Szerbia
TEHETETLENSÉGI ERŐLKÖDÉS: A Fiat szerbiai dolgozói egyelőre nem tüntetnek, de ettől nem lesz jobb nekik

A Fiat dolgozóit délelőtt fogadta Ana Brnabić szerb miniszterelnök, de nem jött létre semmiféle megállapodás a sorsukat illetően, így továbbra is az a két opció áll fenn, hogy vagy elmennek külföldre dolgozni a tulajdonos, vagyis a Stellantis szervezésében, vagy ellenkező esetben beérik a „szerény végkielégítéssel”. A dolgozók a mai találkozóra várva a hétvégén már nem tüntettek, az állam azonban nincs döntéshozatali pozícióban, ráadásul az sem világos, hogy pontosan mit is akarnak a munkások, ezt a kormány kérése két napon belül vetik papírra.
Rövid lejáratú jószándék
Az egykori Zastava autógyár munkásai és a szakszervezetek képviselői ígéretet tettek arra, hogy június 10-ig nem lesznek újabb tüntetések, vagyis nem tartják meg az eddig bejelentett demonstrációkat sem. Szerb médiajelentések szerint azt is megígérték, hogy 48 órán belül eljuttatják a szerb kormányhoz azoknak a követeléseknek a listáját, amelyekről tárgyalni szeretnének.
Lassacskán kirajzolódó álláspontjuk szerint a dolgozók azt követelik, hogy külföldön történő elhelyezésük „önkéntes alapon” történjen, és hogy emeljék meg azoknak a végkielégítését, akik nem akarják elfogadni a külföldi munkát, és inkább otthon maradnak, ezzel azonban elveszítik az állásukat.
A ma született elvi megállapodás alapján – tehát még ez sem teljesen biztos – a következő napokban az állami vezetés részéről valaki Kragujevacba utazik, hogy a helyszínen találkozzon a dolgozókkal.
A munkáltató, vagyis a Stellantis, illetve a Fiat kragujevaci gyárának képviselői nem vettek részt a találkozón, így az ő véleményükkel nem ismerkedhetett meg a szerb miniszterelnök, valamint a munkaügyi és a gazdasági miniszter, így igencsak lejtett a pálya, illetve a tárgyalóasztal.
A munkások hetek óta tüntetnek, mert a nagy múltú kragujevaci autógyárból, amelynek valamikor réges-régen sikerült elárasztania a volt Jugoszláviát nem túl jó minőségű, de drága termékeivel, több mint 1500 embert, vagyis a dolgozók mintegy háromnegyedét elbocsátják. A gyár vezetése kétéves külföldi munkát vagy képzést, még ez sem teljesen világos, vagy minimális végkielégítést ajánlott fel nekik.
A Stellantis, amely a Fiat kragujevaci gyárát birtokolja, április végén jelentette be, hogy 2024 közepétől elektromos autók gyártásába kezd Kragujevacon, és hogy a FIAT 500L is ott készül majd.
Ez már nem a szocializmus
A Szerb Haladó Párttól is jobbra lévő Dveri mozgalom az esettel kapcsolatban azt javasolta, hogy Szerbia államosítsa a kragujevaci Fiatot, védje meg a dolgozókat, és Szerbia kezdje meg saját autók gyártását.
A haladóktól és néha még az önmagától is jobbra lévő párt leszögezte: nem szabad megengedni, hogy a Fiat elvigye a Kragujevacra telepített gépeket és berendezéseket, mert ezeket az állam átállíthatja az új modell gyártásához.
A Dveri hagymázas elképzelései szerint egy kicsi, kompakt, városi autót gyárthatnának Kragujevacban a délkelet-európai piacra, ami elhozná nemcsak a város, hanem a beszállítók által sok más környező település felemelkedését is.
A szerb ellenzéki párt szerint a többségi szerb tulajdonba kerülő cég vámmentesen szállíthatná az autókat Oroszországba – hova máshova? – ami lehetőséget teremtene arra, hogy a jármű meghódítsa a hatalmas Eurázsiai Unió piacát, ahol a szerb középkategóriás autók széles vásárlótömegekre találnának.
A Dveri szerint a kragujevaci „tulajdonosváltáshoz” a Renault oroszországi üzemének államosítása szolgálhatna példaként, ami által a szerb nemzeti autóipar tulajdonjoga az állam mellett a városra és a dolgozókra, mint kisbefektetőkre szállna át.
Mindez de facto egyenlő a nemzeti vagy más alapon történő intézményesített lopással, aminek az utóbbi időben a világ számos részén lehetünk szemtanúi pro és kontra.
A fenti elképzelés azt követően látott napvilágot, miután Aleksandar Vučić többször is elmondta, hogy nem konfiszkálják a külföldi vagyont, igaz ő ezt általában és leginkább az orosz többségi tulajdonban lévő szerb olajipari vállalatra, a NIS-re értette, de reménykedjünk abba, hogy az elnöki gondolatmenet a nyugati tulajdonra is vonatkozik.
– Ami a Fiat dolgozóit illeti, meg kell érteniük, hogy ez nem a szocializmus, és nem az állam irányítja a Fiatot. Ma a céget a Stellantis vezeti, és ők hozzák a döntéseket. Elektromos autót akarnak gyártani, ehhez pedig külföldön kell kiképezni néhány embert
– jelentette ki a szerb elnök, aki további részletekbe nem akart belemenni, amíg nem tárgyal a tulajdonossal. Ugyanakkor megemlítette, hogy nem tartja fair eljárásnak, amit a terhes nők elbocsátásával kapcsolatban hallott, őket ugyanis nem lehetne elküldeni.
Vučić beszélt arról is, hogy az állam munkát biztosít a Fiat elbocsátott dolgozóinak – legalábbis azok egy részének, egy Kragujevacba települő német cégnél, ami eklatáns példa arra, hogy ha egy autó ajtaja bezárul, a megoldás kulcsát mindig kívül keresni, vagy szerelőt kell hívni.

Szerbia
Ha a buszvezető eltéved, akkor az utasok igazítják útba Belgrádban

Belgrádban nem a GPS, hanem az utasok segítik ki a buszvezetőket. A káoszhoz nem csak az ellenzéki és kormánypárti tüntetők járulnak hozzá, hanem a polgármesteri hivatal is, amely felmondta az együttműködést a városi közlekedésben használt szoftvereket gyártó török Kentkart céggel. Ezt követően elég kalandossá vált a buszozás Belgrádban, ahol több, mint húsz külföldi sofőrt is alkalmaznak.
Ki a sofőr a buszon?
A szerződés felmondását követően a Kentkart leszerelte a jegykezelő készülékeket, így az utasok jó része – akik korábban nem váltottak bérletet – akár ingyen is utazhatnak a belgrádi buszokon.

A bajt még tetézi, hogy a török cég működtette a buszvezetők számára készített szoftvereket is, amelynek segítségével a sofőr kritikus és kevésbé kritikus szituációkban tájékozódott, miután azok speciális, GPS jellegű navigációs programot is tartalmaztak, amely az útlezárások esetén alternatív útvonalat kínált fel a buszvezetőnek.
Olyan készülékekről van szó, mint amilyen a mellékelt képen is látható. Ezeknek a készülékeknek a leszerelését követően könnyen bajba kerülhettek azok a sofőrök, akik nem ismerik a várost, ilyenekből pedig egyre több.

Az utasokat a helyi virágárus így tájékoztatja az 52-es, 53-as és 56-os busz útvonalának módosulásáról (Forrás: Twitter)
Belgrádban a városi közlekedési vállalat (GSP) külső szolgáltatóknak szervezte ki a buszvezetői tevékenység egy részét, ezek a vállalkozások pedig Srí Lankából vagy Indiából érkező munkaerőt alkalmaznak, mert olcsóbb, és mert a szerbek is külföldön keresik a boldogulást, nem pedig a „tejjel-mézzel folydogáló szerbiai Kánaánban.
A mindinkább szaporodó tüntetések – kormánypártiak vagy ellenzékiek, ebben az esetben teljesen mindegy – csak tetézik a problémákat, mert módosítani kell egyes járatok útvonalát.
A külföldről érkezett sofőrök a saját járatuk vonalát ugyan ismerik, de ha kerülőútra kényszerülnek, akkor gyakran eltévednek.
Eddig segítették őket Kentkart által üzemeltetetett készüléket, de miután azokat leszerelték, így támasz nélkül maradtak.
Csak nemrég jöttek
A világháló szerbek által lakott részén terjedni kezdett egy videó, amelyen jól látható, hogy az egyik utas igazítja útba a sofőrt, és mondja meg neki, hogy hol álljon meg, vagy hogy hol forduljon jobbra.
A belgrádi stadionoknál (Crvena Zvezda, Partizan), vagyis az Autokomandánál közlekedő 48-as járatnak valami okból kifolyólag módosult az útvonala, és az egyik utas Instagram-bejegyzése szerint még mindig a városban kerengenének, ha egy másik utas nem igazítja útba a külföldi sofőrt.
Miután a magánvállalkozók tavaly ősszel hoztak be buszvezetőket Srí Lankából, így a sofőrtől aligha várható el, hogy az egész város a fejében legyen, így egy útvonalmódosítás esetén – szó szerint – el van veszve.
Ivan Banković, a belgrádi buszvezetők szakszervezetének egyik illetékese ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott az N1 televíziónak, hogy ez nem az első ilyen eset, és nem is az utolsó.

Kapcsolódó cikk
SZERB MÉDIABLÖFF: Hány szerb legyen egy autóban, avagy feljegyzések egy hisztéria margójára
Banković szerint a közlekedési vállalatnál nincsenek külföldi buszvezetők, viszont a magánvállalkozók legalább huszonötöt alkalmaznak.
A káoszgyáros Aleksandar Šapić, belgrádi polgármester azt ígérte, hogy május 30-ára elkészül az új jegykezelő applikáció, a járatellenőrző szoftvert pedig június végéig üzembe helyezik.
A szakszervezeti vezető ezzel kapcsolatban arra figyelmeztetett, hogy ilyen rövid idő alatt nem lehet elkészíteni egy komoly szoftvert, szerinte arra még több hónapig kell várni.
Addig pedig maradnak az autóbuszos kalandozások Belgrádban.
-
Koszovó5 nap telt el azóta
KOSZOVÓI ELNÖK: Szerbiának nincs helye az európai nemzetek között, plusz 1 kecske
-
Szerb Köztársaság2 nap telt el azóta
Dodik Moszkvába utazgat, mégis kap pénzt az Európai Uniótól
-
Szlovákia5 nap telt el azóta
GLOBSEC 2023: Szlovák biztonságpolitikai fesztivál, amelyre az egész világ odafigyelt
-
English1 nap telt el azóta
Dodik travels to Moscow, yet receives money from the European Union