Szerbia
TEHETETLENSÉGI ERŐLKÖDÉS: A Fiat szerbiai dolgozói egyelőre nem tüntetnek, de ettől nem lesz jobb nekik
A Fiat dolgozóit délelőtt fogadta Ana Brnabić szerb miniszterelnök, de nem jött létre semmiféle megállapodás a sorsukat illetően, így továbbra is az a két opció áll fenn, hogy vagy elmennek külföldre dolgozni a tulajdonos, vagyis a Stellantis szervezésében, vagy ellenkező esetben beérik a “szerény végkielégítéssel”. A dolgozók a mai találkozóra várva a hétvégén már nem tüntettek, az állam azonban nincs döntéshozatali pozícióban, ráadásul az sem világos, hogy pontosan mit is akarnak a munkások, ezt a kormány kérése két napon belül vetik papírra.
Rövid lejáratú jószándék
Az egykori Zastava autógyár munkásai és a szakszervezetek képviselői ígéretet tettek arra, hogy június 10-ig nem lesznek újabb tüntetések, vagyis nem tartják meg az eddig bejelentett demonstrációkat sem. Szerb médiajelentések szerint azt is megígérték, hogy 48 órán belül eljuttatják a szerb kormányhoz azoknak a követeléseknek a listáját, amelyekről tárgyalni szeretnének.
Lassacskán kirajzolódó álláspontjuk szerint a dolgozók azt követelik, hogy külföldön történő elhelyezésük “önkéntes alapon” történjen, és hogy emeljék meg azoknak a végkielégítését, akik nem akarják elfogadni a külföldi munkát, és inkább otthon maradnak, ezzel azonban elveszítik az állásukat.
A ma született elvi megállapodás alapján – tehát még ez sem teljesen biztos – a következő napokban az állami vezetés részéről valaki Kragujevacba utazik, hogy a helyszínen találkozzon a dolgozókkal.
A munkáltató, vagyis a Stellantis, illetve a Fiat kragujevaci gyárának képviselői nem vettek részt a találkozón, így az ő véleményükkel nem ismerkedhetett meg a szerb miniszterelnök, valamint a munkaügyi és a gazdasági miniszter, így igencsak lejtett a pálya, illetve a tárgyalóasztal.
A munkások hetek óta tüntetnek, mert a nagy múltú kragujevaci autógyárból, amelynek valamikor réges-régen sikerült elárasztania a volt Jugoszláviát nem túl jó minőségű, de drága termékeivel, több mint 1500 embert, vagyis a dolgozók mintegy háromnegyedét elbocsátják. A gyár vezetése kétéves külföldi munkát vagy képzést, még ez sem teljesen világos, vagy minimális végkielégítést ajánlott fel nekik.
A Stellantis, amely a Fiat kragujevaci gyárát birtokolja, április végén jelentette be, hogy 2024 közepétől elektromos autók gyártásába kezd Kragujevacon, és hogy a FIAT 500L is ott készül majd.
Ez már nem a szocializmus
A Szerb Haladó Párttól is jobbra lévő Dveri mozgalom az esettel kapcsolatban azt javasolta, hogy Szerbia államosítsa a kragujevaci Fiatot, védje meg a dolgozókat, és Szerbia kezdje meg saját autók gyártását.
A haladóktól és néha még az önmagától is jobbra lévő párt leszögezte: nem szabad megengedni, hogy a Fiat elvigye a Kragujevacra telepített gépeket és berendezéseket, mert ezeket az állam átállíthatja az új modell gyártásához.
A Dveri hagymázas elképzelései szerint egy kicsi, kompakt, városi autót gyárthatnának Kragujevacban a délkelet-európai piacra, ami elhozná nemcsak a város, hanem a beszállítók által sok más környező település felemelkedését is.
A szerb ellenzéki párt szerint a többségi szerb tulajdonba kerülő cég vámmentesen szállíthatná az autókat Oroszországba – hova máshova? – ami lehetőséget teremtene arra, hogy a jármű meghódítsa a hatalmas Eurázsiai Unió piacát, ahol a szerb középkategóriás autók széles vásárlótömegekre találnának.
A Dveri szerint a kragujevaci “tulajdonosváltáshoz” a Renault oroszországi üzemének államosítása szolgálhatna példaként, ami által a szerb nemzeti autóipar tulajdonjoga az állam mellett a városra és a dolgozókra, mint kisbefektetőkre szállna át.
Mindez de facto egyenlő a nemzeti vagy más alapon történő intézményesített lopással, aminek az utóbbi időben a világ számos részén lehetünk szemtanúi pro és kontra.
A fenti elképzelés azt követően látott napvilágot, miután Aleksandar Vučić többször is elmondta, hogy nem konfiszkálják a külföldi vagyont, igaz ő ezt általában és leginkább az orosz többségi tulajdonban lévő szerb olajipari vállalatra, a NIS-re értette, de reménykedjünk abba, hogy az elnöki gondolatmenet a nyugati tulajdonra is vonatkozik.
– Ami a Fiat dolgozóit illeti, meg kell érteniük, hogy ez nem a szocializmus, és nem az állam irányítja a Fiatot. Ma a céget a Stellantis vezeti, és ők hozzák a döntéseket. Elektromos autót akarnak gyártani, ehhez pedig külföldön kell kiképezni néhány embert
– jelentette ki a szerb elnök, aki további részletekbe nem akart belemenni, amíg nem tárgyal a tulajdonossal. Ugyanakkor megemlítette, hogy nem tartja fair eljárásnak, amit a terhes nők elbocsátásával kapcsolatban hallott, őket ugyanis nem lehetne elküldeni.
Vučić beszélt arról is, hogy az állam munkát biztosít a Fiat elbocsátott dolgozóinak – legalábbis azok egy részének, egy Kragujevacba települő német cégnél, ami eklatáns példa arra, hogy ha egy autó ajtaja bezárul, a megoldás kulcsát mindig kívül keresni, vagy szerelőt kell hívni.
-
Szerbia7 nap telt el azóta
Dodik tagadja a srebrenicai népirtást, Vučić pedig küzd a boszniai szerb álláspontért
-
Szerbia6 nap telt el azóta
A jelek szerint Szerbia nemcsak Ukrajnának, hanem Izraelnek is szállít fegyvert 🇮🇱🤝🇷🇸
-
Szerbia5 nap telt el azóta
Magyarország nem támogatja Koszovó ET-tagságát, sem a Srebrenicáról szóló ENSZ-határozatot
-
Szerbia5 nap telt el azóta
Csapást mérhet-e a szerb Panda a kínai elektromos autókra?