Bosznia
ANYUKA MEGLÁTOGAT: A boszniai államelnökség bosnyák tagja Brüsszelben, a külügyminiszter Katarban

Miközben Šefik Džaferović a boszniai államelnökség bosnyák tagja Brüsszelben kísérelte meg kivívni a tagjelölti státuszt, addig Bisera Turković bosznia-hercegovinai külügyminiszter közel-keleti körúton vett részt. A mindig alkalomhoz illően öltöző Bisera Turković mostani katari látogatása során is igyekezett megfelelni a vendéglátók vallási elvárásainak. Meglepő viszont, hogy miközben a horvát és a szlovén diplomácia kezét-lábát törte Bosznia- Hercegovina tagjelölti tagságáért, Turković meg sem jelent meg Brüsszelben.
Külügyminiszterek gyöngye
2022. június 21. és 23. között Brüsszelben tartott uniós tárgyalásokon eldőlt, hogy Bosznia- Hercegovina belátható időn belül nem lesz az EU tagja. Az Európai Bizottság megerősítette a több napos konferencián részt vevő Šefik Džaferovićnak, a boszniai államelnökség bosnyák tagjának, hogy a tagjelölti státusz elnyeréséhez megállapított 14 kritérium teljesítése nélkül nem érdemes újra a tárgyaló asztalhoz ülniük.
A boszniai sajtó munkatársai hideg tárgyilagossággal közölték az uniós döntéshozók álláspontját, majd a hazai főbűnös keresése közben ráeszméltek, hogy az évek óta komoly katari és török orientációval vádolt Bisera Turković külügyminiszter a brüsszeli diplomáciai adok-kapok alatt végig a Perzsa-öbölben töltötte az időt.
Bisera Turković bosznia-hercegovinai külügyminiszter a régi motorosok közé tartozik a boszniai politikai életben. Elég csak arra gondolni, hogy már 1994 és 1996 között Budapesten töltött be nagyköveti pozíciót. A legnagyobb bosnyák politikai szervezetként működő Demokratikus Akció Pártjának (Savez Demokratske Akcije, SDA) oszlopos tagja. A kormányzati és a pártján belüli funkciója okán Bosznia- Hercegovina egyik legbefolyásosabb szereplőjének tartják, aki szoros baráti kapcsolatot ápol Bakir Izetbegovićtyal, az SDA elnökével.
A legtöbb boszniai politikai elemző szerint Turković komoly pártirányítás mellett/alatt végzi miniszteri feladatait. Emiatt volt meglepő sokak számára, hogy az SDA által a korábbi években minden létező fórumon célként hangoztatott uniós tagjelölti státusz elnyerése érdekében meg sem jelent meg Brüsszelben. Sőt, ezzel ellentétes irányt vett, és a Perzsa-öbölben folytatott diplomáciai körutat.
Anyuka meglátogat
Turković a Közel- Keletre tett látogatását azzal magyarázta, hogy „nem volt oka Brüsszelbe utazni, mert bármilyen döntés is születik ott, az nem a boszniai diplomáciai erőfeszítéseknek lesz köszönhető.”
Turković ezzel a kijelentésével elismerte, hogy az EU Bizottság és Tanács döntésére a boszniai diplomácia érdemi hatással nem volt, az persze, más kérdés, hogy a miniszterasszony időszakosan emlékeztethette volna a Miniszterek Tanácsában helyet foglaló kollégáit, hogy a Josep Borrell által unásig emlegetett 14 kritérium közül párat legalább a látszat kedvéért be lehetett volna húzni a jobb brüsszeli tárgyalási pozíció érdekében.
Így Brüsszel helyett Turković a számára kiemelten kedves Katarba utazott a Második Dohai Gazdasági Fórumra. Érdemes megjegyezni, hogy a boszniai külügyminisztert a korábbi években nem véletlenül vonták többször kérdőre a katari kapcsolatai miatt, mert csak az elmúlt hat hónapban a mostani utazásával együtt négy alkalommal érkezett az öböl menti emírségbe. A helyszínválasztásnak családi oka is lehetett, mert az ottani boszniai nagykövetségen dolgozik Turković Ali nevű fia.
A Turković tevékenysége kapcsán meglehetősen jól értesült Slobodna Bosna napilap a boszniai külügyminisztériumi forrására hivatkozva közölte a miniszterasszonnyal szemben kritikát megfogalmazó írásában, hogy a „boszniai külügyminisztérium a korábbi években nem tett érdemi lépéseket a tagjelölti státusz elnyerésére, és az tagjelölti státusz moldáv és ukrán fél általi elnyerése a boszniai diplomácia kudarcának minősíthető, mivel két olyan állam előzi meg ezen a téren, amivel az EU korábban érdemben nem is számolt.”
A bosznia-hercegovinai külügyminiszter jó szokásához híven a tagjelölti státusz megadásának elmaradásáért a június 23-án adott nyilatkozatában a szerb szecessziós törekvéseket és a boszniai szerb pártok által 2021. augusztusa és 2022. márciusa között folytatott politikai blokádot jelölte meg, amiért a boszniai szerb politikai elitet minősítette felelősnek.
Kijelentette, hogy Bosznia- Hercegovina előbb vagy utóbb az unió tagállama lesz, és az EU nem fordult el Boszniától. A magvas gondolat végén a miniszterasszony még megjegyezte, hogy „semmi sincs ajándékba, a jövőben komolyabban kell ezért a célért mindenkinek dolgozni, és nem most kell siránkozni!”
Kimentették
A brüsszeli eseményektől való távolmaradást jóindulattal értelmezők azzal mentik fel a boszniai külügyek legfőbb motorját, hogy az EU állam- és kormányfői formációban ülésező tanácsa tárgyalta a nyugat-balkáni államok helyzetét, így célszerűbb volt az államfői testületben helyet foglaló SDA tagot, Šefik Džaferovićot Brüsszelbe utaztatni.
Már uniós tag
Sejo Sexon, a Zabranjeno pušenje (Tilos a dohányzás) szarajevói punk rock banda tagja arra hívta fel a figyelmet az egyik boszniai tv-csatornán, hogy a 25 évvel ezelőtt zajlott háború idején az országnak 4,2 millió lakosa volt, ma 2,8 millióan vannak. A többiek külföldön dolgoznak. Bosznia- Hercegovina így csatlakozik az Európai Unióhoz.
Más értelmezések alapján Bisera Turković az SDA külügyi tevékenységének alapembere, akit a pártelnök Bakir Izetbegović azért tart, hogy a számára fontosabb közel-keleti és török kapcsolatok megerősítésére „koncentráljon”, miután június elejére egyértelművé vált, hogy az EU Bizottság továbbra sem enged a 14 kritérium teljesítéséből a tagjelölti státusz elnyeréséért.
Az októberre kiírt boszniai választások miatt releváns szempont lehetett Bakir Izetbegović számára, hogy Bisera Turkovićra számíthatnak a következő boszniai kormányban külügyminiszterként. Ezzel szemben Šefik Džaferović politikai jövője bizonytalan, őt sokan már most is „politikai ikebanaként” tartják számon, miután helyette az Államelnökségben bosnyákokat megillető székért maga Izetbegović „vezír” száll ringbe októberben.
Így Džaferović alkalmasabbnak mutatkozott arra, hogy a brüsszeli utazása során kemény kritikát fogalmazzon meg az uniós bürokratákkal szemben, mint a következő ciklusban nagy eséllyel uniós ügyekkel is foglalkozó Turković.
Ursula von der Leyen már 2022. februárjában jelezte a boszniai politikai vezetésnek, hogy nincs „surranó pálya”, vagyis nem enged a 14-ből, vagyis a 14 kritériumból. Akkor az október 2-re kiírt boszniai választások megtartásához szükséges 6 millió euró összeget nem volt képes a kormány szerepét betöltő Miniszterek Tanácsa (Vijeća Ministara) előteremteni, és az uniótól akarta megszerezni a szükséges összeget, bár Turković ezen a téren sem jeleskedett.
Az Európai Bizottság a 2021-es országjelentésben is elmarasztalta a tagjelölti státuszról szélesebb körben elérhető támogatások miatt álmodozó országot. Összességében június 1-jén már evidencia lehetett az uniós döntéshozatalról reális képpel bíró boszniai szereplőknek, hogy a tagjelölti státuszt az ukrán-moldáv szerelvényre csatlakozva sem lehet megszerezni, így nem gurulnak csengő eurók sem az országba.
Ezért Šefik Džaferovićra hárult a hálátlan szerep, hogy felhívja a háborús helyzet miatt az ukrán-moldáv tengely javára kialakult pozitív diszkriminációra a brüsszeli vezetők figyelmét. A rutinos bosnyák politikus jó pártkatonaként tette is a dolgát, és nyilatkozatában kifejtette, hogy Bosznia- Hercegovina által a korábbi években elért eredményeket nagyobb mértékben kellett volna figyelembe venni, majd megjegyezte, hogy „formai elemeket kérnek számon Bosznián, nem pedig tartalmi, érdemi jellegű dolgokat.”
Utóbbi kijelentés kapcsán lehetne vitába bocsátkozni Šefik Džaferovićtyal arról, hogy a jogállamiság, a stabil költségvetés, az igazságszolgálatás működése és a korrupció felszámolása formai tényező-e, ettől függetlenül a mondandója lényege az volt, hogy ezek a jelenségek Ukrajna és Moldávia esetében is fennállnak, több közülük a boszniai szintet is meghaladó mértékben.
Dominóhatás
Egyes vélemények szerint a tagjelölti státusz megadásának elmaradása Bosznia- Hercegovina esetében azért járhat lényegesen komolyabb következményekkel, mint más nyugat-balkáni államok esetében, mert
- a boszniai politikai vetetés eddig óvatosan kezelte a Nyitott Balkán kezdeményezést, mert abban a legnagyobb gazdasággal és lakossággal bíró szereplő Szerbia lenne, amellyel meglehetősen visszás még ma is Bosznia viszonyrendszere, amiért nem csak a szerb vezetők marasztalhatók el, hanem a boszniai diplomáciai is,
- Bosznia- Hercegovina valószínűleg a régió leginstabilabb állama a nemzetiségi viszonyai, gazdasági és demográfiai helyzete mellett a jelentős külföldi befolyás miatt is.
Így az uniós törekvések háttérbe szorulásával és az Open Balkan formációtól való távolmaradással várható, hogy megerősödik a török, orosz szerepvállalás és felértékelődnek az Öböl-országok, vagyis tovább erősödik azoknak az államoknak a Boszniára kifejtette hatása, amelyeknek a háttérbe szorítása érdekében az EU komoly és költséges lépéseket tett a korábbi években. Egyébként meg kit érdekel az Európai Unió, ha nem nyomja a pénzt.

English
Dodik travels to Moscow, yet receives money from the European Union

The European Commission has lifted the suspension it imposed last year on the disbursement of EU funds intended for the Bosnian Serb Republic. Milorad Dodik, the president of the Bosnian Serb entity, expressed his gratitude to his coalition partners for their support in this matter, while the entity he leads is experiencing worsening economic conditions. The upcoming repayment of bonds issued on the Vienna Stock Exchange this year may force Dodik to take on additional significant loans. It is possible that he will seek assistance in Hungary as well.
In Brussels, they loosened their grip
Milorad Dodik, the president of the Bosnian Serb Republic, achieved a significant result on Friday, as the EU revoked the suspension of EU-funded development projects in the Serbian entity.
The disbursement of EU funds intended for the Bosnian Serb Republic had been suspended since February last year, as the EU Commission sought to exert pressure on Dodik’s Independent Social Democrats Alliance (Savez Nezavisnih Socijaldemokrata, SNSD) due to their secessionist tendencies.
Although the European Union did not impose sanctions on Bosnian Serb political leaders at that time, the Commission ordered the freezing of all projects receiving EU support.
It was already known at the time of the halt in investments, mostly related to infrastructure development, that the Serbian entity, burdened by significant debt due to bonds issued on international stock exchanges, would not be able to compensate for the resulting shortfall from its own budget.
In May of this year, several Bosnian newspapers reported that the leadership of the Bosnian Serb Republic could be in trouble if they do not find new external funding to finance their accumulated external debt.
While the risk of technical bankruptcy is not discussed in Banja Luka, it can be assumed that the EU, in plain terms, „didn’t let Dodik off the hook” and resumed the disbursement of previously frozen financial assets.
According to experts knowledgeable in the Bosnian financial sector, the EU’s restart of programs has provided a lifeline to the otherwise grim state of the Bosnian Serb economy.
However, experts agreed that the influx of EU funds alone will not be sufficient to ensure the necessary growth for financing external debt. This is because its impact does not generate enough additional GDP growth in the Bosnian Serb Republic to break free from the debt spiral.
One may ask, why did Brussels yield?
The answer, according to many, is that this step was a significant gesture towards the Bosnian Serb region on the brink of international isolation and economic collapse.
Dodik, in turn, has only earned this by fulfilling the coalition agreement he made with the Croatian Democratic Community of Bosnia and Herzegovina (Hrvatska Demokratska Zajednica Bosne i Hercegovine, HDZ BiH) and the left-wing Bosnian party alliance known as the „troika” until now.
Troubles within the coalition arise
The importance of restarting EU programs is also reflected in Dodik himself expressing gratitude, in front of the press, to Elmedin Konaković, the Bosnian Minister of Foreign Affairs, for consistently keeping the issue of restarting frozen projects in the Serbian entity on the agenda during his visits to Brussels this year.

On the right, Elmedin Konaković, the Bosnian Minister of Foreign Affairs, plays the role of a helpful lobbyist, while on the left, Milorad Dodik, the president of the Bosnian Serb Republic, needs to be connected to a financial infusion
Simultaneously with the announcement of the financial good news, Denis Bečirović, the Bosnian member of the Bosnia and Herzegovina Presidency, also held negotiations with members of the Western Balkans Working Group of the European Parliament in Brussels.
Bečirović’s participation in the meeting caused significant disruption within the communication machinery of the Bosnian government coalition. This was because the member of the presidency asked the present EU representatives to impose further sanctions against Dodik, and he described the continuation of the disbursement of EU financial assets as a „terribly bad step.”
Regarding Bečirović’s stance against Dodik, it is worth noting that in previous years, he has repeatedly accused the top Bosnian Serb leader of separatist tendencies and violating the principles of the Dayton Agreement.
His recent actions were particularly uncomfortable for his own party, the Social Democratic Party (Socijaldemokratska Stranka, SDP), as this position completely contradicted the coalition government’s stance, including that of his own party, regarding EU funds.
Although there haven’t been similar levels of communication discord among some players within the five-party government coalition in the past, and the government seemingly continued its work uninterrupted, strong figures within the coalition parties often make comments that indicate underlying tension.
When it comes to separate communication, the SDP takes the lead, as several prominent members sharply criticize the work of the coalition partners organized on the basis of two ethnicities, the Bosnian Serb SNSD and the Croatian HDZ BiH.
The ‘unique word scattering’ observed in the communication of the SDP can be traced back to the fact that the Yugoslav state party’s successor organization in Bosnia, in addition to its traditional center-left orientation, has sought to broaden its support among progressive and neo-Marxist youth groups. These groups find it difficult to accept that the SDP, which represents a multiethnic and atheist approach they support, formed an alliance with the Bosnian Serb and Croatian conservative political forces that were continuously criticized in the previous cycle.
Dodik needs to pay (or should pay)
Regardless of the opening of EU funds, the economic situation of the Bosnian Serb Republic is difficult to assess positively.
The maturity dates of entity bonds issued on the London and Vienna stock exchanges are approaching, and their repayment will pose a significant burden on the budget of the Serb entity.
The numbers speak for themselves.
This year, the Serb entity has a bond-based debt obligation of approximately 1,099 million BAM (convertible mark), which amounts to 208 billion Hungarian forints. In addition, the government of the Bosnian Serb Republic has to pay an additional 900 million BAM (170 billion Hungarian forints) this year based on other commitments.
A significant portion of these obligations is related to certain infrastructure investments. From this year’s upcoming debt pile, a portion of the Bosnian Serb bonds issued on the Vienna Stock Exchange in previous years will mature in June. After this, the Serb entity will have to pay approximately 400 million BAM (75 billion Hungarian forints).
To ensure the financing of the mentioned debt, the Bosnian Serb Republic received a loan of 180 million BAM (34 billion Hungarian forints) from Hungary.
We have previously reported in detail about this transaction and the support program provided by the Hungarian government to Bosnian Serb agricultural entrepreneurs.
According to news reports in the Bosnian press, in order to continue rolling over the high external debt, Dodik may be preparing, or rather, be forced to take on another loan of approximately 2 billion BAM (380 billion Hungarian forints) in the near future.
Most analysts link this future transaction, which has so far been only speculation, to the Chinese development funds that are still leading in the Western Balkans region, due to the drying up of Russian resources. However, it is also possible that Dodik may once again knock on Budapest’s door for a little injection of funds.
-
Koszovó5 nap telt el azóta
KOSZOVÓI ELNÖK: Szerbiának nincs helye az európai nemzetek között, plusz 1 kecske
-
Szerb Köztársaság2 nap telt el azóta
Dodik Moszkvába utazgat, mégis kap pénzt az Európai Uniótól
-
Szlovákia5 nap telt el azóta
GLOBSEC 2023: Szlovák biztonságpolitikai fesztivál, amelyre az egész világ odafigyelt
-
English1 nap telt el azóta
Dodik travels to Moscow, yet receives money from the European Union