Connect with us

Szerbia

VANNAK, AKIK SZÉGYENLIK: Újvidéken megfosztanák diszpolgári címétől Vlagyimir Putyint

Avatar photo

Közzétéve:

A megjelenés dátuma

ujvidek setaloutca
play iconIde kattintva meghallgathatod a cikket (kettő az egyben)
Olvasási idő: 1 perc

A Progresszív Vajdasági Akció (APV – Akcija progresivne Vojvodine) nevet viselő szervezet kezdeményezi, hogy fosszák meg díszpolgári címétől az orosz elnököt. A politikai társulás a kérést megküldte az újvidéki közgyűlés elnökének és a városi önkormányzat tagjainak. Az APV közleményében leszögezi, hogy Vlagyimir Putyin a független elleni támadásával károkat okozott Újvidék lakosságának, valamint Szerbiának és egész Európának, és a második világháború óta példátlan válságot idézett elő.

A szerbiai városok tizenöt évvel ezelőtt egymással versengve fogadták díszpolgárukká Vlagyimir Putyint, aki ellenezte Koszovó függetlenségének akkortájt történt kikiáltását. Az orosz elnök úgy vált 11 szerbiai város díszpolgárává, hogy jószerivel egyikben sem járt. Annak idején Újvidék sem kívánt lemaradni ezen a téren.

A kezdeményezők általában, így Újvidék esetében is, a Szerb Radikális Párt tagjai voltak, a diszpolgári oklevelet pedig az orosz nagykövet vette át Maja Gojkovićtól, aki akkor is, és ma is Aleksandar Vučić szerb elnök elvbarátjának és párttársának számított, illetve számít.

A nemzeti elkötelezettségben gyengébb szerbek és mindenki más számára 2014-ben felelevenítették, hogy Putyin Újvidék díszpolgára, így az igencsak „pedálozó” Miloš Vučević polgármesternek – aki miniszterelnök-helyettes lesz az új szerb kormányban – ezáltal alkalma nyílt, hogy személyesen adja át a Szerbiába látogató Putyinnak a díszpolgári oklevelet.

A 021.rs újvidéki hírportál szerint a Progresszív Vajdasági Akció most arra emlékeztet, hogy Putyin egy független ország megtámadásával és Ukrajna egy részének elcsatolásával emberek millióit kényszerítette menekülésre.

– Vlagyimir Vlagyimirovics Putyin, az Orosz Föderáció elnöke ezzel a legbrutálisabb módon megszegte az ENSZ Alapokmányát, amely kimondja az államhatárok sérthetetlenségét

– olvasható a közleményben amely szerint Putyin ezzel a cselekedetével „megszégyenítette, megalázta és nemzetközi elszigeteltségbe” taszította az orosz népet.

– Ezért többé nem érdemli meg, hogy egy olyan városnak a díszpolgára legyen, amely a béke és a szabadság eszményein nőtt fel

– szögezi le a közlemény, amely felkér minden Újvidéken és Vajdaságban működő civil szervezetet, politikai pártot és mozgalmat, valamint az „öntudatos polgárokat” hogy támogassák a kezdeményezést.

Szerbia

Ha a buszvezető eltéved, akkor az utasok igazítják útba Belgrádban

Közzététel:

a megjelenés dátuma

Belgrádban mindig élmény a buszozás, a kép nem most készült, viszont jól látható rajta a Kentkart jegykezelő automatája (Forrás: Twitter)
play iconIde kattintva meghallgathatod a cikket (kettő az egyben)
Olvasási idő: 2 perc

Belgrádban nem a GPS, hanem az utasok segítik ki a buszvezetőket. A káoszhoz nem csak az ellenzéki és kormánypárti tüntetők járulnak hozzá, hanem a polgármesteri hivatal is, amely felmondta az együttműködést a városi közlekedésben használt szoftvereket gyártó török Kentkart céggel. Ezt követően elég kalandossá vált a buszozás Belgrádban, ahol több, mint húsz külföldi sofőrt is alkalmaznak.

Ki a sofőr a buszon?

A szerződés felmondását követően a Kentkart leszerelte a jegykezelő készülékeket, így az utasok jó része – akik korábban nem váltottak bérletet – akár ingyen is utazhatnak a belgrádi buszokon.

344727360 784922182859731 7484021065860411039 n transformed

A bajt még tetézi, hogy a török cég működtette a buszvezetők számára készített szoftvereket is, amelynek segítségével a sofőr kritikus és kevésbé kritikus szituációkban tájékozódott, miután azok speciális, GPS jellegű navigációs programot is tartalmaztak, amely az útlezárások esetén alternatív útvonalat kínált fel a buszvezetőnek.

Olyan készülékekről van szó, mint amilyen a mellékelt képen is látható. Ezeknek a készülékeknek a leszerelését követően könnyen bajba kerülhettek azok a sofőrök, akik nem ismerik a várost, ilyenekből pedig egyre több.

buszvezető

Az utasokat a helyi virágárus így tájékoztatja az 52-es, 53-as és 56-os busz útvonalának módosulásáról (Forrás: Twitter)

Belgrádban a városi közlekedési vállalat (GSP) külső szolgáltatóknak szervezte ki a buszvezetői tevékenység egy részét, ezek a vállalkozások pedig Srí Lankából vagy Indiából érkező munkaerőt alkalmaznak, mert olcsóbb, és mert a szerbek is külföldön keresik a boldogulást, nem pedig a „tejjel-mézzel folydogáló szerbiai Kánaánban.

A mindinkább szaporodó tüntetések – kormánypártiak vagy ellenzékiek, ebben az esetben teljesen mindegy – csak tetézik a problémákat, mert módosítani kell egyes járatok útvonalát.

A külföldről érkezett sofőrök a saját járatuk vonalát ugyan ismerik, de ha kerülőútra kényszerülnek, akkor gyakran eltévednek.

Eddig segítették őket Kentkart által üzemeltetetett készüléket, de miután azokat leszerelték, így támasz nélkül maradtak.

Csak nemrég jöttek

A világháló által lakott részén terjedni kezdett egy videó, amelyen jól látható, hogy az egyik utas igazítja útba a sofőrt, és mondja meg neki, hogy hol álljon meg, vagy hogy hol forduljon jobbra.

A belgrádi stadionoknál (Crvena Zvezda, Partizan), vagyis az Autokomandánál közlekedő 48-as járatnak valami okból kifolyólag módosult az útvonala, és az egyik utas Instagram-bejegyzése szerint még mindig a városban kerengenének, ha egy másik utas nem igazítja útba a külföldi sofőrt.

Miután a magánvállalkozók tavaly ősszel hoztak be buszvezetőket Srí Lankából, így a sofőrtől aligha várható el, hogy az egész város a fejében legyen, így egy útvonalmódosítás esetén – szó szerint – el van veszve.

Ivan Banković, a belgrádi buszvezetők szakszervezetének egyik illetékese ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott az N1 televíziónak, hogy ez nem az első ilyen eset, és nem is az utolsó.

Banković szerint a közlekedési vállalatnál nincsenek külföldi buszvezetők, viszont a magánvállalkozók legalább huszonötöt alkalmaznak.

A káoszgyáros Aleksandar Šapić, belgrádi polgármester azt ígérte, hogy május 30-ára elkészül az új jegykezelő applikáció, a járatellenőrző szoftvert pedig június végéig üzembe helyezik.

A szakszervezeti vezető ezzel kapcsolatban arra figyelmeztetett, hogy ilyen rövid idő alatt nem lehet elkészíteni egy komoly szoftvert, szerinte arra még több hónapig kell várni.

Addig pedig maradnak az autóbuszos kalandozások Belgrádban.

Az olvasás folytatása



Meteorológia

KÖVETÉS

Napi hírlevél


A szerző cikkei

Líra-könyvek

B.A. Balkanac

Balkanac

in english

Utazás

Letöltések

Google-hirdetés

Tíz nap legjava