és Észak-Macedóniából származik, összességében az albánok számítanak a második-harmadik legnagyobb kisebbségnek az alpesi országban, egyes adatok szerint csak az olaszok előzik meg őket, a németek már mögöttük vannak.
A kilencvenes években különösen megnövekedett az albán bevándorlók száma, ez főleg 1998-ra és 1999-re vonatkozik, amikor a legerősebb volt a szerb elnyomás Koszovóban.
A svájci koszovói diaszpóra ezekben az időkben anyagilag is támogatta a Szerbia ellen küzdő Koszovói Felszabadítási Hadsereget (Ushtria Çlirimtare e Kosovës, UÇK), amelynek egyes vezetői is Svájcból tértek haza.
Sűrű program
A szerb elnök háromnapos davosi tartózkodása alatt számos külföldi politikussal találkozik, és várhatóan részt vesz a Nyugat-Balkánról szóló diplomáciai párbeszédről szóló ülésen is, amellyel összefüggésben tárgyal Miroslav Lajčákkal az Európai Unió különmegbízottjával.

Koszovói részről Albin Kurti miniszterelnök van jelen, az viszont szinte kizárt, bár nem lehetetlen, hogy a szerb elnök vele is találkozik, és netalán szemtől szembe is tárgyalnak, természetesen közvetítői jelenlét mellett.
A szerb államfő a svájci városban eddig már találkozott Jared Kushnerrel, Donald Trump volt amerikai elnök vejével, valamint a belga és a spanyol miniszterelnökkel.
Megkezdődött a nap

Davosi találkozó (Forrás: Twitter, Miroslav Lajčák)
– A davosi napomat a Világgazdasági Fórumon azzal kezdtem, hogy mélyreható megbeszélést folytattam a koszovói miniszterelnökkel. Beszéltünk a Szerbia és Koszovó közötti párbeszéddel összefüggő következő lépésekről a kapcsolatok normalizálása terén, de szó volt sürgető aktuális kérdésekről – írta a Twitteren Miroslav Lajčák.
Albion Kurti is élénk diplomáciai tevékenységet folytat, találkozott például Halid al-Falih szaúdi beruházási miniszterrel, akivel megosztotta elképzeléseit a zöld energiára történő átállásról, az infrastrukturális beruházásokról és a turizmusról, és annak a várakozásának adott hangot, hogy hamarosan Koszovóban üdvözölheti a szaúdi minisztert.
Kurti találkozott Marin Sanna finn miniszterelnökkel is, akivel arról a pristinai kérésről tárgyalt, hogy Koszovót vegyék fel az Európa Tanácsba.
Egyelőre nem világos, hogy koszovói miniszterelnök találkozik-e a szerb államfővel Dabvosban. Kurti erről a svájci Tages-Anzeiger című lapnak úgy nyilatkozott, hogy ez a találkozó az EU különmegbízottjától, Miroslav Lajčáktól függ.
A koszovói miniszterelnök ezúttal is kitartott már jól ismert, és mantrásított álláspontja mellett, miszerint Koszovó a két ország közötti kapcsolatok teljes normalizálásában érdekelt, ami a kölcsönös elismerés alapján történhet meg.
A davosi Világgazdasági Fórumon, amely az első ilyen rendezvény a világjárvány lecsengését követően, Magyarországot Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter képviseli, ezért nem kizárt, hogy valamilyen formában lesz szerb-magyar találkozó is.
-
Szerbia3 nap telt el azóta
Az Australian Opennek megint meggyűlt a baja Novak Đoković szerb teniszezővel
-
Szerbia5 nap telt el azóta
A szerb elnök fejében megfordult, hogy pénteken kidobja a nyugati közvetítőket
-
Szerb Köztársaság5 nap telt el azóta
KALABUHOV: Oroszország győzni fog, hiszen a csevap is győzött a “big mac” felett
-
Szerbia4 nap telt el azóta
ARANYÁSÓK: Szerbiában mindig találnak aranyat, amikor válság van
-
Szerbia2 nap telt el azóta
FEGYVERES ÖSSZECSAPÁS ZOMBORBAN: Egy férfi feküdt az utcán, lőtt sebbel a fején
-
Szerbia7 nap telt el azóta
Jobb szélről támadják a szerb elnököt, felmerült a referendum Koszovó kapcsán
-
Szerbia4 nap telt el azóta
Elutasították a feljelentéseket az orosz nagykövet, a BIA igazgatója és a Népi Járőrség ellen
-
Horvátország6 nap telt el azóta
A KUKÁS PÁLYA: A tisztaság fél egészség, bajban a zágrábi főpolgármester