Fehérvári Nándor
MARADNAK AZ EURÓPAI ÚTON: Oroszország miatt kerülhet válságba az új montenegrói kormány

Hiába diadalmaskodott az augusztusi montenegrói parlamenti választáson az Oroszországot szövetségesnek tekintő pártokat is magába foglaló koalíció, a volt jugoszláv tagköztársaság egyelőre kitart az euró-atlanti integráció folytatása mellet. Ez hosszabb távon belső feszültségeket hozhat az egymástól igencsak különböző koalíciós partnerek között.
Füstbe szállt remények
Montenegró nem függeszti fel az Oroszország ellen a Krím 2014-es annektálása miatt bevezetett szankciókat.
– Az ország célja az EU-hoz való csatlakozás, és ennek előfeltétele az unió szabályainak elfogadása
– nyilatkozta a közelmúltban Đorđe Radulović új montenegrói külügyminiszter. Egyből hozzátette, tudja, hogy a döntés nem népszerű az augusztusi választást megnyert ellenzéki koalíció néhány pártja és sok montenegrói polgár számára.
– Úgy vélem, hogy a Moszkva elleni szankciók jobban fájnak az Oroszországot barátnak tartó embereknek, mint magának Oroszországnak. Megértem őket, de nekik azt kell elfogadniuk, hogy a szankciókkal nem kezdtünk háborút Oroszország ellen
– mondta a politikus. Radulović azt is világossá tette, hogy a személy szerint is oroszpárti politikusként számon tartott Zdravko Krivokapić vezette új kormány hosszabb távon sem fordul Moszkva felé: Podgorica kész javítani az együttműködést Moszkvával, de csak addig, amíg ez nem sérti az euró-atlanti integrációs célokat.
Montenegró a koronavírus-oltások terén is inkább a Nyugat felé fordul: a kormány képviselői elsősorban az amerikai Pfizerrel és a brit-svéd AstraZenecával tárgyalnak az oltások megvásárlásáról.
– Ugyancsak gondolkodunk a kínai és az orosz vakcinán, de elsősorban az EU-ból akarjuk beszerezni az oltóanyagot
– mondta Jelena Borovinić Bojović egészségügyi miniszter.
Közös múlt
A mostani kormányváltás előtt három évtizedig megszakítás nélkül kormányzó Szocialisták Demokratikus Pártja (DPS) által kijelölt külpolitika folytatása minden bizonnyal megosztja a mintegy 600 ezres volt jugoszláv tagköztársaság polgárait. A lakosság közel harmadát kitevő szerbek többsége ugyanis egyértelműen Moszkva-párti, s az augusztus végi választáson az államfői tisztet továbbra is betöltő Milo Đukanović nevével fémjelzett DPS elleni győzelmet elsősorban az tette lehetővé, hogy a Đukanović- és korrupció-ellenesség zászlaja alatt egybe tudtak gyűlni az egymástól igencsak különböző ideológiát képviselő pártok. Az együttműködés „kovásza”, az a korábban elfogadott egyházi törvény volt, amely gyakorlatilag kiforgatta volna vagyonából a Montenegróban is meghatározó szerepet játszó Szerb Ortodox Egyházat (SPC).
S Oroszország nem csak a montenegrói szerbek körében népszerű, sok, magát montenegrói nemzetiségűnek tartó polgár is tisztelettel tekint a „nagy testvérre”. Nem véletlenül: 1715-ben a montenegrói vezetők Szentpéterváron találkoztak Nagy Péter orosz cárral, és ezt követően az Orosz Birodalom rendszeresen támogatta pénzzel a „feketehegyiek” törökellenes küzdelmeit. A két ország között komoly családi kapcsolatok is voltak: a fejedelemség hercegnői rendre a cári család tagjaihoz, Romanov-hercegekhez mentek feleségül. Amikor pedig Joszip Broz Tito jugoszláv vezető 1948-ban összerúgta a port Moszkvával, sok montenegrói párttag Sztálinnal szimpatizált, és nem kevesen közülük ezért a Goli Otok nevű hírhedt börtönszigeten kötöttek ki.
Jugoszlávia 1991-es szétesése után Moszkva figyelme elsősorban Slobodan Milošević Szerbiája felé fordult, ám az ezredforduló táján a Miloševićtyel szembe fordult Đukanović a Nyugat mellett Oroszország felé is hidat akart építeni. Ezen politika sikere az orosz gazdasági jelenlétben is meglátszott: orosz kézbe – Oleg Gyeripaszkáéba – került a legnagyobb montenegrói iparvállalat, a KAP alumíniumgyár, s az orosz befektetők sorra vásárolták fel a tengerparti ingatlanokat is. 2006-ban Gyeripaszka volt az, aki amerikai tanácsadókat vitt Montenegróba a Szerbiától való végleges elválást eredményező 2006-os népszavazás idején, s ezek a szakemberek a függetlenségpártiak érveit juttatták el a lakossághoz.
A kapcsolatok 2014 táján kezdtek megromlani. Đukanovićnak a Krím annektálása után választania kellett a Nyugat és Oroszország között, s a politikus az unióra voksolt. Ekkor erősödtek meg Montenegró NATO-csatlakozási törekvései is, s a viszony 2016-ra már annyira megromlott, hogy podgoricai vádak szerint az orosz titkosszolgálatok szervezték meg a 2016 őszi montenegrói választásra időzített puccskísérletet, amelynek során állítólag Đukanovićot is meg akarták ölni. A puccskísérlet kudarcba fulladt, Montenegró bekerült a NATO-ba – sok elemző szerint a durva beavatkozási kísérlet még inkább a nyugati integráció felé tolta a montenegróiak jó részét – s sok elemző szerint az SPC vagyonát védő tüntetők feltüzelése mögött is részben Moszkva állt.
Csak Montenegróba ne
Ez ugyan nem bizonyítható, ám az viszont igen, hogy amikor a puccskísérlet és a NATO-ba való belépés miatt a mélypontra kerültek az orosz-montenegrói kapcsolatok, Oroszország büntetni próbált: átfogó ellenkampány indult Montenegró ellen, s a cél az volt, hogy eltántorítsák az orosz turistákat a montenegrói nyaralástól. A tét nagy volt, hiszen az utóbbi években az oroszok tették ki a külföldi vendégek harmadát-negyedét, így elmaradásukat igencsak megérezték volna a helyiek.
A kampány azonban nem működött, az oroszok annak ellenére nem fordultak el Montenegrótól, hogy az orosz médiumok azzal riogatták őket, megtámadhatják őket a felbőszült montenegróiak, a hatóságok pedig letartóztathatják az oroszokat. A kampány részben azért nem sikerülhetett, mert mostanra már az „ellenséges” NATO már szinte teljesen „megszállta” az Adriai-tengert: már csak a Boszniához tartozó Neum környéki pár kilométeren nyaralhatnak a turisták „NATO-mentes” területen.

Szerbia
A NYUGAT-BALKÁN ÉS A DEMOKRÁCIA: Az egyiknek sikerül, a másiknak nem

Egyre kevésbé egyformák a Nyugat- Balkán országai – Koszovó, Montenegró, Szerbia, Albánia, Észak- Macedónia, illetve Bosznia- Hercegovina – a gazdasági különbségek mellett a demokrácia fejlettsége is eltérő ezekben az államokban. A térséget legutóbb az International IDEA nevű intézet mérte fel, és meglepő eredményre jutott. Itt jegyezzük meg, hogy az International IDEA és a BALK véleménye nem minden kérdésben esik egybe – például a montenegrói demokráciát illetően – de tiszteletben tartjuk, hogy mások esetleg másként tekintenek a térségre, ezért nem zárkózunk el attól, hogy más véleményeknek is helyt adjunk.
Utolsókból elsők

A tanulmány szerint a Nyugat- Balkán országai részben ellentétes irányú utat tesznek meg. Koszovó például 2013-ig olyan hibrid rendszernek számított, ahol a demokratikus intézményrendszer működését autoriter elemek zavarták meg, most viszont közepesen teljesítő demokráciává vált. Szerbia viszont romlik.
– Szerbia – Európa legtöbb államával ellentétben – Oroszország szövetségesének számít, s részben az évek óta tartó állami propaganda és az állami ellenőrzés alá került médiumok tevékenysége miatt a közvélemény is határozottan Moszkva-párti. Mindez annak ellenére történik így, hogy az EU – Szerbia legfőbb pénzügyi támogatója – azt kéri Belgrádtól, hogy egyeztesse külpolitikáját Brüsszellel
– olvasható az elemzésben, amely megjegyzi, hogy miután 2000-ben Szerbiában eltávolították a hatalomból Slobodan Milošević szerb majd jugoszláv elnököt, az ország fejlődő demokráciává vált. A trend azonban a múlt évtized vége felé megfordult, s mára az Aleksandar Vučić államfő fémjelezte állam autoriter elemeket is mutató hibrid rendszerré vált.

Az International IDEA véleménye a Nyugat- Balkánról
Az International IDEA szerint a Nyugat- Balkánon jelenleg három, közepesen jól működő demokrácia van: Koszovó, Montenegró és Észak- Macedónia. Boszniában és Albániában gyengének nevezhető a demokrácia, ám a legrosszabb helyzet Szeriában alakult ki, ahol a már említett hibrid rendszer jellemzi az intézményeket.
Boszniában részben az okoz gondot, hogy a szerb entitás, a Szerb Köztársaság élén az a Milorad Dodik elnök áll, aki ugyancsak Oroszországot tartja szövetségesnek, és arra utal, hogy Boszniában is rendezhetnek olyan függetlenségi népszavazást, mint amilyennel Moszkva csatolt el egyes ukrajnai területeket.
Korrupció mindenhol
Míg Koszovóban és Montenegróban komoly fejlődést mértek az elemzők, a szakértők azt is hangsúlyozzák, hogy a korrupció valamennyi nyugat-balkáni országban komoly gondot jelent. A legsúlyosabb helyzet Boszniában alakult ki, de Szerbiában és Albániában sem sokkal jobbak a körülmények.
Ez már csak azért is gondot okoz, mert valamennyi térségbeli ország rá van szorulva a donor-országok segítségére, ám a korrupció magas szintje sokak kedvét elveszi az újabb támogatásoktól, vagy akár a komolyabb beruházásoktól.
– Bár az érintett országok polgárai egyértelművé tették, hogy elvárják a hatalomtól a korrupció elleni harcot, a populista politikai elit még mindig azzal van elfoglalva, hogy kihasználja az etnikai ellentéteket
Kapcsolódó cikk
– olvasható az elemzésben, amely szerint csak akkor maradhat fenn a stabilitás a térségben, ha megszűnik az ellentmondás a társadalmak óhaja és a vezetők politikája között. Ellenkező esetben folytatódni fognak a negatív tendenciák, egyebek mellett, a gazdasági pangás, az elvándorlás és az agyelszívás.
Ráadásul továbbra is lassú marad több ország EU-s integrációja: az elemzők arra számítanak, hogy a nagy oroszbarátság miatt Szerbia a korábban gondoltnál több évvel később csatlakozhat az unióhoz. Bosznia esetében még rosszabb a helyzet: a súlyos etnikai ellentétekkel terhelt ország integrációja gyakorlatilag leállt.

A reál GDP a Nyugat- Balkán országaiban (Forrás: IMF World Economic Outlook)
Betett a járvány
A Global Initiative Against Transnational Organized Crime nevű intézet által készített tanulmány szerint a 2020 óta tartó koronavírus-pandémia kezelése nem kedvezett a demokrácia nyugat-balkáni erősödésének: az elemzők szerint a nyugat-balkáni vezetők részben arra használták fel a világjárványt, hogy megerősítsék hatalmukat.
A tanulmány szerint miközben megerősödtek az állami intézmények, a járványellenes intézkedések következtében meggyengültek a civil szervezetek.
A térség államaiban – az egészségügyi vészhelyzetre hivatkozva – számos döntést hoztak a parlament megkerülésével és a társadalmi szereplőkkel való mindenféle konzultáció nélkül, a következmény pedig az lett, hogy tovább csökkent az emberek állami szervekbe vetett bizalma.
-
English4 nap telt el azóta
HYPOCRITICAL PROTEST: 52 Serbian and 41 KFOR soldiers injured in Kosovo, including Hungarians
-
Koszovó1 nap telt el azóta
KOSZOVÓI ELNÖK: Szerbiának nincs helye az európai nemzetek között, plusz 1 kecske
-
Szerbia7 nap telt el azóta
VUČIĆ THE GREAT: A koszovói miniszterelnök elrontotta a szerb államfő játékát
-
Szlovákia2 nap telt el azóta
GLOBSEC 2023: Szlovák biztonságpolitikai fesztivál, amelyre az egész világ odafigyelt