Horvátország
EGYSZER ÖT, AZ NÉHA HAT: A stréber horvátok miatt drágulhat a Pfizer oltóanyaga

A horvát kormány és a médiumok között már egy ideje nyílt háború folyt. A sajtó, a portálok és a kereskedelmi televíziók „mindent bele” alapon szapulták a kormány minden megmozdulását, árgus szemekkel követték a miniszterek, a kormányfő minden lépését, és botrányt szimatolnak minden sarkon. Ha botrány nem volt, akkor csináltak. Most azonban, hogy gyanús hirtelenséggel abbamaradt a horvát kormány és a médiumok közötti háborúskodás, végre újult kedvvel láthatunk neki mindennapi koronavírusos témáinknak.
Egyszer öt, az néha hat
Így például kiderült, hogy a gyártó, az amerikai Pfizer által 5 adagosnak deklarált kisüvegből, a horvát orvosok 6, ritkább esetben 7 adag védőoltást is ki tudnak csiholni.
Krunoslav Capak, a Horvát Közegészségügyi Intézet igazgatója – aki néha megüli a vakcinákat – megerősítette az információt, és hozzáfűzte, hogy ezt a tényt jelezték a Pfizer felé, mert nem tudták mire vélni a dolgot.
A Pfizer megköszönte szépen, és visszaigazolta, hogy ezentúl megfizetteti az extra adag oltóanyagot.
– mondta Capak.
Azt viszont egyelőre még nem tudni, hogy a drágulás azokat az országokat is érinti-e, amelyek az üvegen feltüntetett 5 adagot hozzák ki az oltóanyagból.
Húsz százalék bónusz
Máskülönben Horvátországban már második hete csökken az újonnan megbetegedettek száma, pénteken ez 715 volt, 33 páciens pedig elhalálozott. A válságtörzs sajtótájékoztatóján elhangzottak értelmében a múlt héthez képest, heti szinten, a csökkenés húsz százalékos volt.
A lakosság tömeges oltása Fiumeban kezdődik, hétfőn és a hét első felében pedig Zágrábban folytatódik. Ezt megerősítette Vjekoslav Jeleč, a Városi Egészségügyi Iroda vezetője is.
– mondta Jeleč, és hozzáfűzte, hogy az oltás tömegessége első sorban attól függ, hogy mikor érkezik meg az angol AstraZeneca/Oxford oltóanyaga, amelyből nagyobb mennyiségeket várnak.
Ha minden a tervek szerint halad, akkor Horvátországban már április elejére befejeződik a lakosság veszélyeztetett kategóriáinak oltása, és megkezdődhet az oltás következő fázisa, amikoris mindenki, aki csak óhajtja, beadathatja magának a védőanyagot.
Horvátország a lakosság 70 százalékos átoltottságát tűzte ki célul, de ez még eléggé távolinak tűnik. Az idősotthonok lakóival párhuzamosan, akiknek oltása országszerte a végéhez közeledik, eddig 18 ezer egészségügyi dolgozót oltottak be a tervezett 50 ezerből.
A válságstáb sajtótájékoztatóján, ha óvatosan is, de megemlítették a korlátozások egy részének feloldását, így február elejétől az edzőtermek és a vendéglátóipari létesítmények teraszai kinyithatnak, de ehhez folytatódniuk kell a jelenlegi trendeknek.
Az viszont szinte biztos, hogy a kávézók és az éttermek megnyitására tavasz előtt nem kerül sor.

Horvátország
„Batris hajók” az Adrián: vajon mikor jelenik meg az első?

Ha igaz, az első elektromos meghajtású hajóknak két-három éven belül kellene megjelenniük az Adriai-tengeren. A Tengerügyi, Közlekedési és Infrastrukturális Minisztérium bejelentette a személyhajók és elektromos katamaránok beszerzését. A tárca tudatta a HINA, nemzeti hírügynökséggel, hogy hat hajó, három személyhajó és három nagy sebességű hajó – napenergiával működő katamarán – beszerzését legkésőbb 2026 második negyedévére tervezik, amelyek nulla CO2-kibocsátással rendelkeznek.
„Batris hajók” az Adrián
Már fejlesztés alatt áll egy költség-haszon elemzést is tartalmazó megvalósíthatósági tanulmány, amely meghatározza, hogy melyik vonalakon van a legnagyobb szükség a flotta korszerűsítésére, ennek kézhezvételét követően döntenek a tender kiírásáról.
– áll a Tengerügyi, Közlekedési és Infrastrukturális Minisztérium közleményében.
Ha esetleg bárki azon agyal, hogy lesz-e, illetve honnan lesz a horvátoknak erre pénzük a bizonytalan financiális világhelyzet közepette, a válasz egyszerű: a pénz az EU-tól jön, mint már annyiszor.
Vagy minisztériumi „mandarin” nyelven:
A Jadrolinija már fejest ugrott az e-hajózásba
Januárban a Jadrolinija tengeri szállítóvállalat pályázatot írt ki, és közbeszerzési eljárást indított három elektromos személyhajó építésére, amelyek becsült értéke 45 millió euró, és amelyeket részben európai alapokból finanszíroznának, mint ahogy erre más esetben is volt már példa.
Ezek a elektromos meghajtású személyhajók, amelyek utas- és teherszállításra szolgálnak, egyenként 389 utas befogadására alkalmasak, nyolc fős személyzettel.

A Jadrolinija komphajója az Adrián (Forrás: YouTube)
A hajó maximális hossza 52 méter, szélessége 12 méter. A Jadrolinija az elektromos hajókat a Mali Lošinj-Susak, a Šibenik-Vodice és Suđurađ-Dubrovnik államilag működtetett hajózási vonalakon szeretné használni.
A pályázatra a február 22-i benyújtási határidő lejártáig hét beadvány érkezett, a Jadrolinijának 60 napja van a dokumentáció áttekintésére, és miután eldöntik, hogy ki felel meg az összes követelménynek, kihirdetik, hogy a jelentkezők közül ki vehet részt a további eljárásban.
Hogy hazai, mármint horvát hajógyár építi-e az új hajókat, egyenlőre nem tudni, de a szakértők véleménye szerint talán ez lenne a legokosabb.
– mondta Ozren Bego, a spliti FESB Villamosmérnöki, Gépészmérnöki és Hajógyártási Kar Energetikai Tanszékének docense, aki úgy véli, hogy a kormánynak és a hatóságoknak maximális támogatást kell nyújtaniuk a kompok és az elektromos személyhajók építésének fejlesztéséhez.
Szerinte az elektromos hajók építésének gyorsabban kell fejlődnie Horvátországban, mint az elektromos autókénak.
A kínaiakat nem lehet kihagyni
Bego a HINA-nak úgy nyilatkozott, hogy az elektromos meghajtású hajók fejlesztésében a spliti Jadroplov hajózási társaság vezeti a mezőnyt, ők tervezték az Adria egyik legnagyobb kompját, amely ezer utast és 400 járművet képes szállítani elektromos meghajtással.
– mondta a professzor, de egyúttal rávilágított egy olyan mozzanatra is, ami nyilván nem nyeri meg sem az USA, sem ennek megfelelően Brüsszel tetszését sem.

Érkezik a komp a spliti kikötőbe (Forrás: YouTube)
Senki sem kérdőjelezi meg a horvát hajógyárak képességét, hogy ilyen, és ehhez hasonló hajókat építsen, ám a szépséghiba az, hogy ebben a projektben sem kikerülni, sem átugrani nem lehet a kínaiakat, akik az elektromos hajózáshoz használatos elemeket gyártják. Pontosabban a világ termelésének 90 százalékát tudhatják magukénak ezen a téren.
A konverterrel még megbirkózik a horvát ipar, de az csak az elektromos meghajtás kisebbik része.
A fent idézett szakértő véleménye szerint a e-meghajtás körülbelül 20 millió euróba kerül a nevezett komphajó esetében, és ebből 16 millió az akkumulátoros elemek ára, ezek pedig Kínából származnak.
A kínaiakat tehát nem lehet megkerülni, vagy legalábbis nem fizetődik ki.
Akárhogy is, a Jadroplov jövendőbeli komphajójának akkumulátorai tíz órányi megszakítás nélküli hajózást tesznek lehetővé, ami azt jelenti, hogy feltöltés nélkül hajózhatnak át Olaszországba.
A Jadroplov azért döntött az ilyen nagy kapacitású akkumulátorok mellett, mert a szigeteken lévő kikötőkben nincs meg a szükséges infrastruktúrára a töltésükhöz.
-
B A Balkanac4 nap telt el azóta
Isten háta mögött (Visky András: Kitelepítés)
-
Bosnia5 nap telt el azóta
Szijjártó szerint Magyarország nem akarja kivezetni az orosz irányból érkező gázszállítást
-
Montenegró4 nap telt el azóta
Potyognak a letartóztatások Montenegróban, egy főrendőr után elkapták a „kriptokirályt” is
-
Szerbia7 nap telt el azóta
Szerbiának Vučić kézfájása ellenére is végre kell hajtania a megállapodásokat